ma
door mariskasande Dec 2, 2006 om 22:31
Geldzaken & recht

Arbeidsconflict deel 2

Mijn 2 leidinggevende zijn in overleg gegaan en ik heb me per mail ziek gemeld met als reden dat ik ontzettend last van mijn maag had. Ik had direct na het gesprek een verslag ervan gekregen. Ik heb zonder het te lezen direct per mail laten weten dat ik er niet mee akkoord ging omdat het een eenzijdig onverwachts functioneringsgesprek was geweest. Daarna ben ik helemaal overstuur naar huis gegaan. Ik heb, toen ik thuis was, direct alles op papier gezet met in mijn achterhoofd dat ik zeker van plan was een reactie op dit alles te mailen naar mijn leidinggevende. Dit heb ik nog niet gedaan omdat ik niet weet wat ik nu moet doen. Ik heb nog nooit een arbeidsconflict gehad. Kan/wil iemand mij een advies geven welke stappen ik moet ondernemen? Ik wil mijn baan niet kwijt want ik heb het erg naar mijn zin en ik doe mijn werk wel goed. Bij voorbaat dank voor eventuele adviezen.

2776 14 Rapporteer

bassethound
door bassethound - Dec 2, 2006 om 22:57
14 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi, ik had dit stukje nog niet gelezen. Hebben ze het meteen beschouwd als functioneringsgesprek? Hahahaha dat kan helemaal niet. Je dient namelijk minstens een week voor een functioneringsgesprek een de bevindingen van je leidinggevende over je functioneren te ontvangen. Daarnaast mag een functioneringsgesprek nooit een verrassing zijn, het is uiteindelijk een samenvatting van je functioneren in de afgelopen periode en je maakt afspraken voor de komende periode. Als je zo slecht je best deed, dan hadden ze je eerder moeten aanspreken zodat je dingen kon aanpassen/veranderen als dat noodzakelijk mocht zijn.

Gelijk hebben is 1 ding, gelijk krijgen is heel iets anders.

Sluit een rechtsbijstandsverzekering af. Heb je nu niets meer aan maar wel voor de toekomst.

genux
door genux - Dec 2, 2006 om 22:57
10 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb hetzelfde in mijn functie meegemaakt. Het is erg frustrerend allemaal, omdat het geheel buiten jezelf om gebeurd.

Wat bij jou en mij gebeurd is, berust op fieten, geconstateerd door meerderen. ZONDER WEDERHOOR van jouw kant. En dat is een feit waarop je een eventueel beroep kunt aantekenen. Ze hebben jouw mening/argumeneten nooit gehoord.

Schrijf de hoogst leidinggevende een aangetekende brief, met daarin jouw visie en jouw insteek op dit gebeuren.

Mocht daarop geen bevredigend antwoord komen, heb je , denk ik, nog de vakbond, waarvan je misschien lid ben.

Suc6

movieman
door movieman - Dec 2, 2006 om 23:03
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Het probleem is dat je hier met de overheid en hooggeplaatse personen in deze te maken hebt. Ik kan je maar één advies geven: probeer een andere baan te vinden en vraag desnoods aan de leidinggevenden daarzo of ze je willen helpen bemiddelen. Op die manier gaan jullie als "vriendjes" uit mekaar en is er verder niks aan de hand. Onrecht doet pijn dat weet ik maar al te goed. Soms echter moet je dingen accepteren zoals ze zijn. Ik weet dat dit moeilijk is.

Probeer door te stromen naar een functie bij een ministerie ofzo (aangezien je toch al goed op weg bent met de opleiding).

Succes meid. ;-)

genux
door genux - Dec 2, 2006 om 23:12
10 Antwoorden / 9 Vragen

Beetje jammer movieman. Dat je iemand het advies geeft om zomaar op te geven. Ook binnen de overheid zijn er genoeg "wegen'om te bewandelen en je gelijk te krijgen. In bovenstaande geval, is er geen werderhoor toegepast. Ook heeft ze mijn inziens, nog steeds de mogelijkheid, tot een verbeterperiode. Om aan te geven dat ze bepaalde nalatigheden, wel kan voorkomen.

movieman
door movieman - Dec 2, 2006 om 23:25
180 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt natuurlijk gelijk maar ik vraag me af of het de moeite waard is. Zo'n "proces" kan héél lang duren. Geloof me, de overheid heeft een lange adem...

