vo
door vonnepon Dec 4, 2012 om 12:17
Garantie & verzekeringen

Dubbel verzekerd

2 jaar geleden zou ik overstappen op een andere verzekeraar. De adviseur van de nieuwe verzekeraar zou mijn oude verzekeraar opzeggen en zo zou alles geregeld zijn.

Totdat ik er achter kwam dat mijn woonhuisverzekeringen bij beide verzekeraars liepen!!!
De adviseur werkte inmiddels niet meer bij de nieuwe verzekering. Volgens de klantenservice van mijn oude lopende woonhuisverzekering zou het zo zijn dat de nieuwste verzekeraar restitutie moest verlenen van alle dubbel betaalde premie en mij moesten uitschrijven.

Volgens de nieuwe verzekeraar is dit niet het geval en heb ik door een incompetente adviseur de pech, omdat HIJ verzuimd heeft mijn oude verzekering op te zeggen, dat ik dubbel verzekerd ben en dat dit mijn eigen risico is. Ik moet gewoon 3 jaar alle premie doorbetalen bij 2 verzekeraars.

Wie weet hoe dit werkt?

3334 4 Rapporteer

jo
door jorisw - Dec 4, 2012 om 14:21
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Iemand die iets vergeet is m.i. niet meteen incompetent. Als dat wel zo zou zijn, dan was iedereen incompetent. Maar dit terzijde....

tijger1
door tijger1 - Dec 8, 2012 om 17:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet de nieuwe verzekering opzeggen en om coulance vragen. Als u schade hebt, zal de nieuwe ook niets uitkeren, want dan moet u claimen bij de oude.

Twee jaar niet naar uw bank of girorekening gekeken? Dan blijkbaar ook niets gemist.

ce
door centraal beheer - Dec 13, 2012 om 10:32
19 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vonnepon schreef op dinsdag 4 dec 2012, 12:17]2 jaar geleden zou ik overstappen op een andere verzekeraar. De adviseur van de nieuwe verzekeraar zou mijn oude verzekeraar opzeggen en zo zou alles geregeld zijn.

Totdat ik er achter kwam dat mijn woonhuisverzekeringen bij beide verzekeraars liepen!!!
De adviseur werkte inmiddels niet meer bij de nieuwe verzekering. Volgens de klantenservice van mijn oude lopende woonhuisverzekering zou het zo zijn dat de nieuwste verzekeraar restitutie moest verlenen van alle dubbel betaalde premie en mij moesten uitschrijven.

Volgens de nieuwe verzekeraar is dit niet het geval en heb ik door een incompetente adviseur de pech, omdat HIJ verzuimd heeft mijn oude verzekering op te zeggen, dat ik dubbel verzekerd ben en dat dit mijn eigen risico is. Ik moet gewoon 3 jaar alle premie doorbetalen bij 2 verzekeraars.

Wie weet hoe dit werkt?

Beste vonnepon,

Ik heb je vraag gelezen, dit is een vervelende situatie.

Als er sprake is van een dubbele verzekering, dan kan de nieuwe verzekeraar je polis met terugwerkende kracht beëindigen indien je aantoonbaar maakt dat er een verzekering is afgesloten die niet is beëindigt en eerder is afgesloten. Dit kan door een kopie van je polis te sturen. Vaak komt een verzekeraar hier wel in tegemoet. Dit is omdat de nieuwe verzekeraar ook geen uitkeringsplicht heeft bij schade. Juist omdat er sprake is van een dubbele verzekering. Hierin geldt namelijk dat de verzekeraar waar jij je polis als eerste hebt afgesloten de schade in behandeling neemt.

Je kunt eventueel een klachtbrief schrijven naar de nieuwe verzekeraar met het verzoek om de polis met terugwerkende kracht te beëindigen. Als men de klacht afwijst dan heb je het recht om je klacht voor te leggen bij de KIFID voor meer informatie kan je op de volgende link klikken: https://www.kifid.nl .

Je schrijft ook dat je in ieder geval 3 jaar moet betalen, er is hier dus sprake van een meerjarig contract. Dit is gemakkelijk op te lossen door de verzekeraar aan te schrijven met het verzoek om het meerjarige contract om te zetten naar een éénjarig contract. In 2010 is er door het Verbond van Verzekeraars een “dwingend” advies gegeven om meerjarige contracten standaard om te zetten naar een éénjarig contract. Daarnaast wordt er sinds 1 januari 2010 geen meerjarige contracten aangeboden tenzij de verzekeringsnemer hiervan op de hoogte is en een dubbele handtekening heeft gezet. Zie onderstaande link voor de informatie: http://www.verzekeraars.nl/sitewide/general/nieuws.aspx?action=view&nieuwsid=
Het gaat hier om een advies. De verzekeraar mag hiervan afwijken.

Voor wat betreft de tussenpersoon, je mag te allen tijde een overstap maken naar een andere tussenpersoon of je kunt in de toekomst ook zelf je verzekeringen regelen.

Mocht je vragen hebben dan help ik je graag.

Natasja van het Centraal Beheer Webcareteam
Webcare[@]centraalbeheer.nl
https:www.centraalbeheer.nl

tijger1
door tijger1 - Dec 13, 2012 om 10:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw nieuwe verzekering zal wel niet bij Centraal Beheer lopen, want dan was u er zo van af. Maar zij hebben u in ieder geval de juiste adviezen gegeven om er alsnog van af te komen.