pino123
door pino123 Jan 18, 2013 om 11:12
Garantie & verzekeringen

Fiets ongevalletje

Beste forumleden,

Ik heb een vraag, mijn zoontje van 8 jaar fietst op het fietspad (oranje asfalt, direct gelegen aan rijbaan auto's). Door de sneeuw komt hij ten val en zijn fiets komt op de rijbaan terecht, gelukkig wordt alleen zijn fietsje en hijzelf overreden door de auto. De auto heeft geen schade, de fiets van mijn zoon wel.
Kan ik deze schade verhalen, of niet?

De fiets is ongeveer 6 jaar oud; de fiets is dus niets meer waard. Het gaat mij ook niet om een nieuwe fiets, maar of de schade kan laten maken. Of ligt de schuld bij mijn zoon doordat zijn fiets over de straat heen zeilde.

Ik hoor het graag.

1983 30 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 11:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gelukkig wordt alleen zijn fietsje en hijzelf overreden????

Jij houdt echt van je kind :-)

Je zoon is een "zwakkere" verkeersdeelnemer. Zelfs als hij schuld heeft wordt de schade vaak nog gedeeld, tenzij er sprake is van grove nalatigheid aan de kant van de fietser. In dit geval zou je kunnen stellen dat dat zo is, want de automobilist overrijdt een fiets zonder fietser.

Wil je hier nu werkelijk moeilijk over doen, voor een fiets die toch niets meer waard is? Krijg je misschien 20 euro schadevergoeding.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 11:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gelukkig dat je zoontje niets mankeert. Volgens de wet heeft een automobilist (bijna) altijd "schuld", maar in dit geval is het de sneeuw die vreemde capriolen kan uithalen. Toch, als je "geld wilt zien" is de berijder van de auto erop aan te spreken, maar zou je dat doen? Denk het niet, veel te blij dat je kind niets heeft, toch?

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zal wel "en hijzelf niet" hebben moeten luiden. Wees daar maar blij mee. De schade verhalen wordt moeilijk. Kijk de voorwaaden van de verzekeringen er anders eens op na.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

De bestuurder is in principe aansprakelijk, dus de autoverzekeraar moet betalen, behalve als hij overmacht kan aantonen. Dat zou in dit geval zeker van toepassing kunnen zijn, er komt ineens een fiets de rijbaan op zeilen.

Kan hij geen overmacht aantonen, dan is er zeker nog een gedeelde "schuld" en zou hooguit 50% van de werkelijke schade vergoed moeten worden. En dan komt het, een kinderfiets van 6 jaar oud heeft natuurlijk misschien nog maar een dagwaarde van € 10 en daar de helft van? En daar moet u dan nog de nodige moeite voor gaan doen.

Wees dankbaar dat uw kind niets is overkomen en houd het daar bij.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

De gemeente is er voor verantwoordelijk dat je je veilig moet kunnen begeven op een openbare weg, stoep enz.
Sneeuw/ijs valt hier ook onder. De gemeente is aansprakelijk voor de gelede schade.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

haarp schreef op vrijdag 18 jan 2013, 13:15: De gemeente is er voor verantwoordelijk dat je je veilig moet kunnen begeven op een openbare weg, stoep enz.
Sneeuw/ijs valt hier ook onder. De gemeente is aansprakelijk voor de gelede schade.

Dat is dan jouw idee, denk zelf dat de TS dit beter kan zien als een geluk bij een ongeluk. Een fiets is te vervangen, een kind niet en daar is gelukkig niets bij gebeurt. Om de Gemeente aansprakelijk te stellen? Ga maar eens langs alle EHBO posten waar men onderuit gegaan is. Die "slachtoffers" gaan heus niet iedere Gemeente aansprakelijk stellen voor hun uitglijders.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Langzamerhand gaan we toch steeds vaker naar "Amerikaanse toestanden" vrees ik als ik dit soort vragen zie.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@wittechoco, inderdaad lol

@zwemmer, inderdaad

@Joris, het is gewoon een vraag, nu overkomt mijn kind 'godzijdank' niets. Maar ik was benieuwd hoe dit soort zaken kunnen gaan lopen.

Wat betreft de fiets... Deze is gelukkig te vervangen, dat is ook geen probleem.

Bedankt i.i.g. voor de reacties.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vermoed dat de auto's wettelijk rekening moeten houden met vallende fietsen.
Juist op deze rode stroken waar ik soms met mijn auto diepe harde en gladde sporen maak is het een ramp om te fietsen.

Je weet dat het glad is dus bij fietsen iets meer ruimte houden dan normaal.
Ook daar moet je als 18+er wel rekening mee houden.

