door wijnands_1 Dec 19, 2007 om 11:37
Geldzaken & recht

Garantie conflict met fotozaak

Ik heb op 30-10-2006 voor 240 euro een Nikon SB600 flitser gekocht bij
Foka in Rotterdam. De laatste twee weken ofzo heb ik last van spontaan
geflits, mogelijk omdat de flitser wat te los zit op de camera. Niet
echt een groot probleem maar wel irritant.

Ik heb dus Nikon even gebeld of ik daarvoor langs kon komen in
Beverwijk om dit te laten fixen. Dat kon wel maar Nikon schijnt,
volgens de persoon aan de telefoon, streng te zijn op 1 jaar garantie,
daarna komen er onderzoekskosten en reparatie kosten bij.

OK, even nagedacht, er stond me iets bij dat de leverancier
verantwoordelijk is en niet de fabrikant. Ik dus even een mailtje
gestuurd naar Foka.

Goedemorgen meneer Wijnands,

Nikon Nederland geeft 12 maanden garantie op haar producten en helaas is uw

flitser gezien de aankoopdatum van 30-10-2006 buiten garantie geraakt. Nikon

is daar erg strikt in en kent geen coulance. Wanneer u de flitser wilt laten

nakijken dan komt Nikon Repair in Beverwijk met een prijsopgave. U heeft

daarna 3 mogelijkheden, tw. laten repareren voor het bedrag wat u van ons

doorgekregen heeft, NIET laten repareren en de flitser terug laten sturen

wat dan 60,00 aan onderzoeks- handling- en verzendkosten kost óf afstand

doen van de flitser na een te hoge prijsopgave waardoor het u verder niets

kost. Dat zijn dan de 3 mogelijkheden.

Met vriendelijke groet,

Foka Service

OK... da's de standaard garantieregeling van Nikon NL. Hmm... mailtje terug:

Goedemorgen meneer xxxxxx,

Da's niet zo mooi van Nikon. Echter u heeft mij de flitser geleverd.

Ik denk dat ik er redelijkerwijs van uit mag gaan dat een dergelijk

apparaat langer dan 1 jaar goed z'n werk behoort te doen. Ik ben van

mening dat de uitspraak van het gerechtshof in den Haag in de

procedure die de HCC tegen Dell had aangespannen hier ook van

toepassing is. Hier kunt u het een en ander daarover lezen:

http://www.computerconsum...endetail.php?redartID=195

Graag hoor ik van u hoe u hierover denkt.

Waarop de, nog steeds beleefde, man van Foka antwoorde:

Goedemorgen meneer Wijnands,

Wij worden steeds vaker geconfronteerd met passages uit het burgerlijk

wetboek en het consumentenrecht maar op directieniveau is besloten hieraan

geen gehoor te geven.

U zult langs juridische weg uw recht moeten halen.

Omdat wij de zaak niet altijd op de spits willen drijven kan er in een enkel

geval gekeken worden of er een bijdrage in de reparatiekosten van Foka uit

geleverd kan worden.

Met vriendelijke groet,

Foka Service

Goed... toen werd ik boos. En dat ben ik eigenlijk nog steeds wel. :(

Voor zover ik het nu kan zien heb ik een aantal optie's.

1. Leren leven met de eigenaardige trekjes van de flitser.

2. Gewoon naar Nikon gaan en de eventuele kosten zelf betalen

3. Naar nikon gaan, de kosten voorschieten en die vervolgens op Foka proberen te verhalen

4.Het eerst verder uitvechten met Foka.

Zie ik dit goed? Iemand tips hoe ik dit het beste verder kan aanpakken?

1708 8 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 19, 2007 om 11:52
16885 Antwoorden / 202 Vragen

hallo wijnands: u bent goed op de hoogte en het bedtijf FOKA dus helemaal niet. Oh, Oh, Oh wat zitten die fout. Ze gaan er kennelijk met zekerheid vanuit dat u wel niet zult gaan procedrene. Maak toch een begin met het maken van een stevige brief, verzend die aangetekend en stel het bedrijf in gebreke en aanspakelijk voor alle kosten indien zij blijven nalene om de wetgeving toe te passen conform het gesletde in : BW art 17 t/m 23 (

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html of wel nalaten te zorgen voor afdoende reparatie etc. Stel dat u de overeenkomst als ontbonden zult beschouwen indien men u nu niet binnen (stel) twee weken (de termijn moet redelijk zijn) tegemoet komt en u alsdan zich alle rechten voorbehoudt. Zend deze brief naast aangeteknd met bericht van ontvangstbevestiging. Mocht die onverhoop niet geaccepteerd worden, bewaar de brief dan in de gesloten enveloppe goed.

Ik zal intussen Kassa Radio en TV tippen over deze extreme opstelling. Laat weten hoe het verder loopt.

wi
door wijnands_1 - Dec 19, 2007 om 13:56
11 Antwoorden / 3 Vragen

OK, dank. Kan ik de modelbrieven van http://www.consuwijzer.nl/Hulpmiddelen/Voorbeeldbrieven/Algemeen hiervoor gebruiken?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 19, 2007 om 15:17
16885 Antwoorden / 202 Vragen

ja, ook, mits er maar in staat: aansprakelijk, in gebreke en vorderen van naleving.

hutch
door hutch - Dec 19, 2007 om 15:33
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag hr. Wijnands,

ik kan mij heel goed voorstellen, dat u een beetje boos begint te worden, gezien de reactie van dat 'bedrijf.

