Ga
door Gabriella2021 Feb 11, 2021 om 22:55
Geldzaken & recht

FexEx Factuur voor kadootje

Hallo,

Een aantal weken geleden liet de postbode een pakje achter bij ons op de stoep. Ik bestel tegenwoordig alles online dus dat zijn redelijk veel pakjes, en vaak zet de postbode ze op de stoep en wuift dan even vanuit de bestelbus als ik de deur open doe en rijdt dan weg. Een van deze pakjes was een kadootje van vrienden van ons in Engeland, die stuurden ons twee jurkjes en twee topjes voor onze pasgeboren dochter.

Een aantal weken later krijg ik een factuur van 75 euro van FedEx voor invoerrechten (dit kon ik alleen aan dat pakje koppelen omdat de merknaam op de kleertjes op de factuur staat). Ik ben hier niet van tevoren over ingelicht, noch bij levering over ingelicht, en er was aan het pakketje niet te zien wat het was of dat er kosten aan vast zouden kunnen zitten.

Ik zou nooit dit bedrag hebben geaccepteerd voor vier babykleertjes, en dit is voor ons best een behoorlijk bedrag, dus ik zou de kleertjes zonder aarzelen terugsturen als dat kon (ze zijn nog nieuw).

FedEx zegt dat ik het pakketje heb "geaccepteerd". Maar ik heb nergens voor hoeven tekenen. Ik heb FedEx ge-emailed dat ik nergens voor getekend heb, en FedEx zei dat de handtekeningplicht is opgeheven vanwege COVID. Zoals gezegd is het pakje op de stoep gezet en dat was het.. dus wat is dan "acceptatie"? Als het door de brievenbus had gepast hadden ze het door de brievenbus gedaan..

Er was dus geen informatie beschikbaar letterlijk totdat de factuur er was.

Mijn vraag is: mag dit echt?

Ik snap het argument dat ik alle pakketjes die ik niet zelf besteld heb zou moeten weigeren. Of na zou moeten gaan of er kosten aan verbonden zijn. Maar hoe moet dat als je aardig wat pakketjes verwacht in de post en niet weet wat er in welk pakketje zit? Ik vind het nogal een eng idee dat iedereen blijkbaar kosten voor mij kan maken door een kadootje op de sturen, en het idee dat ik alles bij levering moet weigeren vind ik ook verdrietig.. we hebben heel veel lieve kadootjes gekregen en allemaal zonder problemen (ook vanuit Engeland van vrienden en familie) behalve dus dit pakketje..

Hoe kan ik zoiets van tevoren of bij levering weten zodat ik dit kan voorkomen voor een volgende keer? Tegen de tijd dat ik in het pakje heb gekeken is het al te laat, en als er niet duidelijk op staat dat er kosten zijn verbonden aan acceptatie van het pakje is het moeilijk te besluiten wat wel en niet te accepteren? Wat mis ik? Ik voel me hier zo verdrietig over, al helemaal omdat het een lief gebaar was van vrienden die dit online voor ons hebben besteld bij een babywinkel en dachten alle verzendkosten te hebben voldaan..

Groetjes en alvast bedankt!

8306 18 Rapporteer

ma
door malty - Feb 11, 2021 om 23:20
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe zouden uw vrienden in Engeland het vinden als u hun cadeau zou terugsturen omdat u €75 moet betalen?
Ik zou het cadeau houden en de vrienden in Engeland vertellen nu de Britten uit de EU zijn maar geen cadeautjes moeten sturen.

Donuts
door Donuts Feb 12, 2021 om 11:17
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Een kadootje dat mij geld kost, hoef ik echt niet. De verzender had er aan moeten denken dat er door de Brexit invoerrechten betaald moeten worden. Als ik de verzender was, zou ik die € 75,- voor mijn rekening nemen.

ma
door malty Feb 12, 2021 om 12:49
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Zo zie je maar hoe verschillend mensen er over denken.

marita5
door marita5 - Feb 11, 2021 om 23:25
11523 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Gabriella2021 ,

Lees hier eens veelgestelde vagen , klik op de rode regel .

https://www.fedex.com/nl-nl/billing/duty-tax.html

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 11, 2021 om 23:25
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gabriella,

Ik raad u aan om het pakje terug te sturen als u de factuur te hoog vindt.

