Hoe krijg je je rechtmatige geld van ABN-AMRO.
Ik ben een van de vele - inmiddels ex - klanten van ABN-AMRO die een persoonlijke compensatievergoeding aangeboden heeft gekregen, en deze in begin september 2023 al heeft geaccepteerd. Mijn vergoeding zou, na o.a. twee weken bedenktijd, uiterlijk op 20 oktober 2023 betaald worden, een periode die ABN-AMRO genegeerd heeft, door zich nu al maanden te verschuilen achter vertraging, en het feit dat ze geen tegenrekening van mij hadden, die ze al in september 2023 in bezit hadden (waarvan bewijs)
In de sporadische mails van ABN-AMRO valt in de laatste 2 op 2 februari te lezen dat mijn vergoeding binnen enkele werkdagen overgemaakt wordt, en in mijn op 9 februari dat mijn compensatievergoeding uiterlijk op 13 februari op mijn rekening zou staan.
Het is nu 15 februari en ik heb nog geen cent ontvangen, en de oorspronkelijk uiterste betaaldatum van 20 oktober ligt al bijna 120 dagen achter ons.
Hoe kan ik ABN-AMRO dwingen om hun compensatieverplichting en gedane beloften na te komen, want ik loop letterlijk tegen een muur op bij deze leugenachtige bank?
M Mulder
Het enige dat ik weet, is dat je niet zomaar een tegenrekening kunt/moet wijzigen.
Het probleem zal hier dus ook mee te maken hebben. Beëindig nooit een tegenrekening als je nog geld op een betaal- of spaarrekening hebt of in uw geval nog tegoed hebt.
Is deze reactie een antwoord op de vraag. Achteraf kun je ....
??? @zieikhetgoed
Heeft u een vraag?
U kunt middekls een brief uw geld vorderen en zie dan https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/ voor een voorbeeldbrief/. Mogelijk kan men u ook hier nader helpen: https://www.geldbelangen.nl/ of deze https://www.consumentenclaim.nl/claims/kredietclaim/
Misschien zou u ze eens kunnen bellen waar het geld blijft of bij een van de weinige kantoren die ze nog hebben langsgaan met dezelfde vraag?
"inmiddels ex-klanten van..."
Hieruit maak ik op dat U niet meer de eigenaar bent van het bank rekening nummer dat U toen had en nu een ander nummer heeft
bij een andere bank. Daarmee is er dus grote kans dat dat geld inmiddels gewoon gestort is op uw oude bank rekening nummer
dat in de tussentijd aan iemand anders is toegewezen. En aangezien niet iedereen zijn af en bij schriften goed controleerd zou
het best eens kunnen dat de nieuwe eigenaar van uw oude bank rekening nummer zijn af en bij schriften "zomaar toevallig"
de afgelopen maanden niet heeft gecontroleerd en deze bijschrijving "dus nog niet heeft gezien"
De vraagsteller begrijpt niet waar een tegenrekening voor dient.
Een tegenrekening zit altijd gekoppeld aan een beleggingsrekening of een spaarrekening en kan niet zonder meer gewijzigd worden.
Hij heeft de tegenrekening opgezegd en dan heb je een probleem en de bank krijgt de schuld.
ABN AMRO zou mijn keuze ook niet zijn, maar hij heeft het probleem zelf veroorzaakt.
Dank voor de reacties. Ten eerste kan je wel je rekening opzeggen en daarna een tegenrekeningnummer opgeven, want dat nummer heeft ABN-AMRO zelf via een wijzigingsformulier opgevraagd en dus in bezit.
Het is dus ook niet zo dat het bedrag inmiddels op een ander zijn rekening is gestort die mijn oude nummer heeft gekregen.
ABN-AMRO vraagt mij nu in een reactie op Trustpilot om ze te contacten via social media, terwijl ze mij daar zelf geblokkeerd hebben, dus het wordt steeds lachwekkender.
Feit blijft dat ik via mail de toezegging heb dat het geld uiterlijk 13 februari op mijn rekening zou staan, en ik nu de 15e nog steeds geen ene cent heb, en ABN-AMRO vragen daarover niet beantwoord
Ten eerste kan je wel je rekening opzeggen en daarna een tegenrekeningnummer opgeven
Dat klopt, maar dat geldt voor het opzeggen van een algemene rekening wanneer je weggaat bij een bank. Er komt altijd nog wat rente achteraan en die wordt dan naar de nieuwe opgegeven rekening overgemaakt, maar dat is geen tegenrekening.
Dat is dus een andere situatie dan met een tegenrekening.
Normaliter zit een tegenrekening gekoppeld aan een spaar- of beleggingsrekening, maar nooit aan een betaalrekening.
Een tegenrekening is bedoeld als veiligheid. Als iemand zogenaamd uit uw naam (zelfs met een vervalst id-bewijs) probeert geld van uw rekening af te halen, zal dat niet lukken, want het geld wordt automatisch altijd naar uw tegenrekening overgeboekt.
Buitenlandse banken maakten tientallen jaren geleden al gebruik van een tegenrekening.
Er kan dus nooit een bedrag rechtstreeks van de hoofrekening worden gehaald, omdat dit eerst naar de tegenrekening moet worden geboekt, waarna u het van de tegenrekening kunt opnemen.
Hier nog een aanvulling waar een tegenrekening voor dient:
https://www.raisin.nl/deposito/tegenrekening/
Een tegenrekening kan dus niet zomaar gewijzigd worden, dat heeft altijd consequenties.
Bekend verhaal, ik ben 2 jaar bezig geweest met deze bank en uiteindelijk gelukt. De truc was, de bank kreeg nog geld van mij na aftrek van compensatie. Toen kon het niet passeren omdat ik een Litouwse (Revolut) rekening had, maar na tussenkomst van de Nederlandse bank was het dan toch mogelijk. Kreeg nog 400 extra als cadeau, om hun nalatigheid weg te poetsen.
Bij elkaar toch weer 1.200 euro, had ik het anders gedaan had ik waarschijnlijk ook in de positie terecht gekomen waar u nu in zit.
Hoeveel compensatie zou u ontvangen dan?
De vraagsteller heeft het probleem zelf veroorzaakt door zijn tegenrekening op te zeggen
Vanwege de compensatie vermoed ik dat hij een beleggingsrekening had (of iets wat daar op lijkt).
Maar jij hebt in ieder geval je geld :-))
Zo is het maar net, het schoont allemaal lekker op, geen lopende zaken meer.. dus volgend jaar maar eens uitkijken om het paspoort te vernieuwen. Doe ik in Breda, en een weekje struinen als er nog wat te struinen valt.
@Sira, ik heb het probleem niet zelf veroorzaakt door mijn bankrekening op te zeggen, want bij deze opzegging heb ik direct een tegenrekeningnummer doorgegeven aan ABN-AMRO, waarop vanuit de bank communicatie kwam dat eventuele rente en tegoeden op mijn tegenrekening gestort zouden worden.
Als je dus niet weet hoe het zit, hou dan lekker je mond.
@Mimu2
Ik weet bijzonder goed hoe het met tegenrekeningen gaat. Ik heb zelf een tegenrekening die gekoppeld is aan een spaarrekening en een beleggingsrekening. Ook weet ik voor welke problemen je komt te staan als je een tegenrekening opzegt. Dat is gebeurd toen naaste familie van mij de betaalrekening (tegenrekening) opzegde van mijn moeder.
Een tegenrekening kan daarom niet zonder meer worden gewijzigd. Ook moet ter controle een eerste storting altijd van de tegenrekening komen. Heeft u dus met de nieuwe tegenrekening een storting gedaan?
Als het zo gemakkelijk gaat met het wijzigen van een tegenrekening, kan iedere oplichter zijn tegenrekening opgeven.
ABN AMRO schrijft zelf dat u, nog voor ontvangst van de compensatie, zelf de tegenrekening heeft opgezegd. Hierdoor zijn de problemen ontstaan.
Overigens bepaalt niet ú of ik mijn mond moet houden.
Het zit wel zo dat de bank i.v.m die compensatie, de ontvanger ervan een pakketje documentjes opstuurd die ondertekend moeten worden. Eén van die documentjes moet je, copy paspoort, copy rekeningnummer of betaalpas en het rekeningnummer waarop de compensatie gestort kan worden. Dat kan alleen een NL iban zijn!. Plus de overige documentjes ook nog even ondertekenen dat u accoord gaat met het voorstel van de bank.
Als dit allemaal gedaan is, en ze hebben het ontvangen..dan moet het goed komen.
Heeft u ook zo`n vragenpakket gehad @mimu2 ?
@ATLAS1302 gezien het bericht dat TS bovenaan dit topic heeft geplaatst, had hij een ABN AMRO rekening opgegeven om de compensatie op te storten. Alleen heeft hij/zij deze rekening voor de ontvangst van het compensatiebedrag opgeheven. Bij het opheffen van een rekening kan je een rekening opgeven waarop eventuele tegoeden en te ontvangen rentes worden geboekt (door TS "tegenrekening" genoemd, dus geen tradiotionele tegenrekening in de zin van een gekoppelde rekening bij een spaarrekening). Tja, en daar is het dus fout gegaan. Tegoeden en rentes zullen ongetwijfeld automatisch worden geboekt op die "tegenrekening" maar het compensatiebedrag niet, daar zal vast handmatige handelingen vanuit de bank voor nodig zijn en daar heeft het vertraging opgeleverd. Als TS gewoon had gewacht met het opheffen van de eerder opgegeven rekening zou hij/zij het geld al hebben gehad en daarna zijn rekening hebben kunnen opheffen.
