ninc
door ninc Feb 1, 2010 om 13:38
Geldzaken & recht

Action weigert wettig NL betaalmiddel

Toen ik laatst bij de Action was,
je weet wel die winkel waar alles zowat niks kost... al is het soms dan ook niks :P
had ik een mandje vol prutjes en wilde afrekenen.

Het bedrag was € 20,05

Ik gaf € 50,- en de kassa mevrouw vroeg of ik er ook 5 cent bij had.
Heel toevallig was dat ook zo en ik leg 2 keer 2 cent en één keer 1 cent neer.

De kassa mevrrouw zegt tegen me... sorry mevrouw we accepteren geen 1 en 2 centen meer.

Dus ik zei, enigszins verbaast maar snel hersteld, laconiek: dan krijg je er geen 5 cent bij.

Voor de duidelijkheid, als je 20 euro wilt betalen met muntjes van 1, 2 en 5 kan ik me de weigering wel voorstellen!

Ook snap ik dat afronden is toegestaan...

Maar ik wist niet dat het toegestaan is om een wettig Nederlands betaal middel te weigeren.

Dit klopt toch niet?

11732 72 Rapporteer

birdies
door birdies - Feb 1, 2010 om 13:42
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Dat het een wettig betaalmiddel is, betekent niet dat een winkelier dit moet accepteren. In de winkel moet dan wel staan aangegeven welke munteenheden zij niet accepteren. Persoonlijk ken ik geen winkels die nog 1 of 2 centen accepteren.

erik008
door erik008 - Feb 1, 2010 om 13:43
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Ja dat mag helaas.

BRON

ninc
door ninc - Feb 1, 2010 om 13:51
47 Antwoorden / 6 Vragen

Wow... dat was echt snel!

Onverwachts snel... ik ben me nog aan het herstellen van de shock lol

Je linkje is duidelijk Erik008

Dus als ik bij de kassa sta en gepast had betaald met een briefje van 20 en de muntjes 2, 2 &1 cent hadden ze me ook mogen weigeren, ondanks dat ik gepast geld deed... (en ik open nu geen discussie over afronden) vaag... maar het staat er.

@birdies dit is waar ik woon de enige winkel die geen muntjes van 1 en 2 cent accepteert.

De Aldi geeft ze me... dus die zullen ze zo ie zo niet kunnen weigeren lijkt me...

erik008
door erik008 - Feb 1, 2010 om 13:57
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Er moet wel een mededeling in de winkel hangen.
Je ziet ze vaak aan de deur met een biljet van €200 en €500 er op.
Als dat er niet hangt, moeten ze de muntjes aan nemen.

ninc
door ninc - Feb 1, 2010 om 14:06
47 Antwoorden / 6 Vragen

tja en toch... niet kunnen wisselen van € 500,- euro.. die snap ik,
maar gepast betalen... en dat weigeren???

Tja, ze hebben nu dan bereikt dat ik mijn briefgeld (€20 & €50) bij hun kapot zal maken :P (en nee ik bedoel niet verscheuren hehe)

Ik vind het flauw maar het is niet anders.
Miss vinden ze mij ook wel flauw als ik zeg dat ik wel wisselgeld erbij heb maar dat niet wil geven? (a)

kazan
door kazan - Feb 1, 2010 om 14:34
38 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=birdies schreef op maandag 1 feb 2010, 13:42]Dat het een wettig betaalmiddel is, betekent niet dat een winkelier dit moet accepteren. In de winkel moet dan wel staan aangegeven welke munteenheden zij niet accepteren. Persoonlijk ken ik geen winkels die nog 1 of 2 centen accepteren.

Wel bij de Aldi
Was laatst mijn pinpas vergeten en moest toen contant betalen, het bedrag kwam dus uit op op 3 cnet kon ik dus gewoon mee afrekenen.

zinook
door zinook - Feb 1, 2010 om 14:35
261 Antwoorden / 7 Vragen

http://www.kassastickers.nl/viewImage.php?image=images/stickers/5_niet_accepteren.jpg

Als deze sticker hangt in de Action, dan mogen ze inderdaad uw 1 en 2 centjes weigeren....

birdies
door birdies - Feb 1, 2010 om 14:39
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........Wel bij de Aldi.......... Dat kan. Ik schreef ook "persoonlijk" ken ik geen winkels.

van leyden
door van leyden - Feb 1, 2010 om 16:06
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Heb iets vergelijkbaars meegemaakt bij Dirk van den Broek.
Volgens de kassabon moest ik 12 euro en 4 cent betalen.
Toen ik vervolgens wilde betalen met gepast geld (euro s en de 2 x 2 cent dus) werd dat geweigerd door de caissiere.
Alleen stuivers mocht ze nog maar aannemen hoewel dat nergens vermeld werd..

Heb toch "gepast" betaald met de twee-centstukken en me voorgenomen om zelf ook geen centen meer te accepteren.

sonjaatje
door sonjaatje - Feb 1, 2010 om 16:28
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Alleen bij de Aldi hier in de buurt accepteren en geven ze ze nog.
Verder bij geen 1 winkel.

Ik ben er wel blij mee want ik had een hekel aan die kleine centjes.
Ze mogen ze ze van mij helemaal afschaffen.

Ik moet wel zeggen dat ik bij geen 1 winkel een bord zie hangen met de tekst dat ze deze munten niet accepteren.

25757
door 25757 - Feb 1, 2010 om 18:02
38 Antwoorden / 2 Vragen

Hoewel ik persoonlijk dan liever zelf uit eigen zak zou wisselen....
Aldi accepteerde ze nog...

Pinnen kan ook bij Action en U mag tevreden zijn dat ze niet met 599 muntjes van 5 cent als wisselgeld gaven!

la
door lapto - Feb 1, 2010 om 18:22
53 Antwoorden / 5 Vragen

Bij het invoeren van de euro zeiden menig mensen al dat de 1 en 2 eurocent snel zouden worden afgeschaft.
Ook bij ons is de enige winkel die nog met die dingen werk de Aldi.

Ik kan me voorstellen dat sommige winkels geen 200 en 500 Accepteren omdat er gewoon weg niet genoeg wisselgeld in de kassa zit hiervoor maar ik vind het bijzonder ongepast dat mensen die gepast kunnen betalen niet mogen omdat sommige winkels 1 en 2 eurocent niet aan willen nemen.

Ik ben een aantal weken geleden bij de AH geweest en toen was er ook een vrouw voor me die een VOLLE winkelkar had en iets van €100,83 moest betalen ( kan een euro of 2 meer zijn maar was zeker 83 cent op het laatst ) en ze namen het niet aan.
Op dat moment zei die vrouw dat er nergens op stond dat ze het niet zouden aannemen maar de vrouw achter de kassa zei dat ze het niet mocht aannemen.
Vervolgens liet die vrouw nog een extra euro zien om te laten weten dat ze het wel kon betalen maar zei gewoon dat ze dan zelf de spullen mochten terug leggen en ze liep gewoon op haar gemak weg.

Dit moment vond ik zo goed en eigenlijk heb ik gewoon veel respect voor die vrouw want het ging haar om het principe.

Greetings Lapto

tdehond
door tdehond - Feb 1, 2010 om 18:49
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Wanneer u bij de kassa met contant geld afrekent, mag de winkelier het bedrag afronden op een veelvoud van 5 eurocent. De winkelier moet wel duidelijk aangeven met een sticker op de pui en bij de kassa dat er wordt afgerond. Deze maatregel vergroot het betaalgemak en dringt de kosten van ons betalingsverkeer terug. Het afronden geldt niet voor betalingen met pinpas of chipknip.
Bron

Als er dus geen sticker hing met die tekst, had u m.i. gewoon moeten kunnen afrekenen met deze eurocenten omdat ze nog steeds een wettig betaalmiddel zijn.

ninc
door ninc - Feb 1, 2010 om 23:28
47 Antwoorden / 6 Vragen

@lapto
wat me opvalt is dat de sticker vaak pas bij de kassa is... maw je ziet het pas als je wilt gaan afrekenen.
En weigering bij grote coupures heb ik begrip,,, maar gepast betalen... dan is die mevrouws reactie ook erg gepast hihi

op
door opinio - Feb 6, 2010 om 13:33
19 Antwoorden / 1 Vragen

Het geld dat we door de EU nu gebruiken is een Europees betaalmiddel en dat geldt voor papier én munten. Zelf woon ik dicht bij de grens met Duitsland en doe daar regelmatig inkopen. De cent en twee-cent munten zijn daar in de winkels niet afgeschaft, je krijgt deze munten ook terug als wisselgeld. Winkeliers hebben regelmatig muntgeld over en leveren dat bij de bank in die daarvoor automaten gebruikt. Omdat b.v. Aldi de centen accepteert moet het dus wel mogelijk zijn om de centen bij de bank in te leveren. Je kunt dat zelf trouwens bij de Rabobank proberen. Klanten-rekeninghouders kunnen kosteloos een overschot aan munten op hun rekening laten bijschrijven. Ik heb de indruk dat Action niet helemaal op het goede spoor zit. Afronden, OK omdat het zo gebruikelijk is in veel winkels, maar NIET accepteren gaat m.i. een beetje ver. Ik geloof niet eens dat de leiding van Action het aannemen zo stringent verbiedt.

op
door opinio - Feb 6, 2010 om 13:44
19 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=lapto schreef op maandag 1 feb 2010, 18:22]Vervolgens liet die vrouw nog een extra euro zien om te laten weten dat ze het wel kon betalen maar zei gewoon dat ze dan zelf de spullen mochten terug leggen en ze liep gewoon op haar gemak weg.

Dit moment vond ik zo goed en eigenlijk heb ik gewoon veel respect voor die vrouw want het ging haar om het principe.

Greetings Lapto

En dat is precies was ik zelf ook zou doen. En als ik nog ergens 80 cent zou hebben zou ik mogelijk de ontbrekende 3 cent pinnen. Ik vindt het gedrag van de grootgrutter Albert Heijn werkelijk onbeschaamd. Ik zit nog met één vraag: zou die mevrouw nog wel eens naar AH gaan? Mij zouden ze voorgoed kwijt zijn. Eigenlijk deugt die hele gedwongen afschaffing van die muntjes niet. Nederland: Regelland. In Duitsland zijn ze niet zo maf!

ninc
door ninc - Feb 6, 2010 om 19:40
47 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=opinio schreef op zaterdag 6 feb 2010, 13:44]
En dat is precies was ik zelf ook zou doen. En als ik nog ergens 80 cent zou hebben zou ik mogelijk de ontbrekende 3 cent pinnen.

Die moet ik onthouden! :P

ge
door gerland - Feb 6, 2010 om 23:48
127 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=opinio schreef op zaterdag 6 feb 2010, 13:44][quote=lapto schreef op maandag 1 feb 2010, 18:22]Vervolgens liet die vrouw nog een extra euro zien om te laten weten dat ze het wel kon betalen maar zei gewoon dat ze dan zelf de spullen mochten terug leggen en ze liep gewoon op haar gemak weg.

Dit moment vond ik zo goed en eigenlijk heb ik gewoon veel respect voor die vrouw want het ging haar om het principe.

Greetings Lapto

En dat is precies was ik zelf ook zou doen. En als ik nog ergens 80 cent zou hebben zou ik mogelijk de ontbrekende 3 cent pinnen. Ik vindt het gedrag van de grootgrutter Albert Heijn werkelijk onbeschaamd. Ik zit nog met één vraag: zou die mevrouw nog wel eens naar AH gaan? Mij zouden ze voorgoed kwijt zijn. Eigenlijk deugt die hele gedwongen afschaffing van die muntjes niet. Nederland: Regelland. In Duitsland zijn ze niet zo maf!

Tjongejonge. AH deugt niet en gedrag van deze consumenten verdient een pluim.
Not. Kinderachtige zogenaamde principes, ben er maar trots op.
Jammer dat je dan ook nog al je boodschappen opnieuw moet gaan doen. Maar ja, je moet er wat voor over hebben.
O ja, deze creme de la creme van winkelend Nederland betaalt natuurlijk contant als 20,02 euro afgerekend moet worden en gaat pinnen bij 20,03 euro.
Consumenten om trots op te zijn!

op
door opinio - Feb 7, 2010 om 07:25
19 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gerland schreef op zaterdag 6 feb 2010, 23:48][quote=opinio schreef op zaterdag 6 feb 2010, 13:44][quote=lapto schreef op maandag 1 feb 2010, 18:22]

Tjongejonge. AH deugt niet en gedrag van deze consumenten verdient een pluim.
Not. Kinderachtige zogenaamde principes, ben er maar trots op.
Jammer dat je dan ook nog al je boodschappen opnieuw moet gaan doen. Maar ja, je moet er wat voor over hebben.
O ja, deze creme de la creme van winkelend Nederland betaalt natuurlijk contant als 20,02 euro afgerekend moet worden en gaat pinnen bij 20,03 euro.
Consumenten om trots op te zijn!

Conclusies, conclusies, conclusies!!
En vooral onverdraagzaamheid. Duitsland is stukken groter dan Nederland en daar is de cent gewoon normaal betaalmiddel. Wat hebben wij Nederlanders toch, dat we alles beter moeten weten? Volgens een uitspraak van Wim Kan is het onze calvinistische inslag. Overigens betaal ik zelf nooit contant en ik heb zelfs geen munten in mijn portemonnee. In mijn auto heb ik twee munten voor een winkelwagentje: 50 cent en 1 euro. Parkeren doe ik met chippen. En wat er mis is met AH? Bent u vergeten dat deze grootgrutter kon vragen wat hij wilde? Pas toen er teveel klanten naar Aldi en Lidl liepen pasten ze daar de prijzen een beetje aan. Ik woon vlak bij de grens en ik kan u uit ervaring zeggen dat Aldi in Duitsland een verademing is. Welke winkel betaalt zonder vragen en morren zo maar 40 euro terug voor een defect scheerapparaat dat je 11 maanden hebt gebruikt. Ze vragen niet eens wát er aan mankeert. Ze geloven je op je woord. De service is daar werkelijk enorm en de kwaliteit en versheid is super. Het stikt er dan ook van de Nederlanders. In Canada pakken ze de boodschappen voor je in en houden ze de groenten vers met sproei-installaties. U zou ook eens wat verder moeten kijken! Is Kassa niet een kritisch consumentenprogramma? Het programma bestaat bij de gratie van kritische consumenten. Vanwaar dan die prediking tegen kritiek. Of bent u verdwaald?

ge
door gerland - Feb 7, 2010 om 10:36
127 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=opinio schreef op zondag 7 feb 2010, 07:25][quote=gerland schreef op zaterdag 6 feb 2010, 23:48][quote=opinio schreef op zaterdag 6 feb 2010, 13:44][quote=lapto schreef op maandag 1 feb 2010, 18:22]

Tjongejonge. AH deugt niet en gedrag van deze consumenten verdient een pluim.
Not. Kinderachtige zogenaamde principes, ben er maar trots op.
Jammer dat je dan ook nog al je boodschappen opnieuw moet gaan doen. Maar ja, je moet er wat voor over hebben.
O ja, deze creme de la creme van winkelend Nederland betaalt natuurlijk contant als 20,02 euro afgerekend moet worden en gaat pinnen bij 20,03 euro.
Consumenten om trots op te zijn!