De specialist over postzaken op dit forum, Neodutchio, kan u de details vertellen over uw rechten.

justmeagain
door justmeagain Feb 11, 2021 om 23:32
623 Antwoorden / 8 Vragen

Maar net terugsturen wordt het volgens mij niet ontheven van de betaalplicht. Je kunt wel een paar oude kranten terugsturen.
Daarnaast krijgen de ontvangers dan waarschijnlijk een import factuur.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 11, 2021 om 23:36
1773 Antwoorden / 31 Vragen

@Justmeagain,

TS heeft niet getekend voor ontvangst.

Ik vraag me af of FedEx dit mag eisen: de regels van de Brexit moeten natuurlijk wel bekend worden gemaakt bij de ontvanger.

ne
door neodutchio Feb 12, 2021 om 08:53
5158 Antwoorden / 12 Vragen

Nee GA, FedEx hoeft niet aan een ontvanger uit te leggen wat de wet is, dat hoort elke persoon namelijk zelf te weten.

justmeagain
door justmeagain - Feb 11, 2021 om 23:37
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik heb uw verhaal gelezen en ik lees eerst dat u redelijk veel pakketjes besteld. Dan zou u toch enigszins op de hoogte moeten zijn van de regelgeving omtrent de ontvangst van niet uit de EU komende pakjes.

U schrijft ook dat 75 euro (terecht) veel geld is, dat rijmt bij mij dan weer niet met het feit dat u behoorlijk wat pakjes besteld. Maar wellicht begrijp ik u verkeerd.

Ga
door Gabriella2021 Feb 13, 2021 om 21:31
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Justmeagain,

Wat ik bedoelde is: ik bestelde vlak na mijn bevalling veel dagelijkse dingen online zoals gebruiksartikelen, huishoudartikelen en luiers enzo omdat ik niet zo makkelijk naar de winkel kon. Wat ik zelf bestelde was allemaal binnen de EU. Mijn punt was dat ik dus pakjes verwachtte. Als er niet aan een pakje te zien is dat het een kadootje is, en dat het van buiten de EU komt, en als ik pas weet wat er in zit als ik het al heb opengemaakt, hoe moet ik dan vantevoren weten dat ik het moet weigeren omdat er kosten aan zitten?

mahadma
door mahadma - Feb 11, 2021 om 23:46
11554 Antwoorden / 51 Vragen

De Brexit is duidelijk met gevolgen, UK is geen EU land meer, dus invoerrechten enz.

we
door weethet Feb 12, 2021 om 13:04
107 Antwoorden / 2 Vragen

top! Mevr sliep nog... is ook pa s3 jaar bekend...........

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 11, 2021 om 23:59
2080 Antwoorden / Vragen

Fedex rekent een bezopen bedrag aan kosten indien ze aangifte moeten doen in verhouding tot bijvoorbeeld PoostNL. Daarom is het zo duur. Terugsturen heeft geen nut, die kosten krijgt u waarschijnlijk niet terug, de aangifte is al gedaan. Blijft het juridisch wel aanvechtbaar of men u op deze manier met deze kosten mag confronteren maar voordat je daar helderheid over hebt ben je ook €75 maar dan per uur kwijt en god mag weten hoelang je bezig bent.

