Tk
door Tkls Jun 8, 2019 om 13:36
Garantie & verzekeringen

Notificatieplicht verzekeraar schadevrije jaren

Mijn vriendin is betrokken geweest bij een kleine kettingbotsing. De auto voor haar klapte op een andere auto en mijn vriendin tikje de auto voor haar heel lichtjes aan (enkel de nummerplatenhouders beschadigd). Doordat de auto voor haar, al voor dat mijn vriendin hem aan tikte, op die auto daarvoor klapte, had de voorganget van mijn vriendin al behoorlijk schade aan de voorkant. Bij het invullen vam de schade formulieren met haar voorganger, is mondeling besproken dat de schade aan de voorkant uiteraard niet bij haar te verhalen is. Tot onze verbazing is dat wel gebeurd en hebben wij geprotesteerd bij haar verzekeraar. Deze gaf aan erin te duiken en daar op terug te komen, gezien zij het er mee eens waren dat de voorschade niet op haar te verhalen was. Daar is een schriftelijke bevestiging over geweest en tot op heden hebben we daar nog niets over gehoord. Nu blijkt de verzekeraar al wel haar schadevrije jaren te hebben afgetrokken, zonder dat de schade (en dus het schadebedrag) bekend is. Ze betaalt dus nu al een veel hogere premie, omdat haar polis verlengd is.

Mag een verzekeraar dat zomaar doen?

Ik verneem graag jullie expertise.

Mvg Tinjo

1941 8 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jun 8, 2019 om 13:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Als bij de afhandeling blijkt dat dat onterecht gebeurd is wordt dat ongetwijfeld recht getrokken.

tijger1
door tijger1 - Jun 8, 2019 om 13:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw vriendin is achterop haar voorganger gebotst en daarbij is schade veroorzaakt. Blijkbaar is er nadien een prolongatie van de verzekering geweest en ja dan heeft die schade, hoewel die nog niet is afgewikkeld een nadelig effect op de nieuwe premie.

Schadeformulieren bespreek je niet mondeling. Die vul je samen in waarbij ook de veroorzaakte schade vermeld wordt. Dus die voorschade bij de voorrijder zou niet moeten voorkomen op het schadeformulier wat uw vriendin en de tegenpartij hebben ingevuld. Want die heeft niets met haar te maken.

Die voorschade is weer een zaak van die voorrijder en degene waar achterop geklapt is.

Als de schade die uw vriendin veroirzaakt heeft echt gering is, zou zij die kosten beter voor eigen rekening kunnen nemen. Dan wordt, na overleg met de verzekeraar, de premieverhoging ivm die schade teruggedraaid.
Dus laat haar het schadebedrag aan de kentekenplaten opvragen.

Maar wat heeft de “notificatieolicht schadevrije jaren” daarmee van doen?

aurora1
door aurora1 - Jun 8, 2019 om 16:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als mij dat zou gebeuren zou ik de geringe schade zelf betalen en dit met de verzekeraar overleggen opdat de premie niet verhoogd wordt.
Wat u bedoelt met het opschrift over  notificatieplicht is me niet duidelijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 8, 2019 om 17:24
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Als alleen de nummerplaten zijn beschadigd door deze botsing is het inderdaad verstandig om dat zelf te betalen.
Het lijkt er evenwel op dat de verzekeraar van 'de voorganger'van uw vriendin de schade wel lijkt te willen verhalen en dan is het een kwestie van bewijzen dat uw vriendin niet mede de veroorzaker is van de schade van 'deze voorganger'.  Als bewijs kan m.i. worden aangevoerd dat door de aanrijding van uw vriendin er slechts zeer lichte schade was en de genoemde behoorlijk schade bij degene die voor haar reed niet door haar kan zijn veroorzaakt.
Maak gebruik van de stellingname 'de aanhouder wint' en ga ook de klachtmogelijkheden na.

Hoe dan ook is het wel normaal dat als er op het moment van prolongatie een schadeclaim in behandeling is er op de no-claim korting wordt gekort.

tijger1
door tijger1 Jun 8, 2019 om 17:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

“Klacht mogelijkheden”  Waarover valt er te klagen?

jo
door jorisw Jun 8, 2019 om 22:05
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Zullen we het waardeoordeel "zeer lichte schade" even aan schadeexperts overlaten?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 9, 2019 om 10:38
16849 Antwoorden / 202 Vragen

@JORISW, Een schade aan kentekenplaten zie ik niet anders dan lichte schade. En hier is sprake van, volgens Ts. een onterechte claim m.b.t. ernstige schade aan de voorkant van de auto auto van degene die voor de auto reed waar zijn vriendin mee in aanraking kwam en die de auto daarvoor aanreed..
@TIJGER1, als er duidelijke aanduidingen zijn en beter nog bewijs dat de claim van de verzekeraar 'van de voorganger'' onterecht is.

Joke-Sk
door Joke-Sk - Jun 9, 2019 om 06:45
16 Antwoorden / 1 Vragen

Vaak kun je de schade beter zelf betalen.
Dan heb je geen last van het terugzetten in je schade vrije jaren wat financieel beter kan uitkomen.

panter22
door panter22 - Jun 9, 2019 om 08:43
6599 Antwoorden / Vragen

Nieuwe kentekenplaten met houder kosten ca. €60.

Tk
door Tkls - Jun 9, 2019 om 09:29
1 Antwoorden / 1 Vragen

Met de notificatieplicht bedoel ik, dat de verzekeraar notificaties (brieven of emails) moet sturen dat de premie alvast omhoog gaat ondanks dat ze nog niet de mogelijkheid hebben geboden om de schade zelf te betalen omdat het schadebedrag nog niet bekend is, omdat er in eerste instantie een foutief bedrag is berekend (omdat er schades onterecht mee waren berekend).

De reden dat ik wil weten of een verzekeraar de premie al mag verhogen (en incassren), voordat de verzekeringsnemer de kans heeft om de schade zelf te betalen en die vehoging te voorkomen, is omdat het bedrag wat af is getrokken, het dubbele is van de afgelopen premie. Dat is ineens best veel geld en als de verzekeraar de verhoging in deze situatie nog niet had mogen incasseren, is dat geld sneller terug (want mag niet), dan wanneer het wel mag, want mijn ervaring leert dat die bedrijven er erg lang over doen om dan het geld terug te storten.

Hopelijk is het nog iets duidelijk zo.

ma
door manwijf - Jun 9, 2019 om 10:03
574 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom staat alles in het geel? Leest heel onduidelijk.