we
door wendy sanders Jul 10, 2017 om 08:57
Geldzaken & recht

Bijwonen van bedrijfspresentatie in eigen tijd

Organisatie stuurt een uitnodiging op vrijdag, om de eerstvolgende dinsdag daarop een bedrijfspresentatie verplicht bij te wonen in eigen tijd. Hier staat geen vergoeding tegenover, of compensatie in uren. Er wordt busvervoer geregeld, eigen vervoer niet toegestaan. Locatie is in een andere stad waardoor reistijd aanzienlijk toeneemt. Door het busvervoer zou ik eerst m'n eigen woonplaats voorbij gaan, om vanuit mijn eigen vestiging weer terug te moeten rijden naar huis. Aanvang van de presentatie is om 16:00u. Mogen ze zonder tegenpresentatie, zoiets wel verplichten?

3096 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2017 om 09:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk uw CAO na.

we
door wendy sanders Jul 10, 2017 om 09:10
Antwoorden / 1 Vragen

Gedaan, maar kan daarin niets vinden.

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2017 om 09:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als dat een enkele keer per jaar gebeurt, zou ik er geen punt van maken.

Topantwoord

uwjurist
door uwjurist - Jul 10, 2017 om 09:32
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,

Een werknemer moet gehoor geven aan redelijke opdrachten / bevelen van de werkgever. En zelfs als een medewerker gegronde bezwaren heeft tegen de opdracht, wil dat nog niet zeggen dat de opdracht onredelijk is. Dat is afhankelijk van het belang van de werkgever in vergelijking met het belang van de medewerker.

Verder is de vraag wat uw arbeidsovereenkomst / arbeidsvoorwaarden of eventuele CAO hierover aangeven.

Stopt uw werkdag normaal gesproken dan overigens al om 15/15.30 uur? (u hebt het over eigen tijd, reistijd, andere stad en aanvang presentatie 16 uur).

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Po
door Pontiac Jul 10, 2017 om 10:15
131 Antwoorden / 5 Vragen

 bedrijfspresentatie verplicht bij te wonen in eigen tijd . lezen is en blijft moeilijk !

uwjurist
door uwjurist Jul 10, 2017 om 10:39
1043 Antwoorden / 0 Vragen

En daar heb ik dus vraagtekens bij gezien de overige opmerkingen. Vandaar mijn vraag. Lezen is mijn vak, doorvragen ook.

we
door wendy sanders Jul 10, 2017 om 10:42
Antwoorden / 1 Vragen

Mijn werkdag is van 08.00u tot 16.30u. Ontvangst is om 16.00u in Arnhem. Start bijeenkomst is 16.30u. Terugreis is gepland om 18.30u. Eer we terug in Weert zijn, en ik zelf daarna terug in Eindhoven ... Vandaar meer m'n vraag of dat het verplicht gesteld mag worden, zonder enige vergoeding er tegenover gesteld. De volgende dag is het weer gewoon van 08.00 tot 16.30 werken. Ik wil niet zeggen dat de opdracht onredelijk is, maar vraag me af of dat het zo wel mag.

uwjurist
door uwjurist Jul 10, 2017 om 11:08
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Het is dus grotendeels, maar niet helemaal in eigen tijd zoals ik al vermoedde.

En zoals ik al aangaf, maar waarop u niet reageerde: Verder is de vraag wat uw arbeidsovereenkomst / arbeidsvoorwaarden of eventuele CAO hierover aangeven. Daarin zou bepaald moeten zijn of iets dergelijks bij uw functie/loon is inbegrepen of niet. Is er niets bepaald, dan zou werkgever u hiervoor formeel moeten betalen/in tijd compenseren.

Of u vrienden maakt door hierom te vragen, waag ik wel te betwijfelen.

we
door wendy sanders Jul 10, 2017 om 12:14
Antwoorden / 1 Vragen

Heb ik naar gezocht in onze bedrijfs CAO. Helaas heb ik hierin niets kunnen vinden met betrekking tot besprekingen c.q. vergaderingen of presentaties in eigen tijd. Daarnaast zit ik hier via een uitzenbureau gedetacheerd.

uwjurist
door uwjurist Jul 10, 2017 om 12:35
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag het dan het uitzendbureau.

