atlas1302
door atlas1302 Nov 27, 2023 om 19:12
Geldzaken & recht

Compensatie ABNAMRO

Eindelijk is de bank er dan toch uitgekomen, compensatie! Ze wilden eerst niet uitkeren omdat ik geen Nederlands Iban had. Dankzij de Nederlandse bank is dit eindelijk rechtgezet, en als het goed is wordt nu alles verwerkt.
Mijn vraag is echter, de betaalde rente is een fors bedrag, de uitkering/compensatie vind ik schril. Ik ben geen specialist, wellicht kan iemand mij vertellen of het een redelijke vergoeding is van de ABNAMRO bank.

4000 7 Rapporteer

Topantwoord

rj
door rjw - Nov 27, 2023 om 19:21
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Ons systeem is er op gebaseerd dat je er bij schadevergoedingen in principe niet beter van wordt, slechts de schade wordt gecompenseerd. Dat lijkt hier te kloppen. Tenzij de bovenste 2 bedragen niet kloppen natuurlijk.

Topantwoord

sw
door swat1500 - Nov 27, 2023 om 21:28
3789 Antwoorden / 0 Vragen

Het is een uitermate ingewikkelde berekening die niet even te herhalen is in deze rubriek. Kennelijk heeft u een lening gehad met een variabele rente. Het punt is dat de rente niet altijd correct of tijdig heeft meebewogen met de marktrente waaraan deze was gekoppeld. Dat wordt nu dus gecorrigeerd. Dat u rente moest betalen klopt dus alleen heeft u sommige periodes teveel rente betaald.
U krijgt een relatief fors bedrag terug.

In mijn persoonlijk geval heb ik alleen een compensatie gekregen voor een rood staan kwartaal krediet. Ik heb vrij weinig rood gestaan maar toch nog een klein bedrag vergoed gekregen.

Het controleren van de berekening is erg complex en vereist enige deskundigheid.

U kunt altijd het voorstel afwijzen alleen dan krijgy u niets tenzij u zelf met een uitgebreide berekening komt. Gaat de bank met uw berekening akkoord dna zal dat bedrag uitgekeerd worden. Gaat de bank niet met uw berekening akkoord dan zult u moeten procederen en dan is het maar de vraag of de netto opbrengst de moeite van het procederen waard was.
Tenzij u zelf op dit gebied zeer onderlegd bent zult u voor het berekenen externe hulp moeten inschakelen. Dat is zelden gratis.

atlas1302
door atlas1302 Nov 27, 2023 om 22:13
341 Antwoorden / 13 Vragen

Klopt , het was een doorlopend krediet van 15.000 euro, met een variabele rente dus. Ook het rood staan was variabel, soms gebruikte ik het niet en dan weer wel, dus de schuldstand was ook heel wisselvallig. Die paar tientjes rente of zelfs minder vielen helemaal niet op in die tijd, je verdiende lekker en het was soms erg handig als je ergens tegen aan liep.

Als je dan na 23 jaar terug kijkt is het toch een leuk bedrag geworden, en ik vraag me dan ook eigenlijk af, in hoeverre de bank nu eigenlijk heeft gewoekerd al die lange jaren. Beter iets dan niets, dus op zich... ben ik wel blij.

Het bedrag van claimservice ad.175 euro heb ik verspeeld, omdat ik de compensatie aanvaard had, heb je geen recht meer op dit cadeautje van de bank bij claimservice. Dus andersom gedacht, zou ik de 175 euro hebben aangenomen van claimservice, ik ten zeerste betwijfel of ik de vergoeding wel had gekregen als compensatie.

Eigenlijk vind ik het behoorlijk grof, dat je als grote bank op deze doorzichtige manier loopt te harken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 27, 2023 om 22:35
2067 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat je mag vertrouwen op de berekening van dat renteverschil, je hebt grofweg 20% teveel rente betaald, best veel. Die 5% vindt ik heel weinig, ik zou eens een berekening maken met de aanname dat die 811 evenredig over die 18 jaar is verdeeld en dan de historische wettelijke rente eroverheen leggen en kijken waar je dan uitkomt.

marita5
door marita5 - Nov 28, 2023 om 09:44
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Atlas1302 ,

Lees hier hoe de compensatie berekend wordt ,

https://www.abnamro.nl/nl/prive/lenen/compensatieregeling/uitleg.html

atlas1302
door atlas1302 - Nov 28, 2023 om 10:53
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik denk zelf ook dat de berekening wel klopt, maar als 18 jaar trouwe klant ben ik toch genaaid voor 811 euro. Maar goed, ik ben wel in mijn opzet geslaagd, ik had een negatief saldo en die wilde ik verrekend hebben met de compensatie. Geen compensatie..u raadt het al, dan ook geen actie van mijn kant. De bank maakte zich schuldig aan Iban discriminatie, en weigerde in eerste instantie om te betalen op een LT Iban.

Dan blijkt nu met tussenkomst van de Nederlandse bank het ineens wel te kunnen, en ze hebben me nog een extraatje gegeven van 400 euro. Dus ze begrepen donders goed dat ze niet met een fooi konden aanzetten, en ik heb de verrekening betaald.

Maar ik ben nog steeds van mening dat de bank gewoon heeft lopen jatten, dat ze op de vingers zijn getikt door Kifid, dat is het geluk geweest voor velen gedupeerden. Maar of zij ook correct zijn gecompenseerd vraag ik mij nog steeds af.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 29, 2023 om 11:25
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Stel uw vraah hier: https://www.geldbelangen.nl/  Daar heeft men veel ervaring ennkan men ook een adequaat antwoor geven op uw vraag of het juist of oonjuist is.

mo
door mof - Nov 29, 2023 om 12:46
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik denk dat u aanspraak kunt maken op wettelijke rente. De rentevoet voor wettelijke rente is ongeveer 2% per jaar. Dan is het van belang om vast te stellen in welke jaren u rente heeft betaald en hoeveel teveel of te weinig dit per jaar was. de tijdsperiode is ruwweg 18 jaar, dus over 01-09-2005 zou u al (1.02)^18 = 1.43 maal de teveelbetaalde rente moeten terugontvangen. Dan per jaar (1.02)^17 , (1.02)^16 etc maal de teveelbetaalde rente over dat jaar.

als 811.10 de rente was over de hele periode en de rente elk jaar gelijk was, dus 811.10 / 18 (= ca. 45 euro) de rente per jaar was dan wordt de berekening eenvoudiger:

namelijk :    ( (1.02)^19 - (1.02)  )/( 1.02 - 1 )  = ( 1.46 - 1.02 ) / 0.02 = 21.8     ....   dan zou u 21.8 maal 811.10 / 18 euro maakt ca 985 euro terugontvangen.   Die 40.56 euro als opslag zou dan gedetaileerd moeten worden verantwoord door ABN AMRO. Dat zou te maken kunnen hebben dat u aan het begin van de 18 jarige periode veel minder rente teveel heeft betaald en aan het einde juist veel meer zodat rente op rente niet voor de hele periode even sterk heeft meegeteld.
Ook kan het zijn dat de rentevoet per jaar anders was. Dit kunt ws. ook bij CBS op de website checken. (google op cbs wettelijke rente ). Dan kunt u de som per jaar laten uitrekenen.

Als ABNAMRO dit niet specifiek detailleert zou ik ieder bedrag voor opslag onder de 100 € afwijzen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 29, 2023 om 15:05
2067 Antwoorden / Vragen

Precies, dát is de berekening, samengestelde rente maal looptijd, en als daar inderdaad een kleine €1000 uitkomen dan is die €40 compensatie wel héél weinig.

atlas1302
door atlas1302 Nov 29, 2023 om 17:02
341 Antwoorden / 13 Vragen

Mijne heren, misschien is u het ontgaan maar ik heb ook een extraatje van 400 gekregen. Ik denk dat er niet meer te winnen valt, zeker niet tegen een zó logge bank als de AMRO.

Voor Nederlanders in gelijke situatie zou ik zeker aanraden om niet te accepteren, het zijn de bedragen gewoon niet voor een redelijke compensatie. De bank weet dat ook natuurlijk, en blijft maar wringen om eronder uit te komen.

23 november is de sluiting volgens de bank, en kan er geen aanspraak meer worden gedaan voor compensatie,

ABNAMRO detailleert niks specifiek, was het maar waar, natte fingerwerk en dat is het. Doei doei, ABNAMRO