tenormin
door tenormin - Feb 12, 2021 om 00:29
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Men weet toch al heel lang dat er nu invoerrechten etc. betaald moeten worden voor pakjes uit de VK. En, niets ten nadele van uw vrienden maar: ook zij weten inmiddels dat het pakje dat ze versturen eerst als uitvoer ingevuld moet worden. Als de waarde van het pakje niet meer is dan €45,00 te boven gaat. En dat ligt dan weer aan de waarde van het £. En al was het wel door de brievenbus gegaan: de douanekosten worden er niet minder om. U kunt het pakje natuurlijk niet terugsturen naar vrienden. Dat zou heel kwetsend zijn. Allebei er maar eens over praten hoe jammer het is dat die Brexit er is en er over en weer geen presentjes meer gestuurd kunnen worden (duurder dan)... Nog gefeliciteerd met uw dochtertje.

gerdamarijke
door gerdamarijke Feb 12, 2021 om 12:43
330 Antwoorden / 15 Vragen

Bron Website douane/belastingdienst. (Let op, de 22 euro grens vervalt aankomende zomer dan betaalt u over elk bedrag BTW)
Voor pakketten tot en met € 22 betaalt u niets extra's

Eventuele verzend- en verzekeringskosten tellen niet mee voor die € 22.Voor pakketten van meer dan € 22 moet u wél betalen

Btw bijvoorbeeld. En als uw pakket meer waard is dan € 150 óók invoerrechten. Beide rekent u af met uw bezorger.

Voor deze pakketjes doet uw post- of koeriersbedrijf aangifte bij de Douane. Ze vragen hiervoor een vergoeding: de zogenoemde inklaringskosten. Die moet u ook betalen aan uw bezorger.

tenormin
door tenormin Feb 12, 2021 om 12:55
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@gerdamarijke, ik kwam vannacht dus op een site en die schreven €45,. Vandaar. Dus het is kennelijk net zoals uit ieder ander land. Dank voor je alertheid.

newmikey
door newmikey Feb 13, 2021 om 01:07
830 Antwoorden / 0 Vragen

@tenormin
Het is €22 voor particuliere webaankopen en €45 voor kado zendingen van particulieren aan particulieren.

ne
door neodutchio - Feb 12, 2021 om 08:51
5158 Antwoorden / 12 Vragen

Als er geen waarde op het pakket staat, dan wordt er geschat. U praat over merknamen, het kan dus zijn dat het voor Nederlandse begrippen prijzige jurkjes waren. Uw pakje wordt behandeld als import van buiten de EU en dan moeten daar invoerkosten voor betaald te worden. De enige manier om daar onderuit te komen is als de verzender een particulier is en die op het pakket zet dat het om een kado gaat. Maar ook dan moet er opgepast worden als alle kaartjes er nog aan zitten en er niet teveel in de doos zit. Het gebeurt nog wel eens dat bv familie in Amerika veel kleding koopt voor familie hier en alles in 1 pakket opstuurt. Dan kan het wel als import aangemerkt worden.

U hebt nu de dikke pech dat, dankzij de Brexit en de ontwetendheid, een goed bedoelde aktie duur uitpakt. Wellicht kunt u proberen bezwaar aan te tekenen en bewijs aan te leveren van de vrienden dat het hier om een kado gaat.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 12, 2021 om 10:03
16876 Antwoorden / 202 Vragen

In navolging van de meeste al gegeven antwoorden is het al jaren lang zo dat 'import' van buiten de EU belast kan worden op basis van invoerrechten en BTW. Dat geldt nu ook voor het Verenigd Koninkrijk na de brexit. En ook helaas, u heeft dit kennelijk wel zelf gemist en/of degene die het pakket aan u heeft gezonden.

Terugzenden is geen optie meer aangezien de bedenktijd is afgelopen. U geeft aan dat u het pakket wel heeft ontvangen en daarmee geldt ook m.i. dat u inderdaad dient te betalen.  De opmerking die men zijdens FedEx heeft gemaakt is wel zeer opmerkelijk omdat normaliter een pakket altijd bij afgifte geweigerd kan worden en dat dus niet kan bij het op de stoep leggen. Bijzonder frappant daarbij is dat volgens de postwet  de besteller verantwoordelijk is voor een juiste bezorging en indien u zou stellen: ik heb het niet ontvangen (hypothetisch) de verzender niet zou kunnen bewijzen dat u het pakket heeft ontvangen. Op zich zou dat een boeiende casus zijn.

