je
door jeroen01 Mar 1, 2005 om 09:40
Geldzaken & recht

Garantie

Ik heb een packard bell (PB) - easy note laptop. Deze is nu 1 jaar en 5 maanden oud. De fabrieks garantie was na 1 jaar afgelopen.


De laptop begint nu regelmatig uit te vallen. Hij stopt ermee en de laatste keer moest ik zelfs een aantal minuten wachten voordat hij weer aan wilde.


Ik mag toch verwachten dat een laptop van 1000 euro wat langer mee gaat dan dit?


In hoevere kan ik verwachten dat PB dit verhelpt onder de garantie voorwaarden? Wat is een redelijke eigen bijdrage?


Laptop Micro-technology is een dure grap om te laten repareren omdat het te klein is en vaak gehele onderdelen en/of binnenwerk moet worden vervangen.


 


 


 

158 1 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2005 om 14:45
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dag jeroen01,


Wettelijke garantie na afloop van de fabrieksgarantie geldt voor alle consumentengoederen die na 1-5-03 gekocht zijn. Dat is de datum waarop de nieuwe consumentenwet Koop en Garanties (zie onderstaande linken) is ingegaan. Ook na het verstrijken van de fabrieksgarantietermijn kunt je dus nog steeds verlangen dat de leverancier (de verkoper) een gebrek tegen betaling van het gebruiksdeel herstelt. Na afloop van de fabrieksgarantie is er dus sprake van wettelijke garantie. Raakt een produkt defect na afloop van de fabrieksgarantie maar binnen de door de fabrikant gestelde economische levensduur van het produkt, dan dient de verkoper onder aftrek van het verbruiksdeel voor herstel zorg te dragen. Stel dat je laptop met een economische levensduur (de economische levensduur kun je opvragen bij de fabrikant of importeur) van 4 jaar kapot gaat na 17 maanden, dan moet de koper 17/48 deel van de reparatiekosten (stel €300,-) is € 106,-betalen. Waarom 17/48 deel? Je hebt per slot wel 17 maanden van je laptop kunnen genieten. Het wettelijke recht op garantie na afloop van de fabrieksgarantie heeft niets te maken met (de goede wil) van de fabrikant maar alles met de goede wil van de verkoper. Ik raad je aan om onderstaande linken over konsumentenrecht even door te nemen, zodat je beslagen ten ijs komt bij de verkoper. Sukses, groeten, Ton. 


http://wetten.overheid.nl/


vink aan: wetten


zoek onder: Burgerlijk Wetboek Boek 7


Brochure Koop en Garanties


Stichting de Ombudsman

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

SI
SIEGLIEN VENLOO - Jul 2, 2024 om 04:11
Vakantie & reizen

Ik krijg mijn geld niet terug van de cruise maatschappij

Door dat ik Amerika niet in mocht door mijn vakantie in Cuba in januari 2023. Krijg ik mijn betaling niet terug. Ik had een cruise geboekt via Miami Bahamas en nog meer met De NCL
OP 20 December 2023.€2500. Betaald maar nog ABN Verzekering en cruise maatschappij willen mijn geld niet terug geven. In April 2023 ben ik gewoon naar Amerika gereisd toen was er niets aan de hand, daarom heb ik d ... Lees meer

mijnnaamwashaas2345
mijnnaamwashaas2345 - Jul 1, 2024 om 09:08
Elektronica & tv

Kun je een speakertje aansluiten op een koptelefoonaansluiting?

mijn wekkkerradio heeft een heel dun geluid. Beschikt wel over een koptelefoonaansluiting. Kun je daar een speakertje op aansluiten? Lees meer

ju
jukwis - Jul 3, 2024 om 20:15
Auto & vervoer

Geen papieren handleiding meer bij nieuwe Volvo.

Bij Volvo kun je de handleiding bij een nieuwe auto alleen op het schermpje in de auto raadplegen. Een, naar mijn ervaring, zeer verkeersonveilige situatie.
Het papieren exemplaar is vanwege het millieu afgeschaft. !? Lees meer