re
door reytan Dec 14, 2011 om 14:31
Garantie & verzekeringen

Tandartstarieven versus vergoeding zorgverzekeraars

Bij het kiezen van een tandartsverzekering is het mij opgevallen dat er nog weinig gepubliceerd is over het feit dat consumenten voor 1 januari moeten bepalen welke verzekering zij nemen, terwijl de meeste tandartsen hun tarieven nog niet bekend gemaakt hebben, en dat ook pas hoeven te doen op... inderdaad 1 januari.

Velen denken misschien dat dat niet zo veel uitmaakt, maar er zit een addertje onder het gras. Vele zorgverzekeraars hanteren maximum tarieven per behandelcode. Als voorbeeld hier uit de regio:

de tandarts in Bakkeveen (Friesland) vraagt voor een tweevlaksvulling, code E112, e. 82,- (http://www.berry-en-co.nl/page10.html), terwijl de Friesland Zorgverzekering maar e. 50,- vergoed. (http://www.defriesland.nl/Images/vergoedingenlijst-mondzorg-De%20Friesland-8882.pdf).

Velen denken: maar ik ben verzekerd voor 75% of 80% of 100% tot een bepaald bedrag, dus zolang ik onder dat bedrag blijf, maakt het mij niet uit. Helaas, in de kleine lettertjes uit dit voorbeeld blijkt het volgende:

Voor de omvang van de dekking van uw polis verwijzen we naar de verzekeringsvoorwaarden
van uw basisverzekering en eventuele aanvullende (tand)verzekering. Hier kunt u ook vinden of u recht heeft op
een volledige vergoeding of op een vergoeding van 80%.
Als uw zorgverlener lagere tarieven hanteert dan de maximumvergoedingen op deze lijst, dan vergoeden we 100%
of 80% van de nota. Liggen de gehanteerde tarieven echter hoger, dan vergoeden we per prestatiecode niet meer
dan het maximum genoemd op deze vergoedingenlijst.

(http://www.defriesland.nl/Images/vergoedingenlijst-mondzorg-De%20Friesland-8882.pdf)

Dat betekent in het boven aangehaalde voorbeeld dat men (bij 80% dekking) voor zo'n vulling 80% van de door de Friesland maximum gestelde tarief vergoed krijgt, en niet van het door de tandarts gehanteerde tarief. In dit geval kost zo'n tweevlaksvulling de verzekerde:

82,00 - (80% van 50,00 = 40) = 42,00 euro!

Dit betekent dat men niet alleen op de tarieven moet letten die tandartsen hanteren (en die vaak nog niet bekend gemaakt zijn), maar vooral ook op de vergoeding die de zorgverzekeraar biedt. Er zijn namelijk wel enkele die gewoon 75% etc vergoeden van wat de tandarts vraagt.

8688 26 Rapporteer

moeder56
door moeder56 - Dec 14, 2011 om 16:13
483 Antwoorden / 2 Vragen

Je hebt tot en met 31 december de mogelijkheid om je verzekering op te zeggen. Voor 1 februari moet je dan een nieuwe hebben afgesloten. Bij een aanvullende verzekering en/of tandartsverzekering kan het zijn dat je wel geaccepteerd wordt, maar met een wachttijd voor declaratie van bepaalde zorgkosten. Wat dan de tandartsverzekering betreft, je kunt ze nu allemaal gaan vergelijken in vergoeding en premie en acceptatie en kijken wat jouw wens het beste benadert.

re
door reytan - Dec 14, 2011 om 16:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

moeder56, je hebt inderdaad een punt dat je tot 1 februari de tijd hebt om een nieuwe zorgverzekeraar te kiezen, maar dan moet je zelf je oude verzekeraar opzeggen; de meeste mensen zullen ervoor kiezen voor 1 januari een nieuwe verzekeraar te kiezen.
En wie duikt (letterlijk) in de kleine lettertjes, want globaal genomen kijkt men naar de vergoedingenlijsten, en daar word niet vermeld dat er een maximum zit aan wat de verzekeraars vergoeden per behandelcode.

moeder56
door moeder56 - Dec 14, 2011 om 16:40
483 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=reytan schreef op woensdag 14 dec 2011, 16:34]moeder56, je hebt inderdaad een punt dat je tot 1 februari de tijd hebt om een nieuwe zorgverzekeraar te kiezen, maar dan moet je zelf je oude verzekeraar opzeggen; de meeste mensen zullen ervoor kiezen voor 1 januari een nieuwe verzekeraar te kiezen.
En wie duikt (letterlijk) in de kleine lettertjes, want globaal genomen kijkt men naar de vergoedingenlijsten, en daar word niet vermeld dat er een maximum zit aan wat de verzekeraars vergoeden per behandelcode.

Ja, je zult er iets voor moeten doen, maar de mogelijkheden zijn er.

jk
door jkoops - Dec 15, 2011 om 12:02
51 Antwoorden / 9 Vragen

Ik ken een paar tandartsen persoonlijk en vind dat zij een heel redelijke vergoeding voor hun werk krijgen.
Veel van hen zouden best op 55 jarige leeftijd kunnen stoppen en dan financieel onbezorgd kunnen leven.

Iets anders:

Men zegt, dat je over moet stappen naar een goedkopere tandarts. Kletskoek.
Immers tandartsen hebben een (lange) wachtlijst. En vooral bij "goedkopere" is die dan erg lang.

Let wel goed op de vergoedingen, zoals boven duidelijk omschreven is.

mo
door mokassa - Dec 15, 2011 om 12:05
15 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben verzekerd bij DSW en was tot voor kort een zeer tevreden klant, maar nu vertoont DSW ook ineens de foute mentaliteit van zorgverzekeraars. Klanten krijgen per 1 januari 2012 alleen nog maar volledige vergoeding van (bepaalde) tandartskosten bij gecontracteerde tandartsen. Maar welke tandartsen gecontracteerd zijn mag je niet weten van DSW, hoe vaak je ook om een lijst vraagt, je wordt steeds met een kluitje het riet in gestuurd, je bekijkt het maar als verzekerde. ZIJ stellen een regel in en de klant moet het maar uitzoeken, waarbij je vooral niet hoeft te denken dat DSW enige informatie verstrekt, hoe essentieel deze informatie ook is.

f.
door f.soetens - Dec 15, 2011 om 12:33
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil ook nog wat anders onder de aandacht brengen met betrekking tot de tandartskosten en om lezers te behoeden voor onplezierige verrassingen. Spreek met de tandarts vooraf af welke codes hij gaat declareren en kijk in je polis na of die worden vergoed. De codes die de tandarts hanteert zijn namelijk niet altijd de codes die vergoed worden door je verzekering. Ikzelf ben daardoor vorig jaar € 430 mis gelopen doordat ik van tandarts ben gewisseld én voor behandelingen die ik bij mijn vorige tandarts wel vergoed kreeg. De nieuwe tandarts hanteert andere codes bleek achteraf. Ik viste achter het net omdat je maar een keer mag declareren bij je verzekering, bovendien was die tandarts niet bereid tot welke consessie dan ook of om mee te denken aan een oplossing. Was dus vette pech

I

mo
door mowocos - Dec 15, 2011 om 12:47
19 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan tot een bepaalde tijd van zorgverzekeraar ruilen.
Maar je kan TEN ALLE TIJDE van tandarts wisselen natuurlijk.
Hopenlijk pijzen (te) dure tandartsen zich zo uit de markt !!!
Dus : boycotten die dure tandartsen.
Kopen ze maar niet ieder jaar een nieuwe Mercedes. We moeten tenslotte allemaal bezuinigen en niet alleen de armlastigen, cq. de doorsnee Nederlander.

tdehond
door tdehond - Dec 15, 2011 om 13:24
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb nog geen idee wat de tandartstarieven volgend jaar in mijn woonplaats zijn. Ook is het maar de vraag of het mogelijk is om over te stappen naar een andere tandarts.