Het is misschien wel zinvol om na te vragen waar het bedrag ad. € 75,00 op gebaseerd is op basis van het tarief voor invoerrechten en BTW https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/content/hoeveel-betaal-ik-de-douane-als-ik-iets-koop-bij-buitenlandse-webshop  omdat de waarde van het pakket m.i. dan tenin de orde van meer dan € 200,00 zou moete bedragen.

tenormin
door tenormin Feb 12, 2021 om 14:29
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Terugsturen is in dit geval helemaal geen optie: je gaat je vrienden toch niet een cadeau terugsturen als geschenk voor hun pas geboren kindje. Dit was een privé uitwisseling.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 12, 2021 om 18:42
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe dan ook blijkt de waarde van de ontvangen cadeaux een reden voor het heffen van invoerrechten en/of BTW te zijn geweest. Mogelijk is doen van navraag bij de douane dan een optie.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Feb 12, 2021 om 12:24
104 Antwoorden / Vragen

De 75 euro zijn niet alleen de kosten voor invoer en BTW maar daar zitten ook de administratieve kosten bij en eventueel het maken van een invoer document. Dat zijn vaak vaste kosten waar geen rekening gehouden wordt met de waarde van het pakket. Ik weet uit het verleden dat een standaard invoer/door voer document ongeveer 35 gulden kostte. Maar dat is ruim 25 jaar geleden.

mi
door miennaamishaaz - Feb 12, 2021 om 13:22
725 Antwoorden / 1 Vragen

Mischien contact opnemen met de Belbus of het programma BOOS.
Dit zou uw enigste oplossing zijn, gezien het een vrij aparte zaak is, omdat normalieter pakketen waarop BTW/invoerrecht je direct moet betalen of bij een afhaal punt het op moet halen.

Daarnaast is het normaal bij "Postnl, en DHL" dat het pakket naar een ophaal punt wordt gebracht indien je BTW/kosten moet betalen.

va
door vanlotjegetikt - Feb 12, 2021 om 13:24
809 Antwoorden / Vragen

Tja, dat zijn de gevolgen van het feit dat het UK besloten heeft om uit de EU te stappen
Dus alleen zaken die beneden de 22 euro blijven zijn nog te versturen zonder extra kosten.

Dave lubeck
door Dave lubeck - Feb 12, 2021 om 13:53
88 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb zelf geen verstand van Invoerrechten etc etc . Wanneer wel en niet betalen . Maar ik vermoed zomaar dat zo'n factuur toch bij de Rijksoverheid moet komen , dus de douane ? Dus waarom word er een factuur gestuurd door DHL ?

gerbera
door gerbera Feb 12, 2021 om 14:21
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Een aantal weken later krijg ik een factuur van 75 euro van FedEx voor invoerrechten. DHL is een andere vervoerder die hier niet genoemd wordt.

newmikey
door newmikey Feb 13, 2021 om 01:03
830 Antwoorden / 0 Vragen

Dan is het misschien toch zaak niet prematuur te reageren met "vermoedens". Bij invoer zal de importeur te allen tijde een faktuur krijgen van de douane expediteur of pakketvervoerder die de aangifte heeft gedaan tenzij het een importeur betreft met eigen zekerheid alsmede aan verleggingsregeling art.23 voor de BTW.

gerbera
door gerbera - Feb 12, 2021 om 14:12
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Waarom heeft FedEx Express mij tijdens levering hier niet over geïnformeerd?

FedEx hanteert een kredietlimiet van 150 euro voor particulieren. Indien de invoerrechten dit bedrag overschrijden, geven we u een inschatting van de hoogte van de btw/invoerrechten voorafgaand aan levering van de zending.

