Fe
door FeddeJ Mar 18, 2022 om 12:17
Garantie & verzekeringen
Landal verzekering

Beste lezer,

Tijdens ons verblijf op Landal in Zeeland, is er tijdens een nachtelijke storm het tuin meubulair van het buur huis tegen onze auto gewaaid.
Onze auto stond nettjes geparkeerd op de daarvoor bedoelde plek naast ons huisje, deze plek was geheel onbeschermd waardoor elk rondvliegend item tegen de auto zou kunnen komen. In dit geval dus de ligstoel van de buren.
Het buiten meubilair was vervaardigd van lichtgewicht aluminium, wat uiteraard gemakkelijk door de wind gegrepen kan worden. De buitenplaats waar het meubilair is geplaats is eveneens zonder afzetting van welke vorm, die zou kunnen voorkomen dat het een en ander weg zou kunnen vielgen.
Het Landal park in Zeeland is dicht aan zee en heeft een vlakke opbouw met weinig bomen of andere begroeing die de wind zou kunnen temperen, er staan voornamelijk huisjes en er is een "groot"meer in het midden. Hierdoor heeft de wiond makkelijk vrijspel en door de ligging heeft de wind vaak sterkekracht. De veel voorkometheid en windsterkte werd bij, tijdens overleg over de schade, de bali ook bevestigd. Hier hoorden wij dat dit soort problemen vaker voorkomen en dat wij geholpen zouden worden door de verzekering van Landal (Interpolis) helaas is niets minder waar, de verzekeraar heeft geheel geen in tentie om ons te helpen laat staan kostenloos te stellen.
Graag komen wij in contact met meerdere gedupeerde zodat wij een groter front kunnen vormen tegen deze misstand en nalatigheid van Landal.

Alvast dank en groet,
F.Jorritsma

3193 9 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 18, 2022 om 12:26
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Hebt u meteen contact met de buren gezocht?
Zij zijn waarschijnlijk ook verzekerd en kunnen er gegevens uitgewisseld worden en aan beide verzekeraars overhandigen.

MisterrMix
door MisterrMix Mar 18, 2022 om 13:56
18 Antwoorden / Vragen

Kunt u dat eens verder toelichten? De stoel is immers niet van de buren, de woning niet, t park niet, de wind niet, dus wat heeft de verzekering van de buren er mee te maken wanneer niks van waardoor de schade is ontstaan van deze buren is geweest?

sjjoppy
door sjjoppy Mar 18, 2022 om 14:00
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Ik lees "de ligstoel van de buren" en vond het niet zo gek dat deze van thuis was meegenomen, je zult maar aan een stoel gehecht zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 18, 2022 om 12:27
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Uw bericht is kennelijk bedoeld voor de redactie: kassa@bnnvara.nl. Wij zijn vrijwillige vraagbeantwoorders /advciesgevers. Ik kan u slechts adviseren om indien u er met de verzekeraar van Landal niet uitkomt KiFiD te benaderen en diverse andere media te benutten waaronder: klachtenkompas

Uiteraard kunt u ook een poging doen om Landal aansprakelijk te stellen. https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-aansprakelijk-stellen en is het inderdaad handig om dat dan met meerdere pesonen te doen. Heeft u uw eigen verzekering al benaderd om hulp/advies?? (Zoals @Sjoppy kruisend met mijn reactie zojuist al aangaf?)

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 18, 2022 om 12:29
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte F. Jorritsma,

Dit is een moeilijke kwestie : stormschade door een object.

Heeft u uw eigen verhaalsrechtsbijstandsverzekering al ingeschakeld?

mahadma
door mahadma - Mar 18, 2022 om 12:46
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Graag komen wij in contact met meerdere gedupeerde zodat wij een groter front kunnen vormen tegen deze misstand en nalatigheid van Landal.

Dit is een vraag en beantwoord site en geen contactinstelling. U zit op een fout medium voor uw probleem.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 18, 2022 om 14:15
7195 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt als de stoel van Landal is (en niet van de buren) uw verzekering inschakelen voor advies, misschien nemen zij contact op met Landal.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 18, 2022 om 15:08
2071 Antwoorden / Vragen

Waarom denkt u dat Landal verantwoordelijk is voor uw stormschade en waarom stelt u ze dan niet formeel aansprakelijk?

Iv
door Ivo W - Mar 18, 2022 om 22:22
730 Antwoorden / Vragen

Was het huisje van de buren op het moment dat de schade is ontstaan verhuurd of stond het leeg?

