ki
door kibebo Feb 28, 2019 om 10:59
Garantie & verzekeringen

Tandenborstel kapot

Heb in nog geen drie jaar twee elektrische tandenborstels van Philps sony ,,care,, gehad allebei kapot maar de eerste kreeg ik vergoed omdat deze binnen de garantie viel.
Nu komt het de nieuwe tandenborstel heeft GEEN garantie kreeg ik te horen kan en mag dit zomaar.
Deze was na net een jaar kapot.

14672 12 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 28, 2019 om 11:04
16860 Antwoorden / 202 Vragen

U noemt garantie maar wat bedoelt u? Voor consumenmten geldt een beschemingswetgeving waarin kort samengevat is vastgesteld dat u zich met een apparaat dat niet voldoet aan de verwachtingen die er normaliter aan gesteld mogen worden tot de verkoper wendt en die is dan verantwoordelijk voor reparatie en als dat niet kan vervanging of geld terug. De leeftijdsduur is wel van belang maar een tandenborstel gaat m.i. langer mee dan zeg. twee jaren. Ik geef u zo een aantal verwijzingen naar de wetgeving.

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

deze wetgeving geldt ook voor een vervangen nieuw exemplaar. Ook dat dient te voldoen aan 'conformiteit' en de verkoper dient te bewijzen dat de oorzaak van het defect raken bij u ligt als dat aan de orde zou zijn. U heeft als consument recht op een goed werkend product binnen de verwachting die aan dat product gesteld mogen worden.

Gr
door Grunn1 Feb 28, 2019 om 11:59
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Bij een nieuw exemplaar gaat er geen nieuwe termijn van garantie in. Wat van belang is wat de verwachte levensduur van het apparaat is. T.s. Moet zelf aantonen dat het product ondeugdelijk is en ja ook dat is wettelijk vastgelegd en dat weet je zelf ook.

Dit is wat de Consumentenbond daarover schrijft:

Helaas moet ik je teleurstellen. De garantie gaat niet opnieuw in wanneer een product wordt vervangen (al dan niet in de garantieperiode). Zoals men aangeeft, het is eenmaal de wet.

Wel heb je natuurlijk recht op een goed product en de wet stelt zelfs dat je dit recht hebt voor de levensduur van een product. Is jouw product niet in orde en komt dit niet door eigen gebruik, dan kun je de verkoper hierop aanspreken. Je hebt dan namelijk recht op kosteloos herstel of vervanging van het product. Dit ongeacht of de garantie is verstreken.

ne
door neodutchio Feb 28, 2019 om 12:34
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Daar gaan we weer. Je koopt 1x een tandenborstel en net voor dat de garantie afloopt claim je een defect waardoor deze vervangen moet worden. De garantie van deze gratis tandenborstel gaat weer opnieuw in en vkak voordat deze afloopt doe je hetzelfde. En zo hoef je nooit meer een nieuwe te kopen.
Ik dacht dat je voor sprookjes naar Kaatsheuvel moest gaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 28, 2019 om 16:34
16860 Antwoorden / 202 Vragen

@EPCOT, inderdaad, de fabrieksgarantie gaat niet opnieuw in. Het wettelijk recht op een deugdelijk product is echter onverminderd van toepassing (bij een consumentenaankoop). Conform de vierde alinea van uw reactie.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2019 om 11:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U had een tandenborstel, die ging binnen de garantieperiode kapot. U kreeg een nieuwe, maar dan gaat niet opnieuwe een garantieperiode lopen.