Persoonlijk heb ik NUL vertrouwen in de overheid. Andere mensen zullen wellicht betere ervaringen hebben...

Groetjes. ;-)

genux
door genux - Dec 3, 2006 om 00:03
10 Antwoorden / 9 Vragen

Mijn visie en mening is nog steeds: altijd proberen. Ook de leidinggevenden zijn gevoelig voor negatieve invloed/druk van boven.

Dus wbt deze case: ik zou het aanvechten via de hoogst leidinggevende... trust me.. Het geeft sowieso een meer bevredigende gevoel om "alles" in het werk te zetten om je gelijk te krijegn

ma
door mariskasande - Dec 3, 2006 om 10:34
3 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn hele probleem is dat ik al een "voorgeschiedenis" heb met die andere persoon waar ik secretaresse voor was. Maar toen was het gewoon duidelijk dat ik echt een opleiding nodig had. De persoon waar ik nu secretesse voor ben kan haar werk duidelijk niet aan en dat probeert ze te "verdoezelen" door mij de schuld te geven. Ze heeft mij zaken verweten die pertinent niet waar zijn. Kort door de bocht: ze liegt. Mijn leidinggevende is daar in mee gegegaan zonder mijn verhaal eerst te horen. Terwijl ik een week daarvoor nog te horen heb gekregen dat ik urenuitbreiding zou krijgen.

En ik blijf erbij, ik doe mijn werk goed. Ik wil niet dat ze hier zomaar mee weg komen want ze tasten mijn goede naam en integriteit aan.  Ik heb inderdaad met de gedachte zitten spelen om hun leidinggevende (de hoogste directeur) op de hoogte te brengen. Maar ik ben bang dat er dan geen weg meer terug is. Vindt u dat ik dus wel een reactie moet geven wat mijn visie op dit gesprek is of zal ik moeten afwachten. Wat een ellende dit heb ik echt nog nooit meegemaakt.

ma
door mariskasande - Dec 3, 2006 om 10:38
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben inderdaad lid van een vakbond en ik heb gelukkig een rechtsbijstand verzekering. Die mijnheer van de vakbond heeft ook gezegd dat dit, zonder mij nog meer verdrietig te maken, warschijnlijk het begin van het einde is en dat ik dan beter mijn  huid zo duur mogelijk moet verkopen. Ik wil ook pertinent geen vervolgesprek meer aangaan zonder dat er een vierde onafhankelijk persoon bij is. Daar snijd ik mezelf mee in de vingers.

De mijnheer van de vakbond beschouwde dit gesprek ook als een functioneringsgesprek omdat het een gesprek over mijn functioneren was.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 3, 2006 om 11:16
16950 Antwoorden / 202 Vragen

hallo mariskasande

Al met al een heel vervelende zaak maar helaas is het ook een fenomeen dat vaker gebeurt bij secretaresses die goed werken voor een bepaalde chef. Maar o we als er een andere chef komt.

Uit hetgeen u vertelt heeft u helemaal geen functioneringsgesprek gehad maar een beoordeling (slikken of stikken). Overigens heeft Pierre geen gelijk mbt de regels die hij noemt. De regels voor functioneringsgesprekken zijn overal anders en ik heb mijn studenten altijd voorgehouden - en hen daar bij werkstukken/tentamens ook op beoordeeld) dat functioneringsgesprekken altijd in de grootst mogelijke openheid moeten gebeuren en in een zin dat zowel de leidinggevende als de onderschikte zijn/haar zegje kunnen doen. Bovendien kan er nooit een functioneringsgesprek plaats vinden als er niet een jaar of een bijv een half jaar ervoor een doelstelling gesprek is geweest. Een functioneringsgesprek gaat per slot van rekening hoe waarom wel of waarom niet de doelstellingen zijn gehaald. Een plotseling functioneringsgesprek kan dus niet.

