he
door hehenkamp Apr 23, 2021 om 12:53
Geldzaken & recht

Eerste salaris klopt dit wel

Hallo,

Mijn vrouw is na een korte werkloosheidsuitkering 22 maart begonnen bij een nieuw bedrijf. Nu heeft zij met het salaris dat vandaag uitbetaald is zo te zien enkel de dagen betaald gekregen die ze in maart heeft gewerkt en dus geen volledig salaris.

Klopt dit wel of is dit een fout die ze moeten rechtzetten? Of moet ik dan alsnog de inkomsten aan de UWV doorgeven en coveren zij dit bedrag.

Alvast bedankt,

2666 13 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 23, 2021 om 12:56
7210 Antwoorden / 3 Vragen

De dagen dat uw vrouw in april heeft gewerkt zal deze maand wel uitbetaald worden.
Wijzigingen altijd doorgeven.
https://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/tijdens-ww-uitkering/detail/wijzigingen-doorgeven

pino123
door pino123 - Apr 23, 2021 om 12:59
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Handig lijkt mij om dit even na te vragen bij het bedrijf, als mensen op invalbasis bijv. werken is het redelijk normaal dat de maand ervoor uitbetaald wordt als salaris. Heeft uw vrouw een vast uren contract dan zou je verwachten dat de overige uren van maart bij het salaris van april zou zitten.

Even navragen is simpelste.

mahadma
door mahadma - Apr 23, 2021 om 13:00
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Éérst werken, dàn geld ontvangen. dus zij had (in theorie) dus in april de gewerkte dagen uit maart moeten ontvangen. Nu kan het zijn (zeer aannemelijk) dat zij "te laat" kwam voor de betaling van april om dit boekhoudkundig te regelen. Het zou zo maar kunnen zijn dat zij nu de betaling van maar 2021 heeft ontvangen en in een 2de betaling binnen korte tijd het salaris van april 2021 ontvangt.

tijger1
door tijger1 - Apr 23, 2021 om 13:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is vandaag pas de 23ste. Veel bedrijven betalen pas rond de 27ste of 28ste uit. Dus wellicht nogenig geduld of anders navragen bij werkgever.

Of deze inkomsten aan het UWV opgegeven moeten worden, kunt u daar navragen.

me
door mein33 - Apr 23, 2021 om 15:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Haar salaris gaat in op de dag dat zij is begonnen te werken bij deze werkgever en de salarisuitbetaling van maart zal dus maar een paar dagen betreffen.
Dit kan toch niet zo verbazend zijn, of had zij gedacht een hele maand uitbetaald te krijgen en daar maar een paar dagen voor te hebben hoeven werken. :-))
Vanaf 1 april gaat haar volledige maandsalaris uitbetaald worden.

getty
door getty - Apr 23, 2021 om 15:45
4179 Antwoorden / 10 Vragen

UWV betaalt tot en met 22 maart. U kunt dat op de laatste specificatie zien. Langer niet (vanzelfsprekend)

en inderdaad : last hectometer even de salarusadministratie bellen

AWYeah28
door AWYeah28 - Apr 23, 2021 om 16:30
355 Antwoorden / Vragen

Beste,

Het UWV betaalt de uitkering tot en met de 21ste, daarna begint het dienstverband.
Het is zeer gebruikelijk dat het salaris van maand a wordt uitbetaald in maand b.
Per slot van rekening dienen zaken als overuren, ziekte en verlof verwerkt te worden alvorens er een salarisstrook gemaakt kan worden met daarop het uit te betalen bedrag, dit kan pas als de maand is afgerond.
Volgende maand zal uw vrouw dus een volledig salaris ontvangen.

Met de uitkering van het UWV en het gedeeltelijke salaris van maart heeft uw vrouw bij elkaar een volledig inkomen.
Als u de uitkering van het UWV nog niet hebt gestopt, of de inkomsten nog niet hebt doorgegeven dient u dit per ommegaande te doen, er mag niet meer dan een week zitten tussen het moment waarop u had kunnen weten dat er een verandering in inkomen of omstandigheden plaats zou vinden.

pe
door pebk - Apr 23, 2021 om 16:34
583 Antwoorden / 0 Vragen

Het ligt heel erg aan het bedrijf. Dat kan voor uw vrouw even lastig zijn. Het kan heel goed dat in april het loon voor maart wordt betaald. Bij mijn werkgever is dat niet zo, maar wettelijk moet het (maand)salaris binnen een kwartaal (achteraf) betaald worden. Het beleid hangt van de werkgever af, maar dient wel vastgelegd te zijn.