Dus u krijg nu niets nieuws.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 28, 2019 om 11:24
16860 Antwoorden / 202 Vragen

? zie o.a. BW art 7:20 en 21 ?

tijger1
door tijger1 Feb 28, 2019 om 11:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kreeft

Eat moet ik met die onzin? De Ts heeft een jaar de tanden ermee gepoetst.

tenormin
door tenormin - Feb 28, 2019 om 11:06
16836 Antwoorden / 108 Vragen

De garantie van de eerste tandenborstel telt. U heeft een nieuwe gekregen maar de garantie blijft staan vanaf de eerste dag van aankoop. Kortom, de tweede, als die binnen de twee jaar kapot was gegaan had u wel een nieuwe gekregen, nu, helaas voor u, dus niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 28, 2019 om 11:13
16860 Antwoorden / 202 Vragen

@TERNOMIN als een defect geraakt apparaat vervangen wordt door een apparaat dat evenmin deugt geldt de consumentenwetgeving. Voor fabrieksgarantie geldt dat wel maar dat is dan m.i. niet aan de orde voor consumenten.

tenormin
door tenormin Feb 28, 2019 om 23:06
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Geen idee waar een heremietkreeft leeft, maar u komt alleen maar met ellenlange (onnodige linken). Die tandenborstel is vervangen en de garantie blijft bij de eerste dag van aankoop. U kunt hoog of laag van alles beweren: het is niet waar wat u schrijft. Ik onderschat uw kennis niet, maar ook, soms staat u ver buiten de realiteit. Ja, ondanks alle, niet door mij gelezen, links. Gewoon praktijkervaring.

Thijs12
door Thijs12 - Feb 28, 2019 om 11:10
541 Antwoorden / Vragen

Als U wel weer een nieuwe zou krijgen dan wordt de garantie levenslang? Misschien nu voor een ander merk gaan.?

tenormin
door tenormin - Feb 28, 2019 om 11:29
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@Heremietkreeft, Heb (bijna) hetzelfde aan de hand gehad, met een Oral-B elektrische tandenborstel. Ding ging na 5 maanden kapot, kreeg een nieuwe, die ging na 8 maanden kapot, kreeg weer een nieuwe.... en die bleef het doen. Maar het gaat toch om de garantie. Die loopt echt vanaf datum 1ste aankoop. En nee, ik ga al uw linken niet lezen. Veel te taai.
O.T. Als u me nog eens 'aanhaalt'; de naam is Tenormin. Dank u.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 28, 2019 om 16:37
16860 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN, excuus als het weer eens mis ging met de naam, evenwel, informatie, juist uit taaie verwijzingen en dat is helaas bijna ltijd zo als het juridische zaken betreft geven duidelijkheid resp. onderbouwing. Fabrieksgarantie loop vanaf de eerste datum van aankoop. BW art 7:17 en verder betreefen het recht op een deugdelijk product en de vervanger dient dus ook deugdelijk te zijn.

costnix
door costnix Mar 4, 2019 om 17:42
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Tenormin is een handelsnaam van een bètablokker.

tenormin
door tenormin Mar 4, 2019 om 19:10
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Alsof ik dat niet weet @costnix. Gebruik het sinds 1986 en weet je ook hoe vaak het inmiddels van naam veranderd is (als medisch kenner)? Als je antwoord goed is val je in de prijzen. ;-)

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2019 om 11:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De verkoper hoeft dus NIET te bewijzen dat het defect raken aan u ligt.

U moet juist bewijzen dat dat ding van begin af aan al niet in orde was.

En dat kunt u niet, want u hebt er al bijna een jaar uw tanden mee gepoetst.

Koop inhet vervolg een ander merk.

costnix
door costnix Feb 28, 2019 om 12:17
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Die kan ook kapot gaan en kom je in de zelfde situatie terecht. :-)

tijger1
door tijger1 Feb 28, 2019 om 12:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard, maar dan ligt het in ieder geval niet aan Philips.:-)) Of sony/soni.:-))

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 28, 2019 om 16:50
16860 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, neem eens de moeite om dit te lezen: https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie  en ook deze http://www.wetrecht.nl/rechten-bij-consumentenkoop/    Opvallend is, dat het consumentenrecht afwijkt van hetgeen in BW 6:188 is gemeld ten aanzien van niet consumentenaankoop.
Voor een consment is dus omgekeerde bewijslast aan de orde als ook vermeld in de tekst van de tweede link.

tijger1
door tijger1 Feb 28, 2019 om 16:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ga al uw linken niet lezen. Na zes maanden moet de consument aantonen dat het euvel niet aan hem ligt, om u erhaupt een beroep te kunnen doen op garantie. Heel simpel.

panter22
door panter22 - Feb 28, 2019 om 12:23
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe kan die tandenborstel zo snel kapot gaan. Water er in?

