Re
door Reen Aug 22, 2023 om 09:34
Geldzaken & recht

Betaald in OV bij RET met bankpas

Op 20/7/23 gereisd met Metro RET van Rhoon naar Wilhelminaplein (om 12.21 uur) en terug (17.17 uur) en in - en uitgecheckt met bankpas ABN AMRO. Per rit 9.00 Euro afgeschreven. RET kan niet helpen omdat ik met bankpas  ben gereisd. Ik werd verwezen naar OVpay. Die kunnen niet helpen zonder een bepaald nummer maar dat nummer is nergens te zien, dus zegt men bij OVpay dat zij de incasso niet hebben gedaan.
Doorverwezen naar  ABN AMRO. Bank kan schijnbaar niet zien waar dat geld naartoe is gegaan en kunnen mij ook niet helpen .
Ik betaal normaliter vanuit Rhoon  1.68  Euro  voor deze rit ( ben 65+).
Nu gaat het omeen relatief klein bedrag maar dat zou ook anders kunnen zijn.
Kunnen jullie mij helpen dit op te lossen?

3966 14 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Aug 22, 2023 om 09:39
11548 Antwoorden / 51 Vragen

U moet uitsluitend naar OVPay gaan, die hebben het betaalsysteem onder beheer. U kunt toch via uw bankoverschrijving/afschrift alle info oproepen.

Ik neem aan dat u beide reizen en heeft ingecheckt en direct heeft uitgecheckt. KLIK HIER

sira
door sira - Aug 22, 2023 om 09:40
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb in het nieuws begrepen dat er tegenwoodig niet alleen met een OV-pas maar ook met een bankpas betaald kan worden, maar zitten beide passen te dicht bij elkaar, dan is het afwachten van welke pas het wordt afgeschreven.

Re
door Reinier182 - Aug 22, 2023 om 09:56
163 Antwoorden / Vragen

Denk dat er op de afschrift meer informatie staat. Leuk die vooruitgang maar problemen en fouten worden steeds meer naar de klanten geschoven. Die kunnen veel werk verrichten om het herstelt te krijgen wat steeds moeilijker wordt door al die organisaties. OVpay zal het moeten oplossen. Dat zogenaamde makkelijk digitaal zorgt dat mensen alles steeds extra moeten controleren. Op de afschrift geen informatie dan wordt het lastig.

Gr
door Grunn1 - Aug 22, 2023 om 09:58
1427 Antwoorden / 18 Vragen

U schrijft dat u 65+ bent, reist u normaal met korting op de ov pas?
Wanneer je met je betaalpas gaat reizen betaal je altijd het volle tarief want kortingen, abonnementen e.d. kan je dan niet gebruiken.

mahadma
door mahadma Aug 22, 2023 om 10:41
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Die kortingen werken niet overal, per stad verschillend.

Gr
door Grunn1 Aug 22, 2023 om 11:01
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@mahadma, even goed lezen wat ik schrijf. Als je betaald met je bankpas werken kortingen niet, nergens dus.

Es
door Esther1953 Aug 23, 2023 om 11:31
2 Antwoorden / Vragen

Dat komt later. Ook buitenlandse passen kun je nu nog niet gebruiken. In de toekomst wel.

mahadma
door mahadma - Aug 22, 2023 om 10:43
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Heeft u uw portemonee erbij gehouden om in of uit techecken? Of het losse bankpasje? Samen kàn dit een probleem geven.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 22, 2023 om 11:27
2071 Antwoorden / Vragen

Er kan toch geen discussie zijn welke partij die incasso's (twee toch?) heeft gedaan en daar moet u ook verhaal halen met het referentienummer van die incasso's, die staan er bij mij gewoon bij in de app.

va
door vanlotjegetikt - Aug 22, 2023 om 12:49
809 Antwoorden / Vragen

Bij de incasso omschrijving zou zomaar staan tijdstip en naam incassant en inderdaad een berg nummers die bijna altijd zonder veel kabaal te traceren zijn.
Bank mag zich er niet met een Jantje Van Leiden mee wegkomen.
Zelf zou ik er een MOI tegenaan gooien maar dat is redelijk lomp.

ne
door neodutchio Aug 22, 2023 om 17:21
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Een MOI kan alleen bij een automatische incasso.

ro
door ronny530 - Aug 22, 2023 om 13:36
2786 Antwoorden / 41 Vragen

U kunt op uw rekeningafschrift zien wie dat bedrag heeft afgeschreven en daar staat ook een kenmerk bij beginnend met NLOV.
Als u internet bankiert ziet u dat nummer pas als u de betaling aanklikt maar u kunt eigenlijks niets meer doen omdat de reis meer dan een maand geleden heeft plaats gevonden.
De ritprijs die ik gevonden heb is zonder korting € 2,52 en geen € 9,- en vermoed ik dat er beide keren niet of niet goed is uitgecheckt.
Betalen met de bankpas is bedoeld voor reizigers die sporadisch met het OV reizen en niet voor OV kaarthouders.

