EON gaat rekeningen naar boven bijstellen: niet betalen?
Ik word door Kassa op kosten gejaagd. Ik heb een zg. pinokkio televisie. Dat is een televisie met een ingebouwde leugendetector. Bij het item waar de direkteur van eon aan het woord kwam, werd zijn neus zo lang dat hij zelfs dubbelgevouwen niet meer paste in mijn 47" televisie, Ik denk dat de man nog wel een keer terug zal komen, hetzij in Kassa, hetzij in Opgelicht, hetzij in Opsporing Verzocht en dan is mijn televiesie dus echt te klein.
U wil dus eigenlijk dat E-ON klanten die teveel hebben betaald worden gecompenseerd maar de klanten die te weinig hebben betaald met rust moet laten. Ik vind dat weer typisch Nederlands denken want als een bedrijf een fout maakt in het voordeel van de klant blijven we oorverdovend stil in de hoop dat het bedrijf er niet achter komt maar als er een fout in het nadeel van de klant wordt gemaakt staan we op de barricades en schreeuwen we moord en brand. Uw stelling "gedane zaken nemen geen keer" kan tweeledig worden uit gelegd want als men niet binnen een bepaalde termijn reageerd op een foutieve factuur dan wordt de factuur als kloppend afgedaan of dat nu in het voordeel of nadeel van beide partijen is maakt dan niet meer uit. Dat de afrekening te ingewikkeld is opgesteld kan ik enigszins wel begrijpen want de correctiefactor voor elektra is helemaal niet van toepassing die regel had dus weggelaten kunnen worden. dat neemt niet weg dat als de afrekening ook daadwerkelijk gelezen zou worden de help desk van E-ON overuren had gemaakt om alle foutieve afrekeningen te corrigeren en was een fout die eerder als een incidenteel werdt afgedaan direct aangepakt. Nu krijgen klanten die enkel naar het bedag onder de streep hebben gekeken alsnog een juiste afrekening toegestuurd en dat kan ook wel eens nadelig uitvallen maar die kans acht ik vrij klein want als de correctie factor - 3 zou zijn wordt er op 2000 Kwh maar 667 Kwh in rekening gebracht.
De opmerking dat is weer typisch Nederlands vind ik misplaatst. Toen de presentratrice dat zei dacht ik nog, waar slaat dat op. Elke fout moet gecorrigeerd worden. Verder geloof ik niet, dat als de winkel van de Laptop geprocedeerd had, de koop doorgegaan was. Men had de Laptop terug kunnen eisen of anders het restbedrag kunnen invorderen.
"Ik vind dat weer typisch Nederlands denken want als een bedrijf een fout maakt in het voordeel van de klant blijven we oorverdovend stil in de hoop dat het bedrijf er niet achter komt maar als er een fout in het nadeel van de klant wordt gemaakt staan we op de barricades en schreeuwen we moord en brand."
Zeker niet. Als ik bij de kassa van de supermarkt merk dat iets te weinig is aangeslagen dan zeg ik het gewoon. Waarop ik vaak te horen krijg dat dat wel heel eerlijk is, maarja, als het in mijn nadeel is zeg ik het ook.
In dit geval gaat het echter om facturen die reeds zijn voldaan. En ook niet vorige week, maar sinds januari. Het energiebedrijf heeft een verantwoordelijkheid om een correcte factuur te sturen, dat is namelijk een professioneel bedrijf. Al helemaal omdat die factuur niet simpel is te controleren. Maakt het energiebedrijf dan een fout in het nadeel van de consument, dan zullen ze dat moeten compenseren: ze hadden namelijk een verantwoordelijkheid.
Diezelfde verantwoordelijkheid maakt ook dat de consument erop moet kunnen vertrouwen geen onverwachte naheffingen te krijgen, zeker niet drie kwartalen later.
Ethisch gezien: moet de consument betalen? Ja, natuurlijk. Mag E-on daar netjes om vragen? Ja, daar mag E-on netjes om vragen. Mag E-on dat opeisen? Nee, dat mag E-on niet opeisen. De consument heeft te goeder trouw de factuur voldaan en mocht er vanuit gaan dat daarmee de kous af zou zijn. Als je bedrijven toe gaat staan om dit op te eisen krijg je straks bedrijven die facturen van 5 jaar oud gaan controleren en gaan proberen alsnog het geld binnen te harken. Nee, als een bedrijf er echt bovenop zit en zéér snel na het maken van de fout er werk van maakt om deze te herstellen dan valt er wat voor te zeggen. Maar je kan niet tot in de lengte van dagen foutieve facturen corrigeren.