Dat maakt namelijk veel uit in deze kwestie. Is het huisje verhuurd, dan is het gezien de vele landelijke waarschuwingen aan de huurders van dat huisje geweest om los tuinmeubilair vast te zetten of binnen op te bergen.

Was het huisje niet verhuurd, dan ligt die verantwoordelijkheid bij de eigenaar van het huisje.

Het niet opbergen van losse spullen in de 'tuin' is een vorm van nalatigheid wanneer er een storm op komst is.
Let wel: dit geldt alléén in geval er ook daadwerkelijk (ruim) vooraf een weeralarm was afgegeven. Als er voor het moment dat de schade is ontstaan geen weeralarm was afgegeven, of dit weeralarm pas kort van tevoren is afgekondigd, kan niet gesproken worden van nalatigheid. In dat geval is de schade aan uw auto domme pech.

Hoogstwaarschijnlijk kunt u in alle gevallen ook de stormschade via uw eigen verzekering vergoed krijgen, indien de auto WA+ of All-risk verzekerd is.

panter22
door panter22 Mar 19, 2022 om 17:01
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe kom je aan de naam en het adres van de huurders? Is Landal verplicht dat vrij te geven ondanks de privacywetgeving?

Iv
door Ivo W Mar 19, 2022 om 19:20
730 Antwoorden / Vragen

De gegevens van die huurders achteraf nog achterhalen zal lastig worden.

Maar het lijkt me handig om eerst goed na te gaan of dat zinvol is. Want er wordt wel gesproken over 'storm', maar was het ook echt storm (windkracht 9 of hoger), of waaide het gewoon hard? Als het niet officieel gestormd heeft, hoef je niet te verwachten dat 'storm-maatregelen' genomen werden.

En als het wel écht stormde, maar er geen weeralarm goldt op het moment dat de schade is ontstaan, dan is het ook gewoon pech voor degene met schade. Want dan is er niemand nalatig geweest, dus ook niemand aansprakelijk. Idem wanneer het weeralarm pas kort van tevoren afgegeven is, waardoor niet redelijkerwijs verwacht kan worden dat iedereen er tijdig kennis van heeft kunnen nemen en maatregelen heeft kunnen treffen.

Dus eerst even de weergegevens van de betreffende datum bekijken is zinvoller dan nu nog bedenken of en hoe de gegevens van de buren nog achterhaald kunnen worden.

panter22
door panter22 Mar 20, 2022 om 08:36
6599 Antwoorden / Vragen
ro
door ronny530 - Mar 19, 2022 om 08:40
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Volgens de voorwaarden.
'17 AANSPRAKELIJKHEID
17.1 Landal GreenParks aanvaardt geen aansprakelijkheid voor diefstal (inclusief diefstal uit bungalowkluisjes en zwembadlockers), verlies of schade van of aan zaken dan wel personen, van welke aard ook, tijdens of ten gevolge van een verblijf op één van onze parken en/of de huur/het gebruik van accommodatie en/of campingplaats en/of andere faciliteiten van Landal GreenParks, tenzij er sprake is van opzet of grove schuld van Landal GreenParks of (één van) haar werknemers.
Uw auto stond voor eigen risico geparkeert en van grove schuld is geen sprake omdat het aan de kust stormachtig kan zijn. Aan de balie wordt ook erkend dat het vaker stormachtig is maar dat wil nog niet zeggen dat schade ontstaan door storm ook vergoed gaat worden. U wil mensen mobiliseren met als doel het park wind luw te maken enkel en alleen omdat uw auto een flinke deuk heeft opgelopen terwijl u had kunnen weten dat het aan de kust wel eens zou kunnen gaan waaien en veel gasten juist voor die beleving naar het park komen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 19, 2022 om 17:49
2071 Antwoorden / Vragen

Amen. Slachtoffers, wie vindt ze nou eigenlijk wél sympathiek?

ro
door ronny530 Mar 20, 2022 om 07:51
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Mijn reactie is wel wat cru maar komt voort uit de stelling dat Landal aanspakelijk is voor de weersomstandigheden en parkeerplaatsen zodanig in moet gaan richten of het gebruik van tuinmeubilair moet gaan verbieden om schade aan voertuigen tegen te gaan. Het is een trieste samenloop van omstandigheden waar hooguit de buur die de tuinstoel buiten heeft laten staan aansprakelijk gesteld kan worden maar die is al met de noorderzon vertrokken.