Po
door Pontiac Jul 10, 2017 om 15:54
131 Antwoorden / 5 Vragen

simpele vraag simpel antwoord : Vraag het dan het uitzendbureau (blijf toch om U glimlachen en wel van oor tot oor )

uwjurist
door uwjurist Jul 10, 2017 om 16:05
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, als iemand zelf niet in zijn contract/arbeidsvoorwaarden kan kijken blijkbaar, moet hij dat aan zijn werkgever vragen. En dat is het uitzendbureau. Ik kan niet in zijn voorwaarden kijken. Ik heb voor de volledigheid keurig aangegeven wat geldt als er niets over is vastgelegd. Zo simpel is het. Net als goed lezen (van mijn terechte vraag bijv.) !

jo
door jorisw - Jul 10, 2017 om 09:36
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Even de boel omdraaien: waarom zou je er niet naar toe gaan? De informatie die daar gegeven wordt is toch relevant voor jou en voor je werk?

costnix
door costnix - Jul 10, 2017 om 11:12
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon gaan en maak er wat leuks van. U ziet uw baas en collega's in een andere omgeving en situatie. Dat kan heel leuk zijn. Zelf heb ik mijn baas stomdronken gezien de de natte evaluatie van zo'n cursus :-D

me
door mein33 - Jul 10, 2017 om 11:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@wendy sanders,

Zie de bedrijfspresentatie als een investering in uw loopbaan.
De werkgever mag (een enkele keer) van u vragen om, ook buiten de reguliere werktijden, deel te nemen aan een presentatie, cursus of iets dergelijks als dit ten goede komt van u en het bedrijf.
Daar hoeft niet altijd een vergoeding tegenover te staan.
Het "verplicht" gestelde gemeenschappelijk vervoer zal tot doel hebben om niemand met de reiskosten naar deze presentatie te belasten, waarvoor dan weer wel een vergoeding zou moeten worden gegeven.
Echter, niemand kan u verplichten om van dit vervoer gebruik te maken en u kunt bij uw direct leidinggevende aangeven dat u met eigenvervoer gaat.
Als reden kunt u aangeven dat u onnodig veel extra reistijd wil vermijden. De kosten daarvoor zijn dan weer wel voor uw eigenrekening.
Vaak is het nemen en soms moet je geven !   ;-))

we
door wendy sanders Jul 10, 2017 om 12:24
Antwoorden / 1 Vragen

Er loopt ook een traject van een training/cursus die in totaal vijf avonden tijd in beslag neemt. Ook alle in eigen tijd. Het is niet dat ik niet wil en pertinent maar nee zeg tegen die bedrijfspresentatie. Ik ben nog jong, en in sommige dingen onervaren. Vandaar dat ik eens wat info en ervaringen van andere wilde horen.

me
door mein33 Jul 10, 2017 om 12:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@wendy sanders,

De tijdsinvestering is van/voor u en de andere kosten voor training en cursus zijn voor de werkgever.
Uw nog lange werkzame leven zult u, bij welke wergever dan ook, tegen dit soort situaties aanlopen.
Van het geleerde kunt u alleen maar beter worden en u kunt er (mogelijk) uw positie in het bedrijfsleven verbeteren en versterken.
Men is nooit te oud om te leren, maar men moet dit wel willen, ook als daarvoor zelf moet worden geïnvesteerd in tijd en/of geld.
Stilstand is achteruitgang en daarmee rangeer je je zelf al heel snel op een zijspoor en het is niet eenvoudig om dat spoor weer te verlaten.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 10, 2017 om 11:39
1129 Antwoorden / 98 Vragen

In deze tijd van onzekerheid voor wat betreft werkaanbod, ontslagen, passeren bij promoties enz. enz. zou ik, als ik u was, fluitend en enthousiast naar die bedrijfspresentatie gaan. Als ik baas/chef/manager zou zijn, zou ik bij een eerstvolgende ontslagronde mensen die niet gemotiveerd zijn om iets op te steken en wat eigen tijd in het bedrijf te willen steken als eerste vaarwel zeggen. Kijk wat dat betreft eens naar Japan waar het de normaalste zaak van de werels is om overuren te maken zonder deze te declareren. Of om niet alle vakantiedagen (en ze hebben er minder dan wij) op te nemen en deze aan het bedrijf te gunnen.

