ta
door tanira Jan 5, 2009 om 20:01
Geldzaken & recht

Ex-bewindvoerder kan bij bankrekening

Overledene had bij leven een bewindvoerder. Die mag na overlijden niets meer doen. Toch heeft deze twee maanden na haar overlijden geld van haar rekening overgeboekt. Hoe kan dat? Bij overlijden worden bankrekeningen toch geblokkeerd???

1946 6 Rapporteer

jftm
door jftm - Jan 5, 2009 om 21:07
182 Antwoorden / 5 Vragen

Bij overlijden wordt de rekening niet automatisch geblokkeerd. Is er bijv. een bewijs van overlijden naar de bank gestuurd, dan zal deze een verzoek aan de familie (erfgenaam) doen waar het geld naartoe moet of dat de rekening in stand moet blijven of iets dergelijks.

aurora1
door aurora1 - Jan 5, 2009 om 23:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Beste tanira,

Uit uw eerdere vraagstellingen blijkt dat er diverse problemen zijn (of waren) met o.a. de bewindvoerder.

Indien geld overgemaakt is dmv internetbankieren kunt uzelf mogelijk wachtwoord e.d. wijzigen (als uzelf over de betreffende rekeningen beschikt) opdat de bewindvoerder verder niet meer bij de rekeningen kan. Met een verklaring van erfrecht tonen aan de betreffende bank, worden de rekeningen geblokkeerd voor derden. Als een bank niet op de hoogte is van het overlijden van een rekeninghouder, blijven de rekeningen zoals ze waren.

vr.gr.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 5, 2009 om 23:37
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Tanira,

Een bewindvoerder kan nog een tijd van de rekening bedragen afboeken om schulden welke er waren of nog opkomen (rekeningen van zaken die vóór overlijden zijn besteld of genoten), nog te voldoen.

Zo mag u zelf voor een ouder die overlijdt van zijn/haar bankrekening nog rekeningen aan overledene, incl. de begrafenis/crematie, voldoen als u zeggenschap daarover hebt en zonder verklaring van erfrecht.

Hardware ERror MAN.

ta
door tanira - Jan 5, 2009 om 23:44
16 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad, ik heb vaker over deze zaak geschreven. Het is een grote puinhoop. Notaris houdt geld en goederen in gijzeling en wil haar rekening verrekenen met het saldo dat bewindvoerder op haar rekening heeft gestort alvorens de verklaring van erfrecht af te geven. Geen van beide heeft enige volmacht van erfgename. We zijn nu vijf maanden na overlijden. Toevallig heb ik via het oude bankrekeningnummer van overledene achterhaald waar het geld oorsprokelijk stond en waar de bewindvoerder dus over beschikte tot overlijden. Morgen spreek ik de accountmanager van die rekening (mees pierson) in de hoop dat hij me informatie wil verschaffen. Ik zal dan direkt de rekening laten blokkeren met mijn akte van overlijden, om verdere schade te voorkomen.

ta
door tanira - Jan 5, 2009 om 23:45
16 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe komt u daarbij? De bewindvoerder mag wettelijk gezien niets meer doen. Rekeningen blijven dus liggen totdat de erfgenaam deze gaat voldoen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 6, 2009 om 00:51
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Sorry Tanira, ik heb me vergist met de eerste alinea. Excuus.

Je hebt gelijk, het bewindvoerderschap stopt bij overlijden.
Een verslag van het bewindvoerderschap moet binne redelijke tijd naar de notaris welke de nalatenschap afwikkelt. De bewindvoerder moet verantwoording afleggen. Er kan evt. een klacht over de situatie bij de rechtbank neergelegd worden, als de bewindvoerder hierdoor aangesteld is.

De tweede alinea blijft staan. Je vroeg daar niet expliciet naar, doch kan wel handig zijn als er weinig nalatenschap is en u kosten van een verklaring van erfrecht wilt besparen.

H.