@Jackyh: Nee, na levering kan een verkoper de laptop niet meer terugeisen. Er kan dan tenslotte al vanalles mee zijn gebeurd: persoonlijke bestanden kunnen erop zijn gezet, er kan koffie overheen zijn gemorst of hij kan gestolen zijn. De laptop had een nieuwe eigenaar en de koper had zijn deel van de overeenkomst voldaan dus van terugdraaien kan geen sprake meer zijn. Dan blijft over het betalen van het restbedrag. Ook dat is geen optie: de koper wist tenslotte niet wat dan wel de juiste prijs had moeten zijn. Dit is dus gewoon een gevalletje leergeld voor de betreffende winkel geweest: even de factuur controleren voor je de doos inpakt. Voor een consument is het niet anders. Als ik naar een elektronicawinkel ga en ik zie een scartkabel voor 1500 euro dan is dat ook een belachelijk bedrag. Maar als ik hem afreken kan ik fluiten naar mijn geld, als ik handelsbekwaam ben tenminste. Ik kan niet naar de rechter stappen en zeggen dat de prijs totaal bezopen is. De rechter zal het dan wel met me eens zijn dat de prijs bezopen is, maar hij zal me ook vragen waarom ik dan in godsnaam mijn pinpas door de gleuf heb getrokken. Leergeld dus: controleer de factuur voor je iets gaat betalen òf leveren.
Schrale troost voor de winkel is dat ze geen lange garantie hoeven te leveren op de laptop. In Nederland heb je garantie voor een redelijkerwijs te verwachten gebruikstermijn. Van een laptop van 4 euro kan je natuurlijk letterlijk niks verwachten. Als de winkel geen specifieke garantietermijn heeft aangegeven dan is de garantie dus nul. Sowieso is het in zo'n geval natuurlijk slimmer om de fabrieksgarantie te gebruiken, de winkel gaat waarschijnlijk geen goede service meer leveren. ;-)
Het is een beetje een mentaliteits kwestie want geef je direct aan dat je te weinig hebt betaald of wacht je af in de hoop er mee weg te komen. Het laatste komt het meest voor omdat een bedrijf maar beter op had moeten letten bij het opstellen van de rekening dus als er een gecorrigeerde rekening komt de dupe zijn van hun fout en zeker niet bij willen betalen want dan had het bedrijf de fout maar niet moeten maken.
Heb nog nooit zoiets vreemds gehoord. Bovendien zei die meneer op tv dat hun syteem fouten er vanzelf uit zou halen. Corrigeren zou niet nodig zijn als je EON moet geloven. Als mensen moeten bijbetalen dan komt EON weer slecht in het nieuws. Is dat wat ze willen?
Wat een onzin. Als een bedrijf fouten maakt, moeten ze dat herstellen, maar ook als er ergens te weinig in rekening gebracht zou zijn, heeft het bedrijf het recht dat alsnog te innen.
Dat bedrijf moet dan, als het over grote bedragen gaat, wel coulant zijn met een afbetalingsregeling.
Er werd gisteravond nou net gedaan of zo'n afrekening van een energiemaatschappij hogere wiskunde is en dat de klanten daar totaal geen wijs uit zouden kunnen worden.
Je geeft de standen op en daar volgt een jaarverbruik uit. Hoe moeilijk kan dat zijn?
Ook Brecht schijnt die afrekening niet te bekijken. Lekker dom voor een presentator van zo'n consumentenprogramma.
Als het verhaal van die man van EON klopt, zou het alleen gaan om klanten die daar weggingen. Nog wonderlijker. Waarom daar een correctiefactor en bij anderen niet?
Ook zou het nog kunnen zijn dat er klanten zijn met een correctiefactor minder dan 1, nog ongeloofwaardiger. Op grond van wat?
En hoe zit het dan in voorgaande jaren?
En waar slaat die correctiefactor dan op?
Uitermate slecht afgewerkt onderwerp.
Maar om uw vraag te beantwoorden: Of u gek bent, weet ik niet, ik ben geen psychiater, maar EON heeft zeker wel een poot om op te staan.
Maar ik had dan wel een afrekening van een klant willen zien, met een correctiefactor van bijvoorbeeld 0,5 of zo.
Er werd in het geheel niet duidelijk waar die correctiefactor nou betrekking op had.
....meen begrepen te hebben, dat het om de zeldene sitiatie gaat waarbij iemand vier meters heeft.
Dat is tegenwoordig heel normaal, een slimme meter heeft altijd 4 tellers.
@hansjeklein: het ging over meters met vier telwerken. Een gemiddelde digitale energiemeter heeft vier telwerken.
Maar alleen als je teruglevert, door zonnepanelen, heb je vier standen. Maar dan is er nog steeds geen correctiefactor van toepassing.
