lu
door luckyluck Jul 26, 2011 om 20:45
Geldzaken & recht

Creditcard gestolen

Hallo,
Ik ben op 07-07-11 bestolen van mijn portemonnee, tijdens het instappen van de trein in Barcelona.
Binnen 5 minuten heb ik het ontdekt en binnen 15 min. heb ik gebeld om mijn creditcard (Visa) te laten blokkeren. Toch is het de criminelen gelukt om met de pas geld te pinnen, ondank dat mijn pincode niet in mijn portemonnee aanwezig was.
Nu stelt de Visa mij verantwoordelijk voor de geleden schade. Kan dit zomaar. Ze stellen dat ik onzorgvuldig zou hebben gehandeld en dat ze alleen maar geld van de rekening zouden kunnen halen als ze pas én pincode zouden hebben. Maar volgens mij moet dit zonder pincode ook lukken. Pincode zit toch immers versleutelt in de magneetstrip - chip!

3620 18 Rapporteer

freya
door freya - Jul 26, 2011 om 21:17
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo luckyluck,

Nou nee, de pincode staat niet op de magneetstrip hoor. Gelukkig niet, want dan wordt het de criminelen wel heel erg makkelijk gemaakt. Wellicht heb je op het station (of vlak daarvoor) geld opgenomen en hebben de criminelen op de één of andere manier 'meegekeken' bij het intoetsen van de pincode?

m.vr.gr. Freya

..
door ... - Jul 27, 2011 om 00:40
104 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb op mijn pasje van de bank een foute pincode staan!
Dan gaan ze die zeker proberen dus ik hoef niet eens te bellen want ze blokkeren hem zelf dan al.
Dus als je Pin 1234 is schrijf je gewoon 5678 en zij maar proberen en blokkeren en bij Creditcard kan dit natuurlijk ook.

nb
door nbw - Jul 27, 2011 om 01:56
521 Antwoorden / 24 Vragen

Wens niemand te veroordelen hier maar leg mij aub eens uit wat een creditcard toevoegt aan de wijze van betalen.Je betaald ervoor en in europa heb je er niets extra's mee anders dan ellende. En wellicht heb je hem gratis verkregen als speeltje. Ook al ken je alle valkuilen uiteindelijk betaal je zelf de rekening.

jaapje_1
door jaapje_1 - Jul 27, 2011 om 08:13
315 Antwoorden / 0 Vragen

Freya geeft al de meest logische verklaring, ze hebben meegekeken toen je zelf wat deed anders wordt het aardig onmogelijk, je kan dit eventueel proberen te claimen op de reisverzekering.

@nbw: betalingen via internet? betalen van tol in frankrijk en italië bijvoorbeeld? betalen van je gewone aankopen zodat je makkelijker kunt ruilen en dat het de eerste tijd verzekerd is tegen verlies/diefstal/beschadiging? Dat soort dingen dus.

Valkuilen zijn er volgens mij niet meer dan met je gewone bankpas, als je daar je pincode op schrijft en hij wordt geplunderd dan draai je ook zelf voor de schade op. Kom jij dan ook de hoek om met: leg mij de toegevoegde waarde van een bankpas eens uit? Je betaald inderdaad voor een credit card maar vooral voor de extra service die je erbij krijgt en het gemak.

pino123
door pino123 - Jul 27, 2011 om 08:21
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=nbw schreef op woensdag 27 jul 2011, 01:56]Wens niemand te veroordelen hier maar leg mij aub eens uit wat een creditcard toevoegt aan de wijze van betalen.Je betaald ervoor en in europa heb je er niets extra's mee anders dan ellende. En wellicht heb je hem gratis verkregen als speeltje. Ook al ken je alle valkuilen uiteindelijk betaal je zelf de rekening.

Houdt eens op met je belerende toontje, wat gaat jouw het aan, waarom iemand een creditcard gebruikt, ook ik heb een creditcard en gebruik deze in het buitenland, waarom, dat gaat je niets aan.

rj
door rjw - Jul 27, 2011 om 08:44
3280 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=nbw schreef op woensdag 27 jul 2011, 01:56]Wens niemand te veroordelen hier maar leg mij aub eens uit wat een creditcard toevoegt aan de wijze van betalen.Je betaald ervoor en in europa heb je er niets extra's mee anders dan ellende. En wellicht heb je hem gratis verkregen als speeltje. Ook al ken je alle valkuilen uiteindelijk betaal je zelf de rekening.

Als je alleen op je zolderkamertje anderen zit te bekritiseren op een forum heb je inderdaad niets aan een credit card. Als je eens een keer buiten zou komen, en niet alleen binnen die postzegel die Nederlamd heet, dan zal je zien dat het heel handig is om een credit card te hebben.

druifje01
door druifje01 - Jul 27, 2011 om 08:52
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Heb je misschien een hele makkelijke pincode (1234 of 0000)? Dan kan het met 3x proberen misschien uiteindelijk raak geweest zijn.

robert11
door robert11 - Jul 27, 2011 om 11:47
310 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=pino123 schreef op woensdag 27 jul 2011, 08:21][quote=nbw schreef op woensdag 27 jul 2011, 01:56]Wens niemand te veroordelen hier maar leg mij aub eens uit wat een creditcard toevoegt aan de wijze van betalen.Je betaald ervoor en in europa heb je er niets extra's mee anders dan ellende. En wellicht heb je hem gratis verkregen als speeltje. Ook al ken je alle valkuilen uiteindelijk betaal je zelf de rekening.

Houdt eens op met je belerende toontje, wat gaat jouw het aan, waarom iemand een creditcard gebruikt, ook ik heb een creditcard en gebruik deze in het buitenland, waarom, dat gaat je niets aan.