Es
door Esther1953 Aug 23, 2023 om 12:23
2 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat dit wel gaat veranderen. Iedere x aantal jaren een nieuwe OV chip bestellen, €7.50 betalen en een foto regelen, saldo terug vragen, je OV account aanpassen, soms het bedrag van autom. opladen aanpassen, is ook een heisa.
In grote steden in de wereld is het systeem van betalen bij het OV zoals het hier in de planning zit. OV chip is dan vermoedelijk compleet overbodig.
Als de bijbehorende kortingen op je bankpas (debetcard) of creditcard komen ben je klaar.

kc
door kcdb - Aug 22, 2023 om 13:38
113 Antwoorden / 2 Vragen

Wanneer iedereen naar iedereen verwijst, neem dan contact op met het Klachtenloket Openbaar Vervoer. Informatie hierover vindt u op de gelijknamige website.

mo
door mof - Aug 23, 2023 om 11:09
3619 Antwoorden / 3 Vragen

dat het omexact 9 € gaat is een beetje verdacht. meestal zijn bus, metro en tramritten niet zo netjes afgerond. Als OV Pay niet heeft geincasseerd dan kanhet zijn dat u het slachtoffer bent van criminalen. Check uw bankafschrijving, vaak kunt u meer informatie krijgen via uw internetbankieren , bij ING kun je per transactie gedetailleerde gegevens inzien. Ik denk bij de meeste andere banken ook. Daar zou moeten staatn OV pay en een hoop nummers waarvan 1tje wel het nummer zal zijn dat OV pay wil hebben.

jimmysmith
door jimmysmith - Aug 23, 2023 om 12:59
26 Antwoorden / 0 Vragen

Met bankpas krijg je geen 65+ korting, uitsluitend met persoonlijke OV-pas.

pe
door pebk Aug 23, 2023 om 13:25
581 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil in- en uitchecken met mijn betaalpas en korting, kan dat?

Nee helaas dat kan nog niet. We zijn wel bezig om dit mogelijk te maken. Houd onze website, Facebook of Instagram in de gaten voor het laatste nieuws.

https://ovpay.nl/nl/veelgestelde-vragen#ik-wil-in-en-uitchecken-met-mijn-betaalpas-en-korting-kan-dat

in
door intel08 - Aug 23, 2023 om 14:40
20 Antwoorden / 2 Vragen

Controleer bij uw bankafschrift wie de incassant is. Dit zal OVPay. Zij vermelden een referentienummer bij incasso 'NLOV....'.
Met dit kenmerk kunt u verder kijken. Via de website van OVpay kunt u dit nummer plus het bedrag invoeren en hij laat zien waar er is in- en uitgecheckt en wat de kosten zijn.

U geeft aan normaal voor 1.68 euro te reizen omdat u 65+ bent. Dit bedrag klopt voor het reizen met uw bankpas sowieso niet. Het reizen met de bankpas is voor reizigers die geen OV-kaart hebben of willen of wellicht als deze vergeten is. Op die manier kan er toch gereisd worden, zonder OV-chipkaart. Dit is dus meer sporadisch. Omdat er verder geen gegeven gekoppeld zijn is er geen sprake van eventuele kortingen. Daarvoor moet u echt met persoonlijke OV-chipkaart reizen. Uiteraard is 9 euro teveel voor zo'n rit dus het is belangrijk na te gaan waar dit bedrag vandaan komt.

ma
door marleenvanh - Aug 23, 2023 om 15:31
452 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat het (voor een deel) te maken heeft met uw leeftijd. Kijk eens hier:    https://ovpay.nl/nl/keuzehulp     (het verchil tussen 9,00 en 1,68 vind ik trouwens wel ' idioot groot'. Het lijkt mij toch dat u bij OVPay moet zijn, want u heeft hun systeem gebruikt. Verkeerd misschien, maar zij zouden het verschil simpel (moeten) kunnen terugboeken en dan nu braaf wachten tot het ook geschikt is voor ouderen...... Hoop dat u nog zoveel tijd heeft. Succes.

Re
door Reen - Aug 23, 2023 om 15:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle antwoorden en suggesties. Het klopt dat ik met pinpas geen leeftijdskorting krijg. Een rit kost dus ca 2.68 euro. 9 euro blijft belachelijk. OVpay, bank en RET kunnen niet helpen. Nu heb ik nog klachtencommissie OV ingeschakeld maar nog niets gehoord. Ik wacht af. Ik heb al uren met de diverse "spelers" aan de telefoon gezeten.