Kritisch zijn is niet hetzelfde als zeuren of klagen

Conclusies, conclusies, conclusies!!
En vooral onverdraagzaamheid. Duitsland is stukken groter dan Nederland en daar is de cent gewoon normaal betaalmiddel. Wat hebben wij Nederlanders toch, dat we alles beter moeten weten? Volgens een uitspraak van Wim Kan is het onze calvinistische inslag. Overigens betaal ik zelf nooit contant en ik heb zelfs geen munten in mijn portemonnee. In mijn auto heb ik twee munten voor een winkelwagentje: 50 cent en 1 euro. Parkeren doe ik met chippen. En wat er mis is met AH? Bent u vergeten dat deze grootgrutter kon vragen wat hij wilde? Pas toen er teveel klanten naar Aldi en Lidl liepen pasten ze daar de prijzen een beetje aan. Ik woon vlak bij de grens en ik kan u uit ervaring zeggen dat Aldi in Duitsland een verademing is. Welke winkel betaalt zonder vragen en morren zo maar 40 euro terug voor een defect scheerapparaat dat je 11 maanden hebt gebruikt. Ze vragen niet eens wát er aan mankeert. Ze geloven je op je woord. De service is daar werkelijk enorm en de kwaliteit en versheid is super. Het stikt er dan ook van de Nederlanders. In Canada pakken ze de boodschappen voor je in en houden ze de groenten vers met sproei-installaties. U zou ook eens wat verder moeten kijken! Is Kassa niet een kritisch consumentenprogramma? Het programma bestaat bij de gratie van kritische consumenten. Vanwaar dan die prediking tegen kritiek. Of bent u verdwaald?

ge
door gerland - Feb 7, 2010 om 10:37
127 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=opinio schreef op zondag 7 feb 2010, 07:25][quote=gerland schreef op zaterdag 6 feb 2010, 23:48][quote=opinio schreef op zaterdag 6 feb 2010, 13:44][quote=lapto schreef op maandag 1 feb 2010, 18:22]

Tjongejonge. AH deugt niet en gedrag van deze consumenten verdient een pluim.
Not. Kinderachtige zogenaamde principes, ben er maar trots op.
Jammer dat je dan ook nog al je boodschappen opnieuw moet gaan doen. Maar ja, je moet er wat voor over hebben.
O ja, deze creme de la creme van winkelend Nederland betaalt natuurlijk contant als 20,02 euro afgerekend moet worden en gaat pinnen bij 20,03 euro.
Consumenten om trots op te zijn!

Kritisch zijn is niet hetzelfde als zeuren of klagen (of muggenziften)

Conclusies, conclusies, conclusies!!
En vooral onverdraagzaamheid. Duitsland is stukken groter dan Nederland en daar is de cent gewoon normaal betaalmiddel. Wat hebben wij Nederlanders toch, dat we alles beter moeten weten? Volgens een uitspraak van Wim Kan is het onze calvinistische inslag. Overigens betaal ik zelf nooit contant en ik heb zelfs geen munten in mijn portemonnee. In mijn auto heb ik twee munten voor een winkelwagentje: 50 cent en 1 euro. Parkeren doe ik met chippen. En wat er mis is met AH? Bent u vergeten dat deze grootgrutter kon vragen wat hij wilde? Pas toen er teveel klanten naar Aldi en Lidl liepen pasten ze daar de prijzen een beetje aan. Ik woon vlak bij de grens en ik kan u uit ervaring zeggen dat Aldi in Duitsland een verademing is. Welke winkel betaalt zonder vragen en morren zo maar 40 euro terug voor een defect scheerapparaat dat je 11 maanden hebt gebruikt. Ze vragen niet eens wát er aan mankeert. Ze geloven je op je woord. De service is daar werkelijk enorm en de kwaliteit en versheid is super. Het stikt er dan ook van de Nederlanders. In Canada pakken ze de boodschappen voor je in en houden ze de groenten vers met sproei-installaties. U zou ook eens wat verder moeten kijken! Is Kassa niet een kritisch consumentenprogramma? Het programma bestaat bij de gratie van kritische consumenten. Vanwaar dan die prediking tegen kritiek. Of bent u verdwaald?

la
door lapto - Feb 7, 2010 om 11:19
53 Antwoorden / 5 Vragen

@gerland

Kennelijk heeft u geen verstand van geld.
Ook heb ik het gevoel dat u niet kunt rekenen want blijk baar bent u iemand die niet weet dat 5 cent het zelfde is als 2+2+1 maar dat even ter zijde.

Ook heeft u geen eigenwaarde en laat u zich makkelijk mee slepen door winkels en dergelijke.

Waarom zou je meer betalen dan dat ze vragen en vooral bij bedrijven die toch al veel winst maken.?
Als een product 98cent zou moeten kosten in de winkel waarom zouden ze dan geen 98cent aannemen ????

van leyden
door van leyden - Feb 7, 2010 om 12:15
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=gerland schreef op zaterdag 6 feb 2010, 23:48][quote=opinio schreef op zaterdag 6 feb 2010, 13:44][quote=lapto schreef op maandag 1 feb 2010, 18:22]Vervolgens liet die vrouw nog een extra euro zien om te laten weten dat ze het wel kon betalen maar zei gewoon dat ze dan zelf de spullen mochten terug leggen en ze liep gewoon op haar gemak weg.

Dit moment vond ik zo goed en eigenlijk heb ik gewoon veel respect voor die vrouw want het ging haar om het principe.

Greetings Lapto

En dat is precies was ik zelf ook zou doen. En als ik nog ergens 80 cent zou hebben zou ik mogelijk de ontbrekende 3 cent pinnen. Ik vindt het gedrag van de grootgrutter Albert Heijn werkelijk onbeschaamd. Ik zit nog met één vraag: zou die mevrouw nog wel eens naar AH gaan? Mij zouden ze voorgoed kwijt zijn. Eigenlijk deugt die hele gedwongen afschaffing van die muntjes niet. Nederland: Regelland. In Duitsland zijn ze niet zo maf!

Tjongejonge. AH deugt niet en gedrag van deze consumenten verdient een pluim.
Not. Kinderachtige zogenaamde principes, ben er maar trots op.
Jammer dat je dan ook nog al je boodschappen opnieuw moet gaan doen. Maar ja, je moet er wat voor over hebben.
O ja, deze creme de la creme van winkelend Nederland betaalt natuurlijk contant als 20,02 euro afgerekend moet worden en gaat pinnen bij 20,03 euro.
Consumenten om trots op te zijn!

Jaja
De winkelier wilt geen centen accepteren (wettig betaalmiddel)
De consument wil toch gewoon gepast betalen en vervolgens is de klant dan kinderachtig..

Maar goed, typisch een relaas van een gefrustreerd vakkenvullertje lijkt me.
Laatste keer dat ik hier nog op reageer.

zinook
door zinook - Feb 7, 2010 om 15:00
261 Antwoorden / 7 Vragen

Mag mijn super gepaste betaling weigeren? Toen ik de gevraagde 5,39 exact neerlegde, weigerde de kassajuffrouw m'n eurocenten. Ik moest 5,40 geven. Kan dat zomaar?

