Ai
door Aika1 Nov 30, 2020 om 15:56
Geldzaken & recht

Erfenis en email rechtsgeldigheid

Mijn vader is overleden. Mijn broer en ik zijn de erfgenamen (moeder is al eerder overleden). Nu had me broer mij een email laten sturen omtrent een overeenkomst die we na het overlijden hadden gesloten. Te weten dat zijn dochter dus ook een klein deel van de erfenis zou krijgen. Ik ben onder voorbehoud van de bedragen die mijn broer mij doorgaf akkoord gegaan om de email te schrijven aan hem. Deze bedragen heb ik ook genoemd in de email. Nu is het deel wat zijn dochter krijgt ineens een flink stuk verhoogd. En tevens de mededeling dat als er nog facturen binnen zouden komen dat we dat dan door ons drieen zouden verdelen. Ik ben daar niet mee akkoord gegaan aangezien ik vind dat het eerst van het deel van zijn dochter betaald moet worden. En tevens gezegd dat aangezien de bedragen die hij doorgaf niet kloppen ik afzie van de eerdere email overeenkomst. En dat ik nu wil dat alles door 2 gedeeld worden en dat hij van zijn eigen deel zijn dochter maar iets moet geven. Kan ik dit zo maar doen, aangezien mijn broer dus eigenlijk de overeenkomst gebroken heeft door de bedragen verkeerd voor te spiegelen en dan ineens met het stuk aan te komen dat eventuele nagekomen facturen ook nog eens voor 1/3 door mij betaald moeten worden? Gaat mij dus met name erom dat ik zeker wil weten dat de email niet meer rechtsgeldig is eigenlijk. In een normale situatie zou de verdeling 50/50 zijn, maar door die email is dat wellicht anders komen te liggen.

2285 13 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 30, 2020 om 16:07
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Raadpleeg een notaris waarbij ik aanteken dat op basis van de wetgeving de dochter van uw broer geen erfgenaam is en wettelijk hij dus niet meer of minder dan het wettelijk aandeel zou moeten hebben. Daarbij is ook nog aan de orde dat zowel u als uw broer wel 'opdraaien' voor de erfbelasting over het wettelijke aandeel (ieder 50% tenzij bij testament anders geregeld.

Door uw e-mail is dat naar mening helemaal niet anders komen te liggen met die aantekening dat indien u uitb uw aandeel toch ook de dochter van uw broer een deel geeft dat als schenking kan gelden en dan mogelijk ook nog belast is.

Zoals u zelf aangeeft is het simpelweg het beste om 50 50 te verdelen en ook op basis van het feit dat uw broer kennelijk niet akkoord gaat met de eerdere afspraak onder voorbehoud.!
Aanvullend
U kunt evewel toch zelf beslissen om het eerder overgekomen deel af te staan maar herhaald, u wordt wel aangeslagen voor de erfbelasting over uw 50% aandeel.

Aanvullend: laat u niet in de luren leggen!

ma
door malty - Nov 30, 2020 om 16:44
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Uw broer heeft u een e-mail gestuurd waarin het bedrag genoemd staat wat zij van u beiden zou krijgen.
U heeft een e-mail teruggestuurd dat u akkoord gaat met het genoemde bedrag.
Kennelijk heeft hij uw eerste aanbod niet geaccepteerd want hij stuurt u nu een e-mail waarin het bedrag voor zijn dochter flink verhoogd is en met daarbij een aanvullende voorwaarde.
Ik weet niet wat zijn antwoord op uw weigering is geweest, maar het lijkt me dat u nu ook niet meer gebonden bent aan de toezegging in uw eerste e-mail.
Wanneer u nog steeds achter het aanbod van uw eerste e-mail staat kunt u hem dat vertellen.
Helemaal niets meer schenken zal de verhouding met uw broer er niet beter op maken.

pe
door pebk - Nov 30, 2020 om 16:48
581 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals Heremietkreeft al steldt; De dochter van uw broer, tenzij anders vastgelegd in het testament, is geen onderdeel van de erfgenamen. Als u en uw broer de dochter toch mee laten delen, dan betreft dat waarschijnlijk een schenking waarover ook belasting moet worden betaald. Als uw broer dat alleen uit zijn eigen helft doet, is dat zijn zaak. U zou de helft van de rekening moeten betalen, maar wel van uw helft van de erfenis.

In principe staat een mail wel gelijk aan een brief. Uw broer kan niet zomaar de omstandigheden wijzigen en u heeft, stelt u, onder voorwaarden uw akkoord gegeven. Een notaris raadplegen is zeker een goed idee. Als u een rechtsbijstandverzekering heeft, kunt u deze ook raadplegenof eventueel het jurisch loket.

va
door vanlotjegetikt - Nov 30, 2020 om 16:54
809 Antwoorden / Vragen

Jij en je broer zijn erfgenamen. En laat een notaris/RB hier naar kijken ivm rechtsgeldigheid

tijger1
door tijger1 - Nov 30, 2020 om 17:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat er een verklaring van erfrecht is opgemaakt door de notaris. Deze heeft u nodig om alles af te kunnen wikkelen. Is dat nog niet gebeurd, doe dat dan alsnog.

Facturen die nog binnenkomen, gaan gewoon van de nalatenschap af, pas daarna kan er verdeeld worden.

Het staat u uiteraard vrij om uw nichtje een deel van de erfenis te schenken, maar als dat meer dan ruim € 2.000 is, moet er schenkbelasting betaald worden en aangifte van schenking gedaan worden.

U broer kan dat natuurlijk helemaal niet bij u afdwingen. Te gek voor woorden.

Is broer benoemd tot executeur?

Ai
door Aika1 Nov 30, 2020 om 17:31
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dat hebben we samen afgesproken dat hij executeur zou zijn. En nee, is niets door een notaris opgemaakt omdat het over niet enorm grote bedragen gaat.

tijger1
door tijger1 Nov 30, 2020 om 17:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

ik weet natuurlijk niet wat u enorm grote bedragen vindt, maar voor de afhandeling bij de bank enzovoort, het doen van aangifte en dergelijke, is een verklaring van erfrecht heel nuttig.

mi
door miennaamishaaz - Nov 30, 2020 om 17:57
725 Antwoorden / 1 Vragen

Dus om het duidelijk te maken:
{Voorbeeld bedragen kunnen niet kloppen}
1 Uw broer stuurt u een mail met dat  zijn dochter 5000 euro Volgens hem zou krijgen als erfenis
2 U gaat hier mee akkoord zeggend dat zij 5000 euro krijgt
3 nu blijkt het dat zijn dochter eigenlijk 7000 euro is belooft. en wil hij de eerdere overeenkomst anuleren.
4 Hij beweert als er "Facturen" binnen zouden komen deze van de erfenis af moeten gaan? {Verdeeld door 3 vanwege 3 erfgenamen}
5 U gaat hier niet mee akkoord en wil de oude overeenkomst dat zijn dochter 5000 euro krijgt hanteren.
6 u wilt nu duidelijkheid over of Emails Rechtsgeldig zijn.
Met betrekking tot uw vraag JA deze zijn rechtsgeldig, Gezien het een traceerbare manier van communiceren is.
Maar wat u het beste kan doen is een Notaris vragen voor hulp. Gezien erfenissen Families helemaal uit elkaar kan trekken.

Ai
door Aika1 Nov 30, 2020 om 18:06
Antwoorden / 1 Vragen

1. Dit is telefonisch gedaan.
2. Ik heb een email opgesteld met de bedragen en gezegd dat ik alleen akkoord ga als deze bedragen aangehouden zouden worden.
3. Het uiteindelijke bedrag is dus hoger geworden nu ik de eindafrekening zie, bijv 7000 idd. Ik wil de overeenkomst annuleren, niet hij want hij wil dat zijn dochter geld krijgt.
4. ja klopt.
5. Ik ga hier inderdaad niet mee akkoord en aangezien er nodige woorden gezegd zijn wil ik eigenlijk dat zijn dochter nu helemaal niets meer krijgt en de erfenis gewoon tussen mijn broer en ik verdeeld wordt. Dit is ook hoe het wettelijk behoort te zijn.
6. Ik wil weten of de email die ik gestuurd heb met het akkoord of ik dat kan annuleren omdat ik er niet meer mee akkoord ben aangezien het bedrag ineens hoger ligt wat zijn dochter krijgt en hij ineens een extra voorwaarde heeft gesteld waardoor de factuur niet eerst van het deel van zijn dochter afgaat. Aangezien mijn broer afwijkt van wat is afgesproken, is daardoor mijns inziens de email (nr 2) ongeldig geworden. En ik wil graag weten of dat klopt wat ik zeg.

