A.
door A.abcde Dec 5, 2016 om 08:16
Geldzaken & recht

Bedrijf vraagt mijn ID ingescand zonder opdruk "KOPIE"

Ik ben net gaan werken bij een organisatie. Zij vroegen mijn ID en ik heb ze netjes mijn ingescande ID gestuurd met de opdruk "KOPIE" eroverheen. Maar vanochtend ontving ik een mailtje van het bedrijf dat zij wettelijk verplicht zijn om een normale kopie van mijn ID te hebben zonder opdruk. Ik vroeg me af of dit zo is en of hier eventuele gevaren aan zitten.

Mvg

1437 4 Rapporteer

marita5
door marita5 - Dec 5, 2016 om 08:26
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo A.Abcde ,

Ja , een werkgever is dit wettelijk verplicht :

Een werkgever is bijvoorbeeld verplicht kopieën van een identiteitsbewijs van zijn werknemers te maken op de eerste werkdag, om zwartwerken te bestrijden. Ook is de werkgever verplicht om een kopie van het gecontroleerde document – inclusief burgerservicenummer (BSN) en pasfoto – in zijn loonadministratie op te nemen en te bewaren.

Bron : security.nl

Een kopie in het personeelsdossier

Op grond van de Wet op de Loonbelasting is een werkgever verplicht om bij indiensttreding van een werknemer zijn of haar identiteit te controleren via een origineel en geldig paspoort of id-kaart (geen rijbewijs!). Na deze controle is de werkgever verplicht om een kopie van het gecontroleerde identiteitsbewijs – met BSN en pasfoto – in de loonadministratie te bewaren.
Er mogen geen kopieën van de identiteitsbewijzen van uitzendkrachten worden gemaakt, dat moet het uitzendbureau doen.

Bron : Justitia.nl

Lees ook hier , klik op de rode regels .

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/identificatie/identiteitsbewijs

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/moet-ik-me-identificeren-als-ik-een-nieuwe-baan-heb

Wi
door Wil_H - Dec 5, 2016 om 08:31
270 Antwoorden / Vragen

Helaas. Het bedrijf is wettelijk verplicht om een goede lopie van je ID-kaart te hebben waaraan niet is geknutseld.
Op grond van de Wet op de Loonbelasting is een werkgever verplicht om bij indiensttreding van een werknemer zijn of haar identiteit te controleren via een origineel en geldig paspoort of id-kaart (geen rijbewijs!). Na deze controle is de werkgever verplicht om een kopie van het gecontroleerde identiteitsbewijs – met BSN en pasfoto – in de loonadministratie te bewaren.

jo
door jorisw Dec 5, 2016 om 15:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom helaas? Deze regel is ingevoerd om zwartwerken en koppelbazen tegen te gaan. Wees blij dat het goed geregeld is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 5, 2016 om 20:24
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik begrijp deze werkgever niet: men is verplicht een kopiue te hebben en te bewaren, wat is dan het probleem dat er op de kopie 'kopie' staat?
Is een kopie dan geen normale kopie?

Yo
door Youriy - Dec 6, 2016 om 01:52
12 Antwoorden / Vragen

Goede vraag,

Ik kan nergens vinden dat dat zo zou zijn.