Verwacht overigens geen vriendelijk antwoord op uw vraag, gezien de reacties van TS hier in het topic, de opmerking in de geplaatste afbeelding dat ABN AMRO niet meer gaat reageren en de blokkade op social media.
@Tilpend
Helemaal juist, maar de TS weet het zelf zo goed, dan vraag ik mij af waarom hij niet naar het Kifid stapt.
In zekere zin heeft u zelf de afhandeling van de compensatie gefrustreerd omdat u de rekening voortijdig heeft opgeheven.
U heeft wel een nieuw rekeningnummer kenbaar gemaakt maar die is alleen van toepassing op lopende afschrijvingen van uw toen nog betaalrekening en wordt dus niet automatisch in het compensatie dossier aangepast naar het nieuwe rekeningnummer uit de screenshot blijkt dat ook want als uw rekening opgeheven is loopt de betaling vertraging op.
Na veel gesteggel is dat uiteindelijk wel gelukt en heeft de bank het bedrag naar uw nieuwe betaalrekening overgemaakt maar de datum van overmaken hoeft niet de betaaldatum te zijn want uw nieuwe bank kan een verwerkingsdatum van 3 tot 5 werkdagen hanteren.
U neemt aan dat vele andere klanten de rekening opgezegt hebben maar bewijzen kunt u dat niet dus is het meer een aanname dan werkelijkheid.
Je hebt niets aan mijn reactie, toch maar geplaatst.
ik had ook recht op een compensatie en die kwam keurig binnen de gestelde tijd op mijn ABN AMRO rekening binnen.
Dat komt omdat u gelukkig de tegenrekening niet voortijdig heeft opgezegd.
Je hebt zelf geautomatiseerde processen verstoord door je tegenrekening op te heffen voordat alles was afgerond. Dat was gewoon een domme zet van je. Verder zie ik op Trustpilot inmiddels al 13 reviews over hetzelfde en lees ik o.a.: Blijf net zolang reviews plaatsen tot deze bank eens het besef krijgt dat wij klanten zijn, en zodanig behandeld dienen te worden. Alweer 5 mails verstuurd naar de afdeling die gaat over de compensatievergoeding, maar ze reageren gewoon niet.
En het dan nog vreemd vinden dat ze je geblokkeerd hebben op social media en niet meer op je mails reageren? Je hebt mazzel dat ik me niet bezig hou met uitbetaling van die compensatie, want dan zou ik echt de verleiding niet kunnen weerstaan de overboeking on hold te zetten.
https://nl.trustpilot.com/users/5c03f25ff3da85a4fc8ec675
Het is een grote klager, en niet alleen over ABN AMRO, alle reviews zijn van hem.
Hij voert zelf een foutieve handeling uit en geeft daarna de bank de schuld.
Inderdaad, maar 1 positieve review over Temu. Maar later toch ook weer niet zo tevreden over Temu.;-))
Een zure man. Ik heb inmiddels ook een foto van hem gezien.
Ik zie dat je op 7 december zelf schreef dat je het geld niet meer wilt. Misschien heeft de ABNAMRO wel netjes geluisterd naar je?
Ik denk dat ze het aan een goed doel hebben geschonken
Lol. Luistert de bank eens naar je, handelen ze eens lekker snel, is het weer niet goed...
Ik denk dat ze het òf aan de Egelopvang òf aan de Voedselbank (beide in Zoetermeer) hebben geschonken.
Nee, dat zal naar een moskee gegaan zijn. https://www.rtlnieuws.nl/nederland/politiek/artikel/3733011/ruzie-en-teleurstelling-bij-pvv-kandidaten-het-gaat-alleen-maar
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Gaat de energiemij rekening houden met gehuurde zonnepannelen?
Ik heb een huurhuis van Ymere. Door hen werd mij zonnepannelen te huur aangeboden via Iederzon. Dat was de enige mogelijkheid om zonnepannelen te nemen. In het kader van de groene energie heb ik deze genomen. Dit is een wel een contract van 30 jaar en daar betaal ik momenteel elke maand ruim 36 euro voor. Deze pannelen leveren overigens lang niet de beloofde opbrengst (Ik verwacht nog niet een ... Lees meer
Boete betalen bij abbostop
Ik heb per ongeluk via Abbostop.nl mijn koboplus abonnement laten stopzetten. Ik dacht dat ik rechtstreeks bij Koboplus opzegde.
Kreeg direct een mail met een betalingsverzoek van 29.95. Direct gemaild dat het een vergissing was. Viel geen discussie over te voeren. Heb de afschrijving terug laten boeken. Dag later een mail met eis dat ik binnen 7 dagen 29,95 + 12,95 boete moest betalen. Via e
...
Lees meer
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer