El
door Elisa89 Jan 3, 2017 om 15:35
Geldzaken & recht

Cadeau's terug vragen na het beëindigen van relatie

Na het beeindigen van de relatie met mijn ex vriend eist hij al zijn cadeau's terug die hij aan mij heeft gegeven. Het gaat hem voornamelijk om een armband die hij mij cadeau heeft gedaan voor mijn verjaardag.
Nu vind ik zelf, gegeven is gegeven en ik zou zelf nooit mijn cadeau's die ik aan hem heb gegeven terug vragen.
Ik zie hem er wel voor aan dat hij het er niet bij zal laten zitten dus nu vraag ik mij af of hij officieel recht heeft om zijn spullen terug te vorderen of dat hij gewoon keihard aan het bluffen is dat hij een advocaat etc zal inschakelen.

25047 21 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 3, 2017 om 15:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een idioot, wees blij dat u van hem af bent. Nee, hij heeft totaal geen recht.

ma
door maarten heest - Jan 3, 2017 om 15:45
463 Antwoorden / 0 Vragen

Het zijn niet 'zijn' spullen maar jouw spullen. Hij heeft ze jou geschonken. Negeren die ex zou ik zeggen.

Cookies
door Cookies - Jan 3, 2017 om 15:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hij heeft wettelijk gezien 'geen poot om op te staan', maar wil je dat spul nog wel van hem hebben / gebruiken? Je kan hem ook melden dat je al zijn kadootjes al in de afvalcontainer hebt gedumpt.;-)) En vergeet niet hem succes te wensen bij de advocaat.

ja
door jackyh - Jan 3, 2017 om 15:49
953 Antwoorden / 4 Vragen

Is die armband misschien een familiestuk? Dan gaat het niet meer om rechten maar om gevoel. Zou dan zeker hem tegemoet komen.

edrick3
door edrick3 - Jan 3, 2017 om 16:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ex-vriend heeft niets te eisen.
Lekker laten bluffen.

Ma
door MacWally - Jan 3, 2017 om 16:18
151 Antwoorden / Vragen

Ik zou de eer aan mezelf houden en die armband terug geven. Er hangen tenslotte toch maar nare herinneringen aan die armband van dat exvriendje die achteraf niet de ware bleek te zijn.

El
door Elisa89 - Jan 3, 2017 om 16:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties :)!
Het is geen familie stuk hoor dat zou ik zelf ook verschrikkelijk vinden.
Er zit natuurlijk een heel verhaal achter maar zoveel is het mij ook niet waard met vervelende herinneringen.

ha
door halex - Jan 3, 2017 om 17:09
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Recht heeft hij niet op teruggave. Maar wel een tegenvraag: wilt u die armband zelf nog wel hebben? Ik kan me voorstellen dat dat ding voor u geen waarde meer heeft. Of sterker, dat u 'm liever niet meer zou willen dragen vanwege de connectie met uw ex. In dat geval zou ik 'm teruggeven. Voor u is ie niks meer waard, kennelijk voor hem wel.

tijger1
door tijger1 - Jan 3, 2017 om 17:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Was het eigenlijk een dure?

Ma
door Mat Matheij Jan 4, 2017 om 20:41
986 Antwoorden / 3 Vragen

Van de Kerstmarkt. HoHo

hutch
door hutch - Jan 3, 2017 om 18:38
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Hij kan eisen en terug vorderen....... hij kan zelfs een advocaat inschakelen. Maar dat is dan ook alles wat hij kan, meer niet (behalve er nog een rechtszaak van maken). En een advocaat gaat hem ook nog eens geld kosten.

Door die artikelen aan u cadeau te geven, heeft hij feitelijk het eigendomsrecht ook aan u overgedragen, tenzij hij u medegedeeld heeft, dat u die artikelen alleen in bruikleen mag hebben. Dat laatste dient hij uiteraard te bewijzen.

U mag er mee doen wat u zelf wilt, teruggeven, verkopen, weggeven, weggooien enz. enz.

Wilt u die armband niet meer, maar ook niet teruggeven kunt u deze uiteraard verkopen. Geld houden of aan een goed doel geven.
Legio mogelijkheden.

tr
door trofaiac Jan 6, 2017 om 12:42
57 Antwoorden / 4 Vragen

Helemaal mee eens!!!

aurora1
door aurora1 - Jan 3, 2017 om 20:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Die armband kunt u verkopen of weggeven.
Mogelijk wil de ex die zo dringend om aan een nieuwe vlam te geven....?

ha
door halex - Jan 3, 2017 om 21:53
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Wat ik mij nog afvraag: stel dat de ex de aankoopbon nog heeft. En TS kan niet bewijzen dat het een kado geweest is. Heeft ex dan niet een lichte voorsprong in een juridische discussie?