Donuts
door Donuts Feb 12, 2021 om 14:16
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Er zijn gelukkig nog beantwoorders die even de moeite nemen om relevante info te lezen.:-))

marita5
door marita5 Feb 12, 2021 om 14:31
11523 Antwoorden / 15 Vragen

En er zijn gelukkig nog beantwoorders , die een interessante link plaatsen ;-))

Donuts
door Donuts Feb 12, 2021 om 14:34
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Idd, Marita5 vandaar dat ik je antwoord rijkelijk heb beloond.:-))

gerbera
door gerbera Feb 12, 2021 om 14:38
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Dit staat o.a. ook in de link van @marita5, had ik ff over het hoofd gezien☺

Donuts
door Donuts Feb 12, 2021 om 14:47
1203 Antwoorden / 2 Vragen

O, dat neem ik mijn complimentje bij deze terug.;-)) Ik ging ervan uit dat u de info uit de link van Marita5 had gehaald.

marita5
door marita5 Feb 12, 2021 om 15:12
11523 Antwoorden / 15 Vragen

@sprietje , u heeft mijn antwoord rijkelijk beloond , dit zie ik nergens ;-)) @gerbera maakt toch niks uit , beter 2x dan helemaal niet .

Donuts
door Donuts Feb 12, 2021 om 17:49
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Oeps, vautje dacht dat ik geplust had. Nu dus wel...

gerbera
door gerbera Feb 13, 2021 om 11:08
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@sprietje, voor de duidelijkheid, ik heb het zelf opgezocht en pas later gezien dat het in de link van @marita5 stond. Ik ben niet op zoek naar complimenten maar probeer een vraagsteller op weg te helpen en dat dit elkaar soms overlapt, jammer dan.☺

Donuts
door Donuts Feb 13, 2021 om 11:19
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Gerbera, het was slechts een geintje.

gerbera
door gerbera Feb 13, 2021 om 11:28
7368 Antwoorden / 14 Vragen

sprietje, ik heb genoeg gevoel voor humor, vandaar ook mijn lachende emotion. Er is al zo weinig te lachen en als het ff kan doe ik dat, zeker in deze tijd☺

mo
door mof - Feb 12, 2021 om 15:45
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dat mag. De handtekening is nietopgeheven. Wat bijv post nl doet is het nummer van het id bewijs of paspoort noteren als alternatief.
wel is het zo dat als een pakje aan u is geadresseerd u voor de invoerrechten verantwoordelijk blijf ook als u het pakket weigert. Het is al ingevoerd namelijk. Maar 75€ is veel ....

mo
door mof - Feb 12, 2021 om 15:45
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En u betaaltinvoerrechten over de waarde van de inhoud en over de verzendkosten.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 12, 2021 om 18:42
16876 Antwoorden / 202 Vragen

@MOF en BTW!

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Feb 13, 2021 om 16:14
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Dit is Fed Ex probleem.

Ze zien een merkje  op  staan en taxeren de waarde.

Zelf vind ik dat ze eerst geld  voor invoer hadden moeten vragen,  dan  kun je nog weigeren.
Nu is deze  2 weken later en gebruikte kleding....

Zo  maar Covid19 veilig neerleggen is hun risico.
Gister ook  betaald voor pakje dat ik bestelde,  eerst geld dan pakje... en beide even kapje op!

Maar 2 weken later, hebben ze bewijs van afleveren?
Ik zou dit  zeker niet betalen...   want  je weet nooit of  je zelf bestelde of  iemand iets goed bedoeld stuurde.

Bij Post NL eerst betalen, dan afleveren... en  dus foute volgorde.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Feb 13, 2021 om 16:44
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Fed Ex,  lastige firma.

Post NL & DHL  laten altijd vooraf betalen... en dan pakje of ik weigerde....
Maar bezorgen,  kleding nu gebruikte  en  pas na 2 weken geld claimen...

Ik zou  zeggen niets gezien...     aanbellen en hard weglopen hun risico.