mi
door michel de wild Oct 5, 2018 om 15:15
Garantie & verzekeringen

Zonnepanelen en verzekering

Ik ben op zoek naar een goede woonverzekering, echter snap ik iets niet. Waarschijnlijk te dom.
Voor mijn zonnepanelen die ik aanschap wil ik zeker weten dat ze volledig verzekerd zijn. Echter als ik ga zoeken kom tegengestelde antwoorden tegen. Via chatsessies van verzekerraars wordt steeds gezegd dat de zonnepannelen verzekerd zijn ook bij Klaverblad en FBTO. Echter als ik dieper induik in de woonverzekering zie ik dat onder de glasverzekering dit staat vermeld:
 Voor welke schade betalen wij niet? Wij betalen niet voor schade aan glas in de volgende situaties: - U heeft schade aan het glas dat als kunstobject aan de buitenkant van de woning vastzit. - U heeft schade doordat iemand het glas bewerkte, beschilderde, verplaatste of versierde. - U heeft schade aan het glas van hobbykassen of broeibakken. - U heeft schade aan glas, maar de woning is langer dan 90 dagen onbewoond. - U heeft schade aan glas in douchecabines, inloopdouches, op balkons, als terreinafscheiding, als windscherm, in portieken, in trappenhuizen, in tuin- of hobbykassen of als overkapping. - U heeft schade aan gebogen, geëtst, gezandstraald of gebrandschilderd glas. - U heeft schade aan glas met verwarmingselementen. - U heeft schade aan zonnecollectoren of zonnepanelen. - U heeft schade aan glas dat uit de sponning of het kozijn is genomen. - U heeft schade aan glas doordat u verbouwt of aanbouwt. - U heeft schade aan glas door constructie- of bouwfouten.
Met andere woorden vallen zonnepanelen nu onder de glasverzekering of inboedel of opstal? Dus als een vogel een voorwerp laat vallen uit de lucht zijn mijn panelen niet verzekerd (misschien een verkeerd voorbeeld maar goed). Men is niet duidelijk met de voorwaarden.

6952 10 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 5, 2018 om 15:25
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zonnepanelen vallen niet onder de reguliere glasverzekering. Dient dus apart verzekerd te worden.

Maar nu zie ik dat 'Klaverblad'adverteert met: gewoon verzekerd: https://www.klaverblad.nl/woonhuisverzekering.htm?msclkid=b3ef661b437b16f830503dac251650a4&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=%5BMerkcampagne%5D%20-%20Productportfolio&utm_term=verzekering%20zonnepanelen&utm_content=Zonnepanelen%20Verzekering

en zie ook dit waar de vraag wordt beantwoord of verzekeren van zonnepanelen nodig is. (Er i9s veel meer te vinden via een zoekmachine)
https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-verzekeren/?accept_cookies=1

edrick3
door edrick3 - Oct 5, 2018 om 15:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zonnepanelen verzekeren? Veel mensen vragen zich af of hier een aparte verzekering voor nodig is.

Indien de zonnepanelen op een eigen woning liggen, dan vallen de zonnepanelen onder de bestaande opstalverzekering van de woning. Ben je geen eigenaar van de woning, dan is het verstandig om te kijken of een extra verzekering nodig is. Heb je een huurwoning en een  inboedelverzekering, dan is de kans groot dat de zonnepanelen niet gedekt zijn en zou ik mijn zonnepanelen moeten gaan verzekeren.

Verdere info: https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-verzekeren/?accept_cookies=1

mi
door michel de wild - Oct 5, 2018 om 15:42
7 Antwoorden / 5 Vragen

Nu zie ik die antwoorden maar waarom staat die regel dan wel in de polis van de glasverzekering als het onder de opstal valt. Want stel ik krijg schade aan de zonnepanelen dan mag ik hopen dat de gehele paneel verzekerd is. En dat men niet gaat rusten op die ene regel. Of er nu een plaat vervangen moet worden of het glasgedeelte. Men geeft dubbele voorwaarden aan zonnepanelen.

marita5
door marita5 - Oct 5, 2018 om 16:01
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Michel de Wild ,

Lees ook hier , m.n. het laatste .( heb je die losse zonnepanelen verzekering echt nodig ? )

https://www.independer.nl/opstalverzekering/info/dekking/zonnepanelen.aspx

https://www.nporadio1.nl/consument/3167-zonnepanelen-zijn-niet-automatisch-verzekerd

mi
door michel de wild Oct 5, 2018 om 16:11
7 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb geen losse verzekering nodig maar wil zeker weten dat de panelen volledig verzekerd zijn. Ik krijg de indruk door die regel in de glasverzekering dat de panelen niet volledig gedekt zijn.
Dat ik straks niet aanklop bij de verzekering met schade aan mijn panelen dat ik niet volledig verzekerd blijkt te zijn,
Voorbeeld je hebt alleen schade aan het glasgedeelte dan is het lijkt mij onlogisch om een geheel paneel te vervangen, ik zie straks al hele uitzendingen van Radar en Kassa over dit onderwerp, als er schademeldingen komen van bijvoorbeeld hagel.

edrick3
door edrick3 Oct 5, 2018 om 17:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat ik straks niet aanklop bij de verzekering met schade aan mijn panelen dat ik niet volledig verzekerd blijkt te zijn,
Dat kun je natuurlijk even afchecken bij je verz.my.

marita5
door marita5 - Oct 5, 2018 om 16:17
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@Michel De Wild ,

Waarom moet u zonnepanelen verzekeren tegen natuurrampen?