Ma
door Mat Matheij Jan 4, 2017 om 20:40
986 Antwoorden / 3 Vragen

Zelfs wanneer de ex een aankoopbon heeft hetgeen logisch lijkt dan zou er sprake moeten zijn van in plaats van natuurlijke verwerving zoals een cadeau van diefstal. Andere mogelijkheden zijn er niet. Daarnaast zouden er getuigen kunnen zijn bij enige overhandiging. U zoekt het heel vaak erg ver.

tijger1
door tijger1 Jan 4, 2017 om 21:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@halex. Nee, ex heeft niets.

ha
door halex Jan 4, 2017 om 22:07
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Het alternatief is diefstal?? En dan zoek ik 't erg ver? Wat dacht je van 'boedelverdeling' waarbij eigendom betwist wordt? De houder is niet altijd eigenaar. @Tijger1: Dank voor uw reactie. Denkt 't ook, maar ik was even 'out of the box' aan 't denken.

tijger1
door tijger1 Jan 4, 2017 om 23:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik aan iemand iets cadeau die, doe ik daar maar heel zelden de aankoopbon bij. Alleen als ik bijvoorbeeld bij kleding zou twijfelen aan de maat, of bij een boek of iemand die titel al heeft.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 4, 2017 om 13:40
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Hij heeft NIETS te eisen.Gegeven is en blijft gegeven. Blijft hij erg lastig doen met het u hiermee lastigvallen, overweeg dan aangifte wegens stalking.

tenormin
door tenormin - Jan 4, 2017 om 19:55
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Beetje late reactie maar: ik zou geen seconde meer ook maar iets van deze ex om mijn arm, of waar dan ook, willen hebben. Als het goud is: ga naar de juwelier en cash iets: koop er iets anders leuks van of doneer de euro's aan: weet ik veel. Je kan best een ex hebben waar je mee bevriend blijft: deze ex duidelijk niet. Dat heet in de volksmond een krentenkakker. Mocht je de armband niet kwijt willen: ook goed: het is jouw armband. Weet je nog: eens gegeven blijft gegeven.

Ma
door Mat Matheij - Jan 4, 2017 om 20:35
986 Antwoorden / 3 Vragen

In principe lijkt gegeven ook gegeven tenzij de relatie erg kort duurde en het u was te doen om de cadeau's. Dat neem ik aan van niet en aldus heeft uw ex geen poot om op te staan. Ook niet met een advocaat aan zijn zijde. Anders zou het lijken op omkoping of nog anders te omschrijven illegale actviteiten. En daar kunt mocht dat al nodig zijn ook een advocaat voor inhuren. Echter dan zal uw vriend snel bakzeil halen. U kunt dit script indienen bij 'Goede Tijden Slechte Tijden'.
Uw vriend moet volwassen worden.

tijger1
door tijger1 Jan 4, 2017 om 21:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja en uw eigen script ook, wat een onzin,

Ma
door Mat Matheij Jan 4, 2017 om 21:20
986 Antwoorden / 3 Vragen

Beste tijger hier staat nog enige info lees voor het overige de eigen ónzin. Begin dit nieuwe jaar eens met minder commentaar en meer zinnige opmerkingen. Maar dat lijk voor velen nogal moeilijk nietwaar?

tijger1
door tijger1 Jan 4, 2017 om 21:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mm. Zodra u een zinnige reactie neerzet, zal ik daar geen commentaar op leveren. Of dan misschien, hiep hoi, eindelijk:-))

be
door bertwolf Jan 4, 2017 om 21:49
28 Antwoorden / Vragen

Tijger1 weet altijd alles beter Mat Matheij, en hem of haar overkomt gellukig nooit wat :) Maar goed wat wil je als je elk uur van de dag op het forum aanwezig bent, dan is er ook weinig om mee te maken. Maar to the point... het script is wel lollig ;-)

Oohja Tijger1 niet als aanval bedoelt hoor, maar wees wat vriendelijker! Dit soort antwoorden zijn namelijk niet leuk, merk je dat?

Ma
door Mat Matheij Jan 4, 2017 om 21:50
986 Antwoorden / 3 Vragen

Eigenlijk zit ik op uw commentaar maar veelal ook dat van anderen die het wiel menen te hebben uitgevonden niet te wachten. U geeft voortdurend commentaar. Daar onthoud ik mij van ook als er weer een onzinnig verhaal staat.
Dat is niet het doel van deze site.