Bij de supermarkt kocht ik onlangs een voorverpakt stuk vlees voor €5,39. Toen ik het bedrag gepast overhandigde, weigerde de kassajuffrouw. De supermarkt accepteert geen 1 en 2 cent-munten aan, zei ze. Ik moest dus €5,40 betalen. Dat had ik niet gepast, dus moest ik een biljet van €50 aanbreken. Ik heb nog even geprotesteerd, maar ben daar door de lange rij maar mee opgehouden. Toch vraag ik me af wie er nu gelijk heeft?
De kassajuffrouw haalt hier twee verschillenden zaken door elkaar, namelijk het feitelijke betalen met eurocenten en het afronding van prijzen door winkeliers.

Om met het eerste te beginnen: een winkelier mag weigeren munten van 1 of 2 eurocent aan te nemen. Of grote biljetten van 100, 200 en 500 euro, zoals in praktijk meestal gebeurd. Alleen moet dat wel duidelijk staan aangegeven bij de kassa. Doet de winkel dat niet dan kan gewoon met elke euromunt of ieder biljet worden betaald.

•Voor meer hierover, lees: winkelier mag elk biljet weigeren

Afronden
Daarnaast geldt dat winkeliers contante bedragen als 13,97 of 29,99 op (een veelvoud van) vijf cent mogen afronden. Dit is sinds september 2004 mogelijk. Ook hier geldt dat dit duidelijk dient te staan aangegeven bij de kassa. Het afronden geldt niet wanneer u met pinpas of chipknip betaalt.

Om uw vraag nu concreet te beantwoorden: Ja, de winkel mag het bedrag van €5,39 afronden (mits aangegeven bij de kassa). U moet dan €5,40 betalen, maar bent vrij om dat inclusief munten van 1 of 2 eurocent te doen (wederom mits vermeld). U mag dus een vijf eurobiljet te overhandigen, een munt van twintig cent, een stuiver, twee twee-eurocentmunten en een één eurocent-munt.

Overigens heeft de Consumentenbond destijds met winkelorganisaties afgesproken dat winkeliers coulant zouden omgaan met mensen die toch er op staan gepast te betalen. Kopers met klachten kunnen die melden bij de Consumentenbond.

Uitzondering
Nederland is met Finland het enige euroland dat deze maatregel kent. In Finland is het afronden zelfs wettelijk verplicht, bij ons mag een winkelier zelf beslissen of hij daarvoor kiest. De maatregel is een initiatief van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) waarin ondermeer banken, detailhandel en Consumentenbond zijn vertegenwoordigd.

Voordeel voor de detailhandel zijn de lagere kosten, nu winkeliers geen euromunten van 1 en 2 cent in de kassa hoeven te houden. Daarvoor moeten ze namelijk wisselgeld aanschaffen bij de banken, wat extra geld kost. Daarnaast zou de doorstroom aan de kassa zonder deze euromunten vlotter verlopen.

Bron: www.geldenrecht.nl/artikel/2008-05-26/mijn-super-laat-me-niet-gepast-betalen

Einde discussie.

ninc
door ninc - Feb 7, 2010 om 21:30
47 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=zinook schreef op zondag 7 feb 2010, 15:00]Mag
...knip...
U moet dan €5,40 betalen, maar bent vrij om dat inclusief munten van 1 of 2 eurocent te doen (wederom mits vermeld). U mag dus een vijf eurobiljet te overhandigen, een munt van twintig cent, een stuiver, twee twee-eurocentmunten en een één eurocent-munt.
...knip...
Einde discussie.

Zoals erik008 al aangaf 'met bron vermelding' , op maandag 1 feb 2010, 13:43

Ja dat mag helaas.
BRON

uw reaktie:
U moet dan €5,40 betalen, maar bent vrij om dat inclusief munten van 1 of 2 eurocent te doen (wederom mits vermeld). U mag dus een vijf eurobiljet te overhandigen, een munt van twintig cent, een stuiver, twee twee-eurocentmunten en een één eurocent-munt.

is dus niet het juiste antwoord

van leyden
door van leyden - Feb 7, 2010 om 22:16
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=ninc schreef op zondag 7 feb 2010, 21:30][quote=zinook schreef op zondag 7 feb 2010, 15:00]Mag
...knip...
U moet dan €5,40 betalen, maar bent vrij om dat inclusief munten van 1 of 2 eurocent te doen (wederom mits vermeld). U mag dus een vijf eurobiljet te overhandigen, een munt van twintig cent, een stuiver, twee twee-eurocentmunten en een één eurocent-munt.
...knip...
Einde discussie.

Zoals erik008 al aangaf 'met bron vermelding' , op maandag 1 feb 2010, 13:43

Ja dat mag helaas.
BRON

uw reaktie:
U moet dan €5,40 betalen, maar bent vrij om dat inclusief munten van 1 of 2 eurocent te doen (wederom mits vermeld). U mag dus een vijf eurobiljet te overhandigen, een munt van twintig cent, een stuiver, twee twee-eurocentmunten en een één eurocent-munt.

is dus niet het juiste antwoord

Er staat ook bij dat het duidelijk vermeld moet worden wat niet als betaalmiddel wordt geaccepteerd...
Met andere woorden : Zolang een consument niet kan weten dat centen geweigerd worden moet de winkelier ze aannemen.
Overal zie je al stickers met strepen door de 100, 200 en 500 biljetten dus t kan wel.
Eigenlijk zijn winkeliers gewoon lui.
Ze willen geen rompslomp van de centen en nog te beroerd om fatsoenlijke stickers te bestellen.

Heb namelijk nog nooit een sticker met streepjes door de centen gezien.

U wel?

van leyden
door van leyden - Feb 7, 2010 om 22:17
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=ninc schreef op zondag 7 feb 2010, 21:30][quote=zinook schreef op zondag 7 feb 2010, 15:00]Mag
...knip...
U moet dan €5,40 betalen, maar bent vrij om dat inclusief munten van 1 of 2 eurocent te doen (wederom mits vermeld). U mag dus een vijf eurobiljet te overhandigen, een munt van twintig cent, een stuiver, twee twee-eurocentmunten en een één eurocent-munt.
...knip...
Einde discussie.

Zoals erik008 al aangaf 'met bron vermelding' , op maandag 1 feb 2010, 13:43

Ja dat mag helaas.
BRON

uw reaktie:
U moet dan €5,40 betalen, maar bent vrij om dat inclusief munten van 1 of 2 eurocent te doen (wederom mits vermeld). U mag dus een vijf eurobiljet te overhandigen, een munt van twintig cent, een stuiver, twee twee-eurocentmunten en een één eurocent-munt.

is dus niet het juiste antwoord

van leyden
door van leyden - Feb 7, 2010 om 22:28
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Sorry moderator voor het laatste bericht.
Er ging iets fout met vezenden.

erik008
door erik008 - Feb 8, 2010 om 13:37
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Wel eens aan gedacht dat het verdwijnen van 1 en 2 cent komt omdat de bank 25 cent per rolletje muntgeld rekent.

Ook het retour storten kost geld.

ninc
door ninc - Feb 8, 2010 om 18:18
47 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=van leyden schreef op zondag 7 feb 2010, 22:16]
Heb namelijk nog nooit een sticker met streepjes door de centen gezien.
U wel?