mi
door miennaamishaaz Nov 30, 2020 om 19:03
725 Antwoorden / 1 Vragen

1 OK dus u heeft eerst via Telefoon contact voor het desbetreffend bedrag
2 hierna heeft u via mail bevestigd dat zijn dochter exact 5000 euro krijgt.
2.1 is er meer belooft in de bevestigings mail van hoe en wat van kosten, voor bijvoorbeeld de notaris?
3 maar uw broer zag dat zij meer kon vangen dus wilde de eerdere overeenkomst ongedaan maken en er nog een regeltje aan toe voegen.
4 *
5 Nu wilt u ondanks uw bevestiging van dat zijn dochter 5000 euro krijgt. de eerste overeenkomst VOLLEDIG ongedaan maken en dat u en uw broer als erfgenaam zijn. dus 50/50
6 De Mail is technisch gezien Rechtsgeldig. en uw broer zou als het komt tot een rechtzaak dit bedrag kunnen eisen names zijn dochter {indien deze minderjarig is}.
Indien uw broers dochter 18+ is zou zij dit zelf moeten eisen, om dit bedrag te krijgen.

7 Ik raad u tevens niet aan om Telefonisch of via whatsapp/chat diensten contact te hebben met uw broer.
ALLEEN via mail {Waarbij elke mail een ontvangst bevestiging request heeft}, Briefpost {aangetekend}.
Indien u telefonisch contact heeft, raad ik u aan om ALLE gesprekken op te nemen. ""ook al is het alleen een gesprek om hem beterschap te wensen indien zijn dochter ziek is met corona""

zoals ik al zei gezien Erfenissen een hele Juridische kluif zijn, is het beter om een Notaris om handen te nemen. {Kijk wel uit dat u niet meer uitgeeft aan Notaris-kosten dan dat de gehele erfenis is}, er zijn namelijk genoeg gevallen waarij Familie leden gaan procederen totdat er geen enkele eurocent over is, en iedereen met een Paar duizend euro schuld zit voor rechteljke kosten.

panter22
door panter22 - Nov 30, 2020 om 18:14
6599 Antwoorden / Vragen

Als ik het goed begrijp, zeg jij dat jullie hebben afgesproken dat zijn dochter een vast of maximaal  bedrag zou krijgen en je broer dat jullie ieder 1/3 deel van de erfenis zouden krijgen,
Daar zit nogal een verschil in.
Het lijkt op een misverstand, dus eerst maar eens met elkaar praten en kijken of jullie een overeenkomst kunnen maken waarin jullie het met elkaar eens zijn.
Ruzie moet je niet hebben, dat schiet niet op.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 30, 2020 om 19:33
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Aika1,

Uit uw verhaal blijkt, dat uw broer niet eerlijk handelt.

Om verdere ruzie te voorkomen, raad ik u aan om een advocaat in te schakelen, die gespecialiseerd is in familie recht.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 30, 2020 om 19:57
1389 Antwoorden / 10 Vragen

U 50%  en hij mag zelf weten of  zijn deel  2x25% word of   20+30%.... mag hij uitzoeken.

ma
door malty - Nov 30, 2020 om 20:02
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Vraag het Juridsch Loket hoe het zit met de rechtsgeldigheid van de betreffende email.
Wat ik nu van u begrijp heeft uw broer de afwikkeling afgerond en u de eindafrekening gestuurd.
Heeft u al gevraagd waarom het bedrag voor zijn dochter in de eindafrekening hoger is dan afgesproken?
Wanneer uw broer het overeengekomen bedrag voor de dochter niet voldoende vind kan hij dat uit zijn eigen erfdeel verhogen.
Heeft u getekend dat uw broer als executeur zou optreden?
In principe zou u ook samen de erfenis kunnen afwikkelen.
Hoe wilt u de eindafrekening aanvechten, uw broer heeft de financiën onder zijn beheer en zal niet genegen zijn meer aan u uit te betalen dan in de eindafrekening staat,  u zult dan naar de rechter moeten.