En nog iets (niet dat dit van doorslaggevende aard zou moeten zijn): het komt voor dat werkgevers het personeel dat wèl aanwezig is geweest een mooi cadeau geeft. Zo kreeg mijn partner ooit na het bijwonen van een bedrijfspresentatie op de vrije zaterdag een discman, destijds met een waarde van ca. 300 gulden. Toen kwam er ineens een storm van uitvluchten van de afwezigen: de hond had de uitnodiging opgegeten b.v., of de brief was tussen het oud papier terecht gekomen. Daardoor was hen de datum en tijd ontgaan.

we
door wendy sanders Jul 10, 2017 om 12:18
Antwoorden / 1 Vragen

Het is niet dat ik geen tijd wil steken in het bedrijf. Er loopt ook al een traject van een cursus/ training. Deze training omslaat in totaal vijf avonden, alle in eigen tijd. En nee sorry, ik ga niet vergelijken met Japan. Ik werk in Nederland.

panter22
door panter22 - Jul 10, 2017 om 12:13
6599 Antwoorden / Vragen

Een bijna gelijke vraag is al eerder gesteld door een medewerker van de Mediamarkt.
Gewoon doen, niet miepen.

we
door wendy sanders Jul 10, 2017 om 12:21
Antwoorden / 1 Vragen

Blijkbaar is leren en info opvragen en ervaringen delen dus miepen.
Ik ben nog jong, en sta gedetacheerd bij het bedrijf. Wilde graag weten wat de normale gang van zaken was.
En hoe het elders gaat. Zoiets heet, durf te vragen.

panter22
door panter22 Jul 10, 2017 om 12:47
6599 Antwoorden / Vragen

Je bent gedetacheerd bij het bedrijf. Je wilt daar in de toekomst geen baan, alleen de detachering afmaken en verder niets? Je bent nog jong, schrijf je. Nou eerlijk gezegd dacht ik het tegenovergestelde toen ik je vraag las.
Een cursus van 5 avonden en nu weer een bedrijfpresentatie. En daar heb je nu al de energie niet voor?
Wees blij dat er in je geinvesteerd wordt. Ik zou het met beide handen aangrijpen.

we
door wendy sanders Jul 10, 2017 om 13:17
Antwoorden / 1 Vragen

Wauw, ik vroeg om ervaringen en advies. Niet om maar meteen beoordeeld te worden op mijn instelling waarvan jij al meteen van uit gaat dat die negatief is. Waarom wordt er eigenlijk meteen vanuit gegaan dat als er gevraagd of zulke afspraken in eigen tijd mogen, het meteen maar is omdat mensen juist niet willen gaan? Ik heb nergens aangegeven dat ik niet wil gaan en dat ik geen interesse heb. Jij maakt er je eigen interpretatie van dat ik er geen energie meer voor heb. Ga mij geen woorden in de mond leggen die ik niet heb getypt.

tenormin
door tenormin Jul 10, 2017 om 15:28
16836 Antwoorden / 108 Vragen

"Waarom wordt er eigenlijk meteen van uitgegaan enz..". Om misschien graag belerend over te komen. Je vragen zijn gewoon terecht en duidelijk. Je wilt je via dit forum gewoon op de hoogte laten stellen over wat wel of niet redelijk is. Het redelijke is dat je je gewoon wat soepeltjes opstelt en... dat lijkt mij, gezien je reacties, best af te gaan. Succes met je toekomst, hoor.

panter22
door panter22 Jul 10, 2017 om 18:54
6599 Antwoorden / Vragen

Je vraagt of je verplicht mag worden zonder tegenprestatie naar de bedrijfspresentatie te gaan. Zonder salaris of dat de uren gecompenseerd worden, dat bedoel je, neem ik aan.
Je bent de enige niet, je gaat er met een bus vol collega's naar toe. Allemaal verplicht, zonder vergoeding en niet met eigen vervoer. Dat mag, dat is duidelijk. Anders werd het niet op deze manier georganiseerd.
Je zegt niet, ik vind het prima, ik wil graag. En ik doe hiermee een nieuwe ervaring op.
Nee, je vraagt of ze je dit mogen verplichten. Daarmee zet je een negatieve toon, nl. moet ik dit gratis en voor niks doen,voor mij hoeft het niet.

nancy du grand
door nancy du grand - Jul 10, 2017 om 12:54
16 Antwoorden / Vragen

Misschien krijgt u en andere collega,s te horen dat er een reorganisatie aankomt en dat er een aantal lieden uit moeten. Als u geluk hebt zit u erbij. Dan bent u gelijk van dergelijke "problemen" verlost.

we
door wendy sanders Jul 10, 2017 om 13:18
Antwoorden / 1 Vragen

Lekker aanmoedigend, tering zeg.
Een vraag stellen, omdat ik de ervaring mis hierin, betekend niet dat ik maar meteen niet geintereseerd ben en er niet naar toe wil gaan...

Blijkbaar wordt dat wel meteen zo gelezen.

jo
door jorisw Jul 10, 2017 om 13:45
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@Wendy: gezien de toon van jouw vraagstelling zijn de reacties niet zo vreemd. Je geeft alleen maar de negatieve dingen aan: eigen tijd, geen compensatie, eigen vervoer niet toegestaan, aanzienlijke reistijd, weer terug moeten rijden naar huis.

Daar blijkt niet echt uit dat je er voor open staat. Misschien bedoelde je het niet zo, maar op basis van wat wij lezen zijn de reacties niet zo raar. Ik zie nergens iets als "leuk dat ik als externe mee kan naar een bedrijfspresentatie". Dat is namelijk niet altijd vanzelfsprekend.

we
door wendy sanders Jul 10, 2017 om 13:48
Antwoorden / 1 Vragen

Met een beperkt aantal tekens, wilde ik wel een zo compleet mogelijk beeld geven van hoe de situatie was. Dat wordt me alleen niet bepaald in dank afgenomen..

tenormin
door tenormin Jul 10, 2017 om 15:29
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Niets van aan trekken, @wendy. Jij komt er best. ☼

Po
door Pontiac Jul 10, 2017 om 15:58
131 Antwoorden / 5 Vragen

Dat dacht ik ook , jij komt er wel , gewoon jouw poot stijf houden (hoop niet dat je een houten poot heb :-))))----)

me
door mein33 - Jul 10, 2017 om 14:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR WENDY SANDERS 10 JUL. 2017 OM 13:18
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Lekker aanmoedigend, tering zeg.

@wendy sanders,

Wel een heel erg beperkt aantal tekens, echter wel overduidelijk daar bestaat geen twijfel over.
Zonde van de "geïnvesteerde tijd" die er is besteed aan uw vraag. :-((
Maar misschien heeft u er wel iets van opgestoken !

we
door wendy sanders Jul 10, 2017 om 14:51
Antwoorden / 1 Vragen

Die tering zeg, heeft niks te maken met de inhoud van mijn vraag, maar direct op het bericht van Nancy Du Grand. En fijn dat de rest van het bericht wordt weggelaten ... Daarmee creëert u al een heel ander beeld, als wat ik in het totale bericht heb bedoeld richting Nancy..

tijger1
door tijger1 Jul 10, 2017 om 15:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wendy. Als u het met een reactie niet eens bent, is het niet de bedoeling daar onbeschoft op te reageren.

En ook ik heb niets positiefs in uw vraag kunnen lezen.

reflecs
door reflecs Jul 10, 2017 om 18:04
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@Ts vraag de redactie om het T woord te verwijderen en neem een volgende keer een nickname. (de knop Rapporteer)

me
door mein33 Jul 10, 2017 om 18:13
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@reflecs,

Wendy zal niet meer reageren, haar "werktijd" eindigde nl. om 16.30 h.   ;-))

costnix
door costnix Jul 12, 2017 om 13:28
2874 Antwoorden / 1 Vragen

U weet hopelijk wel, dat tering een synoniem is van tuberculose? :-(

reflecs
door reflecs Jul 12, 2017 om 13:52
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@wendy, Ik zal het nog een keer proberen. (Toekomstige) werkgevers googlen ook. Voor u lijkt het misschien een simpele krachtterm, anderen kunnen daar heel anders over denken. Plus voor sommige mensen is het door persoonlijke ervaringen echt kwetsend.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 10, 2017 om 15:31
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Wemdy, ik weet natuurlijk niet in welke bedrijfstak je werkt.
Jaren geleden zat ik in de detailhandel en daar stond in het cao dat de werkgever je maximaal 7 avonden (of dagdelen, dus ook op je vrije dag) mocht vragen naar een cursus of training te gaan.
Kosten voor gemaakte kilometers werden wel netjes vergoed.

Als je verder wilt bij dit bedrijf zou ik ervoor kiezen om gewoon zonder tegensputteren te gaan, als je al.andere plannen hebt maakt het niet zoveel uit wat je gaat doen.

bu
door burgos - Jul 10, 2017 om 15:41
96 Antwoorden / 7 Vragen

Niet te geloven... dat je daar een punt van maakt.

Po
door Pontiac - Jul 10, 2017 om 16:01
131 Antwoorden / 5 Vragen

Wendy als je lid zou zijn van een vakbond zou je het daar eens kunnen vragen , maar volgens mij ben JIJ niet verplicht om aan het verzoek gehoor te geven.

jo
door jorisw Jul 10, 2017 om 17:10
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Net zoals een werkgever niet verplicht is om ongemotiveerd personeel toekomstperspectief te geven :-)

Po
door Pontiac Jul 11, 2017 om 17:26
131 Antwoorden / 5 Vragen

dat is wel heel erg kort door de bocht ,ik weet dat de tijd van een wergever kiezen (heet als ik het goed heb de baas vroeger) voorbij is maar het is nog steeds : meer bazen dan kerken en je moet gewoon plezier in je werk hebben zoniet zoek dan gewoon leuk werk , is wel heel ouderwets maar zo zie ik dat!

sira
door sira - Jul 10, 2017 om 19:03
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Toch netjes dat ze u ook uitnodigen, maar laten we het even omdraaien.
Wat was uw reactie (gevoel) geweest als u als enige (uitzendkracht) niet was uitgenodigd?

ti
door tilpend - Jul 10, 2017 om 19:40
132 Antwoorden / 0 Vragen

@Wendy, je hebt volkomen gelijk dat je deze vragen stelt en het zou ook volkomen normaal moeten zijn om compensatie te krijgen voor het inleveren van je vrije tijd. Daarnaast is het ook raar dat je er niet op eigen gelegenheid heen kan nu het in je eigen tijd is.

In principe heb je natuurlijk gewoon een overeenkomst om x aantal uur te werken en je werkgever moet je dan ook voor dat aantal uur betalen. En moet je meer tijd werken/meer tijd aanwezig zijn? Dan zou je ook meer betaald moeten krijgen.

Maar....aan principes heb je helaas weinig als je positie niet sterk is (en als uitzendkracht sta je niet sterk). Je zou de vraag nog bij het uitzendbureau kunnen voorleggen maar verder is het beste wat je kan doen gewoon maar proberen er het beste van te maken. Je zal heus de niet enige zijn onder je collega's die hier niet blij mee is. Maar de meesten hebben in de loop van de tijd geleerd om maar te doen alsof ze er geen probleem mee hebben.

Succes dinsdag en wie weet wordt het nog gezellig ook

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 10, 2017 om 21:22
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Tilpend, Volgens mij werk je zelf niet.
In bijna alle cao's is opgenomen dat er trainingsdagen of cursussen een aantal.maal per jaar in je eigen tijd gevolgd.moeten worden. Dat is een investering in je jezelf en in het behoud van je baan.

ti
door tilpend Jul 11, 2017 om 10:13
132 Antwoorden / 0 Vragen

Ik werk wel degelijk en al vrij lang ook en in mijn CAO is dat prima geregeld:
-Als ik vrijwillig kies om naar een training/cursus/bijeenkomst te gaan dan is dat inderdaad in mijn eigen tijd maar krijg ik alle bijbehorende kosten zoals reiskosten e.d. vergoed.
-Als ik verplicht naar een training/cursus/bijeenkomst moet buiten de reguliere werktijden dan krijg ik die uren gewoon gecompenseerd.

Een werkgever kan je namelijk wel verplichten om buiten de reguliere werktijden naar een training/cursus/bijeenkomst te gaan maar volgens de arbeidstijdenwet (ATW) is dit gewoon werktijd en moet de werkgever deze vergoeden (in tijd of geld), inclusief de bijbehorende reistijd. Uiteraard kan hier in de CAO van worden afgeweken, afhankelijk ook van het belang van de medewerker zelf bij het volgen van de desbetreffende training/cursus.

Maar TS werkt via het uitzendbureau en zij kan dus het beste deze vraag daar neerleggen.

aurora1
door aurora1 - Jul 11, 2017 om 14:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u, zoals u zegt, jong en onervaren bent dan is het misschien een idee om dit met beide handen aan te grijpen, evenals die avondcursussen.
Het is allemaal toch maar gratis en dan zelfs bij een bedrijf waar u via een uitzendbureau geplaatst bent.
Dat wil zeggen: als u vooruit wilt komen in de wereld.