Een natuurramp is bijvoorbeeld hevige storm of hagel . Bij een natuurramp hebben heel veel mensen tegelijk schade. Veel verzekeraars betalen dan niets. Dat zou te duur zijn. Maar juist zonnepanelen hebben veel met slecht weer te maken. Daarom moet u een verzekering uitzoeken waar ook schade door natuurrampen onder valt.

https://www.essent.nl/content/particulier/kennisbank/zonnepanelen/verzekeren-zonnepanelen.html

tijger1
door tijger1 Oct 5, 2018 om 17:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Beetje opgeklopt verhaal van Essent. Hevige storm en hagel zijn geen natuurrampen, maar gewoon gedekt op een opstalverzekering.
Onder natuurrampen wordt verstaan, overstromingen, aardbevingen, tsunami’s en aardverschuivingen.

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2018 om 16:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zonnepanelen vallen normaal gesproken onder de opstalverzekering.

Dat bij de GLAS verzekering uitdrukkelijk wordt gesteld dat ze daar niet onder vallen, komt omdat men vaak veronderstelt dat al het glas in huis onder de glasverzekering valt.

Sommige mensen hebben een huurhuis met een glasverzekering en ook nog zonnepanelen of collectoren. En die moeten daarvoor dus een aparte verzekering afsluiten, als ze schade daaraan willen dekken.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 5, 2018 om 17:11
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Nog wat uitleg:

Zonnepanelen verzekeren - Wat is gedekt?

Met een standaard opstalverzekering of woonhuisverzekering zijn de zonnepanelen gedekt tegen schade door onder meer brand, storm, bliksem en vliegtuigen. Wil je een uitgebreide dekking waarmee bijvoorbeeld ook schade door een defect in de panelen zelf is verzekerd? Dan kun je kiezen voor een all rik verzekering. Hiermee is alle van buiten komend onheil verzekerd.
https://www.geld.nl/woonverzekering/service/verzekering-zonnepanelen

fbtowebcare
door fbtowebcare - Oct 5, 2018 om 20:49
9 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Michel de Wild,

Ik begrijp dat je op onduidelijkheid stuit zodra je dieper de voorwaarden induikt. Ik help je namens FBTO graag verder.

Zonnepanelen in de tuin of op het dak zijn standaard meeverzekerd op de opstalverzekering
Heb je een koopwoning? Dan is schade aan je zonnepanelen verzekerd op je opstalverzekering (FBTO Woonhuisverzekering). Een zonnepaneel/collector moet altijd vastgezet of verzwaard en door middel van leidingen verbonden zijn met het woonhuis. Ze zijn verzekerd tegen dezelfde voorwaarden als het woonhuis op het risico-adres, dus tegen risico´s van brand, storm, bliksem, hagel, diefstal, etc.

De complete dekking van onze woonhuisverzekering: https://www.fbto.nl/documenten/Polisvoorwaarden_Woonhuisverzekering.pdf

Schade aan zonnepanelen kan ook verzekerd zijn via je inboedelverzekering
Heb je een huurwoning, koopappartement of een woning die is verzekerd via een Vereniging van Eigenaren? Dan kan je bij FBTO geen opstalverzekering afsluiten. De dekking aan schade aan je zonnepanelen valt dan onder de FBTO Inboedelverzekering. Dan wordt de schade geregeld via Eigenaarsbelang. Let op: bij FBTO valt Eigenaarsbelang standaard tot € 15.000,-. Een hoger verzekerd bedrag is niet mogelijk.

De complete dekking van onze inboedelverzekering lees je hier: https://www.fbto.nl/documenten/Polisvoorwaarden_Inboedelverzekering.pdf

Onze glasverzekering dekt geen schade aan je zonnepanelen omdat dit al via de opstal- of inboedelverzekering is geregeld. De glasverzekering is een aanvullende module op onze opstal- of inboedelverzekering.

Hopelijk helpt dit je verder met je zoektocht :)

Dolf
FBTO Webcare

mo
door mof - Oct 8, 2018 om 13:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Niet onder de glasverzekering, dat staat zwart op wit.

cc
door ccdewit - Oct 8, 2018 om 14:35
4 Antwoorden / 0 Vragen

Het is en blijft lastig.
Bij mij waren er 2 panelen met een storm afgewaaid.
Na contact met de tussenpersoon bleken de panelen verzekerd bij de glasverzekering en bij de opstal verzekering.
Alleen bij de glasverzekering had ik geen eigen risico, dus eigenlijk dubbel verzekerd maar via de glasverzekering voordelig kunnen vervangen.

tijger1
door tijger1 Oct 8, 2018 om 14:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En bij welke verzekeraar was dat dan?