De vergoedingen door mijn zorgverzekeraar zijn wel bekend. Ik ben dus in blijde afwachting wanneer ik kan beoordelen hoeveel duurder ik komend jaar uit zal zijn.

angelbinky
door angelbinky - Dec 15, 2011 om 14:33
10 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=f.soetens schreef op donderdag 15 dec 2011, 12:33]Ik wil ook nog wat anders onder de aandacht brengen met betrekking tot de tandartskosten en om lezers te behoeden voor onplezierige verrassingen. Spreek met de tandarts vooraf af welke codes hij gaat declareren en kijk in je polis na of die worden vergoed. De codes die de tandarts hanteert zijn namelijk niet altijd de codes die vergoed worden door je verzekering. Ikzelf ben daardoor vorig jaar € 430 mis gelopen doordat ik van tandarts ben gewisseld én voor behandelingen die ik bij mijn vorige tandarts wel vergoed kreeg. De nieuwe tandarts hanteert andere codes bleek achteraf. Ik viste achter het net omdat je maar een keer mag declareren bij je verzekering, bovendien was die tandarts niet bereid tot welke consessie dan ook of om mee te denken aan een oplossing. Was dus vette pech

Bedankt voor de tip, die ga ik zeker toepassen :-)

I
[quote=mokassa schreef op donderdag 15 dec 2011, 12:05]Ik ben verzekerd bij DSW en was tot voor kort een zeer tevreden klant, maar nu vertoont DSW ook ineens de foute mentaliteit van zorgverzekeraars. Klanten krijgen per 1 januari 2012 alleen nog maar volledige vergoeding van (bepaalde) tandartskosten bij gecontracteerde tandartsen. Maar welke tandartsen gecontracteerd zijn mag je niet weten van DSW, hoe vaak je ook om een lijst vraagt, je wordt steeds met een kluitje het riet in gestuurd, je bekijkt het maar als verzekerde. ZIJ stellen een regel in en de klant moet het maar uitzoeken, waarbij je vooral niet hoeft te denken dat DSW enige informatie verstrekt, hoe essentieel deze informatie ook is.

Vermoedelijk is de verzekeraar nog in onderhandeling met de betreffende tandartsen. Misschien is het een idee om de tandarts van uw keuze zelf te benaderen, wellicht dat hij u de informatie kan verstrekken of hij al dan niet aangesloten is bij DSW.

tenormin
door tenormin - Dec 15, 2011 om 14:45
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=mowocos schreef op donderdag 15 dec 2011, 12:47]Je kan tot een bepaalde tijd van zorgverzekeraar ruilen.
Maar je kan TEN ALLE TIJDE van tandarts wisselen natuurlijk.
Hopenlijk pijzen (te) dure tandartsen zich zo uit de markt !!!
Dus : boycotten die dure tandartsen.
Kopen ze maar niet ieder jaar een nieuwe Mercedes. We moeten tenslotte allemaal bezuinigen en niet alleen de armlastigen, cq. de doorsnee Nederlander.

De mijne komt op de fiets. Niet dat zijn rekening nu lager is, dat dan weer niet.

jk
door jkoops - Dec 15, 2011 om 16:22
51 Antwoorden / 9 Vragen

geen reacties meer

tdehond
door tdehond - Dec 15, 2011 om 16:45
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=mokassa schreef op donderdag 15 dec 2011, 12:05]Ik ben verzekerd bij DSW en was tot voor kort een zeer tevreden klant, maar nu vertoont DSW ook ineens de foute mentaliteit van zorgverzekeraars
DSW is in onderhandeling over een contract met alle tandartsen

Vanaf a.s. maandag kunt u kijken op de volgende bladzijde bij DSW:

http://www.dsw.nl/Consumenten/default.aspx?page=zorgverzekering_zorgverleners
klik hier

Hier gaat DSW aangeven met welke zorgverleners een contract is afgesloten.

