ha
door hankooy Aug 28, 2017 om 17:17
Geldzaken & recht

Erfrecht en stiefkinderen

Dag ik zoek een antwoord op de vraag hoe de wettelijke verdeling is bij het overlijden van beide ouders met twee achterblijvende kinderen, te weten 1 kind van beide ouders en 1 kind van 1 ouder uit een eerder huwelijk. Beide kinderen zijn volwassen.
Er is geen testament gemaakt.
Alvast dank, han

3771 9 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 28, 2017 om 20:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ga er maar even van uit dat de ouders in gemeenschap van goederen gehuwd waren.

Ook ga ik er maar, voor het gemak, even van uit dat de ouder die al een kind had uit een eerder huwelijk geen schuld heeft aan haar/zijn kind ivm een eventuele vooroverleden ouder.

Ook ga ik er maar van uit dat er geen schulden zijn en dat de ouders gelijktijdig zijn overleden.

In dat geval zijn de bezittingen van de ouders de nalatenschappen van beide ouders, beide dus voor de helft.

Stel dat moeder al een eerder kind had, dan erft dat kind de helft van de nalatenschap van moeder.

Het kind van moeder en vader samen erft de andere helft van de nalatenschap van moeder.

En het kind van vader en moeder samen erft de hele nalatenschap van vader.

Voorbeeld.

De bezittingen van moeder en vader samen zijn € 100.000,00 waard, dus nalatenschap moeder € 50.000, nalatenschap vader € 50.000.

Kind van alleen moeder erft € 25.000 van moeder, kind van pa en moe samen erft € 25.000 van moe plus € 50.000 van pa.

hansje klein
door hansje klein - Aug 29, 2017 om 14:57
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik ga er niet van uit, dat beide ouders tegelijkertijd overleden zijn/gaan overlijden en dan ligt de zaak tòch weer iets anders!

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2017 om 15:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ach ja, misschien zijn er ook nog wel vóóroverleden kinderen. Ligt de zaak weer anders.

Of blijken er stiekem elders nog kinderen te zijn. Ligt de zaak weer anders.

tenormin
door tenormin Aug 29, 2017 om 15:16
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Prins Bernhard en "de verrassingen"?

tijger1
door tijger1 Aug 29, 2017 om 15:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, niet Bernhard en zijn verrassingen. Die buitenechtelijke kinderen waren voor zijn dood al bekend. Volgens zeggen stonden ze ook in zijn testament.

fr
door frans56 - Aug 29, 2017 om 15:39
230 Antwoorden / 9 Vragen

Bijna iedere notaris heeft een gratis inloopspreekuur, waar eenvoudige vragen zonder meer be-antwoord kunnen worden. Of dat de notaris in uw eigen stad/dorp dat ook heeft??  kijk op zijn website.

tijger1
door tijger1 Aug 29, 2017 om 20:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die eenvoudige vraag is hier al beantwoord.

bultn
door bultn - Aug 30, 2017 om 00:24
54 Antwoorden / 9 Vragen

Mijn moeder heeft 3 kinderen.
Stiefvader 1, ons halfbroertje.
Gehuwd verdeling goederen.
Als stiefvader dood gaat en moeder t langst leeft dan zijn we alle 3 erfgenamen.
Leeft stiefvader langer gaat de erfenis naar hem en is ons broertje enig erfgenaam.
Er is echter een testament opgemaakt dat de erfenis naar langstlevende partner gaat en de kinderen, alle 3, van beide personen erfgenamen zijn. Dus wordt op deze manier te allen tijde eerlijk verdeeld, mocht er wat overblijven. Een testament voorkomt veel leed wat dat betreft.
En ja ik ben op de hoogte van wettelijk kindsdeel of hoe het ook heet, maar ik ben niet zo respectloos deze te gaan opeisen zodra mn moeder als eerste zou komen te overlijden.

tenormin
door tenormin Aug 30, 2017 om 00:57
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Klinkt mooi, maar. Toen moeder overleed was er uiteraard niets te verdelen want vader leefde nog. Echter, vader overleed en... out of the blue: hij had 2 zonen uit een eerder huwelijk. Iets waar mijn zus en ik niets van wisten. Ga niet over dit alles uitwijden maar: wij erfden na vaders dood, uiteraard, meer dan de twee halfbroers. Die erfden alleen vadersdeel. En die twee zonen uit zijn eerste huwelijk zijn zelfs naar de rechter gegaan om... Dom, toch. Om die weg te bewandelen, bedoel ik. Ze bereikten er immers niets mee.

bultn
door bultn Sep 2, 2017 om 12:10
54 Antwoorden / 9 Vragen

dankjewel voor de informatie. ik denk dat ik het begrijp.

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2017 om 09:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@bult

Als uw moeder eerst zou overlijden, zou uw halfbroertje wel als enige erven van zijn vader, maar eerst moet het erfdeel van moeder uitbetaald worden, ook aan u.