Gr
door Grunn1 - Feb 28, 2019 om 13:04
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Hoe is die kapot gegaan? Gevallen? Kunnen ze erg slecht tegen zeker in de badkamer waar vaak alles betegeld is. Is er water in gekomen? En ja na 6 maanden moet je zelf aantonen dat het geen producteigenschap is of dat je hem niet ondeugdelijk gebruikt hebt. Nog steeds worden in electrische tandenborstels slechte kwaliteits batterijen gebruikt wat de levensduur beperkt. Bij wet is vastgelegd dat de garantie periode ingaat bij aanschaf van de tandenborstel en niet opnieuw bij vervanging onder garantie anders zou je levenslang met alle electrische apparaten kunnen doen zonder te betalen.

aurora1
door aurora1 - Mar 1, 2019 om 11:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe kapot? Laten vallen, laadt niet meer op of iets anders?
Koop anders een ander merk, er zijn vaak aanbiedingen bij drogistenketens voor ca 17 euro, of kijk eens bij de Action. Met Airmails zijn misschien ook nog in de airmailwinkel el. tandenborstels te koop.
Inzake garantie is al gereageerd. Die blijft niet doorlopen tot in lengte van dagen.

fr
door frankve - Mar 1, 2019 om 14:08
36 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb exact dezelfde ervaring met de Philips Sonicare. Overigens zijn we niet de enige: op internet zie je veel soortgelijke gevallen.

Een opmerking hierover wordt bij de leverancier (in mijn geval de Mediamarkt) stelselmatig uit de beoordelingen gewist.

Ik heb er onlangs eentje geheel gesloopt om na te gaan wat de oorzaak was. Het blijkt "normale" slijtage van de constructie, waarbij het trillende gedeelte tegen de electromagneet aan ligt en dus niet meer kan bewegen.
De oude Oral-B-tjes van mijn van kids gaan bijna eeuwig mee. Na deze Philips kies ik dus echt weer voor een ander merk......

Anyway: de garantieperiode van de sonicare is relatief beperkt. Volgens zowel Philips als Mediamarkt werd het argument gegeven dat de tandenborstel een levensduur heeft van 2 jaar, en daarna is het "niet meer dan normaal" een nieuwe te kopen. Ook al kost de tandenborstel EUR 150. Als zowel Philips als je leverancier aangeven dat de levensduur 2 jaar is, dan kan je verder ook niet meer rekenen op enige coulance, ook al is het 1 maand na de garantieperiode (is de ervaring).
Philips wil nog wel eens een coulance-korting geven vanuit hun webshop, maar daarmee is het artikel nog steeds 30% duurder dan in de winkel.

ki
door kibebo - Mar 4, 2019 om 17:17
11 Antwoorden / 7 Vragen

Dank voor alle berichten maar wil nog wel even kwijt dat ik hem nooit heb laten vallen elke poets beurt schoon en droog gemaakt etc.
Vindt het alleen jammer dat na 1 jaar de tandenborstel alweer stuk is, de tweede al binnen twee jaar.... heb schrijven van Philips gekregen dat de HX sony care toch veel problemen geeft.
Heb hem uiteindelijk open gemaakt en wat blijkt ondanks mijn goede zorgen was de binnenkant nat vreemd zou niet mogen en ja de batterij erin is niet veel soeps.

Heb nu maar een andere gekocht en ja uit ,,coulance,, krijg je korting maar dan ben je veel duurder uit als dat je een nieuwe in de winkel koopt.
JAMMER PHILIPS wil geen levenslange garantie maar wel een goede tandenborstel die minstens twee jaar mee gaat.

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2019 om 19:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, opgelost. Bedankt voor het terugmelden.