kattekop11
door kattekop11 - Dec 15, 2011 om 20:43
2 Antwoorden / 0 Vragen

Er is nog een mogelijheid. Zeker als je niet alle kleine lettertjes wilt lezen, uiteraard nadat je alle polissen van de aanvullende verzekeringen hebt opgevraagd en doorgelezen.
Bereken eerst eens hoeveel de aanvullende verzekering je nu eigenlijk kost. Dit zet je dan af tegen de feitelijke kosten die je in het verzekeringsjaar maakt.
Vaak ben je dan heel erg duur uit met die aanvullende premies. Je gebruikt misschien alleen de controle en/of aangevuld met de behandeling van de tandhygienist(e).
Maar mocht je dan onverhoopt op kosten komen, dan kun je dit bekostigen uit de premiebedragen die je al die jaren hebt uitgespaard.
UIt eigen ervaring kan ik zeggen dat het nog steeds veel minder is dan ik aan premie had betaald, Indien ik deze aanvullende verzekering had gehad.
Nu had ik na jaren een een kostenpost van € 220,00. Dit zou ik alleen al in één jaar hebben bespaard.
En mocht ik weer een kroon nodig hebben, zou ik die hoogstwaarschijnlijk eerst moeten voorschieten van de verzekering. Pas later merkt je wat je werkelijk vergoed krijgt. Voor zover ik het nog herinner van eerdere kronen - toen de vergoedingen nog royaler waren dan nu - kreeg je (achteraf) ook maar een deel vergoed. En zeker geen tandtechniekkosten.
(Tip: Niet vergeten het restand wat niet vergoed wordt op het aangifte belastingformulier in te vullen. Want die kun je nog steeds declareren. Wat ook natuurlijk ook kan als je alles zelf heb betaald. Dan krijg je nog een deel terug, maar dan via de belastingdienst. Dit geldt trouwens voor alle ziektekosten die niet door de verzekering wordt vergoed!)
Al met al scheelt het een hoop ellende achteraf. Je hoeft je niet druk te maken of en wat de verzekering wel of niet vergoed. Dit is ook wat waard. En je hoeft echt niet voor alles oververzekerd te zijn. (Voor het geval dat...)
Kijk ernaar. Het is echt de moeite waard, er een berekening aan te wagen.

ja
door janine14 - Dec 18, 2011 om 14:32
12 Antwoorden / 10 Vragen

Ik werk bij een keihard werkende tandarts die afgelopen vrijdagavond nog tot 18.45 uur bezig was met het behandelen van kiespijnklachten. De meeste mensen zaten toen al lekker aan hun avondboterham. Toen ben ik op zaterdagochtend nog met hem bezig geweest met het vaststellen van de tarieven. Daar heeft hij helemaal geen interesse in, maar hij moet tarieven hebben per 1 jan. Zo zijn er heel veel tandartsen die uiteraard wel een goed salaris willen hebben, maar geen zakkenvullers zijn. Ze hebben jarenlang keihard moeten studeren en worden nu gebombadeerd tot ondernemers. De meesten hebben hier nog om gevraagd. Wel eens naar de tarieven van de vrijgevestigde mondhygienistes gekeken? Die vragen nu al ruim 100 euro per uur. Wat gaan die doen per 1 januari? Havo diploma, en de ouderen hebben hierna een opleiding van 2 jaar gevolgd op het hbo. Staat dat in verhouding? Ze hebben geen assistente nodig, want ze werken alleen en het antwoordapparaat staat aan. Kiespijngevallen zijn er niet, dus ze kunnen gewoon om 5 uur naar huis en het woord garantie kennen ze ook niet, want er valt geen vulling uit of knelt er een prothese. Kies een zorgverzekeraar die 75% vergoedt van het tarief van de tandarts tot een bepaald bedrag en ga niet te vaak naar de mondhygieniste want die zijn gewoon te duur en verdienen net zo veel, zo niet meer dan een tandarts. Het wordt tijd dat daar eens in gesnoeid wordt !

inekel1953
door inekel1953 - Dec 18, 2011 om 15:35
323 Antwoorden / 2 Vragen

Met tandartsen en hun assistente heb ik geen medelijden, al werken ze op andere tijden dan mensen op kantoor, ze verdienen geld als water. De mensen in de zorg werken pas op ieder uur van de dag en nacht! Helaas is hun inkomen daar lang niet naar.