Heel goed antwoord!...Maar waarom men in het buitenland gebruikt maak van een visa-card of andere krediet kaarten?... Omdat in het buitenland heel vaak de gewone mastercard het niet altijd doet!
Net hier over de grens met België wordt hier en der mijn Rabobank mastercard niet geaccepteerd! Vaak liegt het aan de winkel zelfs die alleen binnenlandse card accepteer....blijft over de krediet card!

druifje01
door druifje01 - Jul 27, 2011 om 11:57
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Robert, zullen we bij de pincode blijven? Anders wordt het weer zo'n afgeleide discussie waar de TS echt niets aan heeft. Maar, ik krijg de indruk dat de TS afgehaakt is. Misschien op een idee gekomen.

kriekra
door kriekra - Jul 27, 2011 om 13:10
204 Antwoorden / 64 Vragen

Volgens mij moet Visa aantonen dat u onzorgvuldig bent geweest. Dat is best lastig. Wie weet hebben criminelen wel ergens een cameraatje gehangen waardoor de pincode makkelijk was af te lezen, ondanks dat u die voor mensen vanaf de straat zorgvuldig had afgeschermd. En daarnaast in het in sommige buitenlandse winkels mogelijk om te betalen met je pas, zonder dat je de pincode hoeft in te toetsen. Leg dat maar eens voor bij Visa. Veel succes!

druifje01
door druifje01 - Jul 27, 2011 om 13:29
1712 Antwoorden / 140 Vragen

@krieka, aan de mogelijkheid om te betalen zonder pincode dacht ik ook. Maar, misschien is het inmiddels verleden tijd dat men zonder pinnen kan betalen. Het valt natuurlijk na te gaan op het afschrift of het pinnen bij winkels waar geen pincode gevraagd wordt betreft.

tdehond
door tdehond - Jul 27, 2011 om 13:31
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=nbw schreef op woensdag 27 jul 2011, 01:56]Wens niemand te veroordelen hier maar leg mij aub eens uit wat een creditcard toevoegt aan de wijze van betalen.Je betaald ervoor en in europa heb je er niets extra's mee anders dan ellende. En wellicht heb je hem gratis verkregen als speeltje. Ook al ken je alle valkuilen uiteindelijk betaal je zelf de rekening.

Credit Card
Indien je tijdens je reis door Spanje gebruik maakt van een huurauto dan kun je niet zonder credit card. De borg van je auto wordt tijdelijk op je credit card gezet en zonder de borg wordt de auto niet aan je overhandigd.

Ik lees op een site over spanje vakantieland
Uit onderzoek van betaalkaartenmaatschappij Visa Europa blijkt dat bijna 800.000 creditcardgebruikers niet weten dat de creditcard voortaan is gekoppeld aan een pincode
Ik vraag me dus af of er aldaar nog betaald kan worden met een creditcard zonder pincode en is op deze wijze de diefstal gepleegd bij u.

lu
door luckyluck - Jul 27, 2011 om 13:38
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor julie reacties, maar met de creditcard is er geld opgenomen uit een betaalautomaat. Volgens Visa zou meteen de goede pincode gebruikt zijn. Echter die zat niet in de portemonnee. Ra ra hoe kan dit?

druifje01
door druifje01 - Jul 27, 2011 om 13:47
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Dan moet er goed gegokt zijn. Heeft je pincode een bepaald systeem in de keuze van de cijfers?

freya
door freya - Jul 27, 2011 om 14:03
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=druifje01 schreef op woensdag 27 jul 2011, 13:47]Dan moet er goed gegokt zijn. Heeft je pincode een bepaald systeem in de keuze van de cijfers?
Dat is natuurlijk onzin. Een crimineel gaat niet een creditcard stelen (met het risico gepakt te worden) om dan maar op de gok een pincode te proberen waarbij de kans op goed gokken 1:10000 is.... Met zoveel geluk kan die crimineel beter met de loterij gaan meespelen.

De crimineel heeft de pincode 'geweten' omdat die hoogstwaarschijnlijk is afgekeken (op welke manier dan ook) bij een eerdere transactie. De TS gaf ook al aan dat de crimineel het geld binnen 15 minuten had gepind. Kortom, vooropgezet om ná de diefstal zo snel mogelijk het geld op te nemen vóórdat de pas geblokkeerd kon worden.

Freya

druifje01
door druifje01 - Jul 27, 2011 om 14:13
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Freya, het lijkt mij wel mogelijk dat iemand die een portemonnaie steelt en er een visa-card in tegenkomt een toevalstreffer heeft. Mocht de code voor het gemak van de bezitter van de kaart (onverstandigerwijs) 0000 of zoiets zijn dan is de zaak gauw bekeken/gepind. Maar, het is onwaarschijnlijk dat het zo geregeld is.Echter, de TS geeft geen gehoor als gevraagd wordt (2x) naar een systematiek in de cijfers.

tdehond
door tdehond - Jul 27, 2011 om 14:19
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=druifje01 schreef op woensdag 27 jul 2011, 14:13]Freya, het lijkt mij wel mogelijk dat iemand die een portemonnaie steelt en er een visa-card in tegenkomt een toevalstreffer heeft. Mocht de code voor het gemak van de bezitter van de kaart (onverstandigerwijs) 0000 of zoiets zijn dan is de zaak gauw bekeken/gepind. Maar, het is onwaarschijnlijk dat het zo geregeld is.Echter, de TS geeft geen gehoor als gevraagd wordt (2x) naar een systematiek in de cijfers.

Elke systematiek lijkt mij in Pincodeland discutabel. Ik denk ook dat Pincode ergens afgekeken is als deze is ingevoerd, eventueel d.m.v. een kleine camera erboven.

lu
door luckyluck - Jul 27, 2011 om 14:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

Er zat geen systematiek in de pincode.