De
door Dennis Geurtsen Apr 2, 2021 om 12:02
Geldzaken & recht

Creditering fabricagefout TV

Goedemorgen,

Ik heb nog geen 3 jaar geleden een dure OLED tv van LG gekocht via IBood.
Deze bleek helaas te lijden onder een fabricagefout die op de onderstaande links wordt uitgelegd:
https://www.youtube.com/watch?v=nX0AXzWm2cI&t=2s
https://www.avforums.com/threads/lg-55c7-rectangle-in-center-of-screen.2170330/

Ik heb dit via LG aangemeld waarbij ik al 100 euro moest betalen om een tussen partij (CE repair) te laten vaststellen dat er inderdaad een probleem was en het niet gerepareerd kon worden.
Vervolgens heb ik nog 3 maanden achter LG en IBOOD aan moeten zitten om uiteindelijk slechts 43% van de aankoopwaarde vergoed te krijgen.

Is dit gebruikelijk of heb ik recht op meer?

2299 12 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tijger1
door tijger1 - Apr 2, 2021 om 12:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

U had meteen bij I-bood moeten klagen niet bij LG.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 2, 2021 om 12:08
16888 Antwoorden / 202 Vragen
14

Ik kan u nu alleen verwijzen naar de wetgeving in deze die stelt dat de verkoper degene is die dient te worden aangesproken en die voor reparatie etc dient zorg te dragen. En dat is dus IBOOD en die kunt u m.i in gebreke stellen wegens niet goed naleven van de wetgeving: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

 

 

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

Verkopen aan consumenten | ACM.nl

 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

 

 

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

 

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

 

 

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt. verder t/m art 25   en voor evt. in gebreke stellen https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ en deze https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/   U kunt ook een melding doen bij https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

Gelet op de leeftijd kan er rekening worden gehouden met afschrijving hoewel er hier dus duidelijk wel sprake is van een fout die door de fabrikant is toegegeven maar, opnieuw IBOOD aansprakelijk is inzake wel of niet naleven van de wet en dat m.i. dis mogelijk niet doett en dis in gebreke blijft. Ik zou in ieder geval geen genoegen nemen met 43%.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 2, 2021 om 12:50
2138 Antwoorden / Vragen
0

De Uneto norm rekent met een levensduur van 6 jaar voor een TV van meer dan €1000 en 5 jaar tussen de €500 en de €999. Dat is niet de wet maar wel wat de meeste leveranciers aan zullen houden. U kunt zelf uitrekenen of het voorstel daaraan voldoet, zo niet maakt u een goede kans bij een geschillendcommissie en dat is ook nog te betalen bij een conflict over een paar honderd Euro.

Donuts
door Donuts - Apr 2, 2021 om 12:59
1203 Antwoorden / 2 Vragen
4

Na 3 jaar is de prijs van een t.v. al zo'n beetje gehalveerd. Ik vind 43% van de aankoopwaarde een nette vergoeding.

mahadma
door mahadma - Apr 2, 2021 om 13:16
11607 Antwoorden / 51 Vragen
1

De prijzen van tv's zakken elk jaar, de prestaties stijgen elk jaar, 43% is een beste deal.

aurora1
door aurora1 - Apr 2, 2021 om 15:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen
0

U had met uw klacht bij de verkoper moeten aankloppen. Die 43% is wat u kunt verwachten met zo'n 3 jaar afschrijving.

De
door Dennis Geurtsen - Apr 2, 2021 om 16:12
1 Antwoorden / 1 Vragen
0

Dank u allen voor de reacties.
Wat in deze kwestie ook echt niet mee hielp is dat de medewerkers van IBood meerdere keren hebben aangegeven zelfs in email dat ik het aankoopbedrag zou terug krijgen. Als dit dan achteraf slechts 43% blijkt is dat echt wel schrikken.

mahadma
door mahadma - Apr 2, 2021 om 16:22
11607 Antwoorden / 51 Vragen
0

Had u nu echt verwacht na 3 jaar nog de nieuwprijs terug te krijgen?

sw
door swat1500 - Apr 2, 2021 om 17:55
3806 Antwoorden / 0 Vragen
0

Is het betreffende defect ook daadwerkelijk opgetreden in uw tv en zo ja, binnen welke termijn na de aankoop is het defect opgetreden? Als het defect niet is opgetreden en u dus 3 jaar ongestoord gebruik heeft kunnen maken van de tv, dan heeft u van LG een redelijk aanbod gekregen.
Kennelijk hanteert LG voor deze televisie een afschrijf termijn van 5 jaar.
Zoals gezegd uw (garantie) aanspreekpunt is IBOOD en niet LG. U dient dus voor het "overige" van de 43 % bij IBOOD zijn.

panter22
door panter22 - Apr 2, 2021 om 19:10
6599 Antwoorden / Vragen
0

Het verhaal over garantie is op de website van iBlood niet erg duidelijk.
Ze hebben het over de garantieperiode en bedoelen daarmee de fabrieksgarantie.
Gaat de tv stuk en kan die niet gemaakt worden krijg je een nieuwe.
Maar bij jouw tv is de fabrieksgarantie afgelopen en heb je wettelijke garantie.
Dat noemen zij opties na de garantieperiode.
Dan moet je mee betalen aan een nieuwe tv omdat de economische levensduur weer opnieuw begint te lopen.
https://www.ibood.com/nl/nl/pages/warranty/
 en kijk voor de richtlijnen afschrijvingsmethoden (vroeger Uneto-VNI)
https://www.technieknederland.nl/onze-leden/waar-staan-onze-leden-voor/gebruiksduurverwachting

panter22
door panter22 - Apr 3, 2021 om 08:59
6599 Antwoorden / Vragen
0

IBlood verkoopt spullen met fikse kortingen. Je zult niet het nieuwste model hebben gekocht,
Kijk hier van welk jaar je tv is:
https://www.consumentenbond.nl/tv/tv-typenummers
Kijk nu eens of de tv nog leverbaar is en voor welke prijs.
bv:
https://www.kieskeurig.nl/search?q=lg+oled&category_id=8207&include_groups=true
Ben je het niet eens met die 43%, dan zul je naar de rechter moeten, want IBood is niet aangesloten bij een geschillencommissie.
Uit de algemene voorwaarden:

12. Geschillen, toepasselijk recht en bevoegd gerecht

12.1. Op deze Algemene Voorwaarden, de overeenkomst en alle andere rechtsbetrekkingen tussen iBOOD en de koper is uitsluitend Nederlands recht van toepassing ongeacht het land van waaruit de bestelling wordt geplaatst. De rechtbank te Amsterdam is exclusief en bij uitsluiting bevoegd kennis te nemen van uit deze overeenkomst voortvloeiende geschillen.https://www.ibood.com/nl/nl/terms/

1paul
door 1paul - Apr 3, 2021 om 09:15
3201 Antwoorden / 0 Vragen
0

in principe heb je recht op de totale som terug bij een non-conform produkt, veel verkopers, daar moet u uw recht halen, houden zich hier niet aan trouwens.

feitelijk gezien kunt u nu alsnog de koop ontbinden hierom en dat moet u dus via de verkoper laten lopen....

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

si
simon1969 - Jun 17, 2024 om 16:00
Winkels & webshops
Bij een onlinewinkel naalden besteld en betaald maar bedrijf leverd niet

Bij een onlinewinkel naalden besteld en betaald maar bedrijf leverd niet

Ik heb op 19 mei 2024 100 stuks injectienaalden besteld en betaald bij Safe Products.nl. Krijg netjes na betaling een mailtje van de betaalde order en dat deze binnen 2- 5 werkdagen geleverd zou gaan worden. Tot op heden is er niets geleverd en ik had ze juist snel nodig voor mijn medicijnen iname. Mijn apotheek kan deze maat naalden niet leveren en ben dus aangewezen op een online winkel. Ik heb ... Lees meer

Be
Ben van de Klok - Jun 18, 2024 om 12:13
Vakantie & reizen

Behandelen jullie nog klachten mbt Ryan air?

onterechte fee gevraagd bij incheck balie eindhoven, door fout in systeem van Ryan air.
Om in te checken moet je land van uitgifte van je paspoort opgeven .
Onze paspoorten zijn uitgegeven in Curacao, maar het systeem van Ryan air geeft die optie niet.
Dus konden we niet online inchecken

Nadat we onze bagage hadden afgegeven bij de drop off balie, zijn we naar andere bali ... Lees meer

Ma
Martengeu - Jun 15, 2024 om 10:00
Winkels & webshops

Brugman legt de voorwaarden anders uit dan op papier.

Een samenvatting van mijn verhaal is onderaan dit stuk tekst te lezen.

Binnenkort gaan mijn vriendin en ik verhuizen en trekken wij onze eerste koopwoning in. De woning is in prima staat en we zijn er daarom reuze blij mee, maar heeft wel een aardig verouderde keuken en badkamer. Omdat dit onze eerste woning is en alles wat hier bij komt kijken hierdoor nieuw is voor ons, zijn wij ons g ... Lees meer