ce
door ceesos Nov 12, 2014 om 18:22
Geldzaken & recht

Hoe bewijs je dat je een opzegging heb gedaan als een bedrijf met contactlijsten werkt.

Als ik een opzegging heb gedaan via een contactlijst van een bedrijf. Hoe bewijs je dat dan als een bedrijf stelt nooit een bericht gehad te hebben?
(Ik maak weliswaar een schermprintje maar de datum van je pc kun je handmatig aanpassen)

8799 30 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Nov 12, 2014 om 18:28
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo ceesos, dat is inderdaad dan moeilijk te bewijzen en zal men over het algemeen op de ouderwetse manier een aangetekende brief moeten versturen. Dan is er met het bewijs van verzenden in ieder geval niet mee te knoeien. Kost wel geld, maar ja, als de "tegenpartij" claimt niets te hebben ontvangen blijven ze ook geld afschrijven.

diumenge
door diumenge - Nov 12, 2014 om 18:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat bedoel je met een contactlijst?

Aangetekend opzeggen is alleen de Post sponsoren.

tenormin
door tenormin - Nov 12, 2014 om 18:50
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=diumenge schreef op woensdag 12 nov 2014, 18:39]Wat bedoel je met een contactlijst?

Aangetekend opzeggen is alleen de Post sponsoren.

Ja, kan wel zijn, Post Nl te sponsoren maar (inderdaad, wat is een contactlijst) als men blijft ontkennen dat men zich heeft afgemeld voor een abonnement ??? blijven ze ook afschrijven. Dan sponsor je iemand waar je geen "contact" meer mee wil hebben.

diumenge
door diumenge - Nov 12, 2014 om 19:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je moet kunnen opzeggen op de manier waarop je je kan aanmelden. Ik heb mij nog nooit ergens aangetekend moet aanmelden.

Als het per se via de post moet dan stuur ik eventueel twee brieven, op de twee verschillende dagen of via verschillende brievenbussen en vraag om een ontvangstbevestiging. Nog nooit de smoes van niet ontvangen gekregen.

zoekster
door zoekster - Nov 12, 2014 om 20:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik denk dat de vraagsteller bedoelt via een contactformulier op de website van een bedrijf.

En er zijn bedrijven die de smoes 'niet ontvangen' wel gebruiken. Een aangetekende brief is dan altijd erg handig.
Normale bedrijven gedragen zich normaal, maar het stikt van de bedrijven (o.a. de proefpakketten industrie) die gewoon blijven ontkennen.

simon55
door simon55 - Nov 14, 2014 om 12:32
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb ook weleens schermprintje gemaakt maar dan staat er bij mij altijd bij de datum en tijd

audb
door audb - Nov 14, 2014 om 12:46
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een schermafdruk is helaas ook niet rechtsgeldig omdat de tijd en datum aangepast kunnen worden maar wat wel geldig is een email aan het bedrijf.
Op wat voor manier er dan ook met de tijd op een computer wordt gedaan een email wordt via een externe server verzonden en ook ontvangen en die servers zijn gewoon 100% betrouwbaar.
Bij het verzenden ook aan u zelf de email laten toe sturen is dan het aller beste wat u kan doen.

ha
door harryromijn - Nov 14, 2014 om 13:10
272 Antwoorden / 0 Vragen

"Bij het verzenden ook aan u zelf de email laten toe sturen is dan het aller beste wat u kan doen." vind ik een heel goede tip. kan je gelijk aan de bij jezelf binnengekomen bericht zien, of het door een spam-filter als SPAM gezien wordt, dus is ook het excuus van de ontvanger: 'kon wel eens in mijn SPAM-box gekomen zijn, die lees ik nooit maar wis die regelmatig" te ondervangen.

IK zou er dan tevens de "lees" resp "ontvangstbevestiging aanklikken

Eventueel een dag daarna indien geen bericht terug, alles herhalen.

Heb je gelijk wat onwilligheid van de ontvanger vastgelegd.

Eventueel later alles nog eens per aangetekende brief bevestigen als wederom geen antwoordbericht volgt. Beter de POST.NL sponsoren dan een ongewenst abonnement of zo

tr
door trofaiac - Nov 14, 2014 om 13:35
57 Antwoorden / 4 Vragen

Bij het verzenden van een email kan je ook nog een ontvangstbevestiging aanvragen

pb
door pbarendse - Nov 14, 2014 om 14:10
406 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=trofaiac schreef op vrijdag 14 nov 2014, 13:35]Bij het verzenden van een email kan je ook nog een ontvangstbevestiging aanvragen

Dat kan inderdaad. Of het zin heeft is een tweede. Veel zakelijke mailsystemen staan zo ingesteld dat ze deze ontvangstbevestigingen niet naar buiten sturen, omdat dit vaak wordt misbruikt voor het versturen van spam.