Bij de action dus :-)

ninc
door ninc - Feb 8, 2010 om 18:20
47 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=erik008 schreef op maandag 8 feb 2010, 13:37]Wel eens aan gedacht dat het verdwijnen van 1 en 2 cent komt omdat de bank 25 cent per rolletje muntgeld rekent.

Ook het retour storten kost geld.

Helemaal waar Erik008
Maar trek dan één lijn hè? Wel centen in de omloop, maar er niet mee mogen betalen... das als een banaan... al zijn die tegenwoordig ook niet meer allemaal krom hehe

erik008
door erik008 - Feb 8, 2010 om 20:02
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Voor wie hem nog niet gezien heeft de Sticker

op
door opinio - Feb 8, 2010 om 23:08
19 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=erik008 schreef op maandag 8 feb 2010, 13:37]Wel eens aan gedacht dat het verdwijnen van 1 en 2 cent komt omdat de bank 25 cent per rolletje muntgeld rekent.

Ook het retour storten kost geld.

Misschien is het nog veel meer het feit dat winkels lange tijd extra hebben gerekend voor pinnen. Later is de slogan pas gekomen "Pinnen, klein bedrag mag". Chippen is er helemaal niet in gekomen, terwijl dat toch een prettige manier van betalen is. Je hebt geen pincode nodig dus het werkt extra snel. Winkeliers hebben eigenlijk massaal geweigerd dat systeem te bevorderen, maar ook de consument heeft het gevoel dat hij/zij bij het laden dat geld kwijt is, terwijl je het zo weer terug kunt boeken op je rekening. Munten of een geladen chip in je portemonnee maakt geen verschil, het is allebei geld. Alleen een chip is lichter en het is altijd gepast. Zelf ervaar ik het weigeren van klein muntgeld niet als een probleem. Ik betaal bijna nooit contant. Ik zie regelmatig dat klanten die contant betalen voor meer oponthoud bij de kassa zorgen dan degenen die pinnen. Ik vind het jammer dat het zo'n probleem is hoewel ik daar wel begrip voor heb als het ouderen betreft.

hj
door hjvb - Feb 9, 2010 om 08:53
2 Antwoorden / 0 Vragen

Merkwaardig genoeg wil de Action bij ons graag kleingeld hebben, daarvoor hangt speciaal een bordje bij de kassa. en ja, ze accepteren ook 1 en 2 centen.

Wat ik trouwens raar vind is dat je in het buitenland gratis je kleingeld kan storten op je bankrekening. Mijn kinderen wonen in Oostenrijk en gaan regelmatig met kleingeld naar de bank. In de hal staat een automaat waar je de boel ingooit, betaalpas in het apparaat en klaar. Maar hier in Nederland moeten banken aan alles verdienen!

van leyden
door van leyden - Feb 9, 2010 om 08:59
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=erik008 schreef op maandag 8 feb 2010, 20:02]Voor wie hem nog niet gezien heeft de Sticker

Ok de sticker bestaat dus..
Had hem nog niet gezien, weer wat geleerd.

Het laatste nieuws is dat die hele centen-kwestie eigenlijk dus toch een tussenfase is op weg naar een volledig vrij cash-geldverkeer.
Binnen een paar jaar moeten we er allemaal aan geloven: betalen wordt alleen mogelijk met de pin-pas.

Vroeger kon je met je guldens niet in het buitenland betalen, binnenkort kan je je euro s ALLEEN maar slijten in het buitenland.

Dat is pas vooruitgang....

hj
door hjvb - Feb 9, 2010 om 09:07
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ooit bij de plusmarkt iets willen kopen van 5,33. Toen ik gepastr wilde betalen mocht dat niet. Pech voor de plusmarkt, koop ik mijn spullen elders. Ze hadden zelfs het lef te vragen of de artikelen dan even terug wilde leggen, wat ik natuurlijk niet gedaan heb. Gewoon nooit meer binnen geweest.

Wij zijn de consument, wij hebben de macht! Als een winkel alleen nog maar wil dat ik pin en niet meer contant betaal, zoals Telfort winkels gaan doen, gewoon niet meer daar kopen! Er is concurrentie genoeg en als ze mijn geld niet willen zoals ik wil betalen, dan ga ik ergens anders. Moet je kijken hoe snel je weer "normaal" mag betalen. Ik betaal vaak met mijn pinpas, maar ik ben de klant en de klant is koning, ook al vergeten veel winkels dat.

Natuurlijk werkt dat alleen als we allemaal weigeren te kopen in winkels die de keuze niet bij ons leggen! De Chipknip heeft het ook nooit gehaald, ondanks het feit dat schoolkantines en bejaardenhuizen het als enige betaalmiddel accepteerden. Dat was zo snel weer teruggedraaid, want de mensen gingen gewoon elders kopen.

25757
door 25757 - Feb 9, 2010 om 17:02
38 Antwoorden / 2 Vragen

Pinnen mag, ook klein bedrag en 1 pasje kost minder ruimte dan erg veel klein geld.

Ik ben voor het stoppen met 1 en 2 cent want dit kost meer ruimte in broekzak dan het opleverde.
Finland heeft ze nooit gebruikt en ze zijn alleen voor de armere landen als Portugal Ierland en Griekenland opgenomen.

id
door iduppies.nl - Jun 18, 2010 om 13:35
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het weigeren of juiste vragen naar munten door winkeliers wordt volgens mij veroorzaakt door de overschotten en tekorten die ontstaan gedurende de dag.

Het kost winkeliers inderdaad enorm veel geld om nieuw kleingeld te halen of weg te brengen.

Ik wil een begin maken om zowel consumenten als winkeliers met dit probleem te helpen en heb daarom met een paar vrienden een website opgezet waar winkeliers en binnenkort ook consumenten hun overschotten en tekorten snel en veilig kunnen uitwisselen. Kijk hiervoor op euroxchange.nl

de motormuis
door de motormuis - Jun 18, 2010 om 19:58
598 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo allemaal.

Het is in Nederland nu eenmaal zo dat de winkeliers zelf de regeltjes maken wat ze wel
of niet accepteren als betaalmiddel.
Bankbiljetten van Euro 500 200 100 allemaal wettig betaalregel, je kan ze bijna nergens
gebruiken. Muntgeld 1 en 2 cent en ook de 5 euro munten zijn wettig betaalmiddel maar
ook die worden bijna nergens meer geaccepteerd.
Voorheen was het de chipknip die de winkeliers bedacht hebben om kleine bedragen te betalen en geen contant geld te krijgen, nu weer afgeschaft want het was te duur in gebruik, nu weer pinnen. Slogan : Pinnen mag ook voor een klein bedrag.
Dat ze liever hebben dat iedereen pint is wel te begrijpen. Minder contant geld in de
kassa is veiliger ivm overvallen in winkels. Want de banken zijn te goed beveiligt dus
vandaar verplaatsing van overvallen naar winkels, tankstations en helaas ook al voortaan
op de particulieren. En nog erger op de bejaarden. Want die zijn helaas dikwijls een makkelijk doelwit.

frau_antje
door frau_antje - Jun 20, 2010 om 04:06
65 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op maandag 1 feb 2010, 16:28]Alleen bij de Aldi hier in de buurt accepteren en geven ze ze nog.
Verder bij geen 1 winkel.

Ik ben er wel blij mee want ik had een hekel aan die kleine centjes.
Ze mogen ze ze van mij helemaal afschaffen.

Ik moet wel zeggen dat ik bij geen 1 winkel een bord zie hangen met de tekst dat ze deze munten niet accepteren.

Ook boutique C & A zou net als de Aldi op de cent contant afrekenen.

