vr
door vraaje Nov 17, 2023 om 14:27
Garantie & verzekeringen

Jaren premie betaald voor een verzekering die niet van mij blijkty te zijn

Ik betaal al meer dan 20 jaar een verzekering ( wordt van mijn bankrekening afgeschreven) onder de noemer Levensverzekering.

Bij recente navraag bleek dit geen levensverzekering te zijn, maar een begrafenis verzekering.( ik was in de veronderstelling dat dit een leven/ spaarverzekering was).

De maatschappij gaf mij aan geen verdere info te verschaffen omdat ik ook nog niet eens de verzekeringsnemer blijk te zijn. Ik sta slechts als medeverzekeringsnemer op de polis.

Ik begrijp hier niets van, ik betaal hier zelf jaren voor en dan blijk ik als verzekerde bij-geschreven te zijn op de deze polis. Ik heb geen info over deze polis, krijg ook geen post hierover.

Nu heb de aut. incasso's in oktober 2023 gestopt en ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit van een lijfrente polis naar een begrafenis polis is gegaan en wie daarvoor heeft getekend?

Ik krijg nul info van Reaal verz. want ik ben niet de eigenaar van de polis.

Wat zou ik nog kunnen doen?

4765 6 Rapporteer
Ja
door JannyBoe - Nov 17, 2023 om 14:38
515 Antwoorden / Vragen

Hallo, u weet toch wel wie de eigenaar is van de polis waar u op bijgeschreven staat? Zoiets gaat niet vanzelf tenslotte.
En 20 jaar betalen voor iets dat u niet kent zal niet het geval zijn toch?

Neem contact op met degene waarmee u dat 20 jaar geleden afgesproken hebt dus.
Dan kunt u meteen op een rijtje zetten wat voor polis u nu heeft en hoe dit allemaal gegaan is.
En of het wel klopt wat de polishouder wel of niet geregeld heeft.

Komt u er nu helemaal niet uit dan kunt u uw licht eens opsteken bij het Verbond van Verzekerars bijvoorbeeld.

Succes en hopelijk komt er duidelijkheid.

tenormin
door tenormin - Nov 17, 2023 om 14:49
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt er niets mee van doen te hebben, maar hoe oud bent u en woonde u misschien nog bij uw ouders o.i.d.? Maar 20 jaar meeverzekerde? Hoe dan? En, ook, als u dat niet wist: heeft u dan zelf ook nog een begrafenisverzekering. Want dat zou dan helemaal overbodig zijn. En ook: u heeft de automatische incasso gestopt. Zonder een en ander op te zeggen? Dan kunt u ook nog wel een deurwaarder/incasso bureau achter de broek krijgen. Zou het eerst maar netjes regelen. Uiteindelijk maakt het na 20 jaar betalen ook niet uit dat u nog, tot keurig opzeggen, doorbetaald.

Ro
door Rob_1000 - Nov 17, 2023 om 16:53
35 Antwoorden / Vragen

De verzekeringnemer is verantwoordelijk voor de polis, ook financieel.

Kennelijk heeft u destijds afgesproken dat de premie van uw rekening wordt afgesproken en u heeft dat 20 jaar laten gebeuren. Klinkt als een levensverzekering op uw leven die uitkeert aan iemand anders (de verzekeringnemer). Logisch zou dan zijn dat de begunstigde van de polis ook de kosten betaald. U heeft dat destijds kennelijk anders afgesproken.

Als medeverzekerde krijgt u inderdaad geen informatie over de polis; die krijgt alleen de verzekeringnemer.

U heeft de betalingen stopgezet; de verzekeringnemer zal worden aangesproken dat de premie voor de polis niet meer wordt afgeschreven. De premie betaling is niet uw verantwoordelijkheid maar die van de verzekeringnemer.

Het eventueel beeindigen of verder blijven betalen van de premie is voor de verzekeringnemer.

 Het lijkt me wel verstandig om contact met de verzekeringnemer (degene met wie u 20 jaar geleden heeft afgesproken de premie te betalen) contact te zoeken om uit te zoeken hoe dit precies in elkaar zit en vooral hoe u daar samen verder mee moet.

Succes!

ro
door ronny530 - Nov 18, 2023 om 09:59
2779 Antwoorden / 41 Vragen

U wist in die 20 jaar niet eens om welk soort verzekeringspolis het ging maar u dacht het zal wel een levensverzekering zijn en bent blijven betalen.
Wat ik wel weet is dat uw ouders u op een begrafenispolis bij kunnen schrijven maar zodra u 21 jaar bent geworden zelf premie mee gaat betalen.
Wellicht weet u niet meer wat er 20 jaar geleden allemaal is afgesproken maar feit is wel dat uw bankrekeningnummer bij de verzekeraar bekend is en dat kan alleen als u die zelf doorgegeven heeft.
Als uw ouders nog in leven zijn kunt u hun de vraag stellen want als ze inmiddels overleden zijn stopt de begrafenispolis ook.
De betalingen worden automatisch afgeschreven dan staat bij de kenmerken ook het polis of klantnummer en op basis van het polis of klantnummer kan de verzekeraar achterhalen waar de betalingen op gebaseert zijn en zeker uw laatst bekende adresgegevens want die behoren bij de polis.
Indien u verhuist bent dient u dat ook aan de verzekeraar te laten weten omdat elk jaar een polis overzicht naar het laatst bekende adres verstuurt wordt maar als u dat nalaat komt dat polis overzicht uiteraard niet aan.
Het meest domme is dat u de betalingen gestorneerd heeft want als uw actuele adresgegevens niet bekend zijn komen de verzoeken tot betaling en de aanmaningen ook niet aan.

mo
door mof - Nov 24, 2023 om 12:57
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u niet de eigenaar van de polis bent dan kunt u al uw betaalde inleg inclusier wettelijke rente terugvorderen. DAn heeft Reaal bij de verkeerde persoon geincasseerd. Maar, hoe komt u erbij een "levensverzekering" te betalen als u die niet zelf heeft aangevraagd, maar iemand anders? En dan 20 jaar lang? kijkt u nooit op uw afschriften en denkt: "levensverzekering? sinds wnneer ben ik verzekerd?" Een vreemd verhaal ...

mo
door mof - Nov 24, 2023 om 12:59
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Zelf was ik indertijd door mijn moeder bijgeschreven op een polis van Dela. Na het overlijden van mijn moeder in 2003 kreeg ik een bericht van Dela dat ik moest verder betalen aan de polis. Blijkbaar had mijn moeder dit altijd voor mij gedaan want ik wist ook nergens van. Ik heb de polis gewoon afgezegd: "ik heb geen contract met u getekend, voor mijn moeder kan ik geen verantwoording nemen." Punt uit.