De auto moet officieel een redelijke vergoeding geven.
Het kan via de verzekeraar maar gezien de No Claim en vele werk geven de meeste
bestuurders graag iets meer dan €10,-, ik zou liever €50,- geven want een redelijke fiets
is dat nog waard.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Artikel 185 Wegenverkeerswet luidt:

"1 Indien een motorrijtuig waarmee op de weg wordt gereden, betrokken is bij een verkeersongeval waardoor schade wordt toegebracht aan, niet door dat motorrijtuig vervoerde, personen of zaken, is de eigenaar van het motorrijtuig of - indien er een houder van het motorrijtuig is - de houder verplicht om die schade te vergoeden, tenzij aannemelijk is dat het ongeval is te wijten aan overmacht, daaronder begrepen het geval dat het is veroorzaakt door iemand, voor wie onderscheidenlijk de eigenaar of de houder niet aansprakelijk is.

2 De eigenaar of houder die het motorrijtuig niet zelf bestuurt, is aansprakelijk voor de gedragingen van degene door wie hij dat motorrijtuig doet of laat rijden."

Vooral lid 1 is op uw situatie van toepassing.
U zou die bestuurder dus aansprakelijk kunnen stellen, maar, zoals reeds geschreven is, vindt u dit alles nog waard, om zoveel moeite te doen voor een fietsje dat zijn beste tijd gehad heeft, en waarbij uiteraard een afschrijving gebruikt wordt? Daarbij zal dit fietsje dan, aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, zogenaamd 'total loss' verklaard worden, ook gezien uw eigen woorden. De al eerder genoemde 20 euro is in dat geval dan nog héél veel.

En..... zoals ik uw verhaal lees, zou er inderdaad van overmacht sprake kunnen zijn.

Conclusie: persoonlijk zou ik voor nog geen 2 tientjes een ander fietsje uitzoeken (tweedehands).

Gezien het feit dat de politie bijna niet meer bij kleine aanrijdingen komt (als zij al iets kunnen betekenen m.b.t. bewijs) en ook het bovenstaande, nog de volgende tip voor bestuurders van motorrijtuigen:
tegenwoordig heb je voor een relatief klein bedrag al een goede camera, welke u makkelijk aan de binnenkant van de voorruit kunt plakken of op het stuur van een motorfiets.
Gebruik daarbij een SD-kaartje van bijv. 32GB en u kunt zo tot wel 10 - 11 uren filmen.
Zodoende heeft u doorgaans duidelijk bewijs in handen, mocht het eens mis gaan.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een dergelijk ongeval is niemand te verwijten maar het is ook niet iets wat te voorkomen is. Daarom is er ook geen verzekering die dit soort ongevallen dekt.
Alle verkeersdeelnemers moeten rekening houden met de weersomstandigheden en zich daaraan aanpassen. Helaas hoort vallen niet tot een normale deelname aan het verkeer en kan een andere verkeersdeelnemer hier geen rekening mee houden. In uw geval draait u helemaal zelf voor de schade op.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 15:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

@parayok

Er is dus wel een WEL een verzekering die dit soort ongevallen dekt. De W.A.M. Maar zoals al opgemerkt kan de bestuurder van de auto zich wellicht in dit geval op overmacht beroepen, zo niet dan draait hij in ieder geval voor de helft van de schade op, maar die is natuurlijk uiterst gering.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op vrijdag 18 jan 2013, 15:12: Er is dus wel een WEL een verzekering die dit soort ongevallen dekt. De W.A.M.

U maakt waarschijnlijk een grapje? De WAM is een wet.

Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen.

Dit is dus DE wet die de bestuurder/bezitter/houder verplicht om een motorrijtuig te verzekeren (art. 30 WAM), minimaal tegen wettelijke aansprakelijkheid.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

hutch schreef op vrijdag 18 jan 2013, 16:51:
tijger1 schreef op vrijdag 18 jan 2013, 15:12: Er is dus wel een WEL een verzekering die dit soort ongevallen dekt. De W.A.M.

U maakt waarschijnlijk een grapje? De WAM is een wet.

Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen.

Dit is dus DE wet die de bestuurder/bezitter/houder verplicht om een motorrijtuig te verzekeren (art. 30 WAM), minimaal tegen wettelijke aansprakelijkheid.

En volgens die wet is er dus een verzekering die "dit soort ongevallen". dekt.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

M.i. begrijpt u het niet helemaal.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

hutch schreef op vrijdag 18 jan 2013, 17:02: M.i. begrijpt u het niet helemaal.

Als u mij bedoelt, ik begrijp het wel degelijk. De auto moet verzekerd zijn volgens de W.A.M. en die verzekering kan in dit soort gevallen aangesproken worden. Mocht de auto onverzekerd rondrijden, dan komt het waarborgfonds in beeld en wordt de eventueel uitgekeerde schade op de eigenaar van de auto verhaald.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 17:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk zegt (schrijft) u het verkeerd. De WAM is een wet en geen verzekering zoals u schrijft.

Maar als wij terug gaan naar de basis van dit draadje....... waar hebben we het over?
Heel misschien (...) €20,-- ??

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 18:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hutch

Dat heb ik in mijn eerste bijdrage al vermeld. €20 of nog minder.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 19:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

*de schuld ligt bij U

*U had er voor moeten zorgen dat uw zoontje daar (in die omstandigheden) niet "fietste"

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 19:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zonder dollen, maar het jochie rijdt op een rijstrook voor fietsers niet zijnde een echt fietspad maar een ruimte die vrijgemaakt is om fietsers de ruimte te geven. Het jochie heeft de gang er in maar door de sneeuw/gladheid valt hij om, de fiets gaat onder zijn kont vandaan en komt op de rijstrook voor auto's terecht. Jammer genoeg is er een automobilist die de fiets finaal aan gort rijd. Is de automobilist schuldig, nee die kon de situatie niet tijdig voorzien, is het jochie schuldig ook niet want die is de zwakkere maar is wel de veroorzaker, die schade aan zijn fietsje kan dus niet op de automobilist verhaalt worden.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 20:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op vrijdag 18 jan 2013, 19:24: Zonder dollen, maar het jochie rijdt op een rijstrook voor fietsers niet zijnde een echt fietspad maar een ruimte die vrijgemaakt is om fietsers de ruimte te geven. Het jochie heeft de gang er in maar door de sneeuw/gladheid valt hij om, de fiets gaat onder zijn kont vandaan en komt op de rijstrook voor auto's terecht. Jammer genoeg is er een automobilist die de fiets finaal aan gort rijd. Is de automobilist schuldig, nee die kon de situatie niet tijdig voorzien, is het jochie schuldig ook niet want die is de zwakkere maar is wel de veroorzaker, die schade aan zijn fietsje kan dus niet op de automobilist verhaalt worden.

Ik verwijt de automobilist niets. Ik stel de automobilist ook niet aansprakelijk, mede gezien dat deze bestuurder geenszins de fiets meer kon ontwijken. Het is mij dan ook niet meer dan redelijk om het hierbij te laten.

Nogmaals dank voor jullie reacties, uitgezonderd het domme antwoord van Read again.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2013 om 21:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

OT

@tenormin

Pino123 schrijft over mij:

Dat je dat domme gel** van jezelf nog niet zat bent. Je hoort jezelf wel graag praten kennelijk met je ****

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

*en daar zou ik dan niet een bijpassend antwoord op mogen geven

*kennelijk vind je het ook heel gewoon wat hij schrijft

ve
door verwijderd - Jan 19, 2013 om 09:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

dearagain schreef op vrijdag 18 jan 2013, 19:01: *de schuld ligt bij U

*U had er voor moeten zorgen dat uw zoontje daar (in die omstandigheden) niet "fietste"
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- wel een beetje een rare reactie naar iemand toe die {terecht}hier een normale vraag heeft..volgens mijn zijn we op deze forum om elkaar te helpen en niet de grond in te trappen..beste pino123 ik zal als ik u was gewoon de schade te slikken en op bijvoorbeeld marktplaats voor een leuk fietsje voor u zoon te zoeken want daar staan er vele op voor weinig en is een leuke verrassing voor u zoon..ik wens u heel veel succes met dit probleem en maak u zich maar niet druk om dat er mensen zijn op deze forum die blijkbaar veel moeite hebben om normaal met elkaar om te gaan...

ve
door verwijderd - Jan 19, 2013 om 18:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

de fietser is schuldig aan het ongeval,deze is onderuit gegaan waardoor er schade is ontstaan

een fietser en in het bijzonder kinderen tot 14 jaar worden gezien als een zwakkere verkeersdeelnemer waar het overige verkeer rekening mee dient te houden.

indien er zoals nu een ongeval plaats vindt is de automobilist altijd voor een deel aansprakelijk, tenzij hij overmacht kan aantonen wat in dit geval niet lukt ivm leeftijd van het kind.

echter aansprakelijk zijn voor de schade houdt niet automatisch in dat je schuldig bent aan het ongeval,die fout wordt vaak gemaakt,je bent voor de wet aansprakelijk bij een ongeval met een zwakkere verkeersdeelnemer.

de verzekering van de automobilist zal een eventuele taxatie kunnen doen van de geleden schade, echter dient ook hier rekening te worden gehouden met afschrijving waardoor het uit te keren bedrag laag zal zijn

ve
door verwijderd - Jan 19, 2013 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

miraltje schreef op zaterdag 19 jan 2013, 18:35:
de verzekering van de automobilist zal een eventuele taxatie kunnen doen van de geleden schade, echter dient ook hier rekening te worden gehouden met afschrijving waardoor het uit te keren bedrag laag zal zijn

Dit is al meerdere malen geconstateerd; tenzij u alleen de vraag leest en GEEN antwoorden?

ve
door verwijderd - Feb 12, 2013 om 16:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

[off topic - redactie]

ve
door verwijderd - Feb 12, 2013 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

[off topic - redactie]

ve
door verwijderd - Feb 12, 2013 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

[off topic - redactie]

ve
door verwijderd - Feb 12, 2013 om 16:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

[off topic - redactie]

ve
door verwijderd - Feb 12, 2013 om 16:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

[off topic - redactie]