Eén en twee cent muntstukken blijven een wettig betaalmiddel; in België en Duitsland wordt nog steeds contante betaling op de cent betaald en teruggegeven.

sonjaatje
door sonjaatje - Jun 20, 2010 om 09:14
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik trouwens raar vind is dat je in het buitenland gratis je kleingeld kan storten op je bankrekening. Mijn kinderen wonen in Oostenrijk en gaan regelmatig met kleingeld naar de bank. In de hal staat een automaat waar je de boel ingooit, betaalpas in het apparaat en klaar. Maar hier in Nederland moeten banken aan alles verdienen!

Kan hier bij de ING ook hoor.

id
door iduppies.nl - Jun 20, 2010 om 11:47
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op zondag 20 jun 2010, 09:14]Wat ik trouwens raar vind is dat je in het buitenland gratis je kleingeld kan storten op je bankrekening. Mijn kinderen wonen in Oostenrijk en gaan regelmatig met kleingeld naar de bank. In de hal staat een automaat waar je de boel ingooit, betaalpas in het apparaat en klaar. Maar hier in Nederland moeten banken aan alles verdienen!

Kan hier bij de ING ook hoor.

Voor particulieren klopt dit inderdaad... zie :

http://www.ing.nl/particulier/klantenservice/veelgestelde-vragen/betalen/betalen/algemeen/

" # 15.

Wat kost een storting van kleingeld op het ING-kantoor, Postkantoor, ING-agentschap?

Het storten van muntgeld aan de balie van het ING-kantoor kost € 0,30 per rol of zakje.
Uitzonderingen:

* Kinderen die spaargeld storten op een Groei-, Kinder- of Jongerenrekening.
* Als u geld stort op uw spaarrekening van de ING (geldt voor particuliere klanten). "

Wel heb ik begrepen dat dit gaat veranderen.
Bij de rabobank zijn de eerste 6 stortingen van contant geld voor particulieren gratis daarna kost dit 6,30 per storting...

En zo volgen en gaan alle banken volgen...

Bij www.euroxchange.nl kunnen ondernemers hun kleingeld eenvoudig met elkaar uitwisselen.
Uiteraard kostenloos en het brengt ook nog een hoop bijkomende voordelen met zich mee.

robert11
door robert11 - Jun 20, 2010 om 12:45
310 Antwoorden / 25 Vragen

Bij een winkel in de buurt,(planten en groenten), staat een apparaat waar iedereen zijn klein geld gratis kan wisselen voor de inkoop! Een prima initiatief van de winkel, mits men uiteraard iets koop bij hun, maar men is van de kleingeld vanaf.
Van 1 cent tot 2 € , past alles in...en veel oudere mensen zijn er bijgediend....geen romslomp, geen gebeuren zoals bij de bank.....

cameo
door cameo - Jun 21, 2010 om 13:33
13 Antwoorden / 3 Vragen

Los van de discussie wat een winkelier wettelijk mag of moet; er is ook nog zoiets als servicegerichtheid. Een beleid maken en bord ophangen dat je bepaalde munten niet meer accepteert vind ik prima. Dan weet je het vooraf. Maar als (meestal een ouder) iemand daardoor in de war of zelfs overstuur raakt, kun je als ondernemer natuurlijk ook een vriendelijker gezicht opzetten. De bedragen die met de transacties gemoeid gaan zijn nu niet bepaald schokkend hoog. Wees creatief of "mats" je klant in zo'n geval als het om een afronding van 3 of 4 cent gaat.

In Hoofddorp is een ondernemer (naam doet er even niet toe), die neemt het kleingeld wel aan, maar doet deze direct in de goede doelenpot op de toonbank. Deze wordt eenmaal per kwartaal geledigd bij de bank en het saldo gaat naar een goed doel. Dat vind ik nu een super initiatief. De ondernemer neemt een gering verlies (van hooguit 4 cent bij een transactie) en maakt daarmee de enkeling met kleingeld, maar ook een goed doel blij.

Nu is zoiets natuurlijk makkelijker te doen voor een zelfstandige dan bijvoorbeeld bij een Action winkel. Maar zelf vind ik dat het "zakendoen" in de meest basale vorm in een winkel, best wat meer vanaf de klantgerichte manier uitgeoefend mag worden.

Cameo

se
door seeker - Jun 21, 2010 om 16:11
181 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=iduppies.nl schreef op zondag 20 jun 2010, 11:47][quote=sonjaatje schreef op zondag 20 jun 2010, 09:14]Wat ik trouwens raar vind is dat je in het buitenland gratis je kleingeld kan storten op je bankrekening. Mijn kinderen wonen in Oostenrijk en gaan regelmatig met kleingeld naar de bank. In de hal staat een automaat waar je de boel ingooit, betaalpas in het apparaat en klaar. Maar hier in Nederland moeten banken aan alles verdienen!

Kan hier bij de ING ook hoor.

Voor particulieren klopt dit inderdaad... zie :

http://www.ing.nl/particulier/klantenservice/veelgestelde-vragen/betalen/betalen/algemeen/

" # 15.

Wat kost een storting van kleingeld op het ING-kantoor, Postkantoor, ING-agentschap?

Het storten van muntgeld aan de balie van het ING-kantoor kost € 0,30 per rol of zakje.
Uitzonderingen:

* Kinderen die spaargeld storten op een Groei-, Kinder- of Jongerenrekening.
* Als u geld stort op uw spaarrekening van de ING (geldt voor particuliere klanten). "

Wel heb ik begrepen dat dit gaat veranderen.
Bij de rabobank zijn de eerste 6 stortingen van contant geld voor particulieren gratis daarna kost dit 6,30 per storting...

En zo volgen en gaan alle banken volgen...

Bij www.euroxchange.nl kunnen ondernemers hun kleingeld eenvoudig met elkaar uitwisselen.
Uiteraard kostenloos en het brengt ook nog een hoop bijkomende voordelen met zich mee.

Dat is omdat veel betalings verkeer geautomatiseerd is en daarom moet je nu betalen als je iets niet via digitale snelweg doet.

gv
door gvdamn - Jan 28, 2011 om 12:32
42 Antwoorden / 8 Vragen

Een (werkende) link met wat wel en niet mag. Kort samengevat:

"Winkeliers kunnen zelf beslissen of ze de afrondingsregel hanteren. Wel moeten zij voor klanten duidelijk aangeven dat ze de afrondingsregel toepassen, via raam- en kassastickers." (afronden naar 5 eurocent).

"De munten van 1 en 2 eurocent blijven een wettig betaalmiddel. U kunt het op 0 of 5 eurocent afgeronde bedrag wel met munten van 1 en 2 eurocent afrekenen, maar de winkelier geeft geen munten van 1 en 2 eurocent als wisselgeld terug."

Eventueel via wikipedia nog een paar links.

GLS (de pakketjesvervoerder) houdt zich hier niet aan: 1 en 2 eurocenten worden geweigerd, maar nergens op hun website staat dat ze dit doen (waarschijnlijk omdat ze weten dat het niet mag). 1 en 2 eurocenten zouden volgens de chauffeur geen wettig betaalmiddel meer zijn.

stacey
door stacey - Jan 28, 2011 om 13:27
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=gvdamn schreef op vrijdag 28 jan 2011, 12:32]GLS (de pakketjesvervoerder) houdt zich hier niet aan: 1 en 2 eurocenten worden geweigerd, maar nergens op hun website staat dat ze dit doen (waarschijnlijk omdat ze weten dat het niet mag). 1 en 2 eurocenten zouden volgens de chauffeur geen wettig betaalmiddel meer zijn.

