FexEx Factuur voor kadootje
Hallo,
Een aantal weken geleden liet de postbode een pakje achter bij ons op de stoep. Ik bestel tegenwoordig alles online dus dat zijn redelijk veel pakjes, en vaak zet de postbode ze op de stoep en wuift dan even vanuit de bestelbus als ik de deur open doe en rijdt dan weg. Een van deze pakjes was een kadootje van vrienden van ons in Engeland, die stuurden ons twee jurkjes en twee topjes voor onze pasgeboren dochter.
Een aantal weken later krijg ik een factuur van 75 euro van FedEx voor invoerrechten (dit kon ik alleen aan dat pakje koppelen omdat de merknaam op de kleertjes op de factuur staat). Ik ben hier niet van tevoren over ingelicht, noch bij levering over ingelicht, en er was aan het pakketje niet te zien wat het was of dat er kosten aan vast zouden kunnen zitten.
Ik zou nooit dit bedrag hebben geaccepteerd voor vier babykleertjes, en dit is voor ons best een behoorlijk bedrag, dus ik zou de kleertjes zonder aarzelen terugsturen als dat kon (ze zijn nog nieuw).
FedEx zegt dat ik het pakketje heb "geaccepteerd". Maar ik heb nergens voor hoeven tekenen. Ik heb FedEx ge-emailed dat ik nergens voor getekend heb, en FedEx zei dat de handtekeningplicht is opgeheven vanwege COVID. Zoals gezegd is het pakje op de stoep gezet en dat was het.. dus wat is dan "acceptatie"? Als het door de brievenbus had gepast hadden ze het door de brievenbus gedaan..
Er was dus geen informatie beschikbaar letterlijk totdat de factuur er was.
Mijn vraag is: mag dit echt?
Ik snap het argument dat ik alle pakketjes die ik niet zelf besteld heb zou moeten weigeren. Of na zou moeten gaan of er kosten aan verbonden zijn. Maar hoe moet dat als je aardig wat pakketjes verwacht in de post en niet weet wat er in welk pakketje zit? Ik vind het nogal een eng idee dat iedereen blijkbaar kosten voor mij kan maken door een kadootje op de sturen, en het idee dat ik alles bij levering moet weigeren vind ik ook verdrietig.. we hebben heel veel lieve kadootjes gekregen en allemaal zonder problemen (ook vanuit Engeland van vrienden en familie) behalve dus dit pakketje..
Hoe kan ik zoiets van tevoren of bij levering weten zodat ik dit kan voorkomen voor een volgende keer? Tegen de tijd dat ik in het pakje heb gekeken is het al te laat, en als er niet duidelijk op staat dat er kosten zijn verbonden aan acceptatie van het pakje is het moeilijk te besluiten wat wel en niet te accepteren? Wat mis ik? Ik voel me hier zo verdrietig over, al helemaal omdat het een lief gebaar was van vrienden die dit online voor ons hebben besteld bij een babywinkel en dachten alle verzendkosten te hebben voldaan..
Groetjes en alvast bedankt!
Hoe zouden uw vrienden in Engeland het vinden als u hun cadeau zou terugsturen omdat u €75 moet betalen?
Ik zou het cadeau houden en de vrienden in Engeland vertellen nu de Britten uit de EU zijn maar geen cadeautjes moeten sturen.
Een kadootje dat mij geld kost, hoef ik echt niet. De verzender had er aan moeten denken dat er door de Brexit invoerrechten betaald moeten worden. Als ik de verzender was, zou ik die € 75,- voor mijn rekening nemen.
Zo zie je maar hoe verschillend mensen er over denken.
Hallo Gabriella2021 ,
Lees hier eens veelgestelde vagen , klik op de rode regel .
https://www.fedex.com/nl-nl/billing/duty-tax.html
Geachte Gabriella,
Ik raad u aan om het pakje terug te sturen als u de factuur te hoog vindt.
De specialist over postzaken op dit forum, Neodutchio, kan u de details vertellen over uw rechten.
Maar net terugsturen wordt het volgens mij niet ontheven van de betaalplicht. Je kunt wel een paar oude kranten terugsturen.
Daarnaast krijgen de ontvangers dan waarschijnlijk een import factuur.
@Justmeagain,
TS heeft niet getekend voor ontvangst.
Ik vraag me af of FedEx dit mag eisen: de regels van de Brexit moeten natuurlijk wel bekend worden gemaakt bij de ontvanger.
Nee GA, FedEx hoeft niet aan een ontvanger uit te leggen wat de wet is, dat hoort elke persoon namelijk zelf te weten.
Ik heb uw verhaal gelezen en ik lees eerst dat u redelijk veel pakketjes besteld. Dan zou u toch enigszins op de hoogte moeten zijn van de regelgeving omtrent de ontvangst van niet uit de EU komende pakjes.
U schrijft ook dat 75 euro (terecht) veel geld is, dat rijmt bij mij dan weer niet met het feit dat u behoorlijk wat pakjes besteld. Maar wellicht begrijp ik u verkeerd.
Hoi Justmeagain,
Wat ik bedoelde is: ik bestelde vlak na mijn bevalling veel dagelijkse dingen online zoals gebruiksartikelen, huishoudartikelen en luiers enzo omdat ik niet zo makkelijk naar de winkel kon. Wat ik zelf bestelde was allemaal binnen de EU. Mijn punt was dat ik dus pakjes verwachtte. Als er niet aan een pakje te zien is dat het een kadootje is, en dat het van buiten de EU komt, en als ik pas weet wat er in zit als ik het al heb opengemaakt, hoe moet ik dan vantevoren weten dat ik het moet weigeren omdat er kosten aan zitten?
De Brexit is duidelijk met gevolgen, UK is geen EU land meer, dus invoerrechten enz.
top! Mevr sliep nog... is ook pa s3 jaar bekend...........
Fedex rekent een bezopen bedrag aan kosten indien ze aangifte moeten doen in verhouding tot bijvoorbeeld PoostNL. Daarom is het zo duur. Terugsturen heeft geen nut, die kosten krijgt u waarschijnlijk niet terug, de aangifte is al gedaan. Blijft het juridisch wel aanvechtbaar of men u op deze manier met deze kosten mag confronteren maar voordat je daar helderheid over hebt ben je ook €75 maar dan per uur kwijt en god mag weten hoelang je bezig bent.
Men weet toch al heel lang dat er nu invoerrechten etc. betaald moeten worden voor pakjes uit de VK. En, niets ten nadele van uw vrienden maar: ook zij weten inmiddels dat het pakje dat ze versturen eerst als uitvoer ingevuld moet worden. Als de waarde van het pakje niet meer is dan €45,00 te boven gaat. En dat ligt dan weer aan de waarde van het £. En al was het wel door de brievenbus gegaan: de douanekosten worden er niet minder om. U kunt het pakje natuurlijk niet terugsturen naar vrienden. Dat zou heel kwetsend zijn. Allebei er maar eens over praten hoe jammer het is dat die Brexit er is en er over en weer geen presentjes meer gestuurd kunnen worden (duurder dan)... Nog gefeliciteerd met uw dochtertje.
Bron Website douane/belastingdienst. (Let op, de 22 euro grens vervalt aankomende zomer dan betaalt u over elk bedrag BTW)
Voor pakketten tot en met € 22 betaalt u niets extra's
Eventuele verzend- en verzekeringskosten tellen niet mee voor die € 22.Voor pakketten van meer dan € 22 moet u wél betalen
Btw bijvoorbeeld. En als uw pakket meer waard is dan € 150 óók invoerrechten. Beide rekent u af met uw bezorger.
Voor deze pakketjes doet uw post- of koeriersbedrijf aangifte bij de Douane. Ze vragen hiervoor een vergoeding: de zogenoemde inklaringskosten. Die moet u ook betalen aan uw bezorger.
@gerdamarijke, ik kwam vannacht dus op een site en die schreven €45,. Vandaar. Dus het is kennelijk net zoals uit ieder ander land. Dank voor je alertheid.
