vi
door virgenie Nov 29, 2008 om 11:06
Geldzaken & recht

Afkoop bijzonder partnerpensioen

Mijn ex liet mij weten dat zijn huidige echtgenote na zijn dood een deel bijzonder partnerpensioen zou krijgen en ik ook. (ik ben alleenstaand) Hij maakt zich zorgen dat zijn echtgenote dan niet op dezelfde rouale voet door kan leven en wil dat ik mijn deel van het bijzondere partnerpensioen afkoop, waardoor het hele bedrag naar zijn echtgenote gaat.

Hoe bepaal ik de hoogte van die afkoopsom en welke consequenties zijn er qua belasting en kosten pensioenfonds aan verbonden?

17390 5 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Dec 14, 2008 om 19:22
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Mark,

Dit kan maar op 1 manier geregeld worden en dat is de legale manier. Zou de ex het bedrag uit eigen middelen voldoen, dan zou hij dat nu op zijn rekening hebben staan en straks niet meer. Nu doet hij dus aangifte in Box 3 hierover en straks niet meer. Dat gaat dus vragen geven van de Belastingdienst. De Belastingdienst kan tegenwoordig zelfstandig de geldstromen nagaan en zal dus zien dat er ineens een behoorlijk bedrag van de ex naar de vraagsteller is gegaan. Dan zal dus aangetoont moeten worden of het een schenking was (schenkingsrecht) of afkoop van pensioen. Schenking is het alleen als het uit vrijgevigheid geschiedt. Staat tegenover het ontvangen van een bedrag een afstand van een pensioenrecht, dan kan er geen schenking zijn. Wel zal vraagsteller dan IB moeten betalen over het ontvangen bedrag.

Overigens is het maar afwachten of het mogelijk is om afstand te doen. Als de Wet Verevening Pensioenrechten van toepassing is, dan had binnen 2 jaar na inschrijving van de echtscheiding dit geregeld moeten zijn bij het pensioenfonds. Is dat niet gedaan, dan is het niet meer mogelijk en krijgt vraagsteller automatisch pensioen gestort. Laat zij haar rechten afkopen bij het pensioenfonds, dan krijgt zij, na aftrek van IB, de contante waarde op haar rekening gestort. De aanspraken van de nieuwe echtgenote wijzigen daardoor niet.

ma
door mark78 - Dec 14, 2008 om 20:15
36 Antwoorden / 2 Vragen

@Marcel,

Eerste alinea ben ik het helemaal mee eens. Maar pinnen en betalen heeft zelfs de belastingdienst geen inzicht in.

2e Alinea: Het bijzonder nabestaandenpensioen (BNP) staat los van de Wet Verevening Pensioenrechten (WVP), deze heeft alleen betrekking op het ouderdomspensioen. De pensioenuitvoerder vraagt op de pensioendatum een verklaring van huwelijksverleden. Dit is met oog op het nabestaandenpensioen. Ongeacht de melding binnen 2 jaar, behoort het nabestaandenpensioen toe aan de ex, tenzij daarvan expliciet afstand is/wordt gedaan. Deze afstandsverklaring zowel bij scheiding, als bij ingang van het pensioen.

Het nabestaandenpensioen wordt alleen afgekocht als het ouderdomspensioen onder de afkoopgrens ligt. Anders is het pensioenfonds geen partij. Tussentijds afkopen van pensioen is niet toegestaan.

Liggen na het overlijden van de deelnemer, de rechten onder afkoopgrens, wordt dit inderdaad afgekocht. Ook wijzigen de aanspraken van de huidige partner niet. Volgens mij is de bedoeling van de deelnemenr dat de aanspraken juist wel gewijzigd worden, namelijk naar het punt dat deelnemer en huidige partner gedurende de hele periode gehuwd waren.

De huidige partner heeft slechts recht op NP opgebouwd over de periode na de scheiding. Wil zij meer, moet er betaald worden.

De WPV zegt alleen dat een verevening binnen 2 jaar gemeld moet worden om het fonds/verzekeraar de administratieve lasten op zich te laten nemen. Wordt een scheiding niet gemeld, blijven de aanspraken wel bestaan, maar moeten deze rechtstreeks worden geregeld/afgedwongen.

marcel75
door marcel75 - Dec 14, 2008 om 20:27
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Mark,

Als je ineens zeg € 25.000,-- minder in box 3 opgeeft, dan gaat de Belastingdienst vragen stellen. Zien zijn ineens veel meer opnames en bijvoorbeeld geen nieuwe auto (makkelijk te achterhalen voor de Belastingdienst), dan mag jij gaan aantonen waar dat geld naar toe is gegaan. En toevalligerwijs heeft vraagsteller dat bedrag ineens extra op de rekening staan en doet hier box 3 aangifte over. De Belastingdienst ziet niet alles, maar kan wel conclusies trekken.

Gewoon netjes regelen dus.

ma
door mark78 - Dec 15, 2008 om 01:33
36 Antwoorden / 2 Vragen

Jij hebt recht op het complete bijzonder partnerpensioen dat tot en met de scheidingsdatum is opgebouwd. Alles na die datum opgebouwd is voor de huidige partner. Mogelijk is jouw deel veel groter dan het hare.

Je kan via het pensioenfonds dit slechts op 1 manier regelen, dat is afstand doen van je rechten, zodat alles naar de huidige partner gaat. Je pensioenfonds kan je vertellen waar je recht op hebt, en mogelijk wat de contante waarde daarvan is. Doen ze dit niet, kan je de aanpsraken per jaar vermenigvuldigen met 4 a 5 en dan heb je de contante waarde. (schatting!)

Dan houdt het voor het pensioenfonds op. Je ex kan dan eventueel handje-contantje dat bedrag of een lager bedrag aan jou geven als je daarmee genoegen neemt. In ruil daarvoor doe jij afstand van je rechten.

Misschien kan hij ook een bedrag bijstorten aan het pensioenfonds om haar partnerpensioen te verhogen.

Ik zou zeggen, jij doet niets, laat hem maar met een voorstel komen zodat jij deze afstandverklaring tekent en zijn partner er warmpjes bij blijft zitten. Jij hebt recht op een uitkering na zijn overlijden en als je daar van afziet, heb je recht op een financiele vergoeding. Hij zal dit uit zijn prive-middelen moeten financieren, zwart of officeel. (Zwart betaal je geen belasting, anders is het belastingtechnisch een schenking)

Succes!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 27, 2009 om 15:59
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Heeft u vragen over uw pensioen of wilt u er meer van weten?

Zie dan:

http://www.fnvbondgenoten.nl/dossiers/dossier_overzicht/pensioen/algemene_informatie_pensioen/landelijke_bijeenkomst/

http://a.1y.nl/s/v.php?eHp3VzRPMTlIdm9Hcm9nZEx1a1k5NkopNw==

Ook nietleden zijn welkom.

H.