Geld terug of niet?
Is een winkel verplicht om geld terug te geven of een tegoedbon die langer geldig is dan een dag?
Wij hebben bij Craneboek kleren gekocht, na de kassa staat op de muur dat ze geen geld terug geven, en als je iets komt terug brengen dan moet je op diezelfde dag iets kopen zodat het tegoed verwerkt wordt.
Want de volgende dag is de tegoedbon niet meer geldig.
De vraag is, staat in de wet waar een winkel zich aan moet houden, geld terug of aan waardebon die langer geldig is dan op dezelfde dag?
alvast bedank en de groeten H. Kortsmit
Nee, een winkel is zeker niet verplicht geld terug te geven of om ruilen toe te staan. In fysieke winkels telt de regel: koop = koop. Dat er winkels zijn die wel ruilen toestaan, is een gunst, geen plicht.
Een winkel is niet verplicht om een product terug te nemen.
In de winkel geldt immers: koop=koop.
Als een winkel een product terugneemt, bepaald hijzelf tegen welke condities.
Wat wel blijft is dat als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke het product op grond van de koopovereenkomst had moeten bezitten, je zeker terug kunt naar de verkopende partij.
Een winkel is nooit verplicht om geld terug te geven voor een aankoop. Ruilen doen de meeste zaken (uit coulantie) wel, maar ook dat is geen plicht. Wel vreemd en een toch vrij onbekend fenomeen is de mogenlijkheid om te ruilen tot dezelfde dag beperkt is. U stelt zelf al dat het aangegeven staat, dus u was op de hoogte gesteld. Tja, dan heeft u zich aan de regels van de winkel te houden. Wettelijk gezien is koop een koop; alleen een kapot artikel moet vervangen worden, dus ook geen geld terug.
[quote=tenormin schreef op zaterdag 14 apr 2012, 23:05]alleen een kapot artikel moet vervangen worden, dus ook geen geld terug.
Zelfs dat niet. De verkopende partij mag ook eerst het product repareren.
Het is trouwens een fabeltje dat de verkopende partij het product moet omruilen. Dat wordt namelijk heel vaak beweerd. Maar dat terzijde.
[quote=kortsmit schreef op zaterdag 14 apr 2012, 22:56]
De vraag is, staat in de wet waar een winkel zich aan moet houden, geld terug of aan waardebon die langer geldig is dan op dezelfde dag?
alvast bedank en de groeten H. Kortsmit
[quote=ikbenik schreef op zaterdag 14 apr 2012, 23:27][quote=tenormin schreef op zaterdag 14 apr 2012, 23:05]alleen een kapot artikel moet vervangen worden, dus ook geen geld terug.
Zelfs dat niet. De verkopende partij mag ook eerst het product repareren.
Het is trouwens een fabeltje dat de verkopende partij het product moet omruilen. Dat wordt namelijk heel vaak beweerd. Maar dat terzijde.
Ja, dat begrijp ik maar dit gaat om kleding, daar word niet de regel van 3 x ter reparatie gevolgd; ik "was in de winkel van de TS". Heb ook niet geschreven dat winkel moet omruilen, maar dit nu eenmaal een "ongeschreven wet" dat ruilen binnen 8 of hoeveel dagen dan ook, meestal wel word gebruikt. U heeft het over apparaten; ik dus over kleding.
@tenormin:
Ik sprak in het algemeen, zonder een specifiek product te noemen.
Ik heb ook niet de regel van 3x reparatie genoemd.
De reden dat ik mijn bericht geplaatst had, was een reactie op je bericht dat alleen een kapot artikel vervangen moet worden.
En wel als reden dat er helaas nog veel te veel gesproken wordt dat bij een defect product de verkopende partij verplicht is om het product om te ruilen, en dat is de verkopende partij dus niet.
Laat ik het zo zeggen:
De verkopende partij is in geval van non-conformiteit (als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van die koopovereenkomst had mogen verwachten) verplicht om het product kosteloos alsnog volgens die koopovereenkomst te brengen.
Daarbij komt ook nog als de verkopende partij of de fabrikant in een garantiebepaling bepaalde gebreken uitsluit en de koper bepaalde rechten toekent, dient hij ze ook na te komen. Die garantieregels staan buiten de regels van non-conformiteit (non-conformiteit wordt ook wel "wettelijke garantie" genoemd).
Alleen heeft de wetgever bepaald dat als een product binnen zes maanden een defect vertoont, dan dat vanuit gegaan mag worden dat het defect tijdens de koop al aanwezig was, tenzij de aard van de zaak of de aard van het gebrek zich daartegen verzet.
Alleen bij koop op afstand (zoals webshop, postorderwinkel, enz) kent de wetgever via de Wet Koop op Afstand de consument het recht toe van zeven dagen bedenktijd (wordt veertien dagen) en mag de consument zonder opgave van reden het product terugsturen. Hierop zijn wel enkele uitzonderingen: onder andere op maat gemaakte producten zijn uitgesloten op die regel en kunnen niet teruggestuurd worden.
Ik heb hierboven de regels uitgelegd, zodat de TS nu kan zien wat nu wel en niet geregeld is.
Hallo kortsmit,
.....De vraag is, staat in de wet waar een winkel zich aan moet houden, geld terug of aan waardebon die langer geldig is dan op dezelfde dag?.....
Lees de info van Consuwijzer: klik hier.
Kort samengevat: Ruilen is geen recht. Het is een gunst van de verkoper. Dat betekent dat een verkoper niet verplicht is om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben.
Met vr.gr.
Er is wel een uitzondering.
Stel dat u kleding koopt en niet in de winkel gepast kan of mag worden dan kan u dus ook niet weten of de kleding past en dan hoort de verkoper wel de mogelijkheid te geven om de kleding te ruilen in de juiste maat.
immers kon u niet weten dat de maat anders is dan wat op de label staat.
Maar binnen een dag omruilen? echt een winkel waar ik dus nooit heen zou gaan.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Aflossing lening bij Vesting Finance van NN
Onlangs hebben wij een aflosnota bij Vesting Finance opgevraagd om onze lening ( die ze ovegekocht hebben van Nationale Nederlanden ) vervroegd te kunnen aflossen.
Deze is netjes opgestuurd en door ons betaald. We hebben hier verder geen bewijs van gekregen.
Na gebeld te hebben was hun antwoord : Kijk maar op BKR... ( en daar staat hij een maand na inlossen nog steeds op "lopend")
...
Lees meer
Auto verzekeren bij FBTO.
Ik wil mijn nieuwe elektrische auto verzekeren bij FBTO. Krijg ik het volgende antwoord van FBTO terug.
Op basis van je leeftijd en het vermogen van je auto kunnen we de auto niet verzekeren.
Lees meerVlak voor bezorgmoment verandert PostNL het tijdstip naar 'zelf afhalen'.
Vlak voor afgesproken bezorgmoment verandert postNL van bezorgtijd 14:10-16:10 naar 'zelf afhalen' bij afhaalpunt. Bij het afhaalpunt vertelden ze dat dit héél veel gebeurt. PostNL doet er niets aan. Mogelijk is het luceratief voor de bezorger die alles op afhaalpunt dumpt en zo dubbel zoveel pakjes kan "afhandelen". De verzender kan er niets aan doen en voor post NL wil er n.m.m. nie ... Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer