ge
door gerrit57 Jun 21, 2009 om 15:18
Geldzaken & recht

Consumentenbond ongevraagd lid zijn

Enkele maanden geleden kreeg mijn zoon het blad van de
consumentenbond in de bus geworpen. Alleen hij had hier niet om gevraagd.(Mijn zoon woont zelfstandig en is gehuwd, voor degene die denkt dat hij bij mij woont)
Dus even de consumentenbond bellen uit beleefdheid ,en zeggen dat hij  misschien per abuis hun blad in de bus heeft gekregen.
Maar dat ging zomaar niet.........wat blijkt!
Mijn zoon was volgens de dame van de bond via het internet lid geworden.
Lid geworden?................ja er is een formulier ingevuld en daar staat U naam en mailadres in...oh ja, en???
Nu bent u lid en moet u een heel jaar betalen!!
Zo werkt het dus bij de consumentenbond , de bond die opkomt voor de belangen van de consument.
Volgens de klantenservice van de bond heeft mijn zoon een mail gekregen dat hij lid is geworden , en dan ga je akkoord met het lidmaatschap.
Maar hij heeft niets ingevuld en hij heeft geen mail gehad.
Dus de conclusie is dat iemand gewoon het formulier heeft ingevuld met een mailadres en mijn zoon heeft opgegeven.
Dus als je een geintje uit wil halen met iemand dan ga je naar de website van de consumentenbond, je maakt een mailaccount ergens en je bevestigd de aanvraag.
     www.consumentenbond.nl

Gisteren kreeg hij dus een schrijven binnen om binnen 10 dagen te betalen , anders ging het naar een incassburo.
Hij wacht het rustig af , en de bond kan het incassotraject mijn inziens beter overslaan en gelijk een gang naar de rechter maken.
De bond kan geen enkel wettelijk bewijs overleggen dat hij persoonlijk lid is geworden , zelfs het ip nummer niet. Hij is niet eens op die site geweest

1194 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 21, 2009 om 15:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Vervelende zaak. Komt vaker voor. Soms besoeken mensen een vergelijkingssite en vullen daar gegevens in om te kunnen vergelijken, blijken ze [ineens] ergens lid van geworden te zijn. Maar .......... ik zou toch maar even een [aangetekende met ontvangst bevestiging] brief aan de CB sturen met de vraag of ze u een hard bewijs, binnen 14 dagen, kunnen sturen van de inschrijving. Dat maakt uw [eventuele] zaak een stuk harder.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Jun 21, 2009 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Polbol

Is natuurlijk ook een optie om aangetekend te reageren en bewijs te vragen.Dan is voor mijn zoon de zaak gesloten en wacht hij af wat de CB doet. Zou toch van de gekke zijn als je zo maar lid word gemaakt ergens

ve
door verwijderd - Jun 21, 2009 om 18:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een soortgellijke zaak speelt bij Radar, misschien wel dezelfde.

Iemand wilde testresultaten weten, maar daarvoor moet je eerst lid zijn van de consumentenbond of op dat moment lid worden. Die was dus "ongemerkt" lid geworden. Er wordt echter heel duidelijk aangegeven door de CB dat je bij het opvragen van testresultaten lid wordt. Je moet dan ook een aantal gegevens invullen en dan wordt nog een keer "gewaarschuwd" dat het lidmaatschap X euro kost.

Vladja

ve
door verwijderd - Jun 21, 2009 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hij is nooit op de site geweest voor informatie.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2009 om 18:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even een voorbeeld Vladja. Ik maak een mailadres bij hotmail of live.nl.      Daar zet ik Vladja50@live.nl.      Dan ga ik naar de site van CB en vul je adres in, en je mailadres Vladja50@live.nl en wacht het mailtje af.  Dan ben je lid van de Consumentenbond.

Dan krijg je het eerste blad en een rekening , je belt en je komt er niet van af.  Dat is nu consument onvriendelijk. Dan lijkt het me normaal dat je als organisatie een afschrift van het mailtje stuurt.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2009 om 19:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gerrit57

"Hij wacht het rustig af ....)"

Zou vooral doen! Dat incassotraject gaan ze echt niet overslaan. Ook ik zou uw zoon willen aanraden een aangetekende brief te schrijven. Afwachten gaat ellende opleveren.

Het retour antwoord wat uw zoon gaat krijgen weten we eigenlijk al. Als zoon geen abonnement heeft afgesloten zal een ander dat wel gedaan hebben op zijn pc.

Vraag me af of er niet meer aan de hand is. Als uw zoon inderdaad heeft besloten niets te doen, dan had u ook de vraag niet hoeven stellen. En u blijft nu toch doorgaan om het 'recht' aan uw kant te krijgen. Hoe het precies zit? Wie zal 't zeggen ........

Zou in ieder geval wel reageren en niet gaan afwachten.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2009 om 20:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou zeker een brief sturen. Een telefoontje is niet echt bewijslast dat jullie al op de eerste rekening hebben gereageerd

ve
door verwijderd - Jun 21, 2009 om 20:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag gerrit57,

Het is onverstandig om niet te reageren. In die aangetekende brief dient gezet te worden, dat er niets is verschuldigd en als de CB het daar niet mee eens is, dat dan bewezen dient te worden dat er wél sprake is van een wettige overeenkomst. Bovendien kun je aangeven dat alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten indien nodig op de CB zullen worden verhaald. Uiteraard eis je sowieso onmiddellijk de aantekenkosten retour.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

Note: het is overigens niet de eerste keer dat de CB dit geintje flikt!

ve
door verwijderd - Jun 21, 2009 om 21:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Read

Wij zullen met je advies aan de slag gaan morgen. Alle mensen tot zover bedankt voor de antwoorden, en ik houd jullie op de hoogte via dit forum. Het bedrag is voor een werkend mens niet onoverkomelijk , maar het gaat om het principe. Voorts vinden we het een slechte zaak van een consumentenorganisatie om op deze manier zaken te doen met de mensen.

Vriendelijke groet,

                     Gerrit

ve
door verwijderd - Jun 21, 2009 om 22:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Identiek topic is geplaatst op de Tros-Radar site...

haribo58

Geplaatst op 21 Jun 2009 11:53 door haribo58

Enkele maanden geleden kreeg mijn zoon het blad van de
consumentenbond in de bus geworpen. Alleen hij had hier niet om gevraagd.
Dus even de consumentenbond bellen uit beleefdheid ,en zeggen dat hij misschien per abuis hun blad in de bus heeft gekregen.
Maar dat ging zomaar niet.........wat blijkt!
Mijn zoon was volgens de dame van de bond via het internet lid geworden.
Lid geworden?................ja er is een formulier ingevuld en daar staat U naam en mailadres in...oh ja, en???
Nu bent u lid en moet u een heel jaar betalen!!
Zo werkt het dus bij de consumentenbond , de bond die opkomt voor de belangen van de consument.
Volgens de klantenservice van de bond heeft mijn zoon een mail gekregen dat hij lid is geworden , en dan ga je akkoord met het lidmaatschap.
Maar hij heeft niets ingevuld en hij heeft geen mail gehad.
Dus de conclusie is dat iemand gewoon het formulier heeft ingevuld met een mailadres en mijn zoon heeft opgegeven.
Dus als je een geintje uit wil halen met iemand dan ga je naar de website van de consumentenbond, je maakt een mailaccount ergens en je bevestigd de aanvraag.
www.consumentenbond.nl

Gisteren kreeg hij dus een schrijven binnen om binnen 10 dagen te betalen , anders ging het naar een incassburo.
Hij wacht het rustig af , en de bond kan het incassotraject mijn inziens beter overslaan en gelijk een gang naar de rechter maken.
De bond kan geen enkel wettelijk bewijs overleggen dat hij persoonlijk lid is geworden , zelfs het ip nummer niet.

Kennelijk is TS niet tevreden met de gegeven antwoorden....

ve
door verwijderd - Jun 22, 2009 om 11:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemorgen

Ik heb op Radar en Kassa een account , dus daar ook dezelfde vraag op het forum gezet om een breder publiek te bereiken. Met de wijze raad van Read hier op Kassa gaan we in de slag met   de Consumentenbond.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2009 om 11:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gerrit57: Kijk, daar heb je nu een IP en MAC adres voor, vraag aan de consumentenbond maar, van welk IP adres de mailing vandaan kwam (kunnen ze!!), kunnen ze dat je niet geven, dan kunnen ze ook niets eisen, ze zeggen toch altijd: Wie eist bewijst....met het IP adres kun je de provider achterhalen....waarna je de provider weer kunt verzoeken om aangifte te doen van oplichtingspraktijken..

Ik zou in eerste instantie maar gewoon betalen, en ondertussen uitzoeken hoe e.e.a heeft kunnen gebeuren, anders zit je straks ook nog eens met extra incasso-kosten...

Succes, Gr. Henri

ve
door verwijderd - Jul 31, 2009 om 12:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn zoon heeft bericht gekregen van de consumentenbond dat het lidmaatschap beeindigd is. Men kon niet bewijzen dat hij zichzelf lid had gemaakt van die organisatie.Dacht laat het nog even weten hier , en het bewijst ook dat je niet alles hoeft te pikken als men je gelijk dreigt met een incassoburo.

Voor mezelf bewijst het ook dat de consumentenbond verworden is tot een nietconsumentvriendelijke organisatie