Networkdrone
door Networkdrone Sep 7, 2023 om 16:23
Geldzaken & recht

App communicatie instantie

Is het voor een instantie zoals opvang toegestaan om alleen communicatie te voorzien doormiddel van een app die je op je telefoon moet installeren waarin ze wijzigingen mededelen zoals het afzeggen van een opvanglocatie?

1423 10 Rapporteer
ju
door juliomariner - Sep 7, 2023 om 16:24
1329 Antwoorden / 2 Vragen
1

??? zou u de vraag wat kunnen verduidelijken want hier kunnen we toch echt geen chocolaa van maken.

Thecla58
door Thecla58 Sep 7, 2023 om 16:50
861 Antwoorden / 3 Vragen

@Juliomariner,

volgens mij wil PS eigenlijk, aanname van mijn kant, geen app installeren van de opvang, maar ja dan heeft hij wel de kans dingen te laat of niet door te krijgen.

Networkdrone
door Networkdrone Sep 8, 2023 om 12:19
1 Antwoorden / 2 Vragen

@THECLA58, de app werkt niet. Dus al zou ik het wel willen, dan werkt hij nog altijd niet. De ervaringen op die app die ze gebruiken liegt er ook niet om. Dus ik ben niet de enige met problemen met die opvang. Zie ook mijn reactie helemaal onderaan. Het is jammer dat ik de originele vraag niet kan aanpassen, omdat de meeste mensen niet verder lezen dan de eerste comments.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 7, 2023 om 16:45
2088 Antwoorden / Vragen
0

Ik denk het wel, u kunt zelf voor die opvangen kiezen of niet en het is een gangbare manier van werken. Ik moet wel zeggen dat het mij wel zo handig zou lijken dezelfde functionaliteit ook als een website beschikbaar te stellen maar verplicht lijkt het me niet. Welke manier van werken had u dan zelf liever gezien?

Thecla58
door Thecla58 - Sep 7, 2023 om 16:48
861 Antwoorden / 3 Vragen
2

Lijkt mij dat dat toegestaan is want en hier komt het... Tegenwoordig zitten bijna (let wel daarmee zeg ik niet alle) personen vastgegroeid aan hun telefoon want je zult maar eens niet bereikbaar zijn of niet weten wat er op hun socials gebeurt en wat denk je van het feit dat ze willen weten hoeveel volgers en of likes ze hebben?
Daarom snap ik heel goed dat instanties (ja zelfs het rijk) gebruikmaken van app... al dan niet hun eigen app. Daarmee bereiken ze personen sneller dan een mail of telefoontje.

Je bent uiteraard niet verplicht om die app te installeren, maar... doe je dat niet dan niet zeuren als je een wijziging of iets dergelijks niet ontvangt of veel te laat ziet.


sjjoppy
door sjjoppy - Sep 7, 2023 om 17:08
7206 Antwoorden / 3 Vragen
1

U blijft in elk geval tijdig op de hoogte zodat u maatregelen voor iets alternatiefs kunt nemen.

mahadma
door mahadma - Sep 7, 2023 om 17:46
11561 Antwoorden / 51 Vragen
1

OF wel opvang maar met app, OF geen opvang zonder app. Uw keuze.

rj
door rjw - Sep 7, 2023 om 21:51
3277 Antwoorden / 5 Vragen
0

Ik zie geen reden waarom dit niet zou mogen. Op scholen werkt dit al jaren zo.

En bij menig bedrijf/organisatie krijg je informatie ook alleen via de email app of bedrijfs specifieke app of intranet.

Networkdrone
door Networkdrone Sep 8, 2023 om 08:16
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dat klopt, maar dan krijg je het dus nog steeds binnen via 1 universele app, namelijk je email app. In dit geval betreft het dus een specifieke app waar zij voor hebben gekozen die ook nog eens niet werkt. Bij de bedrijven waar ik persoonlijk tot nu toe heb gewerkt of mee heb samengewerkt is er altijd een alternatief aanwezig. Dezelfde informatie is meestal dan ook online beschikbaar als je daar inlogt met je account. Deze opvang waar ik bij zit levert die optie niet.

rj
door rjw Sep 8, 2023 om 12:06
3277 Antwoorden / 5 Vragen

Bedrijven werken ook met een specifieke e-mail app.ik kan mijn zakelijke e-mail echt niet ontvangen op een willekeurige e-mail app. En scholen schrijven ook voor welke app je moet gebruiken (bijvoorbeeld Magister).

Networkdrone
door Networkdrone - Sep 8, 2023 om 08:09
1 Antwoorden / 2 Vragen
0

@Juliomariner, de vraag is toch duidelijk en zelfs heel simpel. Anderen weten mij toch te beantwoorden, al is het antwoord niet wat ik zoek.