Topic is al een jaar oud overigens, maar en dat zal in de 4 pagina`s al wel eerder gezegd zijn, wettig betaalmiddel of niet...........ze mogen het wettige betaalmiddel zijnde de 1 en 2 cent muntjes Wel Weigeren, mits ze dit bij de winkelregels aangeven, briefje van 1000 is ook een wettig betaalmiddel en probeer jij daar maar eens een zak chips voor te kopen.............Niet dus........

toolboy
door toolboy - Jan 28, 2011 om 14:24
965 Antwoorden / 40 Vragen

De wet verplicht niemand om alle soorten wettige betaalmiddelen altijd te accepteren. Zo mag een winkelier munten van 1 en 2 eurocent en biljetten van 100 euro en hoger weigeren, bijvoorbeeld als wisselgeld een probleem is of men niet het risico van vervalsingen wil lopen. Dit moet dan wel duidelijk aangegeven zijn.

Als bijvoorbeeld wisselgeld een probleem is lees ik!!
Risico van vervalsingen!!

Beiden in geval van de T.S. Start niet aan de orde ,winkelier zit fout.

stacey
door stacey - Jan 28, 2011 om 14:51
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=toolboy schreef op vrijdag 28 jan 2011, 14:24]winkelier zit fout.

Nee hoor, het wordt vermeld bij Action, staat een bordje bij de kassa waar het op aangegeven staat.

stacey
door stacey - Jan 28, 2011 om 14:55
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Blijkbaar hebben ze ook (nog) stickers;
-- Er is bij de Action een stikker geplaatst met de tekst wij accepteren geen munten van 1 en 2 Eurocent.--trosforum

toolboy
door toolboy - Jan 28, 2011 om 15:04
965 Antwoorden / 40 Vragen

Wisselgeld is niet aan de orde toch.?
Er werd nota bene gepast betaald met wettelijk erkende munten

rj
door rjw - Jan 28, 2011 om 15:38
3280 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=hjvb schreef op dinsdag 9 feb 2010, 08:53]Merkwaardig genoeg wil de Action bij ons graag kleingeld hebben, daarvoor hangt speciaal een bordje bij de kassa. en ja, ze accepteren ook 1 en 2 centen.

Wat ik trouwens raar vind is dat je in het buitenland gratis je kleingeld kan storten op je bankrekening. Mijn kinderen wonen in Oostenrijk en gaan regelmatig met kleingeld naar de bank. In de hal staat een automaat waar je de boel ingooit, betaalpas in het apparaat en klaar. Maar hier in Nederland moeten banken aan alles verdienen!

In Oostenrijjk wordt er vast weer aan iets anders verdiend waar wij weer niets voor hoeven betalen. Als je alle berichten moet geloven is in het buitenland alles beter en goedkoper. Ik snap dan niet dat mensen in West-Europa allemaal een redelijk vergelijkbaar besteedbaar inkomen hebben....

stacey
door stacey - Jan 28, 2011 om 17:10
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=toolboy schreef op vrijdag 28 jan 2011, 15:04]Wisselgeld is niet aan de orde toch.?
Er werd nota bene gepast betaald met wettelijk erkende munten

Ze willen ze gewoon niet, niet bij (gepaste) betaling en niet voor wisselgeld terug,
Ze komen de kassa gewoon niet in en wat er niet in zit kan er ook niet uit ;-)
Die keuze mogen ze zelf maken of we dat leuk vinden of niet.

toolboy
door toolboy - Jan 28, 2011 om 17:34
965 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=stacey schreef op vrijdag 28 jan 2011, 17:10][quote=toolboy schreef op vrijdag 28 jan 2011, 15:04]Wisselgeld is niet aan de orde toch.?
Er werd nota bene gepast betaald met wettelijk erkende munten

Ze willen ze gewoon niet, niet bij (gepaste) betaling en niet voor wisselgeld terug,
Ze komen de kassa gewoon niet in en wat er niet in zit kan er ook niet uit ;-)
Die keuze mogen ze zelf maken of we dat leuk vinden of niet.

Heeft niks met willen te maken.
De wet is toch duidelijk.

T

stacey
door stacey - Jan 28, 2011 om 19:02
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=toolboy schreef op vrijdag 28 jan 2011, 17:34][Heeft niks met willen te maken.
De wet is toch duidelijk. T

Waar staat in de wet dan dat ze alles moeten accepteren ?
Dat staat nergens..........dat mogen ze dus zelf bepalen,
ze moeten het dan wel aangeven zodat je het weet en je de keus kunt maken het er niet mee eens te zijn
en ergens anders heen te gaan.............

stacey
door stacey - Jan 28, 2011 om 19:04
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Een wettig betaalmiddel is volgens het Nederlandse ministerie van Financiën een middel waarmee je kunt betalen, zoals geld en chipknip.
De wet verplicht niemand om alle soorten wettige betaalmiddelen altijd te accepteren. Zo mag een winkelier munten van 1 en 2 eurocent en biljetten van 100 euro en hoger weigeren--Wettig betaalmiddel

toolboy
door toolboy - Jan 30, 2011 om 22:14
965 Antwoorden / 40 Vragen

Zo mag een winkelier munten van 1 en 2 eurocent en biljetten van 100 euro en hoger weigeren, bijvoorbeeld als wisselgeld een probleem is of men niet het risico van vervalsingen wil lopen.

Als het een probleem is!!!

stacey
door stacey - Jan 30, 2011 om 23:33
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=toolboy schreef op zondag 30 jan 2011, 22:14]Zo mag een winkelier munten van 1 en 2 eurocent en biljetten van 100 euro en hoger weigeren, bijvoorbeeld als wisselgeld een probleem is of men niet het risico van vervalsingen wil lopen.

Als het een probleem is!!!

Nog maar een keer ? ;-)

--Een wettig betaalmiddel is een middel waarmee het volgens de wet is toegestaan te betalen, zoals geld, een chipknip of pinpas.
De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Zo mag een winkelier bepaalde munten of biljetten weigeren. De winkelier moet dit dan wel duidelijk aangeven, bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.
Ook kunnen gemeenten ervoor kiezen om parkeerautomaten neer te zetten die alleen een chipknip accepteren. ---RIJKSOVERHEID

br
door brouwershaven - Feb 1, 2011 om 15:58
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe vreemd dit misschien ook klinkt..ik wist niet dat die 1 en 2 eurocentjes uberhaupt nog ergens geacepteerd werden...Ik krijg deze wel soms als ik boodschappen heb gedaan bij de Aldi terug maar verders zie ik ze nergens meer..Heb dus een potje vol met die muntjes maar rijk wordt ik er niet van :p

ba
door bas1988 - Feb 1, 2011 om 23:33
8 Antwoorden / 4 Vragen

niet voor die 5 cent maar ik zou uit pencipe de spullen op de toonbank laten staan en zeggen ruim de rotsooi zelf maar op

en als je het gepast betaald had zou ik het geld op de toonbank laten liggen en met de spullen de winkel uit lopen, is geen diefsal want je hebt het gewoon met een wettig nederlands betaalmiddel betaald

en laat ze verder lekker kapot vallen

be
door bezig bijtje - May 1, 2012 om 11:23
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi ninc. Ik ben even gaan google wat betreft wettelijke betaalmiddelen omdat ik net precies hetzelfde heb meegemaakt bij de action als jij. Ik heb de klantenservice een boze mail gestuurd en de mededeling meegeven dat ik in het vervolg altijd bij de action alleen maar met groot geld ga betalen, hoe groot het bedrag ook mag zijn. Ik zorg ervoor dat ik altijd 100,- euro vast bij me heb. Ik vindt het ronduit belachelijk. Heb begrepen dat het aangegeven moet staan dat ze het niet aan mogen nemen, ik ga daar de volgende keer op letten. Ook ben ik benieuwd of de klantenservice hierop reageert. Het is voor jouw een tijd geleden dat je het hebt meegemaakt en ik hoop ook dat je dit bericht nog ziet zodat je weet dat je niet de enige bent die dit heeft meegemaakt en dat het nog steeds bestaat bij de action.

tdehond
door tdehond - May 1, 2012 om 11:33
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Wat een moeite om bij dit bedrijf boodschappen te doen? Kan hier ook gepind worden? In dat geval zou u altijd gepast moeten kunnen betalen.

