GT
door GThielen Aug 18, 2022 om 15:08
Garantie & verzekeringen

CZ laat 18jarige fysiotherapie betalen terwijl dit chronisch is na 21 behandelingen

Mijn zoon heeft voor zijn 18de verjaardag 27 fysiotherapie behandelingen gehad. Na 21 behandelingen noemt men dit chronisch en worden ze vergoed uit de basis verzekering. Maar voor je 18de is fysiotherapie gratis. Nu hij 18 is moet hij een eigen polis. En begint de CZ weer van vooraf aan te tellen voor dezelfde aandoening? Onze fysiotherapeut had dit nog nooit meegemaakt?? Ik bel naar CZ nu wordt het verrekend met zijn eigen risico. Als die op is wordt het wel vergoed?? Terwijl hij een Just verzekering heeft voor 4 fysio behandelingen en 16 bij een ongeval. Ik snap er niets meer van. Dit was dit jaar veranderd vlgs diegene die ik aan de telefoon had. Voor mijn gevoel is dit oneerlijk. Hij heeft al meer dan 21 behandelingen gehad en is dus chronisch maar omdat hij toevallig 18 wordt is hij nu de pineut. Voor iemand van 18 is dat veel geld

5032 13 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 18, 2022 om 15:25
7188 Antwoorden / 3 Vragen
Ro
door Rob_1000 - Aug 18, 2022 om 15:26
35 Antwoorden / Vragen

Jammergenoeg klopt dit.

chronische fysiotherapie wordt altijd uit de basisverzekering vergoed; alleen de eerste 21 behandelingen komen voor eigen rekening of worden uit een aanvullende verzekering gedekt.

vanaf de 18e verjaardag worden (bijna alle) vergoedingen uit de basisverzekering eerst verrekend met het eigen risico.

In dit geval loopt de chronische fysio dus gewoon door maar moet eerst het eigen risico worden opgemaakt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 18, 2022 om 15:32
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas klopt dit op basis van eigen ervaring niet helemaal. Voor zover ik fysiobehandelingen ontvang worden er in ieder geval 10 op basis van mijn aanvullende polis geheel vergoed en niet verrekend met het eigen risico. Ik ben voor de goede orde niet bij CZ verzekerd.

rj
door rjw Aug 20, 2022 om 16:42
3262 Antwoorden / 5 Vragen

@HK: vergoedingen op basis van een aanvullende verzekering worden nooit verrekend met het eigen risico. Het eigen risico is alleen voor vergoedingen uit de basisverzekering.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 18, 2022 om 15:28
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe dan ook zijn de verzekeringsvoorwaarden van toepassing en dient hij een eigen polis te hebben. Met daarbij dan uiteraard een aanvullende polis die de fysio afdekt. Dat men bij CZ dan zoals u aangeeft opnieuw begint te trellen vind in ieder geval ik ook merkwaardig en lijkt het zinvol om de Ombudsman van SGKZ te benaderen en zie dan voor nadere info: https://www.skgz.nl/ en https://www.skgz.nl/klacht-indienen/

 U kunt (uw zoon kan) ook proberen, apart van het bovenstaande hulp te krijgen van een insteling voor sociale en maatschappelijke hulpverlening.

panter22
door panter22 - Aug 18, 2022 om 15:30
6599 Antwoorden / Vragen

Lijkt mij logisch. Je zoon is 18 jaar geworden en heeft nu een eigen verzekering nodig. Dan heeft hij een eigen risico van €385. Die moet hij opmaken. Dat is ook met medicijnen zo, elk jaar betaal je het eigen risico, ook al slik je  de pillen al jarenlang.
Als hij volgend jaar weer verder gaat met de fysiotherapie, dan moet hij weer het eigen risico eerst opmaken.
Dat het voor je zoon een hoop geld is, dat begrijp ik. Maar iemand die een uitkering op bijstandsnivo geniet, moet ook elk jaar het eigen risico opmaken.
Heeft hij een aanvullende verzekering voor die 20 behandelingen? Vraag eens aan CZ of deze verzekering wel nodig is. Mogelijk betaalt hij in totaal ook een paar honderd euro.
Uit de zorgverzekering van de FBTO, misschien is deze wat duidelijker:

Heb je een eigen risico?

Je betaalt eigen risico vanaf de 21e behandeling. Je betaalt geen eigen risico voor vergoeding uit de aanvullende module Spieren & Gewrichten.
Goed om te weten: loopt je chronische indicatie door in het nieuwe jaar? Je betaalt dan voor de behandelingen in het nieuwe jaar gelijk het eigen risico.
https://www.fbto.nl/zorgverzekering/vergoeding/fysiotherapie-oefentherapie-chronische-indicatie?keyword=&matchtype=&gclid=EAIaIQobChMI95bLpMHQ-QIVsoxoCR0tGgPWEAAYASAAEgLjGfD_BwE

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 18, 2022 om 15:35
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Ook hier, niet helemaal juist. Ik betaal niets via het eigen risico op basis van hetgeen in mijn aanvullende polis is geregeld (ik heb dat voor 10 sessies verzekerd. Het is niet alleen de huisarts die gratis is, daarvoor zijnn nu juist de aanvullende polissen bestemd en is er meer te verzekeren, uiteraard wel dan ook tegen daarvoor te betalen premie.