Ai
door Aika1 Nov 30, 2020 om 20:04
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben momenteel bezig met een advocaat inderdaad. Ik heb niet getekend ervoor dat mijn broer executeur zou zijn.

Ai
door Aika1 Nov 30, 2020 om 20:05
Antwoorden / 1 Vragen

Dank allemaal voor uw moeite, ik heb genoeg antwoorden nu.

Ju
door JustT - Nov 30, 2020 om 21:58
13 Antwoorden / Vragen

Om te beginnen veel sterkte met verwerken van het verlies.

Als er een testament is gemaakt, en uw vader niet wilde dat de dochter van uw broer iets uit de nalatenschap krijgt, hebben de erfgenamen dat te accepteren. Als er geen testament is, gelden de regels van het wettelijk erfrecht. Als het klopt dat u en uw broer enig erfgenaam zijn, mag de nalatenschap alleen tussen u en uw broer worden verdeeld, inderdaad 50/50. De schulden worden betaald vanuit de nalatenschap en als er niet voldoende geld is om alle schulden te voldoen, moeten uw broer en u, als u beide de erfenis hebt aanvaard, de schulden uit eigen zak betalen, ook 50/50.

Als uw vader niemand heeft aangewezen om de erfenis af te handelen (executeur), kunnen alle beslissingen over de erfenis alleen samen door u en uw broer worden genomen. Betaling van de schulden, verdeling of verkoop van spullen, uw broer mag nergens alleen over  beslissen. Dat is niet rechtsgeldig.
Als u wilt dat de dochter van uw broer iets van u krijgt, kunt u haar dat direct schenken. Daarover heeft uw broer niets te zeggen.

Vraag deskundig advies. Een notaris met een erfrecht-praktijk, of een notarieel jurist of advocaat die is gespecialiseerd in erfrecht. U kunt een paar kantoren (in de buurt) bellen en het uurtarief voor een adviesgesprek vragen. Er zijn genoeg notarissen buiten de grote steden die tarieven vragen tussen de € 180 - 220. Dat lijkt misschien veel, maar dan heeft u zekerheid en u hebt een steun in de rug. Geschat is een notaris binnen een uur klaar.

Over het algemeen is een overeenkomst per email rechtsgeldig, net zoals een mondelinge overeenkomst.

sw
door swat1500 - Nov 30, 2020 om 23:26
3789 Antwoorden / 0 Vragen

Ik sluit mij bij de reactie van Justt aan. Tenzij er sprake is van testament waarin staat dat de dochter van uw broer ook erfgenaam is dient de erfenis uitsluitend tussen u en uw broer verdeeld te worden. Dat u (mogelijk) afgesproken hebt om uit hetgene wat u beiden erft een deel te schenken aan de dochter van uw broer is een afspraak die volledig los staat van de feitelijke afhandeling van de erfenis.
U en uw broer zullen de eventuele erfbelasting moeten betalen, niet de dochter van uw broer als zij geen aangewezen erfgename is.
Ook alle kosten die de afwikkeling van de nalatenschap met zich meebrengen zullen vanuit de nalatenschap dienen te worden voldaan voordat de nalatenschap afgewikkeld kan worden.
Als uw broer zonder uw uitdrukkelijke toestemming geld uit de nalatenschap achterhoud of afdraagt aan zijn dochter is er sprake van een strafbaar feit.
Voor zover na de afhandeling van de nalatenschap uw eerdere toezegging, die u kennelijk naderhand weer heeft ingetrokken, een vordering van de dochter van uw broer op u oplevert en vervolgens ook nog eens afdwingbaar is, is nog maar zeer de vraag.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 2, 2020 om 09:05
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Zolang U Uw deel van 50% kreeg is het prima....

Hoe hij zijn deel van 50% verdeelde en   doorschenken aan kinderen of kleinkinderen mag wel,  mits jou broer van jou deel afbleef.

Jou broer moet na afloop wel alles aantonen, hoeveel was er en wie kreeg wat.