anonimus
door anonimus Oct 14, 2016 om 11:38
Geldzaken & recht

Dochter RECHT op persoonskaart gegevens van overleden Moeder?

Heb ik als dochter recht op de gegevens van de persoonskaart van mijn overleden moeder???

2815 11 Rapporteer

ja
door jackyh - Oct 14, 2016 om 11:42
953 Antwoorden / 4 Vragen

Wat bedoeld u met recht. Inzage of gebruik.

tijger1
door tijger1 - Oct 14, 2016 om 11:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Recht? Hoezo?

reflecs
door reflecs - Oct 14, 2016 om 11:52
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Wat bedoelt u met persoonskaart?

edrick3
door edrick3 - Oct 14, 2016 om 11:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je bedoelt de gegevens die opgenomen zijn in de BRP (Basisregistratie Personen), sinds 2014 de opvolger van de GBA (Gemeentelijke Basisadministratie) ?
Daar kun je niet zomaar inzage in krijgen.
Moeder kon daar met haar DigiD wel naar kijken.

tijger1
door tijger1 - Oct 14, 2016 om 11:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 14, 2016 om 12:30
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Waarom uw vraag, is aan u het recht om inzage door uw gemeente geweigerd?

tenormin
door tenormin - Oct 14, 2016 om 12:38
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Zie dat de antwoorden vol met vraagtekens is beantwoord. Misschien een toevoeging uwerzijds wat het iets duidelijker maakt van de bedoeling van uw vraag. En mijn vraagteken werkt niet. ☻

Cookies
door Cookies - Oct 14, 2016 om 13:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als je het hebt over ID-bewijs of paspoort, dat mag je houden als je dat graag wilt. Gebruiken mag natuurlijk niet.

Net als anderen begrijp ik eigenlijk deze vraag niet zo.

anonimus
door anonimus - Oct 14, 2016 om 13:41
73 Antwoorden / 44 Vragen

Aanvulling: Van iedereen worden gegevens bewaard bij de gemeente waar men woont. Ook in voorgaande plaatsen kunnen nog gegevens bewaard zijn.
Voorheen heette dat "Persoonskaart" maar tegenwoordig zal dit vermoedelijk anders heten en is veel digitaal gemaakt.
Op de kaart staan gegevens zoals wie de ouders waren.......Eigen naam...Geboorte datum.......Overlijdensdatum....Gehuwd met.... incl. data.....en Huwelijk ontbonden door..........Geboren kinderen.....incl. geboorte datums.........en alle adressen waar de betreffende persoon gewoond heeft incl. data.
Aangezien ik vragen heb met betrekking tot mijn eigen bestaan en daar nooit enig antwoord op gekregen heb, vind ik misschien antwoorden in de persoonskaart van mijn recent overleden moeder. Ik heb nooit antwoorden gekregen omdat de omstandigheden rond mijn geboorte nogal beladen was en met GROTE schande omgeven. Er werd nooit over gesproken en alles gedaan om zover men kon dit ook via allerlei wegen "onzichtbaar" te maken. Het was onbespreekbaar en werd dood gezwegen.
Ik heb de "persoonskaart" van mijn moeder nu opgevraagd bij de gemeente waar ze woonde en heb me als dochter geindentificeerd...........maar het is geweigerd.
Ik kan daar bezwaar tegen aantekenen bij het College van burgemeester en wethouders.......maar ik wil graag weten of ik er RECHTEN aan kan ontlenen. Vandaar mijn vraag.

alexishoop
door alexishoop Oct 15, 2016 om 22:51
561 Antwoorden / 6 Vragen

dat mag alleen de vertegenwoordiger van erfgenamen opvragen, gemakkelijkste is dat kort na overlijden, dan werkt digid nog en heb je inzage tot 1994 van alle woonadressen, en anders kun je tegen betaling een volledige inzage krijgen van persoonskaarten via

http://cbg.nl/diensten/onderzoeksvragen/

marita5
door marita5 - Oct 14, 2016 om 14:03
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Anonimus ,

Misschien heeft u hier iets aan :

 .Persoonskaarten en gegevens uit de GBA zijn niet openbaar. Gegevens uit persoonskaarten en informatie uit de GBA over overleden personen kun je schriftelijk aanvragen bij het CBG. Je ontvangt dan een uittreksel met de belangrijkste informatie.

Voor verder informatie klik op de rode regel .

https://www.wiewaswie.nl/wegwijzer-brongebruik/bevolkingsregister/

aurora1
door aurora1 - Oct 15, 2016 om 15:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als uw moeder bij een kerk ingescheven stond is misschien via die weg informatie te vinden.
Of op internet zoeken op haar meisjesnaam, de naam van broers of zusters (als ze die had) van haar, of ooms en tantes van haar. of namen van aangetrouwde familie. Soms is via stambomen en andere registers (bijv. van uitgevoerde beroepen) nog wel het e.e.a. te vinden, meestal dan door op namen op internet te zoeken (soms met erbij vermelden van vroegere woonplaatsen).