Do
door Domifox Apr 26, 2016 om 12:15
Geldzaken & recht

Bewindvoering en fysiotherapie

Hallo,

Mijn vraag is tweeledig. Mijn moeder staat inmiddels 2 jaar onder bewind. Dit heeft haar tot nu toe meer ellende gebracht dan wat anders.

Het probleem waar ze nu mee zit is dat zij al maanden last heeft van een blokkade in haar lies. Ze heeft hier fysiotherapie voor nodig, dit is meerdere keren vastgesteld door haar huisarts. Omdat ze schuld heeft bij haar zorgverzekeraar en niet aanvullend verzekerd is krijgt ze geen enkele sessie vergoed. Van de €40 leefgeld kan ze dit uiteraard niet betalen.
Ik heb op internet gezocht en zag dat er een mogelijkheid was voor een bijzondere bijstandsuitkering. Nu ben ik niet heel erg bekend met de regels hier voor maar ze lijkt aan alle eisen te voldoen.

Ik wil graag weten welke mogelijkheden er allemaal zijn om mijn moeder naar fysiotherapie te laten gaan en of ik de bewindvoerder eventueel aansprakelijk kan stellen voor bijv. nalatigheid?
De bewindvoerder geeft haar namelijk geen maandelijkse update over de voortgang, merkte pas na 2 maanden op dat de uitkering van mijn moeder niet was uitgekeerd, maandelijkse lasten fluctueren op overzichten en de schuld is in 2 jaar bewindvoering alleen maar opgelopen.

Alvast dank!

2550 3 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 26, 2016 om 12:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien is het verstandiger om een andere bewindvoerder aan te vragen? U kunt een klacht indienen bij de rechtbank.

Of uw moeder voor bijzondere bijstand in aanmerking komt, zou u bij de sociale dienst moeten navragen.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Apr 26, 2016 om 12:54
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Domifox ,

Wanneer u niet tevreden bent over de bewindvoerder kunt u een klacht indienen , uw moeder heeft rechten en plichten maar die heeft een bewindvoerder ook .

Ik wil een klacht indienen over mijn bewindvoerder. Hoe doe ik dat?

De kantonrechter is er voor om te controleren of een bewindvoerder zijn taken goed uitvoert. Als u van mening bent dat uw bewindvoerder zijn werk niet goed doet, dan kunt u hierover een brief schrijven aan de kantonrechter, waarin u duidelijk uitlegt wat volgens u niet goed gaat. De kantonrechter kijkt vervolgens of de klachten gegrond zijn en gaat, als het nodig is, in gesprek met u en uw bewindvoerder.

Als een bewindvoerder in iemands ogen in zijn of haar taak tekort schiet, kan die persoon schriftelijk een klacht indienen bij de kantonrechter van de rechtbank in het rechtsgebied (arrondissement) waar de persoon woont voor wie de maatregel is getroffen. Voor het indienen van een klacht dient men 18 jaar of ouder te zijn.

Topantwoord

Shmalmelo.wim
door Shmalmelo.wim - Apr 26, 2016 om 17:22
34 Antwoorden / 3 Vragen

Voor de fysiotherapie kun je denken aan Charitas, Diaconie, en fondsen zoals in Amsterdam het fonds Bijzondere Noden. Dit soort fondsen vind je helaas bijna alleen in de grote steden. Bijna alle gemeentes in Nederland hebben de mogelijkheden van de bijzondere bijstand sterk beperkt. Helaas zijn de zorgtaken er als een van de eerste mogelijkheden uit verwijderd. Almelo en Menzis hebben voor bijstanduitkeringsgerechtigden en de doelgroep minimuminkomen 110% een zgn Gezondgarantpolis in het leven geroepen, mijn inziens een voorbeeld voor andere gemeentes. Gemeentes zouden het kunnen opnemen in hun Armoede- of Sociale - of Humane beleid. Hoe je het maar wilt noemen. Voor het andere punt zou je kunnen googlen b.v. bewindvoerder wsnp aansprakelijk stellen o.i.d. Succes.