Even voor de rest, ik zoek naar een wettelijk antwoord. Je mag als mening hebben dat het is toegestaan, maar dat maakt het nog niet dat het ook daadwerkelijk wettelijk is toegestaan.

De reden dat ik de app niet installeer, is net als dezelfde reden waarom ik vele andere apps ook niet installeer en dit voorheen ook geen probleem was omdat dezelfde informatie ook via de webbrowser in te zien was. Elke instantie heeft tegenwoordig het idee om zelf een app te maken, dit is tenslotte handig en leuk voor de gebruikers die je wilt benaderen. Echter zijn vele apps zodanig snel en slecht in elkaar geflanst dat er geen rekening wordt gehouden met de veiligheid en privacy. Ze zijn dus een hoog risico op inbraak op je telefoon. Hoe meer van deze apps je moet installeren, hoe groter die risico. Hier wordt dan al jaren voor gewaarschuwd, maar blijkbaar interesseerd het maar weinigen. Ik wil niet geforceerd worden, om gebruik te maken van een dienst die noodzakelijk is en waar geen alternatief voor is, van een niet geverifieerde app. Zorg dan dat je de informatie ook online beschikbaar stelt of gebruik dat als basis en laat je app de informatie ophalen doormiddel van een veilige geëncrypte verbinding. Dit gebeurd alleen in veel gevallen niet, en dat komt dan ook regelmatig in het nieuws, omdat weer heel veel persoonlijke data is buitgemaakt.

Daarnaast is als 2e reden, dat, mocht je voor alle instanties een app moeten installeren, dan komt de telefoon zodanig vol met apps dat je wel een telefoon moet hebben met genoeg geheugen, dit heeft ook niet iedereen. We zijn niet allemaal telefoonverslaafd er zijn ook nog mensen die gewoon een simpele budget telefoon hebben. Ook loop je het risico op conflicten met andere apps of dat een app gewoonweg niet wilt werken op jouw telefoon. Dus dan kan je er nog altijd niet gebruik van maken. Een app is gewoon een groot risico op mogelijke problemen. De reviews van deze specifieke app liegen er ook niet om. Dus deze app is ook nog eens onbruikbaar.

Ik heb tijdens mijn gebruik van deze opvang nooit te horen gekregen dat ze de informatievoorziening zouden gaan veranderen naar alleen een app. Ik kreeg wel te horen dat ze een app zouden gebruiken, maar nam aan dat dit optioneel zou zijn, omdat er verder geen details waren verstrekt. Ze zijn de eerste die echt geheel alleen de app gebruiken op een telefoon.

Ik zal dan ook proberen het contract te ontbinden en een andere opvang zoeken. Al is dat wel een uitdaging, gezien de beperkte aanbod.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 8, 2023 om 16:32
2088 Antwoorden / Vragen

Nee, dat is wel duidelijk, het mag is duidelijk niet het antwoord dat u zoekt. Meer fundamenteel lijkt u op zoek naar een letterlijke wettekst, maar aangezien "de wet op de communicatie in de kinderopvang" niet bestaat en er ook niet zal komen is de vraag of dat is toegestaan altijd een interpretatie. Mocht een rechter zich al eens over dit of een vergelijkbaar probleem gebogen hebben bestaat er jurisprudentie en als dat nog niet het geval is, en dat lijkt mij hier van toepassing, moet u het dus doen met interpretaties. 

Dit soort oplossingen zijn vrij gangbaar en dat alleen is al reden om (voorlopig) aan te nemen dat het mag, maar voor het door u gewenste Salomonsoordeel moet u naar de rechter.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Sep 8, 2023 om 08:10
5163 Antwoorden / 12 Vragen
10

Wat zou een alternatief zijn volgens u? Een ouderwetse telefoonboom dat iedereen elkaar gaat bellen? Of dat iedereen gemaild moet worden in de hoop dat de mail wel gelezen word?
Juist met een app lijkt het mij het slimste. Alles kan op 1 plek geregeld worden.

Networkdrone
door Networkdrone Sep 8, 2023 om 08:21
1 Antwoorden / 2 Vragen

Je levert 2 uitersten en ook een tegenstelling. 

"Juist met een app lijkt het mij het slimste. Alles kan op 1 plek geregeld worden." Dit kan dus juist niet, want die ene plek is volgens jou waarschijnlijk een telefoon, maar je hebt dan 100 apps (dit is een overdrijving) nodig om al dit informatie binnen te krijgen. En niet alle apps werken op alle telefoons. Dus dit is een hele slechte ontwikkeling. Ze konden ook kiezen voor een reeds bestaande app die al is bewezen en waar veel meer instanties van gebruik maken.

ne
door neodutchio Sep 8, 2023 om 09:44
5163 Antwoorden / 12 Vragen

Klopt, er zijn een hoop apps, maar nogmaals, wat is het alternatief?
Als ik iets bij de zorgverzekering wil nakijken, kijk ik in hun app. Sta ik om de AH en wil airmiles hebben, open ik de app. Wil ik mijn agenda inkijken, open ik die app. Wil ik voorraden weten van een specifiek product van een bepaalde winkel kijk ik in die app. Dat is hoe het werkt. Daar hoef ik geen laptop voor op te starten of de bedrijven voor te bellen. 

