Abonnement NS opzeggen: Wet van Dam
Bij de NS is het mogelijk via hun website een abonnement af te sluiten. Echter, de opzegging kan niet via de website verlopen. Dit moet via hun telefoonnummer. Over de Wet van Dam lees ik echter het volgende:
"De consument mag onder de Wet Van Dam te allen tijde opzeggen via hetzelfde kanaal als waarlangs hij het abonnement is aangegaan. Als men dus telefonisch of via een website een abonnement afsloot, moet men dit ook langs die weg kunnen aangaan."
Ik neem aan dat de laatste "aangaan" eigenlijk "stopzetten" moet zijn.
Houdt de NS zich dan nu simpelweg niet aan de wet, of zie ik iets over het hoofd? En indien dit zo is, wat is dan de volgende stap? Dien ik zoiets te melden bij een meldpunt? Ik kan natuurlijk de NS Klantenservice opbellen, maar die sturen me ongetwijfeld van het kastje naar de muur en doen er vervolgens niks aan. Mijn excuses voor het cynisme. ;)
Alvast bedankt voor alle hulp!
Hallo Wouter Lockefeer ,
of zie ik iets over het hoofd?
Ja , u ziet iets over het hoofd , en nog duidelijk ook ;-))
Dat word dus de Wet van goed kijken en lezen , en niet van het kastje naar de muur . Mijn excuses voor het cynisme. ;)
Abonnement opzeggen ,
U kunt uw NS-abonnement telefonisch of online via Twitter, Facebook, Live Chat of het contactformulier opzeggen. Na de opzegging kunt u het abonnement zelf verwijderen van uw kaart. Opzegtermijnen verschillen per abonnement. De NS-Business Card kunt u alleen online opzeggen , klik op de rode regel .
http://www.ns.nl/klantenservice/opzeggen-of-annuleren/abonnement-opzeggen.html.
Ik heb hieronder op je antwoord gereageerd. Sorry, ik ben nieuw hier. ;)
@Wouter Lockefeer , dat is niet erg , ik zie dat u al meerdere antwoorden van forumleden heeft gekregen .
Bedankt voor de reacties. Dus de Wet van Dam gaat enkel over medium (in dit geval internet)? Want ik bedoel dat het abonnement af te sluiten is via Mijn NS (waar je al je zaken kan regelen) maar dat het opzeggen van je abonnement hier niet mogelijk is. Je kan er je abonnement aanpassen en uitbreiden, maar voor opzeggen wordt direct verwezen naar het telefoonnummer.
Twitter en Facebook, hoe leuk ook, zijn natuurlijk niet hetzelfde als via hun eigen website (Mijn NS). Live chat is al tijden "druk" waardoor er geen medewerkers beschikbaar zijn.
Samengevat:
Abonnement afsluiten kan via Mijn NS (geen wachttijd).
Abonnement opzeggen kan via telefoon, forum, Twitter, Facebook of live chat.
Moet ik uit jullie antwoorden concluderen dat dat wel toegestaan wordt door de Wet van Dam?
U kunt toch via het contact formulier opzeggen?
Er lijkt geen los contactformulier te zijn. Enkel de mogelijkheden die op deze pagina staan: http://www.ns.nl/klantenservice/contact
Ongeacht of er een dergelijk formulier zou zijn, is het toegestaan aan een bedrijf het abonnement via Mijn NS te laten afsluiten, maar via Mijn NS niet de mogelijkheid te bieden dit stop te zetten? Ik dacht dat dit onderdeel van de Wet van Dam als doel had om bedrijven te dwingen het stopzetten van een abonnement verplicht even gemakkelijk aan te bieden als het afsluiten. Zie ik dit verkeerd?
U zoekt spijkers op laag water.
Je hebt helemaal niets te maken met die wet van dam. Dat geldt alleen maar voor abonnementen die stilzwijgend verlengt worden na een jaar.
bron waar deze onderstaande tekst instaat.
Voor wie geldt de wet?
De Wet Van Dam geldt voor alle contracten met consumenten, behalve voor het lidmaatschap van verenigingen en voor verzekeringen. Voor kranten en tijdschriften gelden iets soepeler regels.
Alle contracten
De Wet Van Dam geldt voor alle contracten die "periodieke levering van producten of diensten" betreffen gedurende een zekere periode. Wanneer zo'n contract stilzwijgend verlengd, dan kan de consument op dat moment het contract verlengen.
Voorbeelden van contracten die onder de Wet Van Dam vallen zijn:
- Het ontvangen van een krant of tijdschrift. De regels zijn hiervoor wel iets soepeler, zie hieronder.
- Het lidmaatschap van de sportschool. Hoewel verenigingen uitgesloten zijn, zijn de meeste sportscholen geen vereniging maar gewoon een bedrijf. En daar ben je formeel juridisch geen "lid" van maar klant.
- Een contract voor gas of elektriciteit.
- Een abonnement op verzamelobjecten of producten om uit te proberen, bijvoorbeeld elke maand nieuwe mascara, nieuwe verzamelpostzegels, nieuwe onderdelen voor een bouwpakket of een nieuw modelautootje binnen een serie.
- Een hostingcontract voor een persoonlijke website of blog.
- Een contract voor een internetdomeinnaam.
- Een internet- of telefonieabonnement (zie onder).
- Een abonnement op een betaalwebsite (zoals een datingsite, een boekhoudprogramma, een filmdienst of discussieforum).
Dit betreft wel degelijk een abonnement dat onder de Wet van Dam valt, zoals de NS zelf op haar forums aangeeft. NS-abonnementen zijn voor een jaar af te sluiten waarna deze stilzwijgend worden verlengd.
Topantwoord
U heeft wel te maken met de Wet van Dam, die is uitvoeriger dan hierboven wordt geciteerd. En daarvoor geldt inderdaad dat je net zo moet kunnen opzeggen als dat je je hebt aangemeld. Maar ik zie dat je via mail contact op kunt nemen met NS. Als het alleen via facebook of twitter had gekund zou dit inderdaad onredelijk zijn, maar een gewone mail naar de klantenservice is voldoende.
klik HIER
Bedankt voor je antwoord!
Wie bepaalt eigenlijk wat er redelijk of onredelijk is? Ik snap dat er grijze gebieden zijn. Echter het feit dat een abonnement met een druk op de knop af te sluiten is, maar niet met een druk op de knop stop te zetten is, duidt toch wel op een poging van NS om klanten een persoonlijk contact af te dwingen, zodat zij nog een poging kunnen doen hun klant te behouden. Men had op Mijn NS simpel een optie kunnen toevoegen om een product stop te zetten, maar kiest er bewust voor de klant te dwingen contact op te nemen met de klantenservice.
Voor mij is het natuurlijk een kleine moeite om te bellen, dus dat ga ik ook zeker doen. Ik ben echter wel benieuwd wat er nu wettelijk toegestaan is en wat niet. Hier wordt toch wel degelijk bewust een belemmering opgelegd aan de klant bij het opzeggen van een abonnement, die niet aanwezig is bij het afsluiten. Is dat niet de essentie van dat deel van de Wet van Dam?
De bedoeling van de Wet van Dam is dat er geen onnodige opstakels worden opgeworpen, zoals het schrijven van een aangetekende brief, wat best wel kostbaar is. Lekker even bellen om de consument klant te maken en dan moeilijk doen over het opzeggen. Maar u heeft zich per mail aangemeld, neem ik aan, toch ook geen druk op de knop, je moet al je gegevens invullen, en dan per contactformulier afmelden, dat is naar mijn mening niet onoverkomelijk en veel ingewikkelder. Maar mocht het u toch dwars zitten, dan kunt u altijd nog een vraag indienen bij de ACM (autoriteit consument en markt). Dat kan via consuwijzer.nl. Google er maar even op. Het zou naar mijn mening wel chiquer zijn als het ook via Mijn NS zou kunnen. Maar dan heb je misschien weer mensen die dat juist een gedoe vinden. Succes verder met de opzegging.
@wouter. U had in die tijd al 10 keer kunnen opzeggen bij NS.
Het is natuurlijk lastig als je in je stelling beweert: "Echter, de opzegging kan niet via de website verlopen. Dit moet via hun telefoonnummer." En het blijkt later niet waar te zijn. Voor de vorm nog maar even doortetteren ;-)
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Bij een onlinewinkel naalden besteld en betaald maar bedrijf leverd niet
Ik heb op 19 mei 2024 100 stuks injectienaalden besteld en betaald bij Safe Products.nl. Krijg netjes na betaling een mailtje van de betaalde order en dat deze binnen 2- 5 werkdagen geleverd zou gaan worden. Tot op heden is er niets geleverd en ik had ze juist snel nodig voor mijn medicijnen iname. Mijn apotheek kan deze maat naalden niet leveren en ben dus aangewezen op een online winkel. Ik heb ... Lees meer
Hoeveel % hout mag ik aan houtopslag in mijn tuin leggeneggen
Ik heb eenderde van in de tuin hout liggen voor mijn houtkachel neergelecht
Het is een huurwoning
De woningbouw
Ze zeiden dit
Goedemiddag,
Ik liep vanmiddag achter uw huis voor een iets anders. Maar ik schrok mij rot wat ik in uw tuin zag.
Zou u zo vriendelijk willen zijn om dit op te ruimen. Los van de uitstraling, wil ik er niet aandenken dat hier brand ontsta
...
Lees meer
Samsung komt zijn verplichtingen niet na betreft reparatie in garantieperiode
Goedenavond Kassa,
Eind september 2022 heb ik een nieuwe Samsung Galaxy S22 aangeschaft volledig nieuw in gesealde verpakking met de volledige gebruikelijke fabrieksgarantie van 2 jaar.
Nu is er tijdens deze periode een mankement opgetreden met de telefoon.
De touchscreen in de 2 bovenste rijen functioneert/reageert niet meer.
Vanzelfsprekend heb ik een repa
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer