Bitterbleu
door Bitterbleu Aug 9, 2009 om 09:30
Geldzaken & recht

Een hoog speeltoestel in de tuin van de buren

Geachte experts, net terug van vakantie komen hebben we moeten constateren dat de buren achterin hun tuin een groot houten speeltoestel/hut gemaakt hebben. Het toestel is zo hoog dat deze minstens 2 meter boven alle tuinen staat. Je kunt zo in alle tuinen kijken en de huiskamer inkijken. Ook is het toestel qua materiaal niet mooi om tegenaan te kijken. Omdat wij van plan zijn ons huis binnen niet al te lange tijd te koop te zetten zijn wij hier niet blij mee. Kunt u mij vertellen of dit zomaar mag en of wij er iets tegen kunnen doen?

45524 29 Rapporteer

kenwel2
door kenwel2 - Aug 9, 2009 om 10:31
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag mansterkas: Een speeltoestel met een hoogte van 3 meter mag vrij worden geplaatst. Een speeltoestel van meer dan 3 meter hoog: Daar moet wel een lichte bouwvergunning voor afgegeven worden (bron: vrom) Indien u het vermoeden heeft dat e.e.a niet zal zijn uitgevoerd, en het speeltoestel is inderdaad meer dan 3 meter hoog, dan zou u kunnen informeren bij uw gemeente, of voor dit lichte bouwsel een vergunning is verstrekt. Maar: u verstoort met dergelijke actie te ondernemen, wel de rust tussen u en uw buur, zo niet meerdere buurtgenoten, wilt u dat wel? Dat zou ik mij dan toch heel sterk afvragen, het is een speeltoestel, meestal is dat na enkele jaren wel weg, kinderen worden sneller ouder dan u denkt..

Succes,

Henri

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 9, 2009 om 10:41
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag mansterkas,

Even met de buren over je probleem praten kan al veel oplossen. Is het een bouwwerk dat in de vakantie door de jeugd is opgetrokken, dan zal zich dit probleem na de vakantie vanzelf oplossen.

Wanneer het speeltoestel/hut permanent is en in de grond staat zal een bouwvergunning nodig zijn. Alleen op de grond staand (verplaatsbaar) kun je er weinig tegen doen. Wanneer je het af laat breken onder druk van de gemeente krijg je een
slechte buur die tijdens de verkoop nog veel meer "roet in het eten"
kan gooien.

Mocht de buur niet mee wil werken, kun je ook nog de rest van de buurt mobiliseren wanneer zij dit bouwwerk ook als last ervaren.

Beter is het om het probleem met de buur als volwassen mensen rustig bij een pilsje of kop koffie te bepraten. Wanneer je het niet goed aanpakt heb je zo ruzie.

Hardware ERror MAN.

kroonmeester
door kroonmeester - Aug 9, 2009 om 10:50
457 Antwoorden / 45 Vragen

Er zijn een aantal vrijstelingen (w.o. schuurtje, speeltoestellen) voor een bouwvergunning, staat in de bouwverordening van uw gemeente, conform de Wet ruimtelijke ordening (Wro).

Informeer eerst bij uw gemeente afdeling handhaving. Nu heeft het nog te maken met de afmeting, m², van de tuin.

Binnenkort (medio 2010) komt nieuwe wetgeving over bebouwing en speeltoestellen in de tuin, daar worden afmetingen (m²) van het object verruimd.

aquarius
door aquarius - Aug 9, 2009 om 10:59
259 Antwoorden / 63 Vragen

Dag Mansterkas,

Google leert mij dat er blijkbaar in elke gemeente andere normen voor bestaan. Ik heb maximale hoogtes gezien van 2.00, 2.70 en 3.00 meter hoog. U zou dus bij uw eigen gemeente navraag moeten doen.

Als dat toestel zo hoog is dat ook in huiskamers en tuinen van andere buren gekeken kan worden, dan kunt u de koppen bijelkaar steken en gezamenlijk het probleem bespreekbaar maken bij de buren met het hoge speeltoestel. (Wel kinderachtig trouwens dat ze dat ding toevallig tijdens uw vakantie hebben opgezet).

Er staat een heleboel geschreven in het Burgerlijk Wetboek, boek 5, titel 4: "Bevoegdheden en verplichtingen van eigenaars van naburige erven". Lees dat er maar op na. Google naar "burenrecht" en klik op het 2e item.

Succes met de verkoop van het huis.

kenwel2
door kenwel2 - Aug 9, 2009 om 11:09
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@kroonmeester;

'Binnenkort (medio 2010) komt nieuwe wetgeving over bebouwing en speeltoestellen in de tuin, daar worden afmetingen (m²) van het object verruimd'

Is helemaal, absoluut niet aan de orde, je hebt de klok horen luiden.....? Het is een wetsvoorstel, wat nog helemaal behandeld moet worden in de kamer, er wordt weer wat geroepen, en gelijk denkt iedereen: Zo, ik kan bouwen! Echt niet!!! Zo gemakkelijk ligt dat niet.

(Ben hier zelf met vergunning\verbouwing bezig, vandaar..)

Vraagsteller/ster moet inderdaad eerst eens een rustig gesprekje gaan voeren met de buren,indien mogelijk, je weet niet wat dat voor wonderen op (kan) leveren, by the way: een losstaand groot speeltoestel: Ook daar is een vergunning voor nodig...maar, ik persoonlijk zou het niet zo op de spits drijven, zeker gezien het feit, dat er een woning verkocht moet worden, nieuwe kandidaat koper(s) gaan tenslotte (vaak) op info uit in de buurt, al is het maar in de vorm van vragen stellen aan een passant daar.

In ieder geval: Succes met de verkoop!

Henri

vladja
door vladja - Aug 9, 2009 om 11:22
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Besluit bouwvergunningsvrije en licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken

Hoofdstuk II. Bouwvergunningsvrij bouwen

Artikel 3

2. Behoudens in gevallen als bedoeld in artikel 5 wordt als bouwen van beperkte betekenis als bedoeld in artikel 43, eerste lid, onderdeel c, van de wet voorts aangemerkt het bouwen van:

a. een speeltoestel , als bedoeld in artikel 1, onderdeel c, van het Warenwetbesluit attractie en speeltoestellen, mits de hoogte, gemeten vanaf de voet, minder is dan 3 m;

Warenwetbesluit:

Artikel 1, onderdeel c:

speeltoestel : een inrichting bestemd voor vermaak of ontspanning waarbij uitsluitend van zwaartekracht of van fysieke kracht van de mens gebruik wordt gemaakt;

Op grond van bovengenoemde wetgeving kunt u er niets tegen doen, mits het niet hoger is dan 3 meter.

Vladja

vladja
door vladja - Aug 9, 2009 om 11:44
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zie:

http://www.vrom.nl/bouwregelgeving_helpdesk

Vul in bij vraag nr.: 368

Klik op toon resultaat en klik dan de vraag aan.

Vladja

stacey
door stacey - Aug 9, 2009 om 12:00
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Als het een HUT betreft valt dit mi niet onder de noemer speeltoestel;

--speeltoestel : een inrichting bestemd voor vermaak of ontspanning waarbij uitsluitend van zwaartekracht of van fysieke kracht van de mens gebruik wordt gemaakt; --

Als ze op 3 meter hoogte met hun verrekijkertje uit een raampje kunnen gaan zitten loeren lijkt me dit niet (zondermeer)  toegestaan.

Misschien kun je hier dan nog wat mee;

Artikelen uit Burgerlijk Wetboek over relatie tussen buren
Een aantal artikelen uit het Burgerlijk Wetboek over de relatie tussen buren is bij het bouwen van belang.
Download artikelen (pdf, 86 KB)

--------Artikel 50

1. Tenzij de eigenaar van het naburige erf daartoe toestemming heeft gegeven, is het niet geoorloofd binnen twee meter van de grenslijn van dit erf vensters of andere muuropeningen,

dan wel balkons of soortgelijke werken te hebben, voor zover deze op dit erf uitzicht geven.---------

Ga gesprek aan met de buren, lukt die niet doe dan navraag bij je gemeente zou ik zeggen.

Succes,

geer56
door geer56 - Aug 10, 2009 om 12:12
100 Antwoorden / 9 Vragen

Je moet je natuurlijk afvragen of een hut nog onder speeltuig valt ik zou de bouwcommissie in je gemeente het even vragen overigens is dit nu weer zo'n gevalletje hersenloos asociaal gedrag dat we met z'n alle steeds makkelijker doen zie reclame

boneka
door boneka - Aug 10, 2009 om 12:30
77 Antwoorden / 13 Vragen

Ik vind het sowieso asociaal om zoiets te plaatsen. Je weet van te voren dat anderen daar last van kunnen ondervinden. Nogal leuk als straks een paar kinderen recht in je kamer kunnen kijken. Ik vind het hele beleid trouwens waardeloos van minister Krankcramer. Als het aan haar ligt mag er vanaf volgend jaar onbeperkt gebouwd worden tot wel 4 meter hoog. Protesteren kan alleen naderhand via allerlei procedures. Lekker makkelijk beleid. Hoop ruzie en trammelant en proceskosten. Wat mij betreft was dat speeltoestel onmiddelijk afgebroken.

Voor wat betreft de koop kun je weinig doen. Bij mij hebben ze een flat geplaatst vlak in de buurt. Dat drukt mijn koopprijs ook. Bovendien kunnen ze van hun balkons ook recht in alle tuinen kijken. Ach ja wat kan het de gemeente schelen. Rekening houden met anderen is hier in Nederland al lang niet meer bij.

ve
door verantwoordt - Aug 10, 2009 om 12:58
1 Antwoorden / 0 Vragen

De hoogste vorm van intimidatie om als je niet aanwezig bent een ander met dergelijke onplezierigheden op te gaan zadelen. Dit zijn de gehaaide rakkers die brut aal en   zich nergens voor schamen,moeilijk is het om het ongedaan te krijgen.

druifje01
door druifje01 - Aug 10, 2009 om 13:41
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Men zou toch op de klompen aan kunnen voelen dat zoiets niet goed valt. Er waren nog eens tijden dat de buren geïnformeerd werden als men van plan was een feestje tot diep in de nacht te geven. Desnoods werden ze ook uitgenodigd om in de feestvreugde te delen. Helaas zijn zulke sociale fatsoensinvallen uit de gewoonte gesleten. Maar, misschien hebben de mensen er in al hun vreugde ook niet bij stil gestaan wat dit kindervermaak voor de buren betekent. We worden geleidelijkaan wel steeds asocialer. Rustig bespreken is wellicht aanbevolen.

du
door dubbelzout - Aug 10, 2009 om 14:04
100 Antwoorden / 0 Vragen

Fascinerend. De eerste reacties zijn van het oplossende model. Klaarblijkelijk is dat nog niet genoeg voor sommigen en die stappen over naar het model:  "ik had in Canada willen wonen, maar kan dat niet betalen, en alle anderen behalve ik zijn asociale halve zolen".  Men suggereert maar een eind in de ruimte en een volslagen onbekende wordt neergezet als een weet ik wat voor monster. Zelfs zaken die niet uit de vraag blijken worden breedvoerig afgebrand. Leer nu eens beseffen dat dit land een beete veel dichtbevolkt is.  In Canada is het veel ruimer. Buren op 6 km afstand. Gezellig toch?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 10, 2009 om 14:12
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ dubbelzout:

Ja, 't is wat, hè?

H.

vladja
door vladja - Aug 10, 2009 om 14:27
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Even de andere kant op fantaseren. Misschien hebben die mensen wel geen geld om op vakantie te gaan. De dure buurkinderen zijn wel allemaal op vakantie. Dus jongens, we timmeren een klimhok/hut in de tuin, dan hebben ze ook een avontuurlijke "vakantieplek".

Als ik in mijn huis op de 1e verdieping voor het raam ga staan, dan kan ik ook in alle tuinen en huiskamers en slaapkamers gluren. Daar heb ik geen boomhut voor nodig. Ik denk trouwens niet dat kinderen als eerste aan buren gluren denken in een klimhok/hut. Daar zijn volwassenen beter in.

Vladja

kenwel2
door kenwel2 - Aug 10, 2009 om 14:54
1574 Antwoorden / 13 Vragen

 vladja! Eindelijk eens een reaktie van je waar ik mij niet voor 100 maar voor 1000% in kan vinden,prima!

Ook ik heb perfekte kinderjaren gekend, compleet met het omschrevene, maar mijn ouders hadden dan wel een tuintje van dik 100 meter diep en zo'n 25 meter breed, en gebouwd hebben we hoor!! (heb ook nog 4 broers en 1 zus)

Als kinderen tegenwoordig wat plezier maken, of een balletje trappen tegen een garagedeur, of een (boom)hut bouwen, dan wordt daar direct een titel aangehangen, zoals o.a 'asociaal'....!? Wat moeten ze dan, ruiten intrappen, mensen bedreigen, auto's in de fik zetten, noem het maar op..laat kinderen toch lekker buiten spelen! Hier in de buurt zijn het vooral (inderdaad) de oudere volwassenen, die elkander de gehele dag aan het begluren zijn achter de geraniums vanuit de balkonnetjes, of bovenverdiepingen van de woningen, kinderen doen wel andere dingen, zoals buiten spelen bijvoorbeeld, en dat moet gewoon, zo hoort het! Naar buten, zo ook wij nu, heerlijk!

Houdoe!

Henri

te
door teerg - Aug 10, 2009 om 16:52
6 Antwoorden / 2 Vragen

Er zullen altijd buren zijn die zelf de rottigheid aanhalen. Wachten op het moment dat andere buren niet thuis zijn  en er zelf met andere buren niet over willen of durven praten wat zij willen in hun tuin of met de tuin.Ik zou ook zeggen ga met ze praten, kijk of zij niet over de streep zijn gegaan en anders gewoon naar de gemeente gaan dan maar ruzie die ze zelf hebben aangehaald en niet jullie. Staan ze in hun gelijk dan moet je het los laten en geen pesterijtjes dan van beide kanten.

ji
door jing - Aug 10, 2009 om 17:24
3 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen de antwoorden van Viadja en Stacey zijn eigenlijk alleen echt terzake doende. De andere antwoorden zijn of fout of betreffen. slechts een deel van het probleem. Woorden als "asociaal" zijn hier weinig passend. Het is overigens een probleem met twee kanten, namelijk privaatrechtelijk (vertlies privacy) en publiekrechtelijk (wel of geen bouwvergunning). De twee aspecten hebben geen of weinig invloed op elkaar. Het privaatrecht betreft in dit geval het burenrecht en moet tussen de buren onderling worden geregeld. In principe heeft de overheid hier niets mee te maken. Het publiekrecht is in dit geval een gemeentelijke aangelegenheid.                                    Fleur

salute
door salute - Aug 10, 2009 om 18:20
48 Antwoorden / 110 Vragen

Met de buren erover praten kan heel veel oplossen, als er mee te praten is. Bij sommige buren is het van ikke ikke en de rest kan stikke. Ook bij mij is door de  buren, enkele jaren geleden, tjdens onze vakantie een gevlochten schutting geplaatst, welke nu helemaal begroeit is met klimop, die met lange slierten over de de schutting groeien. Met deze buren hebben wij en ook andere buren geen kontakt. Zowel  voor als achtertuin is bij onze buren een oerwoud omdat de tuinen niet onderhouden worden en inmiddels een poepdoos is voor de katten.

gr.

mamamama
door mamamama - Aug 10, 2009 om 18:46
68 Antwoorden / 7 Vragen

Mansterkas,

in je vraag heb ik niet kunnen lezen of de buren vóór jullie vertrek met vakantie nog overleg hebben gepleegd over hun plannen?

Een bouwwerk van meer dan 2m. zou geen belemmering hoeven te zijn voor eventuele toekomstige kopers. Zij weten immers niet hoe de situatie voordien eruit zag?