Men zegt wel eens "schoenmaker houd je bij je leest", dit had de tandarts ook moeten doen maar nee, enkele jaren geleden moest en zou de praktijk moderner. Daarbij wilde de tandarts de algehele mondzorg niet langer meer zelf doen. Het beroep mondhygiëniste werd in het leven geroepen en voor de diensten kwamen er code's i.p.v. transparante cijfers in de kosten.

Het is teleurstellend dat er nog steeds een telling plaats vind voorde opleiding tandarts, waardoor er een groot tekort is gekomen aan tandartsen, die vervolgens hun prijzen extreem hoog houden voor elk wissewasje wordt er goed geschreven met enkele getallen voor de komma.

M.vr.gr.,
Ineke L.

ja
door janine14 - Dec 18, 2011 om 19:14
12 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zou zeggen tegen ineke1953 Ze heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt

tenormin
door tenormin - Dec 18, 2011 om 19:39
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=jkoops schreef op donderdag 15 dec 2011, 16:22]geen reacties meer

hoezo, bang voor de tandarts of zelf tandarts?

inekel1953
door inekel1953 - Dec 18, 2011 om 19:44
323 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=janine14 schreef op zondag 18 dec 2011, 19:14]Ik zou zeggen tegen ineke1953 Ze heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt

Ik ben benieuw of u uw woord en gelijk kunt behouden, daar u terechtwijzing nogal cru is.
U weet dus beter waar de klepel van de klok hangt, en kunt hier wellicht anwoorden op geven.

Een paar vergelijkingen, na de antwoorden van janine14 over de volgende codes, waar staat de code voor en wat is daar de prijs van bij de tandarts waarbij u assistent bent? Uiteraard zal ik daarna reageren.

Code:
A111
C212
E111
E112
E321
L311

M.vr.gr.,
Ineke L

tenormin
door tenormin - Dec 18, 2011 om 19:46
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ik ben trouwens blij dat tandartsen "niet bij hun leest zijn gebleven". Met de moderne apparatuur is het lang niet meer zo griezelig voor veel mensen een bezoek aan de tandarts te brengen. Door zeer slechte ervaring vroeger heb ik uiteraard heel lang geen tandarts durven zien, maar de laatste 10 jaar ga ik weer trouw, niet huppelend, maar toch. Het lijkt of iedereen al weet dat alle tarieven omhoog gaan, maar ik weet nog van niets en de tandarts zelf kon me ook nog geen antwoord geven, noch mijn verzekering of mijn tandarts nog wel in hun pakket zat. Daar moet ik nu weer niet aan denken, want naar een ander durf ik weer niet.

tdehond
door tdehond - Dec 18, 2011 om 19:51
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ tenormin.

Zolang de tarieven van de tandartsen in uw woonplaats ( of verwacht de minister dat we in onze provincie gaan shoppen?) niet bekend zijn en - in mijn geval - niet bekend is of mijn tandarts en welke tandarts een contract heeft gesloten met mijn zorgverzekeraar - is er geen zinnig woord te zeggen of er van tandarts gewisseld dient te worden.