Mabelle
door Mabelle Aug 18, 2022 om 16:01
423 Antwoorden / 1 Vragen

Man, man het gaat hier om een chronische aandoening die vermeld staat op de z.g. "lijst Borst". Behandelingen die op die lijst staan, komen t.l.v. het eigen risico omdat dit vanaf de 21e behandeling vergoed wordt uit de basisverzekering.

panter22
door panter22 Aug 18, 2022 om 17:38
6599 Antwoorden / Vragen

De aanvullende polis staat buiten de basisverzekering. De aanvullende verzekering moet je betalen. Het is maar de vraag of je met een aanvullende verzekering goedkoper uit bent.

Mabelle
door Mabelle - Aug 18, 2022 om 16:04
423 Antwoorden / 1 Vragen

385,- euro is voor iedereen met een laag inkomen veel geld. Daarvoor krijgt je zoon dus zorgtoeslag, waarin ook een stukje tegemoetkoming zit voor het te betalen eigen risico.

Hij heeft mazzel gehad dat hij voor zijn 18e al veel behandelingen gratis heeft gekregen.

Thecla58
door Thecla58 - Aug 18, 2022 om 16:30
854 Antwoorden / 3 Vragen

ik heb al jaren een chronische machtiging voor een aandoening aan mijn benen. Elk jaar moet ik bij de huisarts opnieuw een machtiging aanvragen. De eerste (afgerond naar boven) 10 behandelingen worden verrekend met het eigen risico. Vanaf zeg maar de 11e behandeling wordt alles vergoed uit de basisverzekering.

Het is juist dat, vanwege het feitdat je zoon 18 jaar geworden is, de tellling om in aanmerking te komen voor een chronische machtiging de telling opnieuw begint. Mijns inziens en mijn ervaring is dat vanaf de 22ste behandeling het vergoed gaat worden vanuit de basisverzekering.

Natuurlijk is 385€ veel geld, zeker niet alleen voor iemand van 18 maar als hij verstandig is dan gaat hij het eigen risico (ja, dat is mogelijk bij CZ) gespreid betalen dat kan dan in tien termijnen te beginnen in maart van elk jaar tot en met december van hetzelfde jaar. Zelf doe ik dat al jaren en ik ben ook bij CZ verzekerd.
Mocht het zo zijn dat je zoon in een jaar niet zijn hele eigen risico heeft opgesouppeerd dan krijgt hij het teveel betaalde eigen risico netjes terug betaald.

mo
door mof - Aug 19, 2022 om 10:31
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het systeem van ziektekostenverzekeringen dat we momenteel in NL hebben deugt van geen kant. We zijn overgeleverd aan de willekeur van verzekeraars.

1paul
door 1paul - Aug 19, 2022 om 11:49
3148 Antwoorden / 0 Vragen

het is op zich een "nieuwe" verzekering die uw zoon afsluit, eigen risico moet ie dus betalen, de behandelingen die hij reeds gehad heeft vielen onder UW polis!!!!

pe
door pedro714 - Aug 19, 2022 om 12:13
9 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe komt U erbij dat chronisch wordt vergoed na 21e behandeling. Veel echter ziektes ( denk bijv. eens aan de ziekte van Bechterew) komen niet voor op de lijst van het ministerie. U komt aldus alleen in aanmerking als de chronische aandoening vermeldt staat op de bewuste lijst. U bent echt volledig verkeerd geinformeerd.

gerbera
door gerbera Aug 19, 2022 om 15:59
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas bent u niet goed geïnformeerd, de TS schrijft ook dat de behandeling op de speciale lijst (Borst) staat.

S.
door S. van Zundert - Aug 19, 2022 om 13:20
6 Antwoorden / Vragen

Na 21 behandelingen wordt een aandoening niet zomaar chronisch. Als de aandoening voorkomt op de zogenaamde "lijst van Borst" dan wel. De fysiotherapeut kent die lijst als het goed is! Die aanvraag sturen zij dan door naar de zorgverzekeraar. Het kan zijn dat die goedkeuring elk jaar zo moet worden herhaald. Soms geeft de zorgverzekeraar ook een goedkeuring uit voor langer een termijn.

S.
door S. van Zundert - Aug 19, 2022 om 13:31
6 Antwoorden / Vragen

Aanvulling: je zal elk jaar sowieso eerst je eigen risico moeten opmaken; ook bij een chronische aandoening vd lijst van Borst. Daarna hoef je niets meer te betalen.

em
door emahieu - Aug 19, 2022 om 17:40
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste GTHielen,
Ik begrijp je frustratie, maar wat zorgverzekeraars jammer genoeg doen is de zorg die uit de basisverzekering komt eerst uit je eigen risico halen. De behandelingen vanaf de 21e behandeling (ivm chronische machtiging) gaan uit zijn basisverzekering, dus eerst van eigen risico af. (itt fysiotherapie zonder chronische machtiging. Die gaan direct uit je aanvullende verzekering. Hierbij wordt daarom niet het eigen risico aangesproken)
Als ik het goed heb, wordt dit eigen risico zelfs opnieuw aangesproken vanaf 1 januari als hij dan nog steeds vanuit die chronische machtiging fysiotherapie krijgt, omdat hij dan weer eigen risico heeft.
E.M.

ne
door neodutchio - Aug 19, 2022 om 22:59
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Dat uw zoon 18 geworden is is niet relevant, het gaat om de ingangsdatum van de verzekering. Hij heeft nu zijn eigen verzekering en vanaf dat moment gaat er geteld worden.
Chronische fysio staat los van de fysio uit het basispakket. Het is dus niet zo dat bij een chronische aandoening die erkend is eerst de fysio uit de basis genomen word.
Uw fysiotherapeut staat hier verder los van. Elke klant van hem kan een ander pakket hebben of andere afspraken. En niet elke patient zal zijn of haar financiele verhaal delen.