billieboy
door billieboy - Nov 14, 2014 om 14:11
84 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=audb schreef op vrijdag 14 nov 2014, 12:46]Een schermafdruk is helaas ook niet rechtsgeldig omdat de tijd en datum aangepast kunnen worden maar wat wel geldig is een email aan het bedrijf.
Op wat voor manier er dan ook met de tijd op een computer wordt gedaan een email wordt via een externe server verzonden en ook ontvangen en die servers zijn gewoon 100% betrouwbaar.
Bij het verzenden ook aan u zelf de email laten toe sturen is dan het aller beste wat u kan doen.[/quote

Ik stuur daarnaast ook een email naar de klantenservice en vraag om een ontvangstbevestiging van de opzegging. Ik print mijn email uit en als ik geen bevestiging ontvang stuur ik er nog een. o heb ik altijd het bewijs van de opzegging. Dat geeft een rustig gevoel

ce
door ceesos - Nov 14, 2014 om 14:29
4 Antwoorden / 2 Vragen

Is het niet toevallig dat juist veel van die bedrijven die met contactlijsten werken niet per e-mail bereikbaar zijn?

diumenge
door diumenge - Nov 14, 2014 om 14:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=ceesos schreef op vrijdag 14 nov 2014, 14:29]Is het niet toevallig dat juist veel van die bedrijven die met contactlijsten werken niet per e-mail bereikbaar zijn?
Nogmaals. Wat is een contactlijst in dit geval?

ce
door ceesos - Nov 14, 2014 om 14:45
4 Antwoorden / 2 Vragen

Een contactlijst is een formulier met een lijst aan vragen die je vaak aantreft onder het kopje contact op een website en die je eerst moet invullen voordat je je vraag of mededeling kunt doen
Zie voorbeeld.
https://www.anwb.nl/formulier,/Contactformulier.html

diumenge
door diumenge - Nov 14, 2014 om 14:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Inderdaad een contactformulier dus. Die zijn vaak niet geschikt om op te zeggen, zoals bijvoorbeeld bij de link van de ANWB hierboven.

En nee, het is niet toevallig dat bedrijven die daar gebruik van maken niet via e-mail te bereiken zijn. Dat is een bewuste keuze, via zo'n formulier kunnen ze contact veel gestructureerder laten verlopen.

ek
door eksterika - Nov 14, 2014 om 14:52
9 Antwoorden / 0 Vragen

Ik bel het bedrijf gewoon om een abonnement etc af te zeggen. Voorafgaand zet ik de geluidsrecorder van mijn smartphone aan om het gesprek op te nemen. Vaak wordt bij het opnemen onduidelijk opgenomen en dan vraag ik 'met wie?' en dan steek ik van wal met mijn opzegging, vragen etc. Ik vraag aan het eind om een bevestiging/herhaling van het besprokene en of ik evt. nog iets extra's moet doen. Daarna sla ik de opname van het gesprek op, die is aut. voorzien van tijdstip en datum, en bewaar die tot de opzegging inderdaad goed afgewerkt is. Nog nooit hoeven te gebruiken gelukkig.

marty
door marty - Nov 14, 2014 om 16:17
3 Antwoorden / 1 Vragen

Email sturen met opzegging en een bevestiging eisen. Na een week nog niets, opnieuw bevestigen eisen enz. Wel tijdrovend maar soms de enige manier.

inekel1953
door inekel1953 - Nov 14, 2014 om 16:19
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste eksterika,

perfecte methode!
Als ik u dan een tip mag geven: bovenaan staan een aantal opties zo ook waar dit is probleem is geplaatst bij vraag en beantwoord, daar ziet u ook "TIP" staan.
Wanneer u uw reactie als Tip plaatst, kunnen velen dit lezen en wordt veel leed voorkomen.

M.vr.gr.,
Ineke 1953

ek
door eksterika - Nov 14, 2014 om 17:42
9 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Inekel1953,
Ik reageer niet zo snel op Q&A's maar jouw tip heb ik meteen gebruikt. Veel mensen kunnen er immers inderdaad mee geholpen worden.

ce
door ceesos - Nov 16, 2014 om 12:16
4 Antwoorden / 2 Vragen

Opname van je gesprek met je gsm is natuurlijk altijd mogelijk. Maar het schijnt zo te zijn dat je dit altijd van te voren moet melden. Althans als je dit als bewijs moet inbrengen.
(Trouwens wel leuk als je een knop op je gsm zouden hebben waarbij gezegd wordt dat dit gesprek om administratieve redenen wordt opgenomen)

Ik weet niet wat je moet doen als de tegenpartij beweert dat je de datum en tijd op je gsm (volgens hen) zou hebben aangepast.

(Ondertussen zou bij kosten deurwaarder behoorlijk kunnen oplopen.)

inekel1953
door inekel1953 - Nov 16, 2014 om 12:33
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste ceesos,

Eksterika , heeft bij "Tips" haar/zijn reactie geplaatst van vrijdag 14 nov 2014, 14:52.

