de
door deknapste Aug 30, 2006 om 11:24
Geldzaken & recht

Afmeting parkeerplaats

Wie weet of er wettelijke afmetingen bestaan voor parkeerplaatsen in een parkeergarage en zoja, wat zijn de afmetingen?

Dank voor uw antwoord.

80741 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 30, 2006 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn geen wettelijke bepalingen, maar richtlijnen. Als breedte wordt doorgaans 1,80 m als minimum richtlijn angehouden, maar echter wel minimaal 2,25 m geadviseerd, i.v.m. achteruit inparkeren.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Aug 30, 2006 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Brynnar,

Bedankt voor je antwoord. Dus de beheerders van een parkeergarage mogen om commerciele redenen de plaatsen zo krap maken dat je amper of helemaal niet uit of in je auto kan stappen. Dit levert ook nog eens schadegevallen op (mijn geval), waar weinig aan te doen is.

Ik kan ze dus niet aansprakelijk stellen? Ongeacht de 1.80 m.

Wederom dank.

ve
door verwijderd - Aug 30, 2006 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem ligt niet bij de parkeergaragehouders. Deze richtlijn staat al vanaf 1988, maar is helaas nooit meer daarna aangepast. De autoindustrie heeft er echter een handje van om auto's vele malen groter te maken. Een VW Golf van 20 jaar geleden is decimeters smaller dan het meest recente model. Je kunt dus net zo goed de autofabrikant aansprakelijk stellen of diegenen die de richtlijnen bepalen. Ook architecten en welstandcommissies hebben vaak de neiging "lelijke" parkeerterreinen zo krap mogelijk te maken. Zoveel mogelijk lelijk blik op een zo klein mogelijk oppervlak.

Als je schade hebt opgelopen, dan moet dit gewoon via de gebruikelijk weg afgehandeld worden (verzekering, etc).

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Aug 30, 2006 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de verkoop van een complex met parkeergarage wist de verkoper/projectontwikkelaar/architekt niets, dus het was een firma die de gehele afhandeling deet!

De SUV breedte en hoogte, daarom informeerde ik, maar ze wisten niets, en de eerste paal moest nog geslagen worden, ik heb gekocht onder voorbehoud maten parkeergarage, en woon nog steeds elders, dus U is niet de enige, maar ik heb nu geen problemen!

Architekten moeten rekening houden met de ontwikkelingen, en niet achteraf, koop maar een Suzuki Alto, terwijl het huizen voor de Mercedesklasse aanbied, dus dat is.....Een beetje dom!

ve
door verwijderd - Aug 30, 2006 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja hier zijn NEN normen voor en de NEN-norm die hierover gaat is nummer 2443. Daar heeft men het over een breedte van 2,5 meter.

Maar!!! NEN normen zijn niet verplicht om op te volgen, het is een advies, wat vele bouwers en makers opvolgen en daarmee hoopt men standaardisatie te krijgen.

Wettelijk is er niets geregeld, tenzij er een verordeing in uw gemeente door het college is vastgesteld.

ve
door verwijderd - Aug 30, 2006 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Staat er ook een lengte? en Hoogte? want dat kan ook wel eens problemen geven...!

Wat zijn de overige afm van die DIN norm?

ve
door verwijderd - Aug 31, 2006 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gozik,

Als je de exacte Normen wil weten dan moet hier op googelen.  En niet op de DIN norm googelen, op NEN norm, we zitten in Nederland en niet in Duitsland.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2006 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de goede orde, de genoemde NEN-norm omvat het volgende (zojuist even opgezocht):

Haaks parkeren en schuin parkeren (70 graden hoek):
* Lengte minimaal 4,50 m
* Breedte minimaal 2,40 m
* Breedte rijbaan t.h.v. haaks parkeren minimaal 5,65 m bij eenrichtingsverkeer, 6,00 meter bij tweerichtingsverkeer.
* Breedte rijbaan t.h.v. schuin parkeren minimaal 4,00 meter

Langs parkeren:
* Lengte minimaal 6,00 m
* Breedte minimaal 2,50 m
* Breedte rijbaan ter hoogte van parkeerplek minimaal 4,00 m

M.a.w. de door mij genoemde 1,80 m is mij helaas verkeerd ter ore gekomen. Mijn excuses hiervoor.

vgr - B