@tenormin
Het is €22 voor particuliere webaankopen en €45 voor kado zendingen van particulieren aan particulieren.
Als er geen waarde op het pakket staat, dan wordt er geschat. U praat over merknamen, het kan dus zijn dat het voor Nederlandse begrippen prijzige jurkjes waren. Uw pakje wordt behandeld als import van buiten de EU en dan moeten daar invoerkosten voor betaald te worden. De enige manier om daar onderuit te komen is als de verzender een particulier is en die op het pakket zet dat het om een kado gaat. Maar ook dan moet er opgepast worden als alle kaartjes er nog aan zitten en er niet teveel in de doos zit. Het gebeurt nog wel eens dat bv familie in Amerika veel kleding koopt voor familie hier en alles in 1 pakket opstuurt. Dan kan het wel als import aangemerkt worden.
U hebt nu de dikke pech dat, dankzij de Brexit en de ontwetendheid, een goed bedoelde aktie duur uitpakt. Wellicht kunt u proberen bezwaar aan te tekenen en bewijs aan te leveren van de vrienden dat het hier om een kado gaat.
In navolging van de meeste al gegeven antwoorden is het al jaren lang zo dat 'import' van buiten de EU belast kan worden op basis van invoerrechten en BTW. Dat geldt nu ook voor het Verenigd Koninkrijk na de brexit. En ook helaas, u heeft dit kennelijk wel zelf gemist en/of degene die het pakket aan u heeft gezonden.
Terugzenden is geen optie meer aangezien de bedenktijd is afgelopen. U geeft aan dat u het pakket wel heeft ontvangen en daarmee geldt ook m.i. dat u inderdaad dient te betalen. De opmerking die men zijdens FedEx heeft gemaakt is wel zeer opmerkelijk omdat normaliter een pakket altijd bij afgifte geweigerd kan worden en dat dus niet kan bij het op de stoep leggen. Bijzonder frappant daarbij is dat volgens de postwet de besteller verantwoordelijk is voor een juiste bezorging en indien u zou stellen: ik heb het niet ontvangen (hypothetisch) de verzender niet zou kunnen bewijzen dat u het pakket heeft ontvangen. Op zich zou dat een boeiende casus zijn.
Het is misschien wel zinvol om na te vragen waar het bedrag ad. € 75,00 op gebaseerd is op basis van het tarief voor invoerrechten en BTW https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/content/hoeveel-betaal-ik-de-douane-als-ik-iets-koop-bij-buitenlandse-webshop omdat de waarde van het pakket m.i. dan tenin de orde van meer dan € 200,00 zou moete bedragen.
Terugsturen is in dit geval helemaal geen optie: je gaat je vrienden toch niet een cadeau terugsturen als geschenk voor hun pas geboren kindje. Dit was een privé uitwisseling.
Hoe dan ook blijkt de waarde van de ontvangen cadeaux een reden voor het heffen van invoerrechten en/of BTW te zijn geweest. Mogelijk is doen van navraag bij de douane dan een optie.
De 75 euro zijn niet alleen de kosten voor invoer en BTW maar daar zitten ook de administratieve kosten bij en eventueel het maken van een invoer document. Dat zijn vaak vaste kosten waar geen rekening gehouden wordt met de waarde van het pakket. Ik weet uit het verleden dat een standaard invoer/door voer document ongeveer 35 gulden kostte. Maar dat is ruim 25 jaar geleden.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Merkkleding besteld, chinees goed gekregen
Via Bertina moda (of Van Dongen mode) een jas besteld van Gant.
Er komt weken later een jas uit China, niet de maat en niet met het Gant-logo.
Geprobeerd terug te sturen en geld terug te krijgen, maar zij sparren met allerlei eigen regeltjes,
Heb gemaild dat dat tegen de Europese regels is, maar niets meer gehoord.
Kunt u mij adviseren?
F. Koot
06 [telefoonnum
...
Lees meer
Liander wil mijn meter vervangen
Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .
Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ?
Lees meer
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer