mo
door molenheide Apr 18, 2019 om 10:32
Geldzaken & recht

Boete hondenbelasting

mij zwager is overleden .. mijn zus heeft de hondenbelasting betaald op haar naam.
nu krijgt ze een boete omdat de hond niet is overgeschreven op haar naam
het is toch hondenbelastig op het zelfde adres voldaan?????
Den Bosch heeft weer iets !!!!!!!

2107 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 18, 2019 om 10:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Had ze wel alle gegevens vermeld van die aanslag? Hindenbelasting staat normaal gesproken op dezelfde aanslag als gemeentelijke lasten.

Ik zou maar een bezwaar indienen.

tenormin
door tenormin Apr 19, 2019 om 01:16
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Hinden?

gerbera
door gerbera - Apr 18, 2019 om 11:33
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Het is een beetje raar gesteld met de hondenbelasting. Bij de ene gemeente wordt het adres aangemerkt als houder van de hond in andere gemeente staat deze weer op naam van de eigenaar.  Voor zover ik kan nagaan staat er nergens dat in den Bosch een hond op persoon moet staan. Zou dus zeker bezwaar maken.

lees ook even hier

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 18, 2019 om 13:01
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Bezwaar indienen bij uw Gemeente en aangeven, met het bewijs daarvan (bankafschrift) dat u betaald heeft. Let daarbij op het gegeven dat indien de Gemeente voet bij stuk zou houden er dan sprake is van onverschuldige betaling en is de Gemeente dan in gebreke.
zie o.a. http://www.wetrecht.nl/onverschuldigde-betaling/

panter22
door panter22 - Apr 18, 2019 om 13:08
6599 Antwoorden / Vragen

In Den Bosch moet de houder van de hond hondenbelasting betalen. Het gaat dus niet per adres.
Het lijkt mij handig om voordat je bezwaar gaat maken, contact op te nemen met de afdeling hondenbelasting. Mogelijk kan een bezwarenprocedure worden voorkomen. Zo niet, dan bezwaar maken. Let op de termijn.
En de hond direct op naam van je zuster overschrijven.
https://www.s-hertogenbosch.nl/hondenbelasting/
http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/actueel/'s-Hertogenbosch/CVDR614101.html

Artikel 2 Belastingplicht

    • 1.

      Belastingplichtig is de houder van een hond,

Ka
door Kassagebruiker Apr 18, 2019 om 14:12
683 Antwoorden / 5 Vragen

edit

Ka
door Kassagebruiker - Apr 18, 2019 om 14:19
683 Antwoorden / 5 Vragen

De "Houder" is overleden en dus is de partner van de "Houder" nu de eigenaar/houder van de hond. Hoe kunnen ze dan wèl de partner een boete geven en niet de betaling van die persoon valideren? Een duidelijk inconsequent beleid.

tijger1
door tijger1 - Apr 18, 2019 om 14:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op wiens naam staat die boete?

gerbera
door gerbera - Apr 18, 2019 om 15:19
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ik denk dat het probleem is onstaan doordat bij de aangifte de achternaam van uw zwager is gebruikt als eigenaar. Uw zus kan echter aantonen dat de belasting door haar is betaald. Zoals de gemeente het nu stelt zou het betekenen dat uw zus ten onrechte heeft betaald en de Gemeente dit geld, zonder verdere informatie, heeft achtergehouden. Uw zuster zou dan recht hebben op teruggave van het ten onrechte geïnde geld.