Bij eerder overlijden van moeder valt er helemaal niets te eisen, het kindsdeel wordt dan alleen maar vastgesteld. Heeft niets met respect te maken.

Maar het is juist, een testament maakt zaken duidelijk, en kan zaken beter regelen.

bultn
door bultn Sep 2, 2017 om 12:09
54 Antwoorden / 9 Vragen

tijger1, dus ondanks dat testament zou het halfbroertje alles erven als ons moeder eerst zou komen te overlijden?
of begrijp ik dat verkeerd. dacht dat moeders zei dat als zij eerst zou overlijden alles naar stiefvader gaat en dat wij, ik en mijn broer, gaan meetellen in de verdeling van de erfenis zodra stiefvader zou komen te overlijden, als zijnde erfgenamen samen met ons halfbroertje.
dit is puur theoretisch hoor, het geld of wat dan ook maakt me echt niks uit. om mijn part word ik onterft. dus hier is geen enkel persoonlijk belang bij enkel dat het me gewoon interreseert.

tijger1
door tijger1 Sep 2, 2017 om 12:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, u begrijpt het verkeerd. Er zijn twee situaties, zonder testament en met testament.
In uw situatie zijn er blijkbaar testamenten, waarin is bepaald dat de stiefkinderen gelijk behandeld word als de eigen kinderen. Ook is er een langstlevende clausule.

Dat betekent dat als een van de ouders komt te overlijden de langstlevende de beschikking krijgt over de volledige nalatenschap van de overledene, maar die ouder houdt wel een schuld tov de kinderen, die zij pas kunnen opeisen als ook de langstlevende overleden is.
De vaststelling van die schuld is van belang bij een grote nalatenschap ivm het betalen van erfrecht. Zou dat over de erfenissen van de kinderen betaald moeten worden, dan moet de langstlevende dat doen en dat verlaagt ook weer de schuld.

Als de langstlevende is overleden, wordt zijn of haar nalatenschap vastgesteld, waarop dan ook de schuld in mindering gebracht moet worden. En over het restant moet eventueel dan nog erfbelasting betaald worden.

tijger1
door tijger1 Sep 2, 2017 om 12:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zouden er geen testamenten zijn, dan zou u niet van uw stiefvader erven. Zou hij eerder overlijden, dan zou uw moeder en halfbroer van hem erven, waarbij uw moeder schuld houdt aan hem. En als dan uw moeder overlijdt, wordt haar nalatenschap vastgesteld, waarop die schuld aan uw halfbroer eerst in mindering wordt gebracht en het restant wordt dan onder alle kinderen verdeeld.

tijger1
door tijger1 Sep 2, 2017 om 12:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij geen testament, als uw moeder eerder zou overlijden, zou de nalatenschap naar uw stiefvader gaan, maar worden de erfdelen van de kinderen vastgesteld. Dus drie kinderen plus vader, maakt dat elk kind recht heeft op een kwart van haar nalatenschap. Vader blijft dat schuldig aan de kinderen. Komt hij te overlijden, moeten eerst die erfdelen in mindering gebracht worden en wat overblijft, erft alleen uw halfbroer.

Dus een testament is verstandig en voorkont scheve gezichten.

bultn
door bultn Sep 3, 2017 om 23:33
54 Antwoorden / 9 Vragen

dank u wel voor uw uitleg, dus te allen tijde zouden wij ook wat krijgen als erfdeel van ons moeder na overlijden van stiefpa? als er geen testament zou zijn. zoals ik al zei om het geld gaat het niet alleen om de informatie ;) dus ontzettend bedankt voor de door u genomen moeite.

tijger1
door tijger1 Sep 4, 2017 om 09:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, vooropgesteld dat pa niet alles opgemaakt heeft.:-)) Maar dat geldt natuurlijk bijna altijd.

Te
door Tes80 - Mar 28, 2018 om 10:00
3 Antwoorden / Vragen

Het antwoord van Tijger1 is correct, uitgaande van de omstandigheden die hier zelf ingevuld moeten worden omdat ze in uw vraag ontbreken. Nog 'n tip, zeker bij samengestelde gezinnen: laat een testament opstellen. Wanneer man en vrouw niet tegelijkertijd overlijden kunnen erfdelen, bijvoorbeeld door hertrouwen van de langstlevende terechtkomen waar u dat wellicht zelf niet gewild. Met een testament kunt u 'over het graf heen regeren' en dit kan, zeker in dit soort situaties gewenst zijn.

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 28, 2018 om 14:15
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Beetje laat om.hier nog op te reageren omdererto is 7 maanden oud en zal inmiddels wel opgelost zijn.

Cu
door Curly85 - Mar 28, 2018 om 16:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

oud topic zag het pas later excuus