de
door denotto Mar 5, 2016 om 14:35
Geldzaken & recht

Foto ongevraagd op facebook

Afgelopen week stond in ons winkelcentrum de politie flyers uit te delen over zakkenrollen en burgerwacht. Er is toen een foto gemaakt die op de website van de politie is gezet, welliswaar met de gezichten afgeschermd. Na veel aandringen (per telefoon) is de foto verwijderd.
Tot mijn stomme verbazing stond dezelfde foto zonder gezichtsafdekking de volgende dag op de website van een plaatselijk nieuwsgaring. Ik heb hen ook verzocht die er af te halen. Na een vervelende woordenwisseling (via pb's) kan ik de foto idd niet meer vinden.
Mijn eigen FB-pagina is afgescherm voor vreemden, alleen mijn vrienden kunnen meekijken.
Daar komt bij dat deze mensen mij een zeur vonden en of ik wat te verbergen had....een zeer onbeschofte stelling. en als ik nu een BN'er was hadden ze hem er gelijk afgehaald.
Ik heb de "baas" van hen aangeschreven, maar tot nog toe geen antwoord gekregen.
Ik ben boos....
Mag dit allemaal maar ?


7034 7 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

Cookies
door Cookies - Mar 5, 2016 om 15:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen
1

Sweet dreams!

Mijn eigen FB-pagina is afgescherm voor vreemden, alleen mijn vrienden kunnen meekijken.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 5, 2016 om 15:12
7195 Antwoorden / 3 Vragen
1

Hallo Denotto,
goed dat u met succes stappen hebt ondernomen want zomaar een onafgeschermde foto publiceren is natuurlijk niet wenselijk en zal ook niet mogen, hopelijk is uw boosheid gezakt, fijn weekend.
vr, gr.

gompy2
door gompy2 - Mar 5, 2016 om 17:23
2796 Antwoorden / 0 Vragen
1

@Denotto,

 

>Mijn eigen FB-pagina is afgeschermd voor vreemden, alleen mijn vrienden kunnen meekijken.

>Daar komt bij dat deze mensen mij een zeur vonden en of ik wat te verbergen had....een zeer
>onbeschofte stelling. en als ik nu een BN'er was hadden ze hem er gelijk afgehaald.

>Ik heb de "baas" van hen aangeschreven, maar tot nog toe geen antwoord gekregen.

>Ik ben boos....

>Mag dit allemaal maar ?

 

Quote:

Van wie is een foto op Facebook?

 

Als jij een foto maakt, dan behoort het auteursrecht over die foto aan jou toe.
Dit betekent dat jij mag bepalen of en hoe de foto gekopieerd of gepubliceerd mag worden.
Je kan je auteursrecht overdragen aan anderen, of je kan anderen een licentie geven om jouw foto te gebruiken.
In dat laatste geval is een foto nog steeds van jou, maar heeft die ander ook toestemming om de foto te veelvoudigen en te publiceren.
Wie lid wordt van Facebook, geeft Facebook automatisch zo’n licentie.
De foto is dus nog steeds ‘van jou’ – maar de zeggenschap over wat er met die foto gebeurt, die heb je niet meer volledig in handen.

 

Bron: -> Van wie is een foto op Facebook?

r.kemperman
door r.kemperman - Mar 6, 2016 om 13:33
423 Antwoorden / 4 Vragen
0

Ik snap hem niet
In het winkelcentrum wordt een foto gemaakt van een flyeractie van de politie. 
De politie plaatst deze foto met onherkenbare gezichten
De plaatselijke krant plaatst deze met herkenbare gezichten. 

Wat heeft dat met uw FB te maken??
Had u die foto gemaakt en op uw pagina gezet?
Dan hadden ze deze niet mogen gebruiken zonder uw toestemming

Heeft u zelf niet die foto gemaakt, dan heeft u niets over de publicaties te vertellen
Fotograveren en filmen in het openbaar is toegestaan

akkerdistel
door akkerdistel - Mar 6, 2016 om 17:51
1790 Antwoorden / 3 Vragen
1

Ja, fotograferen op de openbare weg mag deze hierna publiceren ook.

gompy2
door gompy2 - Mar 6, 2016 om 19:47
2796 Antwoorden / 0 Vragen
1

>door akkerdistel - 06 Mar 2016 om 17:51

 

>Ja, fotograferen op de openbare weg mag deze hierna publiceren ook.

 

Niet zonder meer…

Je huiswerk doen eer je reageert zou de kwaliteit van je reactie’s beslist geen kwaad doen, maar ik heb niet het idee dat je daar erg mee zit…
 
Quote:

 

Publicatie van opnamen

 

Publicatie van een foto of filmopname waar iemand herkenbaar opstaat, kan een schending van het portretrecht zijn. De geportretteerde moet een redelijk belang kunnen laten zien (zoals privacy) op grond waarvan het werk niet gepubliceerd mag worden.

 

Als een opname of foto rechtmatig gemaakt is , wil dat nog niet zeggen dat deze ook mag worden gepubliceerd. Een dergelijke opname is namelijk een portret van de personen die erop staan, en dus geldt daarvoor het portretrecht. De auteurswet beschouwt zo'n afbeelding als een "portret anders dan in opdracht". Deze mag alleen worden gepubliceerd als daarmee geen redelijk belang van de geportretteerde in gevaar komt. Meestal zal het dan gaan om een privacy-belang.

 

Bron: Ius Mentis.

 

Klik>  Cameratoezicht, filmen en fotograferen van mensen

akkerdistel
door akkerdistel Mar 7, 2016 om 12:03
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Daar staat exact hetzelfde, als wat ik zeg, het mag dus gewoon. Alleen ben ik een heel stuk efficiënter door heel wat minder woordjes te gebruiken :-). Daarnaast zijn mijn reacties -vrijwel- altijd van uitstekende kwaltiteit echter; moet je wel zelf -meestal- deze eventjes ontdekken. Opdat ik van mening ben -in praktijk is dit ook zo- mensen dan een heel stuk meer leren.. Dat is toch echt win win win.

de
door denotto - Mar 7, 2016 om 13:51
66 Antwoorden / 17 Vragen
0

Bedankt voor jullie reacties.
De foto was door de politie gemaakt en ik vind t niet prettig als die wordt gepubliceerd. Dus ik heb m zelf niet op FB gezet.
Bedankt compy2 voor de duidelijke uitleg.
Mvrgr

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Gr
Grekoki - May 3, 2024 om 09:47
Computers & telefonie

Welke smartfone maakt mooie foto's?

Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer

Pe
Pedro Harmsen - May 3, 2024 om 17:16
Garantie & verzekeringen

Niet geïndexeerde begrafenisverzekering

Onlangs ontdekt: heb een begraf.verzek. van €908 (=2000 gulden) Stopgezet per 1-9-1970. Dus destijds door ouders bijeen gespaard met zuur verdiende centjes. De afgelopen 54! jaar hebben de diverse verzekeringsmaatschappijen hier gigantisch geld mee verdiend. Zie ik daar helemaal niets van terug? Allemaal misschien volgens de regeltjes, maar t blijft bizar! Is daar nog iets aan te doen, want ik v ... Lees meer

jd
jdbeste1 - May 4, 2024 om 21:07
Vrije tijd & tuin
TrackR app voor android

TrackR app voor android

Ik heb een TrackR tracker hier maar de bijhorende android app werkt niet meer. Is er iemand die hier een alternatieve app voor weet? Lees meer