Gr
door Grindh Jan 31, 2018 om 19:58
Geldzaken & recht

Betaalrekening na 2 dagen hergebruikt

In oktober 2016 heb ik mijn bankrekening opgeheven. Twee (2) dagen later boekte ik geld (€5.000) van mijn (nog wel bestaande) spaarrekening over naar mijn vaste tegenrekening. Ik was vergeten de tegenrekening aan te passen, naar mijn nieuwe lopende rekeningnummer. Mijn vaste tegenrekening die via internetbankieren bekend was, betrof de nét opgeheven rekening. Dom, maar ik verwachte dat het rekeningnummer nog niet was vrijgegeven (na twee dagen), en wachte een paar dagen tot het geld werd teruggestort.

Dat laatste gebeurde niet. Het rekeningnummer was inmiddels al gegeven aan iemand anders, en die ontving mooi ineens €5.000 op zijn nieuwe rekening. Dat geld heb ik, ondanks juridisch proces en beslagleggingen (en €3.500 verder) nog steeds niet terug.

Wat nu? De bank heeft niet de 'normale 6 maanden tot 2 jaar' gewacht tot zij de rekening recycleden. Zijn zij aansprakelijk?

12704 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 31, 2018 om 20:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt een juridisch proces gevoerd en beslag laten leggen. Zou u deze vraag dan niet beter kunnen stellen aan uw advocaat?

tijger1
door tijger1 - Jan 31, 2018 om 20:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij de ING wordt aangegeven dat het nummer na twee jaar pas wordt uitgegeven.

Gr
door Grindh - Jan 31, 2018 om 21:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger1: terechte opmerking, maar bij mijn advocaat kost een vraag stellen en beantwoord krijgen al € 80,00. Misschien heeft een van de lezers hier inzichten die me verder kunnen helpen.

In mijn geval heeft de ING Bank binnen 2 dagen de rekening uitgegeven.

diumenge
door diumenge - Jan 31, 2018 om 21:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt mij een mooie voor de belbus.

tijger1
door tijger1 - Jan 31, 2018 om 21:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Begin dan maar met een schriftelijke klacht in te dienen bij ING. Of heeft u dat al gedaan?

jantje7
door jantje7 - Jan 31, 2018 om 21:50
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Vreemd verhaal. Bij ING is de spaarrekening gekoppelt aan de betaalrekening. Bij opzeggen van de betaalrekening wordt eerst de spaarrekening leeggemaakt en het totale bedrag wordt naar de door u opgegeven betaalrekening overgemaakt. Verder is het vreemd dat juist bij u na 2 dagen de rekening al weer is uitgegeven aan een ander.

Gr
door Grindh Jan 31, 2018 om 22:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Jantje7,
Ik had een ASN Bank Spaarrekening, dus niet bij de ING Bank. Ik had nog wel een lopende ING rekening, welke dus lange tijd de tegenrekening was van mijn ASN spaarrekening. Toen ik wegging bij de ING, heb ik een lopende rekening bij de ASN afgesloten. Dat zou mijn nieuwe tegenrekening hebben moeten worden.

aurora1
door aurora1 - Jan 31, 2018 om 22:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u bij de Ing. de gebruikelijke klachtenprocedure gevolgd?
U heeft natuurlijk wel zelf de fout met dat verkeerd overboeken gemaakt.
Stel uw vraag anders eventueel nog eens hier: http://www.gratisadviseurs.nl/
Wel de juiste rubriek opzoeken, mogelijk staat daar al een dergelijke vraag met antwoord.

Ge
door Genee - Feb 1, 2018 om 00:01
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik lees helemaal niet hoe ING heeft gereageerd.
Neem aan dat u daar eerst om opheldering hebt gevraagd.
Na Juridisch proces, zegt u en nu vraagt u hier of ING aansprakelijk is, vreemd toch?

mo
door mof - Feb 2, 2018 om 15:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft om te beginnen zelf de fout gemaakt. Echter, als het nummer al na twee dagen is hergebruikt is dat de bank te verwijten. Verder is er geen controle op naam en nummer doorgevoerd door de bank wat u na zo n korte tijd bij een gebruikt nummer dat heruitgegeven wordt redelijkerwijs mag verwachten.

uiteindelijk hoort de ontvanger het geld terug te storten op uw nieuwe rekening, of contant te betalen.
de bank mag het niet zonder meer van zijn/ haar rekening plukken. De bank weet niet of u de fout gemaakt heeft of dat u in eerste instantie 5000€ wilde overschrijven.

een rechtszaak zou de boel oplossen,

bl
door blikjegroen - Feb 2, 2018 om 15:29
2 Antwoorden / Vragen

U zal het vast al gedaan hebben ik heb 1 cent gestort naar die rekekening met verzoek om terugbetaling bij mij was het zelfde ik had 1000 euro gestort en de bank amro adviseeerde me dit t e doen ik had d emazzel na 4 dagen alles terug heb toen wel nog een bedrag gestort om te bedanken en voor bos bloemen heel veel succes tenslotte moeten we allemaal hard werken voor ons geld.

Grunnen.
door Grunnen. - Feb 2, 2018 om 15:45
509 Antwoorden / Vragen
lemmy
door lemmy - Feb 2, 2018 om 21:11
41 Antwoorden / 1 Vragen

Vreemd dat de ING na 2 dagen een rekening alweer opnieuw heeft uitgegeven. Voor zover mij bekend is er niet een regel of voorwaarde die stelt dat dit niet mag, maar het is wel erg ongebruikelijk.
Voor wat betreft de aansprakelijkheid: nee, de ING is niet aansprakelijk. Zo snel opnieuw uitgeven van een rekening is dan weliswaar zeer opmerkelijk maar niet verboden. En de opdracht is door u zelf gedaan en conform uw opdracht door de ING uitgevoerd. Na de overschrijving is de ontvanger in juridische zin eigenaar van het geld geworden; dat maakt zo'n kwestie erg lastig voor de ING omdat zij dan niet -zonder toestemming van de ontvanger- het geld terug kunnen boeken bijvoorbeeld.

Wat voor soort spaarrekening was dit eigenlijk? Blijkbaar niet een aan de rekening gekoppelde spaarrekening, want die zou dan ook opgeheven zijn. Een soort oude kinderspaarrekening of iets dergelijks? Die hebben namelijk een eigen nummer en kunnen blijven doorlopen als de gewone bankrekening wordt opgeheven. Maakt voor deze kwestie niet zo veel uit, ik ben gewoon nieuwsgierig ;)

Van belang is nog wel: Is het geld door die nieuwe rekeninghouder direct opgenomen of stond het nog op die rekening toe u contact zocht met de ING? Als dat laatste het geval is, is er toen door u beslag gelegd (een bewarend beslag via een advocaat)?
Wat was de uitkomst van het juridische proces? Bedoelt u daarmee trouwens dat de zaak onder de rechter is geweest? En zo ja, wat was de uitspraak?

Eigenlijk geeft u nu te weinig informatie om echt zinvol uw mogelijkheden in te kunnen schatten. Hoewel een beetje advocaat u ongetwijfeld uitgebreid heeft geïnformeerd over de (on)mogelijkheden e.d. (neem ik maar aan tenminste).

tijger1
door tijger1 Feb 2, 2018 om 21:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien ook de reacties eens lezen? De Ts had elders een spaarrekening. Zijn ING rekening was de regenrekening van die spaarrekening.

Ge
door Genee Feb 2, 2018 om 21:36
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Edit

Le
door LeCorbeau Feb 3, 2018 om 13:51
38 Antwoorden / Vragen

Waarom overkomt mij dit nu eens nooit.............? :)))))))))))))))))))))))

jo
door jorisw Feb 3, 2018 om 14:04
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@Lecorbeau: hoezo? Als dit gebeurt boek je het toch gewoon terug als het niet voor jou bestemd is?

lemmy
door lemmy Feb 5, 2018 om 18:42
41 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger: ah.. my bad. Ik had inderdaad niet gezien dat TS gereageerd had op een antwoord. Zal volgende keer beter letten op "Toon reacties" als er een andere waarde staat dan 0 ;)

Grunnen.
door Grunnen. - Feb 3, 2018 om 12:00
509 Antwoorden / Vragen

Een lang en vreemd verhaal .Hoe dan ook ING en ASN bank zijn niet aansprakelijk voor fouttief overgemaakte bedragen. Daar kunnen de forumleden ook niets aan veranderen. Als een jurist het niet lukt zal wel dag met je handje worden en ben € 8500 lesgeld armer..

jo
door jorisw - Feb 3, 2018 om 14:08
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dat je het toevallig na 2 dagen deed is volgens mij niet zo relevant. Je was vergeten om de tegenrekening bij ASN te veranderen. Als je zo'n overboeking na maanden een keer had gedaan had hetzelfde kunnen gebeuren. Misschien was de kans dan nog wel groter geweest dat je er niet aan had gedacht dat de tegenrekening niet meer van jou was.