Hieruit blijkt maar weer wat op een enorme arrogante en zeer demotiverende wijze bepaalde 'bedrijven' te werk gaan. Dit is haast niet te geloven.

Dit soort demotiverende opstellingen lees ik (lezen wij) wel vaker op deze site. Maar nu kan iedereen eens lezen hoe er werkelijk over de klanten gedacht wordt!!  Vooral die zogenaamde 'directie'..... door dit soort opmerkingen te maken, geeft die zogenaamde 'directie' al blijk van hun eigen onkunde! Zij willen niet weten, dat zij verantwoordelijk en aansprakelijk zijn voor de gehele 'te verwachten economische levensduur' (de gebruiksduurverwachting). En in zo'n bedrijf moet een klant nog vertrouwen hebben.......??

Het enige wat u nog (buiten het formele om) kunt doen, is op deze wijze 'reclame' maken op allerlei sites voor dergelijke bedrijven, zodat dit soort 'bedrijven' zichzelf uit de markt prijzen.

'FOKA Service'...... alleen dat laatste woord werkt al op de lachspieren!

Voor de rest heeft collega Gerrit al een zeer goed antwoord gegeven.

Maar, hr. Wijnands, niet :( blijven...... u kunt eigenlijk alleen maar medelijden hebben met dit soort personen, die zich 'directie' noemen.

Succes verder,

gr. Hutch

hutch
door hutch - Dec 19, 2007 om 15:46
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Algemene voorwaarden van dat 'bedrijf':

"5. Naast bovengenoemde handelsgarantie behoudt de wederpartij volledig zijn wettelijke garantierechten."

Maar wat te doen, indien de 'directie' zich hier niet aan houdt??

"Wij zullen alles in het werk stellen uw klacht zo snel mogelijk op te lossen."

Tja..... en nu weet iedereen gelijk hoe zij dat doen.

Ik kan mij (heel) goed voorstellen, waarom dit 'bedrijf' niet is aangesloten bij een brancheorganisatie......

Gr. Hutch

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 19, 2007 om 16:09
16885 Antwoorden / 202 Vragen

het kan m.i. ook geen kwaad om de betrokken winkelier te melden dat u Raad heeft gevraagd aan Kassa. Houd er wel rekening mee dat na meer dan een jaar het aanrekenen van een, zij het beperkte, bijdrage in reparatiekosten niet geheel onredelijk is.Dat laatste vergat ik te melden. dat zou even wel m.i niet meer dan 2/60 mogen zijn, uitgaande van een door mij ingeschatte economische levensduur van 5 jaren.

hutch
door hutch - Dec 19, 2007 om 18:52
4515 Antwoorden / 29 Vragen

@ Gerrit,

voor de vaststelling van het gedeelte wat een klant dient me te betalen aan een reparatie buiten de garantieperiode, worden alle maanden meegerekend. Dus al de tijd dat een klant het artikel in zijn/haar bezit heeft (gehad). In jouw voorbeeld: 14/60 deel.

Gr. Hutch

hp
door hpb - Dec 19, 2007 om 19:06
19 Antwoorden / 4 Vragen

Het begin is goed: contact opgenomen met de winkelier en niet met Nikon. Met de winkelier heb je immers een overeenkomst gesloten. Kijk ook eens op de site van www.Consuwijzer.nl bij het gedeelte over garantie en wat de te nemen stappen zijn. En wat FOKA doet, nl. het verwijzen naar de garantievoorwaarden van Nikon en geneuzel over het standpunt van de directie, staat ook op de site van de Consuwijzer als iets wat een winkelier nou net NIET mag doen. Laat u dus vooral niet ontmoedigen. Ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen met  dit soort blufpraatjes afzien van verdere stappen en de kosten op de koop toe nemen.

De volgende stap voor u is de klacht schriftelijk bij FOKA onder de aandacht brengen, incl een maximale termijn om te reageren. Houd rekening met het volgende: als de levensduur van een flitser bv. 5 jaar is (vraag na bij Nikon) is het mogelijk om zelf 1/5 van de kosten te dragen; wel zuur, maar de flitser heeft 1 jaar goed gefunctioneerd. Suc6

Ik ben met exact hetzelfde bezig: een cv-ketel die 3 weken na de garantieperiode van 2 jaar al gerepareerd moest worden voor 195,-. Inmiddels weet ik het standpunt van de winkelier ("nee wij geven 2 jaar garantie. We kunnen niets meer voor u doen, dat is wettelijk zo geregeld. Dat is echt gezegd!) . Maar goed, de aangetekende brief met mijn klacht is afgelopen maandag naar de winkelier verstuurd. Vanwege de feestdagen heb ik om een reactie gevraagd uiterlijk 18 januari en alvast het woord Geschillencommissie laten vallen. Gelijk hebben is 1 ding, gelijk krijgen het andere.