ja
door jadis Dec 13, 2004 om 19:01
Geldzaken & recht

Bestellen en aanbetalen

Mijn ouders hebben thuis een keramische oven waarbij deze wordt afgedekt met een glazen plaat,deze is voor twee jaar geleden door warmte kapot gesprongen nadat onze dochter de knop van deze oven had aangezet en is daarna kapot gesprongen,nu hebben ze navraag gedaan of deze na te leveren was.

Nu hebeen zij hiervoor geinformeerd bij de winkel handyman te Heerlen,deze gaf aan dat ze hiervoor het artikelnummer moesten hebben en een aanbetaling van €75 en het restant bij levering.De winkelier gaf hal bij voorbaat aan dat de bestelling niet kon worden terug ontvangen of kon worden teruggestuurd naar fabriek of vertegenwoordiger en deze ook nog volledig moesten ook als de foutieve afdekplaat zou worden geleverd.(kosten totaal hiervan is (€150)

Nadat de bestelling was binnengekomen bij deze winkel bleek het een metalen plaat te zijn en ook de maten van de scharnierpunten kwamen niet over een zodat deze niet konden worden gemonteerd.

Nu blijkt dat de winkelier in eerste instantie had aangegeven dat de afdekplaat leverbaar is nu niet leverbaar blijkt te zijn het resterende bedrag te willen ontvangen €75 (totaal incl.aanbetaling €150)

Wat kunnen mijn ouders hiermee doen,kunnen ze de aanbetaling terug vragen of moeten ze aan de betaling voldoen.

Graag zie hierop uw antwoord of advies tegenmoet betreffende deze zaak.

Vriendelijke groet Mathieu Pilich

371 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 13, 2004 om 20:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

De leverancier moet u leveren wat u besteld hebt, een glazen plaat die past op een keramische oven van merk X met produktnummer Y.

Levert de leverancier iets anders, dan heeft hij wanprestatie geleverd en is hij gehouden de juiste glazen plaat binnen een redelijke termijn alsnog te leveren. Doet hij dat niet, dan heeft u recht op volledige restitutie van uw aanbetaling. (wettelijk gezien zelfs inclusief rente!)

ve
door verwijderd - Dec 13, 2004 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

De leverancier hoeft NIET precies datgene te leveren waar U om vraagt.
als het product bijvoorbeeld uit de handel is, niet meer leverbaar. Mag
de leverancier, wettelijk gezien een vervangend product van eenzelfde
waarde/kwaliteit leveren, zonder dat dit onder wanprestatie valt,
immers de leverancier kan het gevraagde product niet leveren dus komt
hij met een alternatief. X en Y gaat dus niet altijd op

ve
door verwijderd - Dec 13, 2004 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Bart. Sorry hoor maar het is een beetje verwarrend wat je nu zegt. Natuurlijk is het geen wanprestatie als hij een gelijkwaardig artikel levert maar daar dat is hier nu juist niet het geval. Om te beginnen zegt Handyman dat als zij niet het juiste artikel leveren de klant toch alles moet betalen (en dan bedoelen ze een verkeerd artikel) en dat slaat dus nergens op want ze moeten gewoon een goed artikel leveren. Vervolgens leveren ze een niet passende plaat (dus niet gelijkwaardig maar gewoon een verkeerd artikel) en dan verlangen ze volledige betaling. Dat slaat weer nergens op. Dus als we ons bij de feiten houden levert Handyman in dit specifieke geval een wanprestatie door noch het bestelde artikel noch een gelijkwaardig (lees: passend op de oven) artikel te leveren. Groeten - PML

ve
door verwijderd - Dec 13, 2004 om 21:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit was een reactie op de stelling van damaster, om te voorkomen dat
mensen direct wanprestatie roepen als zijn X en Y model niet klopt,
vandaar dus. Er zijn neem ik aan zoveel mensen die meelezen op de fora
voor voor hun interessante items en al mensen dan verkeerde conclusies
trekken uit stellingen kan dat anre gevolgen hebben,

Bram

ve
door verwijderd - Dec 13, 2004 om 21:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Bram. Natuurlijk heb je gelijk als bij gebrek aan het origineel (uit de handel) de leverancier een gelijkwaardig (prijs en kwaliteit) alternatief aanbiedt dit absoluut geen wanprestatie is. Uit het verhaal van de vraagsteller blijkt echter wat anders (o.a. scharnierpunten waren niet juist en het rare verhaal over toch betalen). Vandaar het misverstand. Groeten - Paul

ve
door verwijderd - Dec 13, 2004 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Perfect, geen probleem ff miscommunicatie, sorry, Bram

ve
door verwijderd - Dec 13, 2004 om 21:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag mathieu,

Als de winkelier niet kan leveren wat je besteld hebt, hoef je alleen die kosten te betalen die de winkelier gemaakt heeft. In dit geval dus bijvoorbeeld de telefoonkosten die hij gemaakt heeft om bij de fabrikant te informeren of dat onderdeel van de keramische oven nog leverbaar is. Je kunt dus het grootste deel van je aanbetaling terugeisen en hoeft dus zeker niet bij te betalen. Tenzij de konstruktie die de winkelier zegt met je gemaakt te hebben zwart op wit staat. Dan ben je daar destijds mee accoord gegaan en moet je wel alles betalen. Ik kan me echter niet voorstellen dat je destijds zwart op wit met zo'n rare konstuktie accoord bent gegaan. Sukses, groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Dec 14, 2004 om 09:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Mathieu. Het is wel een erg vreemd verhaal wat Handyman ophangt. Als u een glazen plaat van bepaalde afmetingen bestelt moeten zij een glazen plaat met die afmetingen leveren en niets anders. De opmerking dat als er een verkeerde plaat wordt geleverd u toch moet betalen is te gek voor woorden. Hooguit kan bedoeld worden dat als u de verkeerde maten opgeeft u de plaat toch moet bettalen omdat het mogelijk maatwerk is. Maar als u een plaat geleverd krijgt die niet conform uw bestelling is zal Handyman of u een plaat moeten leveren met de juiste afmetingen of de aanbetaling terug moeten betalen. Dat zij nu van u betaling van het restant verlangen is de wereld op zijn kop. Dus of de juiste plaat of geld terug. Sterkte en succes - PML