Bij b.v. de Friesland zorgverzekeraar is het maar de vraag of nieuwe klanten geaccepteerd worden bij hun tandarts aanvullende verzekering. M.i. geldt dat voor elke zorgverzekeraar.

tenormin
door tenormin - Dec 18, 2011 om 20:05
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@tdehond, ik kreeg toch de indruk dat iedereen (niet alleen op de site) alles al lijkt te weten, vandaar mijn commentaar. Laten we het er maar op houden (hopen) dat we niet hoeven te shoppen; hou sowieso niet van shoppen (hoe onvrouwelijk) en zeker niet voor een tandarts, als je een goede hebt.

moeder56
door moeder56 - Dec 18, 2011 om 20:11
483 Antwoorden / 2 Vragen

Leuke site

http://www.vergelijkmondzorg.nl

rp
door rpb76 - Feb 25, 2012 om 14:45
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ook ik heb problemen met mijn zorgverzekering,
In dit geval de OHRA die zelf de tarieven gaat bepalen.
Mijn polis is dezelfde als vorig jaar met de zelfde bewoordingen

Ik heb problemen met mijn tandgaaf verzekering bij de OHRA,

Sinds jaren heb ik daar een verzekering afgesloten met een vergoeding van 100% tot 750 euro dit is altijd goed gegaan.
Mijn tandarts heeft zijn prijzen dit jaar aangepast, dit wil zeggen de prijzen van vorig jaar, welke vastgesteld waren en daarop alleen de inflatie correctie.
Op een door mij ingediende tandarts rekening als voorbereiding voor een kroon van 151 euro vergoed de Ohra nu opeens 34,75 niet.
De volgnde rekening wordt wederom ruim 115 euro niet van vergoed

Ik heb daarover een klacht ingedient bij de Ohra welke zij resoluut van de handwijzen, zij zeggen dat de tandarts zijn prijzen teveel verhoogd heeft.
De voorwaarden in 2011 waren precies dezelfde als dit jaar, ik heb dit nagekeken in de polis

Het blijkt dat de Ohra een zeer onbetrouwbare partner is.
De heer Barnasconi heeft in een interview gezegd: De NMT wil niet dat de verzekeraars met hun maximumvergoedingen op de stoel van de tandarts gaan zitten. De tandartsen en zorgverzekeraars gaan praten over het afschaffen van bijbetalingen. Dit is echter niet gebeurd

Inmiddels heb ik mijn verzekering bij de Ohra opgezegd, ik ga er vanuit dat veel meer klanten zicht ook terug zullen trekken, niemand wil door zijn verzekering waarvan hij denk tegen een hoge premie alles afgedekt te hebben bedrogen worden. Ik roep ook iedereen die problemen ondervind dit te doen.
Het heeft geen enkele zin je voor een hoog bedrag te verzekeren en vervolgens met een klein bedrag uit te laten betalen.
Het is jammer dat er voor deze problemen al een lange tijd geen oplossing is en de zorgverzekering het hele probleem neerlegd bij de verzekerde.
Inmiddels heb ik ook de NMA en NZA op de hoogte gesteld
Het is echt nodig dat de zorgverzekering zijn standpunt aanpast

Stel, je verzekerd je tegen regen voor een hoge premie, als het dan gaat regenen dan krijg je van de verzekering een paraplu waarin meer dan 20% gaten zitten.

tenormin
door tenormin - Feb 25, 2012 om 15:21
16836 Antwoorden / 108 Vragen

rpb76, nou, dat is dan leuk. Ben ook bij OHRA, heb ook Tandgaaf verzekering tot €750,00 en moet volgende week voor het eerst dit jaar dus weer naar de tandarts. Was benieuwd hoe dit zou gaa, bedankt, hoef ik me nu niet meer af te vragen. Lekker is dat.

Cookies
door Cookies - Feb 25, 2012 om 18:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@rpb76: doordat de tandartstarieven zijn vrij gegeven, hebben alle zorgverzekeraars een maximale vergoeding in hun polis opgenomen. Ohra is daar geen uitzondering in.

Alle maximale vergoedingen vwb mondzorg staan duidelijk op hun site vermeld (sinds 28/12) klik

Ik vraag me trouwens af of je tussentijds de tandartsverzekering kunt opzeggen.

Cookies
door Cookies - Feb 25, 2012 om 18:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Even nagekeken: aanvullende verzekeringen kunnen niet tussentijds beëindigd worden. Opzeggen kan je dus nu wel doen, maar tot 1/1 loopt de verzekering door en moet je dus wel de premie doorbetalen.