Genoeg les in personeelsbeleid... u zit er mee. U bent lid van een vakbond en daar zal men ongetwijfeld (ongeveer) hetzelfde zeggen als ik hier boven stelde. (En wat u ook terecht aanvoerd als reden om meteen te reageren zonder eerst het verslag te lezen.

In uw situatie kan ik niet anders dan adviseren zo snel als mogelijk een andere leuke baan te zoeken, doe dat echter wel in overleg met uw vakbondsadviseur omdat de handelwijze die u heeft ondergaan wel eens aanleiding kan zijn dat uw overeenkomst beëindigd wordt na het door u ontvangen van een stevige vertrekpremie.

dat, op basis van hetgeen u meldt en waaruit ik opmaak dat er in alle opzichten sprake is van niet goed werkgeversgedrag.

En, tijdens ziekte kan men u niet ontslaan.

Als u gaat solliciteren elders, zorg dan wel dat u zich dan over dit probleem heen weet te zetten. tenslotte een schrale troost in het verlengde van hetgeen ik allereerst steld: u bent niet de eerste en enige secretaresse die dit overkomt.

ma
door mariskasande - Dec 3, 2006 om 21:17
3 Antwoorden / 2 Vragen

Goedenavond, ik wil u heel hartelijk danken voor het meedenken. Ik heb voor mezelf besloten dat ik niet zomaar op ga geven. Ik laat niet zomaar mijn goede naam en integriteit aantasten. Ik vind inderdaad, ook al zal ik weinig kans hebben, dat zij hier niet zonder slag of stoot van mijn kant mee weg mogen komen. Ik heb besloten dat ik voorlopig afwacht. Ik bel morgen nogmaals mijn vakbond voor een duidelijk advies en ga ik vast bij voorbaat hun hulp inschakelen. Alles wat mij te binnen schiet zet ik alvast op papier zodat dat alvast heb.

Mocht iemand nog een goed advies voor mij hebben dan hou ik me van harte aanbevolen. Zoals ik het hier neerzet klinkt het heel nuchter maar ik vind het echt heel erg dat ik in deze situatie terecht ben gekomen.

stacey
door stacey - Dec 3, 2006 om 21:18
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Lees even info op deze sites;

 Arbeidsconflict - vakbond

Direct juridisch advies

Ontslag.nl

Ben je lid van de bond neem dan contact met ze op voor overleg.

Op de site van Jurofoon en ontslag.nl kun je ook terecht voor een vraag.

Succes,

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 4, 2006 om 08:36
16950 Antwoorden / 202 Vragen

mariska, graag gedaan, nog een tip: houd het hoofd koel en volg goed wat uw juridisch advuiseur van de vakbond voorstelt en doet. Doe voorzichtig met sollicitaties in die zin dat de werkgever kan gaan stellen dat u zelf weg wilt.

M.i. en herhaald staat u behoorlijk sterk gelet op de gevolgde procedure door leidinggevende. (onbehoorlijk werkgeverschap?)

vladja
door vladja - Dec 4, 2006 om 09:21
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Gerrit,

Tijdens
ziekte kan je wel ontslagen worden. Wel de juiste info geven.

In
de eerste twee jaar dat u ziek bent, mag uw werkgever u in beginsel niet
ontslaan. Na die twee jaar kan hij een ontslagvergunning voor u aanvragen. Er
zal dan gekeken worden of u inderdaad niet meer bij uw werkgever kan werken en
of de werkgever zich voldoende heeft ingespannen om u passend werk aan te
bieden.

In
sommige gevallen kan de werkgever het arbeidscontract door de kantonrechter
laten ontbinden, ook tijdens ziekte. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij een
reorganisatie of bij verstoorde arbeidsverhoudingen.

Vladja

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 4, 2006 om 11:31
16950 Antwoorden / 202 Vragen

n.a.v. de reactie van Vladja@. Reactie is formeel geheel correct. Ik heb evenwel in mijn reactie het uitgangspunt genomen dat eerst na het overleg sprake is geworden van arbeidsongeschiktheid en dus zeer recent. Ik ga er ook van uit dat de problematiek zich binnen twee jaar zal hebben "opgelost">. Geen lange termijn denken dus.