re
door rebmit Apr 23, 2006 om 12:02
Geldzaken & recht

Garantie termijn

Heb een wasmachine gekocht op 15 mei ...., is afgeleverd op 22 mei .... Vijf jaar extra garantie bijgekocht. Tot wanneer loopt de garantie tot 15 mei of tot 22 mei ?

2933 18 Rapporteer

tonnieboy
door tonnieboy - Apr 23, 2006 om 12:49
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Mag ik u vragen wat u voor die 5 jaar garantie betaald heeft bovenop de prijs van de wasmachine ?
Gezien de bescherming bij consumentenaankopen met name ingeval van duurzame producten is het bijkopen van extra garantie alleen maar goed voor de portemonnee van de winkelier en de fabrikant.

gladdeharry
door gladdeharry - Apr 23, 2006 om 13:00
463 Antwoorden / 14 Vragen

Welke datum staat op de aankoopbon?Dat is volgens mij de garantiedatum.

Harry

re
door rebmit - Apr 23, 2006 om 13:03
2 Antwoorden / 1 Vragen

Op de aankoopbon staat 15 mei als aankoop datum, maar op het extra garantiecertificaat (5 jr.)staat 15 mei als aankoopdatum en 22 mei als afleverdatum.

re
door rebmit - Apr 23, 2006 om 13:07
2 Antwoorden / 1 Vragen

Daar ben ik inmiddels achter dat extra garantie grote flauwekul is. Vorig jaar had ik aan deze zelfde wasmachine een mankement, nl. een overhemd knoopje in het filter (veel lawaai tijdens wassen). Viel niet onder de extra garantie want ik had de machine niet goed gebruikt. Wil ik niet weten wat er gebeurt met een spijkerbroek "knoop". Extra garantie kostte mijn 150 gulden op een wasmachine van 780 gulden

brynnar
door brynnar - Apr 23, 2006 om 14:04
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Inderdaad. De rechten van de consument zijn tegenwoordig zo goed beschermd, dat het kopen van extra garantie vaak overbodig is. Ook nadat de gewone garantie is verlopen heb je namelijk nog genoeg rechten om bijvoorbeeld een groot deel van de reparatiekosten te kunnen verhalen.

Even kort gezegd: een wasmachine heeft geen economische levensduur die ophoudt na het verlopen van de normale afgegeven garantie. Je mag er zeker vanuit gaan dat een wasmachine minimaal 10 jaar mee moet kunnen gaan. Gedurende deze 10 jaar (of meer, informeer bij de verkoper of de fabrikant hoeveel dit voor je specifieke aanschaf is) heb je als consument nog altijd het recht om eventuele reparatiekosten (met aftrek van je gebruikersdeel) te claimen.

Voorbeeld: je wasmachine heeft een economische levensduur van 15 jaar. Na 4 jaar is er een defect. De reparatiekosten bedragen 250 euro. Uw heeft echter 3 jaar zonder problemen gewassen, dus uw gebruikersdeel is 3/15. De kosten voor reparatie die u dan zelf moet betalen bedragen dan 4/15 x EUR 250 = EUR 50.00.

Vergelijk dat eens met de prijs waarvoor u de extra garantie heeft gekocht. Het kan voor u gunstig of ongunstig uitvallen.

Mvgr - B

brynnar
door brynnar - Apr 23, 2006 om 14:05
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Correctie op mij tekst, anders slaat het gegeven voorbeeld nergens op:

Voorbeeld: je wasmachine heeft een economische levensduur van 15 jaar. Na 3 jaar is er een defect. De reparatiekosten bedragen 250 euro. Uw heeft echter 3 jaar zonder problemen gewassen, dus uw gebruikersdeel is 3/15. De kosten voor reparatie die u dan zelf moet betalen bedragen dan 4/15 x EUR 250 = EUR 50.00.

Mvgr - B

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 24, 2006 om 11:36
16888 Antwoorden / 202 Vragen

In uw geval wordtr de afleverdatum genoemd en dat is dan ook de datum van ingang garantie termijn. U kon de machine immers niet eerder gebruiken.

ad
door addiebrus - Apr 24, 2006 om 14:31
22 Antwoorden / 6 Vragen

ja inderdaad allemaal flauwe kul hou je centen maar in je zak had ook een keer met me wasmachine een stuiver er tussen gesukkelt en koste me 190 gulden was een dure stuiver

ha
door hanspetra - Apr 24, 2006 om 14:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

U vraag wordt waarschijnlijk het makkelijks beantwoord, als u de vergelijking maakt met langere levertijden, zoals gebruikelijk bij meubelen en auto's. Immers als u een bankstel koopt, moet u meestal 3 maanden wachten. U zult begrijpen, dat als een bankstel nog gemaakt moet worden, de garantie niet al in gaat op de werkvloer. Ook bij auto's, levertijd b.v. een half jaar, kan dit toch niet van de garantietermijn af gaan. Dus de leverdatum is van belang!

he
door henri1942 - Apr 24, 2006 om 14:59
43 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Rebmit,

Zoals gewoonlijk weer veel reacties waar je niet zoveel aan hebt. De garantie gaat in de datum van aankoop, de aankoopfactuur wordt daarom ook altijd gevraagd wanneer je een beroep moet doen op de garantie. Als je een afleveringsbon met datum, bezit dan gaat op die datum de garantie in.