Ma
door Mat Matheij Jan 4, 2017 om 21:52
986 Antwoorden / 3 Vragen

Sorry BERTWOLF de reactie was op TIJGER!. Fijn dat het iemand opvalt.

ha
door halex Jan 4, 2017 om 22:09
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Wat bedoelt u met 'in principe lijkt'? Dat zijn twee voorbehouden in één zin. Heffen die elkaar op, of versterken die elkaar?

Ma
door Mat Matheij Jan 4, 2017 om 22:27
986 Antwoorden / 3 Vragen

@HALEX U zou goed scoren in het Groot Dictee van de Nederlandse Taal, wanneer dat nog zo moge heten, dan winnen de Belgen niet meer altijd. Voor het overige hoef ik dit toch niet serieus te nemen, wel?

tijger1
door tijger1 Jan 4, 2017 om 22:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mm. Ik lever alleen maar commentaar als een reactie fout is, of als het complete onzin is. Bij u is het vaak allebei.

Ma
door Mat Matheij Jan 4, 2017 om 22:36
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ik lever ook als uw reactie fout is geen commentaar doch geef het juiste antwoord althans bij mijn weten. En waarom en in welke hoedanigheid kunt u enig antwoord beoordelen, dat kan ook ik niet.

tijger1
door tijger1 Jan 4, 2017 om 22:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ik dus wel, dat is het verschil.

tenormin
door tenormin Jan 5, 2017 om 12:48
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, dat is leuk: Gelukkig Nieuwjaar wensen en dan .... Jammer.

ja
door jackyh Jan 6, 2017 om 11:50
953 Antwoorden / 4 Vragen

Tijger1, Het gehakketak gaat gewoon door. Ik ben voor sommigen hier al een outcast die de gekste dingen uitkraamt terwijl ik naar beste weten handel. Hoop op wat meer zelfreflectie. Stop ook eens met iemand aan te vallen, dat is niet voor u bedoeld Tijger1, maar voor velen, op zijn kennis van de taal. Niet iedereen heeft taalgevoel en dan is het knap, en voor mij verdient zo iemand respect, om over een drempel te stappen en toch mee te doen met het forum.

vr1944
door vr1944 Jan 6, 2017 om 12:34
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Egotrippers ??

Ma
door Mat Matheij Jan 6, 2017 om 22:34
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ben bang van wel tenzij u mij bedoelt.

hv
door hvp - Jan 6, 2017 om 11:42
10 Antwoorden / 0 Vragen

De voorgaande reacties maken het wel duidelijk: u bent tot niets verplicht, maar als u de armband toch niet wilt houden, kunt u er een mooie strik om doen en gewoon teruggeven.

Wij kennen het verhaal niet, zoals u al schrijft. De ex lijkt nu een beetje een Dagobert Duck, maar misschien handelt hij wel uit (al dan niet terechte) boosheid in plaats van hebzucht.

1paul
door 1paul - Jan 6, 2017 om 12:06
3147 Antwoorden / 0 Vragen

NEE, gegeven is gegeven en dan is alles gewoon van u...

bokskabouter
door bokskabouter - Jan 6, 2017 om 12:43
32 Antwoorden / 4 Vragen

Die spullen zijn en blijven jouw eigendom en niemand heeft het recht die terug te eisen. Ik weet de waarde van die armband niet maar een advocaat inschakelen is pure bluf. Want: "wie procedeert om een koe, legt er een op toe". Persoonlijk zou ik die armband in de vuilcontainer mieteren. Wat een eikel. Wees maar blij, dat je van hem af bent.

ru
door ruitenboer - Jan 6, 2017 om 12:59
64 Antwoorden / 1 Vragen

Ex? Gehuwd? Gemeenschap van goederen? Waarde armband?
Er wordt wel erg makkelijk gereageerd op eens gegeven blijft gegeven.

Persoonlijk zou ik herinneringen aan een EX zo snel mogelijk de deur uit doen. Ik lees hier tussen de regels door zoiets als vechtscheiding.

ru
door ruitenboer - Jan 6, 2017 om 13:01
64 Antwoorden / 1 Vragen

Bij de vragen hoorde ook te staan:  samenlevingscontract?

tijger1
door tijger1 Jan 6, 2017 om 22:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is een ex vriend.

ka
door kaartendraak - Jan 6, 2017 om 13:10
180 Antwoorden / 2 Vragen

Een schenking/iets kado doen betekent dat het dan van jou is, dus hij heeft diepe, zeer diepe pech. Zoals Tijger hierondero ok al zegt, wees blij dat je van hem af bent, als ze zo beginnen, wie weet wat ie later nog zou verzinnen als je bij elkaar blijft.