ge
door geenwwalsfreelancer Jan 30, 2023 om 17:57
Geldzaken & recht

Heb je recht op ziektewet tussen 2 banen in of alleen voorbij de proeftijd van een maand als voormalig free lancer?

Mijn huidge dienstverband contract loopt af. Ik heb onvoldoende ww rechten en zit nu in de ziektewet. ik heb een baan gevonden die precies aansluit op einde contract en wil mij beter melden opdat ik daar kan starten. Baan is eenvoudiger en slechter betaald.
1. Dit beter melden gaat tegen advies in van bedrijfsarts die zegt dat ik nog 2 -3 maanden ziek ben. mijn behandelaren vinden dat ik kan starten.
ik denk zelf dat mijn hudige werkkring ziekmakend is voor mij en dat weggaan bijdraagt aan mijn herstel. ik zit in een omgeving met veel burn out in het HBO. Stel dat ik proeftijd overleef en dan weer ziek word. Heb ik dan gewoon recht op ziektewet onder nieuwe werkgever of kom ik weer terecht bij oude werkgever? Er zou iets zijn van een 4 of 6 weken regel maar ik kan het niet vinden. Ik heb onvoldoende ww rechten opgebouwd als voormalig free lancer ondanks 20 jaar werken. Ik heb nieuw baas niet gemeld dat ik ziek ben nu.
Ik las iets over benadelingshandeling maar snap het niet.
2. Klopt het dat de nieuwe baas kan zien dat ik ziek ben geweest voor aanvang functie daar? Tot hoeveer terug?
Wie weet raadt voor mij?

2099 7 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 30, 2023 om 18:14
2059 Antwoorden / Vragen

In de ziektewet lopen en ook in staat zijn met een nieuwe baan te beginnen is simpelweg tegenstrijdig. Of u bent ziek, en dan kunt u niet werken of er zijn andere problemen maar u bent niet ziek en hoort dus ook niet in de ziektewet. Maar volgens mij kan niemand u verbieden in een nieuwe functie aan het werk te gaan dus dat lijkt mij dan ook het beste. Volgens mij heeft uw nieuwe baas geen toegang tot informatie van voor uw in diensttreding.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 30, 2023 om 18:17
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Geen,

Ik raad u aan om lid te worden van een vakbond en met hen uw problematiek te bespreken.

Ja
door JannyBoe - Jan 31, 2023 om 10:40
516 Antwoorden / Vragen

Hallo, ook van deze kant het advies om lid te worden van een vakbond om daar uw vragen te bespreken.
En het UWV is natuurlijk ook dé vraagbaak rond dit soort problematiek.
Succes in elk geval.

1paul
door 1paul - Feb 1, 2023 om 11:37
3149 Antwoorden / 0 Vragen

volg de bedrijfsarts!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 1, 2023 om 12:02
16851 Antwoorden / 202 Vragen

Uw behandelaren zijn van mening dat u kunt starten! De bedrijfsarts is in dienst van een orfganisatie van de huidige werkgever waar uw overeenkmst afloopt en behoeft u naar mijn uitdrukkleijke mening (ervaringsdeskundig op dit gebied) de menong van de bedrijfsarts niet te volgen.

Vooral om de reden die u aangeeft van het willen vertrekkenen uw huidige overeenkomst van rechtswege eindigt is dit een hele goede optie.

Er kan echter wel een addrer onder het gras zitten indien u zich onverhoopt inderdaad tweer redelijk snel  ziek zou moeten melden omdat dat dan reden kan zijn voor einde van de overeenkomst indien uw alsdan nieuwe werkgever tot de conclusie zou komen dat een verzegen 'iets'toch de oorzaak zou zijn.

Dan weer in uw voordeel dat de kans daarop klein en dat afgezet tegen het gegevn dat u bij lange na niet de enige bent die om reden als u zelf aangeeft blij te zijn dat u weg bent bij de vorige. Voor alle zekerheid en dan vooral omdat uw vraag het al of niet recht hebben op uitkering betreft: neem contact op met een adviseur van het UWV. En als ook al door twee anderen gesteld: lid zijn van een vakbond kan ook voor dit soort kwesties erg zinnig zijn.

la
door lagerweij - Feb 1, 2023 om 12:09
32 Antwoorden / 1 Vragen

Er bestaat nogal wat misverstand over de ziektewet. Als de bedrijfsarts zegt dat je nog 3 maanden ziek bent en je accepteert nu een nieuwe baan en verzwijgt dat advies, dat is bedrog en kan een reden zijn voor de nieuwe werkgever de arbeidsovereenkomst te ontbinden. Ziekte is een ontslagverbod je werkgever imoet  je loon doorbetalen (tot uiterlijk 104 weken) en je reintegreren. Is het een tijdelijk contract dat van rechtswegen afloopt maar je bent dan ziek  moet je je melden bij het UWV en die legt de huidige werkgever dan een boete op.

Een nieuwe baan accepteren terwijl je nog formeel ziek bent is dus onverstandig. Zoek ontact met het UWV die hebben een uitgebreide webside met allerlei informatie je kunt ook bellen voor contact.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 1, 2023 om 12:36
16851 Antwoorden / 202 Vragen

Nog een aanvulling: na einde dienstverband van rechtswege bij uw nog huidige werkgever heeft u beginsel helemaal niet meer te maken met welke mededeling of advies van de bedrijfsarts van diens arbodienst dan ook!

En zie voor uitjkeringsinfo eventueel ook nog: https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-met-werkgever/ik-ben-net-ziek/detail/ik-ben-in-loondienst-en-ben-ziek/einde-contract-tijdens-of-net-voor-mijn-ziekte