En zoals anderen al zeiden; t/m 21 maart is voor rekening van het UWV.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/wanneer-betaalt-mijn-werkgever-mijn-loon

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 23, 2021 om 18:27
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Wettelijk dient de loonbetaling plaats te vinden over de periode die bij arbeidsovereenkomst is vastgesteld. Zoals ook genoemd in de info waarvan u een link geeft.  iDat kan per dag zijn, per week, per 4 weken, per maand, per kwartaal.  Dit kan ook bij CAO zijn geregeld.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 23, 2021 om 18:38
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ten eerste, indien uw echtgenote van het UWV de uitkering ontving tot 22 maart zal er niet gekort worden. Dat gebeurt wel indien de uitkering nog de gehele maand maart betrof.
U behoeft niets door te geven, indien nodig dient uw echtgenote dat te doen.
Qua salarisuitbetaling is het vooral van belang of er sprake direct in een loondienstverband werken bij een werkgever zijnde geen uitzendbureau, payrolbedrijf.
In de situatie van werken via een uitzendbureau of payrolbedrijf is de uitbetaling altijd achteraf. De inlener dient dan eerst gedeclareed te hebben over de gewerkte periode voordat het verwekt kan worden. Soms per week, soms per 4 weken,soms per maand maar dan altijd tegen het einde van de eerstvolgende periode. Indien uw echtenote dus via een uitzendbureau of payroller werkt kan het dus zo zijn dat zij eerst tegen eind mei het salaris over april ontvangt.
Omdat via uitzendbedrijven en payrollers normaliter de betaalperiode een week is zal dat echter bij uw echtgenote niet het geval zijn.

Het is niet uit te sluiten dat de betaling over maart apart is verwerkt en de uitbetaling over april nog volgt. Bij werken bij een werkgever, niet zijnde uitzendbureau of payroller dient dat wettelijk voor het einde van de maand te zijn. En dan resteren nog 7 dagen.

In alle ernst, juist voor dit soort zaken is het zinvol om lid te zijn van een vakorganisatie.

he
door hehenkamp - Apr 26, 2021 om 11:11
1 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor jullie antwoorden. Ze is bij het bedrijf zelf in dienst, niet bij een payroll of uitzend dienst

Ze heeft inderdaad enkel de dagen vanuit maart betaald gekregen en geen enkele dag die ze in april gewerkt heeft.
Bij navraag kreeg ze volgende reactie:

Salarissen worden op de 25ste van de maand uitbetaald op basis van de maand ervoor, salaris van april wordt dus in mei overgemaakt.

Is dit wel toegestaan?

AWYeah28
door AWYeah28 Apr 26, 2021 om 11:59
355 Antwoorden / Vragen

Het is niet alleen toegestaan, maar wordt ook bij zeer veel bedrijven toegepast.

me
door mein33 - Apr 26, 2021 om 11:25
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR HEHENKAMP - 26 APR. 2021
Salarissen worden op de 25ste van de maand uitbetaald op basis van de maand ervoor, salaris van april wordt dus in mei overgemaakt.
Is dit wel toegestaan?

Ja, dat mag. Het maandsalaris mag tot een maand later dan de gewerkte maand worden uitbetaald.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Apr 26, 2021 om 15:35
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Helaas mag dit.

Alles in Maart verdiende  per 25 april uit te betalen.
Dan word het nu 26 april pas...

Ik vind 25 dagen voor uitbetalen vrij lang als oud werkgever.
Zelf had ik  de 4 weken en  de maandag erop  overboeken, zelfs eventuele overuren.

Deze werkgever plukt dus  geld van gehele personeel over 25 dagen.
1 weekje later zou ik redelijk vinden maar dit  is  hoe jaag je mensen weg methode.
Vooral als een bedrijf failliet zou gaan,    als ze  op 24 mei failliet gaan  komt  April en Mei niet binnen en moet je lang op UWV wachten, die dit dan voorschiet   in dat geval.

Ik zie dit nu als een voordelig krediet  op je eigen  werknemers.
Banken zijn duurdere maar  niet echt netjes, zo lang geld vasthouden.