atenias
door atenias Jul 5, 2011 om 14:41
Geldzaken & recht

Afkoop klein pensioen

Kreeg net een brief om mijn pensioen af te kopen (wist niet eens dat ik dat had opgebouwd). Het pensioenkapitaal is 79,66 euro. Doen?

2177 10 Rapporteer

harrie
door harrie - Jul 5, 2011 om 14:58
765 Antwoorden / 36 Vragen

Ik denk niet dat er een alternatief is. Kleine bedragen worden verplicht afgekocht.

vladja
door vladja - Jul 5, 2011 om 15:00
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De afkoopgrens in 2011 is € 427,69. Dit afkopen kan met, maar ook zonder uw toestemming.

Maar als de deelname bij het pensioenfonds is gestopt vóór 2007, ingangsdatum nieuwe pensioenwet, en de voormalige deelnemer maakt bezwaar tegen afkoop dan is het betreffende pensioenfonds verplicht dit bezwaar te honoreren en mag niet tot afkoop worden over gegaan.

Ik weet niet hoe lang het nog duurt voordat je met pensioen gaat, maar ondertussen levert dit pensioen over de jaren koopkracht in. Hoeveel is € 79,66 per jaar over een aantal jaren nog waard?

Alleen als je in de bijstand zit is het niet verstandig, want dan is het inkomen en wordt het volledig verrekend met de uitkering. Anders nu afkopen. Nu kan je - van wat je er netto van overhoudt, er wordt belasting over ingehouden - er meer doen dan over een aantal jaren.

Vladja

atenias
door atenias - Jul 5, 2011 om 15:00
75 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=harrie schreef op dinsdag 5 jul 2011, 14:58]Ik denk niet dat er een alternatief is. Kleine bedragen worden verplicht afgekocht.

Ze hebben een formulier gestuurd waarbij ik mijn BSN in moet vullen om het aan te vragen, dus ik weet niet echt of het verplicht is of niet. Maar ja, is maar een klein bedrag.

harrie
door harrie - Jul 5, 2011 om 15:02
765 Antwoorden / 36 Vragen

P.S.
Dit betreft pensioenuitkeringen minder dan zo'n ruim 400 euro per jaar.

Ex-Haagsche Harrie

vladja
door vladja - Jul 5, 2011 om 15:03
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=harrie schreef op dinsdag 5 jul 2011, 14:58]Ik denk niet dat er een alternatief is. Kleine bedragen worden verplicht afgekocht.

Alleen afkoop van opgebouwd pensioen na 2007 (invoering nieuwe pensioenwet) kan je niet tegenhouden. De meeste van deze kleine opgebouwde pensioenrechten zijn van voor die tijd en kunnen alleen met instemming afgekocht worden.

Vladja

harrie
door harrie - Jul 5, 2011 om 15:12
765 Antwoorden / 36 Vragen

Gewoon doen, als man wordt dat jaarbedrag(?) met zo'n 8x vermenigvuldigd. Voor een vrouw met 12x.
Alles wel bruto.
Dus toch nog een zakcentje.
Wat BSN nummer betreft lijkt het mij logisch dat het als "legitimatie" gevraagd wordt.

harrie
door harrie - Jul 5, 2011 om 15:24
765 Antwoorden / 36 Vragen

Vladja.
Het is of NIETS of instemmen met afkoop.
Een paar jaar geleden heb ik hier dezelfde vraag gesteld en ben tot de conclusie gekomen dat afkopen het enige alternatief is.

vladja
door vladja - Jul 5, 2011 om 15:25
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=harrie schreef op dinsdag 5 jul 2011, 15:12]Gewoon doen, als man wordt dat jaarbedrag(?) met zo'n 8x vermenigvuldigd. Voor een vrouw met 12x.
Alles wel bruto.
Dus toch nog een zakcentje.
Wat BSN nummer betreft lijkt het mij logisch dat het als "legitimatie" gevraagd wordt.

Het voorgestelde bedrag is het TOTAALbedrag van afkoop. Er wordt niets vermenigvuldigd.

Het pensioenbedrag per jaar is al vermenigvuldigd met de te verwachten uitkeringsjaren (aantal afhankelijk van geslacht en geboortejaar). Op grond van die berekening wordt nu het afkoopbedrag aangeboden, zijnde € 79,66 bruto. Niet meer en niet minder.

Harrie, lees eens de nieuwe pensioenwet over het mogen afkopen van pensioenen, voordat je hier van alles en nog wat neerzet.

Vladja

vladja
door vladja - Jul 5, 2011 om 15:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=harrie schreef op dinsdag 5 jul 2011, 15:24]Vladja.
Het is of NIETS of instemmen met afkoop.
Een paar jaar geleden heb ik hier dezelfde vraag gesteld en ben tot de conclusie gekomen dat afkopen het enige alternatief is.

Het is niet NIETS. Als je niet afkoopt blijft het staan tot de pensioenleeftijd. Het pensioenfonds kan zich dat bedrag niet toe-eigenen en zeggen dan keren we niets meer uit.

Alleen de koopkracht van het pensioen, dat veel lager is dan het afkoopbedrag, gaat elke jaar achteruit is en komt straks neer op een zak patat met per jaar.

Ik adviseer daarom ook afkopen, tenzij je in de bijstand zit.

Vladja

atenias
door atenias - Jul 5, 2011 om 16:37
75 Antwoorden / 17 Vragen

Ok, ga het afkopen. Bedankt voor de antwoorden.