Bijkopen van garantie ook hierover zijn de antwoorden variabel en een aantal niet terzake kundig. Garantie verlengen heeft volledig zin als je dit bij de importeur kan doen, zoals bijvoorbeeld bij Miele. Bij de verzekeringen die handelaren aanbieden zijn nogal wat uitzonderingen van toepassing. Bij alle verzekeringen zijn overigens bedienings- en gebruikersfouten uitgesloten, hieronder valt ook een knoop in een filter/pomphuis en een stuiver in de ruimte tussen wastrommel en kuip.

Dat de rechten van de consument wettelijk gezien goed geregeld zijn is zonneklaar, echter de praktijk is totaal anders. Immers wat moet je doen bij een probleem over een reparatie van zeg Euro 150,00 en de handelaar wil niets doen. Een advocaat inschakelen? kost veel meer. Het enige alternatief is dan beroep doen op een rechtsbijstandsverzekering.

Mijn advies is, na meer dan 25 jaar witgoed ervaraing, koop altijd een service/garantie verzekeringen, maar stel je eerst goed op de hoogte van de voorwaarden. Bij Miele bijvoorbeeld zijn alleen de bedieningsfouten uitgesloten en bedrijfsmatig gebruik. Belangrijk is ook dat bij een grote en dure reparatie binnen de extra verzekerings/garanteitermijnm het apparaat gratis wordt omgeruild voor een nieuw exemplaar.

Met name dit laatste is van groot belang, dus let erop dat dit in de voorwaarden is opgenomen.

Ik hoop je vragen voldoende beantwoord te hebben.

Groeten, Henri1942.

hutch
door hutch - Apr 24, 2006 om 15:05
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Timber,

indien u een Miele...... heeft, maakt die ene week ook niet zoveel uit.

Leest u maar eens als u die link aanklikt.

"..... En pas wanneer deze apparaten een continugebruik van 10.000 uur lang hebben doorstaan, dan verdienen ze de naam Miele. Want dat komt overeen met een levensduur van gemiddeld zo'n 20 jaar."

Succes, gr. Hutch

jo
door josepha1947 - Apr 24, 2006 om 18:15
4 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom nu weer Miele er zijn wel betere alleen ze worden niet meer gemaakt omdat ze zo goed waren. Mijn eerste wascombinatie [ik wil niet anders gaat langermee] was een Rondomatic 23j oud geworden lekte alleen op het lager een nieuw lager erin en hij liep weer als een terein. Daarna een turnamat van AEG 18jaar en toen aan de trimsalon afgegeven voor de hondenhandoeken te wassen . Nu heb ik een VELO Ned fabrikaat had service garantie erbij gekocht . Centrifuge ging door eigen dschuld kapot. De Harense Smid heeft hem toen na 6 jaar voor niets gemaakt. Dus het ligt ook aan de leverancier.

ha
door hasi30 - Apr 24, 2006 om 18:54
9 Antwoorden / 8 Vragen

Dat van die garantie die zou moeten worden gegeven na de officiele garantietijd klopt helemaal, echter, ik had een TV van Mediamarkt precies één dag langer dan de garantietermijn, maar moest wel de onderzoekkosten betalen van een reparatie die NIET was gedaan. Logisch dat ik bij mediamarkt echt NOOIT meer terug kom. Garantie en service heeft bij mij een heel andere inhoud.

Hans

kl
door klinkenberg - Apr 24, 2006 om 19:32
1 Antwoorden / 0 Vragen
va
door vandenbosch - Apr 26, 2006 om 08:24
4 Antwoorden / 2 Vragen

de garantie begint op het moment dat de overeenkomst is getekend.

In dit geval op 15 mei, immers op dat moment heeft koper recht verkregen op het eigendom van het apparaat en is verkoper verplicht het verkochte in goede staat aan koper te leveren. Dat de fysieke levering een week later plaats vind is een onderdeel van het het moment van aflevering overeengekomen tussen koper en verkoper. Koper heeft juridisch eigendom om het moment van aanschaf, cq. het moment van ondertekenen van de overeenkomst.

hutch
door hutch - Apr 26, 2006 om 09:02
4517 Antwoorden / 29 Vragen

De garantie gaat pas lopen, vanaf het moment van feitelijke levering. Burgerlijk Wetboek (boek 7) artikel 10.

Voor die tijd beschikt u feitelijk nog niet over het artikel. M.a.w. als de levertermijn een maand of, zoals bij auto's, nog langer is, zou de garantietermijn reeds ingaan terwijl er nog niets gefabriceerd is....???? Hoe kan garantie worden gegeven, op iets wat nog niet bestaat? (zie ook de reactie van Hanspetra).

@ Vandenbosch,

als u een koopovereenkomst tekent bent u nog geen eigenaar in de zin van de wet. Dat de verkoper verplicht is om te leveren en de koper verplicht is om dit artikel af te nemen en te betalen, staat los van het eigendomsrecht.

Zie het Burgerlijk Wetboek (Boek 7): artikel 9 en artikel 10.

Gr. Hutch

wi
door wisman - May 1, 2006 om 17:29
2 Antwoorden / 0 Vragen
wi
door wisman - May 1, 2006 om 17:33
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het is denk ik de afleveringsdatum die de aanvang van de
garantietermijn bepaald. Als je b.v. een keuken koopt met een levertijd
van "een paar maanden"  kan je toch niet zeggen dat de garantie
begint op de aankoopdatum.