Of uw boodschappen bij een andere zaak doen?

=bezig bijtje schreef op dinsdag 1 mei 2012, 11:23: Hoi ninc. Ik ben even gaan google wat betreft wettelijke betaalmiddelen omdat ik net precies hetzelfde heb meegemaakt bij de action als jij. Ik heb de klantenservice een boze mail gestuurd en de mededeling meegeven dat ik in het vervolg altijd bij de action alleen maar met groot geld ga betalen, hoe groot het bedrag ook mag zijn. Ik zorg ervoor dat ik altijd 100,- euro vast bij me heb. Ik vindt het ronduit belachelijk. Heb begrepen dat het aangegeven moet staan dat ze het niet aan mogen nemen, ik ga daar de volgende keer op letten. Ook ben ik benieuwd of de klantenservice hierop reageert. Het is voor jouw een tijd geleden dat je het hebt meegemaakt en ik hoop ook dat je dit bericht nog ziet zodat je weet dat je niet de enige bent die dit heeft meegemaakt en dat het nog steeds bestaat bij de action.

ninc
door ninc - May 2, 2012 om 10:47
47 Antwoorden / 6 Vragen

@ bezig bijtje,
Ja ik las je reactie nog hoor ;)
Het is inderdaad enige tijd terug en de irritatie is inmiddels wat afgenomen.
Hoewel ik steevast met briefjes van 20 en 50 betaal in die winkel.

Ik hoop voor je dat die 100 euro niet één biljet is,
want die gaan ze ook weigeren hoor *grijns*

@tdehond
De winkel heeft gewoon goedkope prut (prut zijnde spulletjes die ik dus wel wil hebben :P) dus ik blijf echt wel shoppen daar. Pinnen is op zich wel een optie maar als ik de waslijst op mijn bankafschriften zie dan vraag ik me wel ineens af of ik echt wel 'niks te verbergen heb'
Met contant betalen heb je zo ie zo beter grip op je (onnodige) uitgaven.

wi
door wimmers - May 2, 2012 om 12:38
47 Antwoorden / 8 Vragen

De muntjes zijn nog steeds een wettig betaalmiddel en de winkeliers moeten het aannemen.
En buiten de Aldi neemt ook C&A nog 1 en 2 muntjes aan.

valerius-2
door valerius-2 - May 2, 2012 om 12:55
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Hoeveel jaar zal hier nog over gediscuseert worden,

tdehond
door tdehond - May 2, 2012 om 13:22
4744 Antwoorden / 9 Vragen

De tijd zal het leren. :)

=valerius-2 schreef op woensdag 2 mei 2012, 12:55: Hoeveel jaar zal hier nog over gediscuseert worden,

zinook
door zinook - May 2, 2012 om 14:07
261 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=wimmers schreef op woensdag 2 mei 2012, 12:38]De muntjes zijn nog steeds een wettig betaalmiddel en de winkeliers moeten het aannemen.
En buiten de Aldi neemt ook C&A nog 1 en 2 muntjes aan.

Jaaa, je hebt er altijd volhouders bij die echt geloven dat ze gelijk hebben...

Hier een aantal linkjes: Afronden en weigeren 0.01 en 0.02 cent

Hoe weet ik of de afrondingsregel wordt toegepast in een winkel?
Winkeliers die afronden geven dit aan met een duidelijk zichtbare pui- en kassasticker. Deze sticker geeft aan dat specifieke koopcondities van toepassing zijn, namelijk het afronden op 5 cent. De winkelier past dan de afrondingsregels toe.

Kan ik als klant wel blijven betalen met munten van 1 en 2 eurocent?
Ja, tenzij de winkelier vooraf duidelijk heeft aangegeven geen 1- en 2-eurocenten te accepteren. Het staat een winkelier namelijk vrij om zelf te bepalen met welke munten of biljetten er in de winkel wordt betaald.

Kan ik als klant eisen om toch eurocenten wisselgeld terug te krijgen?
Nee. Een winkelier die vooraf duidelijk gemaakt heeft dat hij afrondt hoeft geen eurocenten wisselgeld te geven. Een beroep op de eurocent als wettig betaalmiddel helpt dan niet. De wet bepaalt dat winkeliers de vrijheid hebben om voorafgaand aan de koop duidelijk te maken volgens welke regels in de winkel betaald wordt. Zo geven winkeliers op dezelfde manier met stickers aan welke betaalmiddelen ze accepteren (PIN, Chipknip) of dat ze geen briefjes van 100 euro of meer accepteren ("Hier hebben wij niet van terug").

En als de sticker van onderstaande link netjes in de winkel hangt, mogen ze inderdaad uw 0.01 en 0.02 cent weigeren.

Sticker niet accepteren van munten..

mcbabbeltje1
door mcbabbeltje1 - May 2, 2012 om 15:10
6 Antwoorden / 3 Vragen

tja toch maar weer naar de gulden?,straks mag je ook niet meer contant betalen maar alleen maar pinnen,kan in je voordeel werken trouwens.

van leyden
door van leyden - May 2, 2012 om 15:41
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Zinook heeft het topantwoord,
Complimenten.

melomaan
door melomaan - May 2, 2012 om 17:51
157 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mcbabbeltje1 schreef op woensdag 2 mei 2012, 15:10]tja toch maar weer naar de gulden?,straks mag je ook niet meer contant betalen maar alleen maar pinnen,kan in je voordeel werken trouwens.

Bij de gulden waren de centen al jaren afgeschaft (1980), doordat geen winkelier ze nog wilde hebben.

diumenge
door diumenge - May 2, 2012 om 18:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=bezig bijtje schreef op dinsdag 1 mei 2012, 11:23]... mededeling meegeven dat ik in het vervolg altijd bij de action alleen maar met groot geld ga betalen, hoe groot het bedrag ook mag zijn. Ik zorg ervoor dat ik altijd 100,- euro vast bij me heb. ...En? Waren ze onder de indruk van deze geweldige actie? Even voor de duidelijkheid, om ze "aan te pakken" ga je speciaal naar de bank om een biljet van 100 euro te halen (automaat heb ik nog nooit 100 euro biljetten zien geven) om dan je prullaria van de action met dat biljet af te rekenen. Goh, wat zullen ze daar van balen bij action.

ooparry
door ooparry - May 3, 2012 om 09:18
80 Antwoorden / 3 Vragen

De winkeliers pleiten voor steeds meer pinnen en ik denk dat ze daar gelijk in hebben. Het onzalige idee om met 1 & 2 ct munten te komen is een Europees besluit. Wij willen dat niet meer (denk ik). Dus pinnen, mensen, dan voorkom je dit soort problemen.