sa
door sannek Nov 9, 2006 om 21:14
Geldzaken & recht

Gemeentelijke belastingen

In 2001 woonde ik net op mezelf en kreeg voor het eerst een aanslag gemeentelijke belastingen. Mijn inziens heb ik toen een formulier voor kwijtschelding ingevuld en opgestuurd. Toen ik na een lange tijd ineens een brief kreeg van de gemeente, waarin stond dat de automatische incasso was mislukt merkte ik dat er iets mis moest zijn gegaan. De gemeente was echter onverbiddelijk, omdat de termijn voor kwijtschelding was verlopen. Na een bezoekje van de deurwaarder ben ik bij de gemeente geweest en heb een brief geschreven. Toen echter de deurwaarder aanbelde "in de naam van de koningin" en mij mededeelde dat als ik niet snel zou betalen, over zou worden gegaan tot beslaglegging, ben ik toch maar met gezwinde speod naar de Postbank gefietst, om daar een contante storting te doen op de rekening van de deurwaarder. Sinsdien heb ik niets meer vernomen van zowel gemeente als deurwaarder. Tot er gisteren ineens een brief door de bus viel met aankondiging beslaglegging. Na telefonisch contact met gemeente, deurwaarder en postkantoor. Ben ik er inmiddels achter dat het bedrag nog open staat bij de gemeente, de deurwaarder pas in 2006 is ingeschakeld en de postbank niet langer dan 6 weken terug kan kijken in hun administrtie wat contante stortingen betreft.

Ik weet 100% zeker betaald te hebben, maar heb dus geen enkel bewijs...het enige wat ik heb kunnen vinden is de brief naar de gemeente waarin ik aangeef dat er nu een deurwaarder is ingeschakeld en een oud bankafschrif, waarop te zien is dat ik 200 euro heb opgenomen vijf dagen na die brief (hetgeen opmerkelijk is toen, aangezien ik student was en dit ongeveer mijn gehele vermogen betrof).

Heeft iemand suggesties hoe ik dit aan moet pakken? En kan de gemeente wel van mij verwachten dat ik zo lang bewijs van dingen bewaar? Is het stoppen van de vordering van de deurwaarder toendertijd genoeg bewijs om aan te nemen dat ik dus wel betaald moet hebben?

Alvast bedankt!

733 6 Rapporteer

movieman
door movieman - Nov 9, 2006 om 21:49
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik weet toevallig dat GOEDE banken alle transacties op chip registreren. Ze kunnen in principe 100 jaar terug kijken LOL. Waarom de Postbank niet? Beetje vreemd vind ik dat... gewoon blijven aandringen. De aanhouder wint immers! Volgens mij moeten ze zelfs alles opslaan voor de fiscus (lees: geldhaai Gerrit Z. hahaha).

Wat betreft de gemeentelijke belastingen en de verstreken termijn,  kun je alleen maar hopen op ietwat coulance en begrip. Helaas zijn normen en waarden HEEL VER te zoeken bij overheidsinstanties terwijl ze juist het GOEDE voorbeeld zouden moeten geven! Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat de dames en heren op de "bovenste verdieping" lak hebben aan ons burgers. De baliemedewer(st)(k)ers willen me stiekem nog wel eens matsen... Stel je voor dat de hoge pieten dat zouden weten! LOL

Mark Rutte heeft het aan de ene kant altijd over een betere (kennis)economie en degelijker onderwijs maar aan de andere kant worden studenten door zijn "ondergeschikten" genaaid (zoals blijkt). Waar gaan we naartoe met Nederland?

Je moet ze op de gemeente daarzo maar eens het één en ander over fatsoensnormen bijbrengen alhoewel ik vrees dat je tegen een dikke betonnen wand aan zult lopen...

Succes. ;-)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 10, 2006 om 09:07
16897 Antwoorden / 202 Vragen

Als u een contante betaling doet bij een postkantoor dan krijgt u een stortingsbewijs. Een dergelijk bewijs en zeker belangrijk in deze bewaart u toch. Ik zorg zelf altijd voor een kopie. Het is net als movieman al zegt maar dan in andere woorden "kul"dat de postbank niet kan terugzien. De postbank moet wettelijk een veelheid van jaren de betaalinformatie bewaren.Geef in ieder geval schriftelijk aan het College van B7W te kennen dat u wel degelijk heeft betaalt en stel dat u dit laat uitzoeken. Vraag hoe dan ook om uitstel, liefst afstel en verzend aangetekend. Neem ook contact op met een juridisch loket of zelfs eventueel met iemand van de Sociale Dienst in uw woonplaats. Mogelijk kan men daar ook van dienst zijn.

Betaalbewijzen altijd bewaren.

ar
door arwinm - Nov 25, 2006 om 10:50
5 Antwoorden / 6 Vragen

Het is inderdaad zo dat de postbank een aantal jaar terug kan kijken als het gaat om stortingen op het postkantoor. Ik zou hier meer werk van maken. Hiernaast moet deze betaling natuurlijk ook bijgeschreven zijn op de rekening van de deurwaarder.

Hiernaast komt het volgende. Blijkbaar heeft de gemeente de vordering nog openstaan. In dit geval kun je altijd nog kwijtschelding aanvragen voor deze vordering. Immers in de wet staat dat kwijtschelding altijd aangevraagd kan worden als de vordering niet is voldaan (ook al is dit een aantal jaar later). Dit kun je terugvinden in de uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990. Ook al heeft de gemeente een andere regeling (dit is niet conform wetgeving...)

sa
door sannek - Nov 25, 2006 om 10:56
2 Antwoorden / 4 Vragen

haha, daar heb ik wat aan!! Weet je toevallig ook of ik dan moet aantonen dat ik TOEN kwijtschelding had moeten krijgen, of toetsen ze dat dan aan mijn huidige situatie??

ar
door arwinm - Nov 25, 2006 om 11:01
5 Antwoorden / 6 Vragen

Je kunt bij de gemeente een formulier voor kwijtschelding aanvragen (of downloaden van hun website....). De situatie van nu is bepalend. Omdat je nu de aanslag niet kunt betalen ....... vraag je kwijtschelding aan.

sa
door sannek - Nov 25, 2006 om 11:02
2 Antwoorden / 4 Vragen

heel erg bedankt!