wv
door wvzvpt Jun 15, 2017 om 13:27
Geldzaken & recht

Belastingtechnische mogelijkheden verkoop huis?

Situatie: ons huis is verkocht en voorlopig zal er worden gehuurd. De hypotheek van de verkochte woning was al afbetaald en dat betekent dat het totale verkoopbedrag straks op de rekening komt te staan. Nu begrijp ik dat als wij verder niets doen, de belastingdienst een behoorlijk percentage van dit bedrag gaat opeisen. Zijn er mogelijkheden om te voorkomen dat een groot deel naar de belasting gaat? Zo ja, is dit op korte termijn nog te realiseren (als het tenminste gerealiseerd moet worden voordat de koop definitief is)?

Beleggen is geen optie, want het geld moet snel beschibkaar zijn bij eventuele aankoop van een nieuwe woning.

Wat zijn de mogelijkheden via de notaris?

3037 6 Rapporteer

ha
door halex - Jun 15, 2017 om 14:03
1374 Antwoorden / 4 Vragen

De belastingheffing is 1,2% over het bedrag. De eerste ongeveer € 50.000 zijn vrijgesteld. Dat valt dus alleszins mee.

wi
door willems123 Jun 15, 2017 om 14:28
117 Antwoorden / 16 Vragen

Vanaf  2017 betaalt u 30% belasting fictief rendement van  uw vermogen!

- Tot en met € 75.000 fictief rendement = 2,871%

- Vanaf € 75.001 tot en met € 975.000 fictief rendement = 4,600%

- Vanaf € 975.001 fictief rendement = 5,39%

tijger1
door tijger1 Jun 15, 2017 om 14:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, je betaalt dus 30% van 2,8708% (als voorbeeld) dus tot € 75.000 belast vermogen 0,86124%.

jo
door jorisw - Jun 15, 2017 om 14:18
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer ben je van plan om een nieuw huis te kopen? Als dat binnen nu en een paar maanden (incl. overdracht) is, is er niks aan de hand. Peildatum voor de belasting is 1 januari.

Overigens maakt het niet uit of je het geld op een spaarrekening zet, ergens in belegt of onder een matras verstopt: in alle gevallen betaal je de vermogensrendementheffing over het bedrag wat je op 1 januari hebt.

tijger1
door tijger1 - Jun 15, 2017 om 14:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De mogelijkheden via de notaris zijn nihil.

Ik weet niet wat u bedoelt met een "behoorlijk percentage" maar als u per 1-1-2018 meer dan € 50.000 op uw spaarrekening hebt staan, u hebt het over ons dus ik ga ervan uit dat u een fiscaal partner hebt, betaalt u een gestaffeld percentage. Maar u kunt er van uitgaan dat dat tot ca. € 240.000 niet meer dan 1,2% is.

Als u wilt rekenen, hieronder staat die staffel, maar er zijn ook weer plannen om het te veranderen.

https://www.nn.nl/Blog/Sparen/De-vermogensrendementsheffing-wordt-per-2017-aangepast.htm

wv
door wvzvpt Jun 15, 2017 om 15:04
Antwoorden / 1 Vragen

Ik begreep dat er via de notaris mogelijkheden waren om schenkingen te doen, wat het belastingtechnisch gunstiger zou maken? Of zelfs constructies die te maken hadden met een erfdeel...?

tijger1
door tijger1 Jun 15, 2017 om 15:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard kunt u schenkingen doen, hoeft vaak ook helemaal niet via de notaris. Maar ik ging er van uit dat u weer een nieuw huis wilt kopen en dan zult u dat moeten betalen.

wv
door wvzvpt Jun 15, 2017 om 15:09
Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt, maar als niet al het geld dat beschikbaar komt vanuit de oude woning, wordt gebruikt voor de nieuwe woning, dan zou je met het resterende bedrag een constructie kunnen doen die wellicht belastingtechnisch gunstiger is (of tijdelijk het hele bedrag, totdat er een nieuwe woning "dreigt" te komen)

tijger1
door tijger1 Jun 15, 2017 om 15:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet natuurlijk niet over welk bedrag u praat, maar let op dat u zich niet in een wespennest steekt van een tijdelijke belegging of zo.

Hebt u per 1-1-2018 nog niets gekocht, dan zal het u dus, waarschijnlijk, niet meer dan 1,2% kosten. Big deal.

wv
door wvzvpt Jun 15, 2017 om 15:16
Antwoorden / 1 Vragen

Nee, dat was ik ook niet van plan en was me ook al afgeraden.
Daarom was ik benieuwd of dat er via de notaris nog mogelijkheden zijn...

ha
door halex - Jun 15, 2017 om 15:48
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U zou een schenking van € 100.000 kunnen doen aan iemand die nu een huis gaat kopen, of een hypotheek wil aflossen. Dan bent u van het geld af (dus geen bezit, dus € 100.000 minder in box 3). Zodra u koopt, kan diegene u weer € 100.000 schenken, vanuit hetzelfde principe. Daarmee bespaart u de belasting in box 3 vanaf het moment van verkoop tot het moment van aankoop. Maar let op, u kunt niet afdwingen dat u de schenking ook weer terugkrijgt. Want dat is het geen schenking meer, maar een lening. En hebt u die € 100.000 als vordering in box 3 zitten.
Overigens is dit erg vergezocht en denk ik niet dat de Inspecteur hier zomaar mee akkoord gaat. Maar creatief is 't wel.

Zie: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/koopwoning/content/belastingvrije-schenkingen-voor-koopwoning

tijger1
door tijger1 Jun 15, 2017 om 16:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, een ton schenken aan iemand die dat voor zijn huis moet gebruiken en die zelf ook nog een ton over heeft om dat later weer aan de Ts te schenken.

ha
door halex Jun 15, 2017 om 16:50
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Die kan op de overwaarde weer een hypotheek nemen.

tijger1
door tijger1 Jun 15, 2017 om 16:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarvan de rente dan niet aftrekbaar is.:-(( En dat alles om vermogensrendemensheffing te besparen? Goed geld, naar kwaad geld gooien.

ha
door halex Jun 15, 2017 om 16:56
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ah, dat is 't addertje.

tijger1
door tijger1 Jun 15, 2017 om 17:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En vergeet de kosten niet, taxatiekosten, hypotheekadvieskosten, notaris.

tijger1
door tijger1 - Jun 15, 2017 om 16:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien zie ik het verkeerd, maar ik heb de indruk dat u niet zo ingevoerd bent in financiële zaken.

Als dat zo is, wil ik u zeer dringend aanraden niet te zoeken naar voordelige fiscale trucjes, maar de opbrengst gewoon op een spaarrekening te zetten op beider naam, dan is er in ieder geval twee ton gegarandeerd.

Hebt u zeker niet het plan dit jaar een ander huis te kopen, kunt u ook nog een deposito overwegen van een half jaar, of drie maanden.

Mocht u iets aan uw kinderen, als u die hebt, willen geven, ruim € 5.000 is vrijgesteld van schenkingsrecht, en geef dat dan vóór eind december.

ti
door tilpend Jun 15, 2017 om 17:03
132 Antwoorden / 0 Vragen

Een goed advies met een kleine aanvulling: als het meer dan EUR 200.000 is dan kunt u bij het beste bij meerdere banken spaarrekeningen openen en bij elke bank maximaal EUR 200.000 plaatsen. De dekking is namelijk EUR 100.000 per rekeninghouder per bank (meerdere rekeningen bij dezelfde bank verhogen dus niet het maximale garantiebedrag).

Overigens is er een aanvullende garantie voor deposito’s die tijdelijk worden aangehouden in verband met de aan-/verkoop van een huis. Dat is maximaal EUR 500.000 tot drie maanden na de storting. Dit komt bovenop de reguliere dekking van EUR 100.000.

Zie voor meer informatie: Website van De Nederlandsche Bank of Consumentenbond

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 15, 2017 om 17:42
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Beetje flauw, wel 30 jaar de belastingdienst laten meebetalen aan uw woning en nu de belasting geld mag ontvangen wilt u hier onderuit komen.