Dat niet alle apps zouden werken op alle telefoons is kolder. Alles valt en staat met de juiste software.

Networkdrone
door Networkdrone Sep 8, 2023 om 13:25
1 Antwoorden / 2 Vragen

@Neodutchio

 

Als ik de zorgverzekering wil nakijken heb ik de mogelijkheid dit te doen via de webbrowser. Je noemt allemaal zaken die alternatieven hebben. Je slaat compleet de plank mis op mijn vraag. Deze organisatie (noodzakelijke opvang) geeft geen enkele alternatief en dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.

"Dat niet alle apps zouden werken op alle telefoons is kolder. Alles valt en staat met de juiste software." Je bent niet de enige op de wereld. Andere mensen ervaren andere dingen dan jij. Ooit weleens ervaringen gelezen over apps? Dat het bij jou wel werkt, wil niet zeggen dat het bij een ander ook altijd werkt.

ne
door neodutchio Sep 8, 2023 om 15:11
5163 Antwoorden / 12 Vragen

U verkiest schijnbaar een oud systeem met allemaal losse componenten boven 1 systeem. Dat is uw keuze, maar daarmee komt u niet mee in deze tijd.

Een app werkt of werkt niet. Dat is niet telefoon afhankelijk.

Topantwoord

Janzegt
door Janzegt - Sep 8, 2023 om 13:03
130 Antwoorden / Vragen
10

Natuurlijk mag een opvang bepalen dat communicatie verloopt via een app. Hiervoor zijn geen wettelijke regels.
En wat betreft veiligheid van een app: er zijn inderdaad goede en slechte apps, maar data diefstal gebeurt toch grotendeels doordat gebruikers niet goed omgaan met wachtwoorden. En die heeft u nodig als communicatie verloopt via een webbrowser. Communicatie via een app is een één op één communicatie die standaard beter beveiligd is dat die van een webbrowser. Dit geldt helemaal voor een webbrowser van een telefoon.

Overigens staat het u vrij een opvang te zoeken die communicatie op een andere manier organiseert.

pino123
door pino123 - Sep 8, 2023 om 13:51
2763 Antwoorden / 14 Vragen
0

Jazeker, dat is toegestaan. Er dient gecommuniceerd te kunnen worden en een app volstaat daarmee. U kunt namelijk ook telefonisch contact opnemen en u kunt een mail gebruiken. Het enige wat de instantie doet is via deze app eenzijdig u van informatie voorzien. 
Het is een eenzijdig communicatiemiddel.
Een kinderopvang kan zijn vingers niet branden aan een slechte app waarbij privacygevoelige gegevens onbeschermd op straat kunnen komen, net zoals de bank dit niet kan. Daar zit wel degelijk toezicht op door de ontwikkelaar van de app. Het is niet zo dat de buurman even zo'n app in elkaar flanst. 
Dat wat betreft uw telefoon, dat is simpelweg uw eigen keuze. Tegenwoordig worden veel zaken op deze wijze geregeld, indie u ervoor kiest om daar niet in mee te gaan, zal u zelf naar een alternatief op zoek moeten gaan. Hetgeen u ook doet, lees ik. 

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

DS
DS1992 - May 12, 2024 om 00:34
Winkels & webshops

Mag albert heijn de prijs van een bestelling zomaar verhogen?

Onlangs heb ik iets besteld bij albert heijn. Het ging om een voorraad bier voor een festival. De totale prijs was €294,30. Dit bedrag heb ik geaccepteerd.  toen kwamen er nog bezorg kosten bij(logisch natuurlijk) deze bezorgkosten waren €5,70, wat het totaal bracht op €300,-

Na bevestiging stond er in de app dat het te betalen bedrag bij bezorging €300,- was. En dat bleef er ... Lees meer

Gr
Grekoki - May 3, 2024 om 09:47
Computers & telefonie

Welke smartfone maakt mooie foto's?

Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer

d_
d_dejong - May 10, 2024 om 14:38
Geldzaken & recht

Inning extra bedrag boven op contributie (voetbalvereniging)

Onlangs is er gemeld dat de energiekosten van onze club hoger zijn uitgevallen dan verwacht. Als gevolg hiervan is er naar alle leden een extra rekening gestuurd, bovenop de reguliere contributie, om deze kosten te dekken. Daarnaast is er gedreigd met een spelersblokkade indien deze extra kosten niet worden voldaan. Aan het begin van het seizoen ben ik akkoord gegaan met een verhoging van de cont ... Lees meer