Bij Tips staat o.a. de volgende reactie te lezen van Aurora1 , met het bewijs erbij, dat je niet verplicht bent te vermelden, het gesprek op te nemen! Bedrijven zijn verplicht dat wel vermelden.

Zoals Aurora1 bij de "Tip" letterlijk heeft beschreven :
Het (heimelijk) opnemen van je eigen gesprekken is toegestaan, je hoeft dat niet te melden, en kan ook bij de rechter worden gebruikt als de rechter dat toestaat.
Je mag de gesprekken in principe niet "publiceren" e.d.
Lees eventueel ook nog klik hier (voordat mensen op het verkeerde been gezet worden....).

Hoe klik hier gemaakt moet worden weet ik niet, daarom bij deze de link welke u kunt kopiëren voor gebruik. : http://blog.iusmentis.com/tag/gesprekken-opnemen/

M.vr.gr.,
Ineke L 1953

zoekster
door zoekster - Nov 16, 2014 om 12:36
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Je moet de datum in het gesprek noemen, je zegt gewoon 'vandaag 16 november zeg ik bij u ( bedrijf noemen) mijn abonnement op, of maak ik gebruik van mijn herroepingsrecht, iets in die geest.

Je mag opnames gebruiken als bewijs en je hoeft dit NIET van te voren aan te kondigen. Zolang het maar geen privacy schendende gesprekken zijn.

klik HIER

waaruit:

Veelal zal het gaan om zakelijke gesprekken, daarbij kunnen immers conflicten ontstaan waarbij je wilt bewijzen dat er iets wel of niet is gezegd. En in zulke gesprekken is het privacybelang toch een stuk kleiner. In deze zaak ging het om gesprekken tussen een werkgever en werknemer die bij deze rechter stonden toen de werknemer ontslagen werd. De werknemer had de gesprekken stiekem opgenomen en zelfs ontkend toen de manager in kwestie vroeg of er iets werd opgenomen. Geen probleem:

zoekster
door zoekster - Nov 16, 2014 om 12:38
10965 Antwoorden / 34 Vragen

O, ik zie net dat aurora1 dat ook al bij de tips had aangegeven. Nou ja, kunnen mensen het hier ook lezen.

alfatrion
door alfatrion - Nov 16, 2014 om 20:30
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Als u gebruik maakt van het contactformulier op de website van het bedrijf, dan kun u hiervan bewijs leveren door twee screenshots te maken; de eerste van het ingevulde formulier en het scherm na het versturen.

door 1953 - Nov 17, 2014 om 01:53
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Zoiets zou ik hebben opgelost in mijn e-mailbericht onder opties te kiezen voor bezorgbevestiging en leesbevestiging.

door 1953 - Nov 17, 2014 om 01:56
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=alfatrion schreef op zondag 16 nov 2014, 20:30]Als u gebruik maakt van het contactformulier op de website van het bedrijf, dan kun u hiervan bewijs leveren door twee screenshots te maken; de eerste van het ingevulde formulier en het scherm na het versturen.

Of het bedrijf reageerde met een respons van bevestiging ontvangst. Alleen de inhoud van het verzonden bericht is niet meer voorhanden.

Printjes van niet verzonden contactformulier is geen optie: geen datum noch tijd verzending.

ma
door manwijf - Nov 17, 2014 om 09:58
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zit er wel eens aan te denken om bij aanmelding eerst te vragen op welk mailadres ik hun kan bereiken als zij op de website geen contactadres geven, maar ook waar ik eventueel later zou kunnen afzeggen. Geven ze dat niet, kun je overwegen niet met hun in zee te gaan, want het zegt wel iets over hun service.

Ik heb al zo vaak informatie willen zoeken over een dienst en ben vervolgens al zo vaak in een contactformulier terecht gekomen, dan ik dan besluit het erbij te laten. Ik weiger om n.a.w. gevens in te vullen, alleen omdat ik iets wil vragen. Als je al klant bent, is het weer iets anders, maar als onbekende moet je ook iets kunnen vragen.

zoekster
door zoekster - Nov 17, 2014 om 10:02
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=manwijf schreef op maandag 17 nov 2014, 09:58]

Ik heb al zo vaak informatie willen zoeken over een dienst en ben vervolgens al zo vaak in een contactformulier terecht gekomen, dan ik dan besluit het erbij te laten. Ik weiger om n.a.w. gevens in te vullen, alleen omdat ik iets wil vragen. Als je al klant bent, is het weer iets anders, maar als onbekende moet je ook iets kunnen vragen.
Vul je toch fake naw gegevens in?

ma
door manwijf - Nov 17, 2014 om 11:11
574 Antwoorden / 1 Vragen

Kan ook ja. Dat dan maar doen.

alfatrion
door alfatrion - Nov 17, 2014 om 20:53
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 17 nov 2014, 01:56]Printjes van niet verzonden contactformulier is geen optie: geen datum noch tijd verzending.
Dat is geen ramp. Die kun je zelf noteren.