Zelf ben ik buurtbemiddelaar en zou u hetvolgend adviseren: indien u voordien altijd een goed kontakt met deze buren heeft gehad, zou u kunnen vragen waarom zij voor uw vertrek op vakantie niet even langs zijn gekomen om u even vóór te bereiden op de nieuwe situatie.  Heeft u zelf ook kinderen van gelijke leeftijd, zou u in een goed gesprek kunnen aangeven dat uw kinderen ook graag eens van het nieuwe speeltoestel gebruik zouden willen maken. Zoniet, zijn de buren achteraf misschien bereid er groen tegenaan te planten, en kunt u uw twijfels w.b. inkijk e,d, kenbaar maken.Enz, enz. Zo zijn er tal van mogelijkheden om de dingen achteraf alsnog op een plezierige manier mer elkaar te bespreken.

Zijn al deze opties niet mogelijk, dan hebben enkele "experts"voor mij al aardige tips gegeven. Denk eraan begeef je niet in een ruziesfeer als je van plan bent je huis binnenkort te verkopen!!

Wens ik u veel sterkte bij de onderhandelingen en komt u er niet uit, schakel eventueel de buurtbemiddelling in. Deze mensen zijn volledig opjektief en hebben veel ervaring met dit soort zaken. Vr,Gr.

ka
door karstdevries - Aug 10, 2009 om 21:24
11 Antwoorden / 1 Vragen

Schuttingen enz mogen maar 1.80 hoog zijn

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 10, 2009 om 22:12
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Karst:

Schuttinghoogte is plaatselijk verschillend. Dit is plaatselijk geregeld in het bestemmingsplan en/of in de APV. Meestal 2 mtr. voor achtertuinen.

H.

snicklehead
door snicklehead - Aug 11, 2009 om 10:40
12 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ben geen expert maar als me dit zou gebeuren zou ik ook inderdaad met de gezamenlijke buren de kopjes bij elkaar steken en samen gaan klagen ondanks al die regeltjes van vrom waar je niks aan hebt. Mijn vader bv. mocht niet eens een boom kappen in zijn eigen tuin, dat hebben we toen maar 's nachts gedaan:)
Vooral als je je huis net te koop aan wil bieden zou ik toch es driftig met die mensen gaan praten.
Succes

johanpc
door johanpc - Aug 11, 2009 om 11:00
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Bij ons achter heeft een van de buren een speel huis op palen plus een glijbaan van zeker 3 a 4 meterhoog neergezet en niemand doet daar moeilijk over.

ja
door janosbachi - Aug 11, 2009 om 11:12
1 Antwoorden / 3 Vragen
vladja
door vladja - Aug 17, 2009 om 12:34
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zie:

http://www.vrom.nl/bouwregelgeving_helpdesk

Vul in bij vraag nr.: 368

Klik op toon resultaat en klik dan de vraag aan.

Vladja

Bitterbleu
door Bitterbleu - Aug 17, 2009 om 12:39
55 Antwoorden / 59 Vragen

Hallo, excuus voor mijn late reactie. Helaas zijn de buren vantevoren niet op het idee gekomen om overleg te plegen. De relatie was overigens altijd goed. Niet uitstekend maar gewoon, leuk voor een praatje maar we kwamen niet bijelkaar over de vloer. Wij hebben overigens 2 pubers en zij een meisje van 3. Nu is het zo dat de buren aan de andere kant van onze buren wat minder makkelijke mensen zijn en die waren er helemaal niet blij mee. Dus die hebben op hoge poten geprotesteerd.

vladja
door vladja - Aug 17, 2009 om 12:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Mansterkas,

Dan halen de buren aan de andere kant dus voor u de kastanjes uit het vuur. U kunt zich beperken met de opmerking dat u er nou ook niet echt blij mee bent, dus gematigd om de verstandhouding niet te verstoren door er vol tegen in te gaan. Even afwachten hoe dat afloopt.

Uit nieuwsgierigheid: hoe hoog is het bouwwerk ?

Vladja

Bitterbleu
door Bitterbleu - Aug 18, 2009 om 12:57
55 Antwoorden / 59 Vragen

Hallo Vladja,

Inderdaad de buren hebben er minder belang bij om de relatie op dit ogenblik goed te houden. Dat was ook onze reactie, dat we er ook niet gelukkig van worden maar dat we op dit moment andere proriteiten hebben. Het bouwwerk is zo'n 5 meter hoog. Onze schuur is 3 meter hoog en het bouwwerk steekt daar zeker zo'n 2 meter bovenuit.