Andere bedrijven zouden ook een correctiefactor voor stroom hebben, maar er werden geen namen genoemd. Ben al een paar keer overgestapt maar heb dit nog nooit gezien. En een stroommeter met 4 telwerken? Wonderlijk.
Vier telwerken heb je bij een electronische meter als je ook teruglevert.
Ook nog nooit ergens een correctiefactor voor elektra gezien.
Ik heb een meter met vier telwerken.
Ik ook, volgens mij alle slimme meters, voor het geval dat je ooit gaat terugleveren met zonnepanelen.
En gedane zaken nemen geen keer.
Nou dan ook niet als je teveel hebt betaald, want het kwartje valt natuurlijk niet alleen in het voordeel van de consument.
Diewilik
Dat is normaal gesproken ook zo. De uitzondering zit hem erin dat veel consumenten redelijkerwijs niet hadden kunnen weten dat de factuur onjuist was. Stel je koopt een broek op internet voor €100, je krijgt een factuur voor €788 en vervolgens betaal je die ook gewoon, dan is het maar de vraag of je het verschil ooit terug zal zien. Bij het invullen van het bedrag had het je op moeten vallen dat er iets niet klopte. Maar deze fout was blijkbaar niet zo evident: ook EON zelf had het ruim een half jaar niet door. Hoe kan je dan verwachten dat de consument het door zou hebben? Ethisch gezien ben ik het met je eens hoor, gewoon betalen. Wel zo netjes. Mag EON ook netjes om vragen. Maar dat kan niet opeisbaar zijn. Krijg je bovendien hele nare situaties van als bedrijven alle facturen van de afgelopen jaren die reeds zijn voldaan gaan aflopen.
Even op en rijtje: E.ON rekent teveel, schandalig, direct terugbetalen, E.ON rekent te weinig, hoe durven ze het alsnog te innen, mmmm
Er waren in de uitzending geen rekeningen te zien met een correctiefactor kleiner dan 1, gek he, dat ondersteunt natuurlijk het verhaal niet.
Geen andere bedrijven die de correctiefactor hanteren? Eneco en Oxxio doen het wel bijvoorbeeld, toch geen kleintjes lijkt me.
Opzet bij E.ON? Alle energiebedrijven staan (terecht) onder toezicht van autoriteiten zoals de ACM. Dus E.ON riskeert een onderzoek door 'bewust' 2500 klanten op een totaal van honderdduizenden te benadelen en daarmee een kans op een boete die een veeldvoud is van wat dit zou opleveren? mmmm
En dan die rekening: de OVERHEID dicteert de inhoud en vorm van de uniforme energierekening, niet de energiebedrijven. Ja die is ingewikkeld, net als een pensioenoverzicht. Maar de meeste mensen zijn nu eenmaal niet bereid meer dan 5 minuten per jaar aan zo'n overzicht te besteden, geen probleem, maar dan ook niet zeuren. Net als wanneer je niet gaat stemmen maar wel op de regering afgeeft. Eerst investeren dan bekritiseren.
Eneco hanteert zeker te weten geen correctiefactor. En waarom zouden ze. Die correctiefactor is voor gas, niet voor elektra. Als voorbeeld. 4. Gaskwaliteitcorrectiefactor of calorische waarde De hoeveelheid energie die een m³ gas levert varieert. De Gasunie stelt deze waarde elke maand opnieuw vast. Als deze waarde anders is dan de waarde die de netwerkbeheerder hanteert, wordt het verschil via de correctiefactor verrekend. Deze factor ligt meestal tussen 1,0 en 1,3.
https://www.consumind.nl/assets/uploads/files/Jaarrekening%20Eneco(1).pdf
Pagina 3 bovenaan, factor 1 bij zowel laag als normaal tarief stroom. Dus jawel, ook bij Eneco staat hij er op.
Uw link werkt niet.
Foutje Tijger1, Eneco gebruikt inderdaad wel een factor, met name 1 en 0,99191 geconstateerd op eigen nota.
Dus u bent dan blijkbaar die uitzondering dat u minder hoeft af te rekenen dan dat u verbruikt hebt. :-)) die factor minder dan één slaat wel op gas.
Volkomen terecht dat mensen die teveel hebben betaald hun geld terug krijgen en vanzelfsprekend ook volkomen terecht dat mensen die te weinig hebben betaald moeten bijbetalen. Het werkt natuurlijk 2 kanten op. Vond het weer een echte linkse vraag van die Brecht of mensen dan niet hoefden bij te betalen. Sloeg werkelijk nergens op.
En zo moeilijk is het niet hoor om een energienota te controleren. Vaak een kwestie van geen zin hebben en 'het zal wel'.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer