Li
door Lindap12012 Jan 28, 2022 om 14:10
Geldzaken & recht

Hoe (on) doorzichtig is de huidige verkoopmarkt van huizen?

Mijn kinderen zijn al een tijdje bezig om als starter een huis te kopen in Almere. Er is niet veel aanbod en als er een huis als starterswoning wordt aangeboden is de bezichtiging beperkt. Het valt op dat er veel overboden wordt. Wie het hoogste bod uitbrengt en of dat mensen zijn die panden renoveren om vervolgens voor heel veel meer weer op de markt te zetten is soms maar niet altijd helder.  Wanneer je ern bod uitbrengt duurt het soms lang voordat je iets hoort en krijg je vragen als  ; kunnen julle het wel betalen en hoeveel eigen geld hebben jullie?"   Is er wel eens onderzoek naar gedaan?

1753 13 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 28, 2022 om 14:18
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Als ik alle berichten hierover op de diverse media volg lijkt mij dat deze markt nog steeds erg ondoorzichtig is. En er is ook wel degelijk al onderzoek naar gedaan en zijn er al Gemeentes waar men paal en perk stelt door bijv. alleen koop t..b.v. eigen bewoning toe te staan of anders.

Toevallig is er sedert gisteren tegenover mij ook een pand te koop, in tweeen gesplitst, iets meer ruimte dan een grote caravan die recent is opgekocht. Het pand verkeerde wel in een staat van zeer slecht onderhoud en is 'knap'reneoveert maar als ik zie wat er nu voor gevraagd wordt: beide panden samen net geen  7.000. (en dat voor een pand dat feitelijk goed geschikt is totaal voor drie of 4 bewoners.  Momenteel is het echt zaak'wat de gek er voor geeft'.

sira
door sira Jan 28, 2022 om 15:23
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Wat een gek er voor geeft, geldt voor veel meer zaken. De verkoper wil graag zaken doen met de hoogste bieder (ik ook als ik mijn huis verkoop) en de koper wil de laagste prijs betalen. Bovendien moet de verkoper voor het nieuwe huis ook meer betalen dan bijv. 20 jaar geleden. Iedereen wil iets overhouden van een deal.
Er zijn te weinig huizen en te veel woningzoekenden.

tenormin
door tenormin - Jan 28, 2022 om 14:21
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Interessant. Ik hoor vaak, als het programma Kopen zonder kijken er is, van uw lokale makelaar Alex van Keulen dat er tegenwoordig alleen maar overbiedingen zijn en dat jongeren heel moeizaam aan de bak komen om een huis te kunnen kopen. Overbiedingen zijn vandaag de dag helaas schering en inslag. Misschien een brutale suggestie van mij, maar probeer het hem eens te vragen. Wat uw kinderen zouden kunnen doen om toch hun dromen te kunnen verwezenlijken. Veel succes gewenst.

me
door mein33 - Jan 28, 2022 om 14:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik vraag mij af wat u zou willen laten onderzoeken ?

Wie het meeste geld te investeren heeft en het hoogste bod wil/kan uit/op brengen is de nieuwe eigenaar van een woning.
Zo is het altijd geweest en zo zal het ook wel blijven.
Weinig aanbod, hoge vraagprijs en toch veel gegadigden, maakt het moeilijk voor starters (die meestentijds weinig eigen vermogen in te brengen bebben) moeilijk, zo niet bijna onmogelijk om in deze markt een rol te kunnen spelen, maar ook voor de gevorderden op de woningmarkt is het niet altijd even makkelijk om een andere woning te vinden.
Het is een kwestie van 'vraag en aanbod' en bij een schaarse markt, ongeacht waar het om gaat, stijgen de prijzen als vanzelf.

Maar volgens een oud gezegde zal de aanhouder uiteindelijk winnen, al is dat een schrale troost.

panter22
door panter22 - Jan 28, 2022 om 14:55
6599 Antwoorden / Vragen

Onderzoek doen maakt niet uit. Je ziet het om je heen gebeuren.
Het mag en steeds meer mensen verdienen daar flink aan.
Met het gevolg dat er voor starters niet veel koopwoningen meer overblijven,
Tegenwoordig wordt vaak gestoffeerd verhuurd. Met als gevolg een nog hogere huurprijs.

ma
door marnix1 - Jan 28, 2022 om 15:21
256 Antwoorden / 22 Vragen

Tja, de prijzen zijn idioot gestegen, ik kocht in 2011 een flat,
die heeft daarna 5 jaar onder water gestaan en nu een ton er boven,
En die "rare" vragen kunnen ze met het numalige woningaanbod gewoon stellen,
ik zou bv ook niet verkopen aan iemand die eerst zijn eigen huis nog moet verkopen,
Of gaan zitten wachten of een aspirantkoper de hypotheek rond krijgt.

ro
door ronny530 - Jan 28, 2022 om 15:33
2784 Antwoorden / 41 Vragen

De verkoopmakelaar doet ook een duit in het zakje door aspirant kopers tegen elkaar op te laten bieden om er de hoogste verkoopprijs uit te halen. Het zal de verkopende woningeigenaar een worst zijn want die wenst de woning met de grootst mogelijke winst te verkopen. Van de opbrengst blijft voor de vekoper ook weinig over want bij vekoop gaat er een andere woning gekocht worden waarvan de hoogste bieder de woning gegund wordt. Sec gezien is de woningmarkt zwaar verziekt en daar is al veel onderzoek naar gedaan maar ik zie voorlopig geen structuele oplossing tenzij de rente op hypotheken weer op een normaal percentage wordt gebracht. In stenen is een woning maar een fractie van de verkoopwaarde waard maar door de ligging en de schraarste is er iemand die een eigenlijlk onbewoonbare woning gaat kopen om maar onderdak te hebben.

rj
door rjw Jan 28, 2022 om 15:42
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Het is het werk van de verkoopmakelaar om er zoveel mogelijk uit te halen voor z'n klant, dus zo gek is dat niet. Als ik een verkoopmakelaar zou hebben die dat niet ging proberen voor mij zou ik behoorlijk pissed off zijn. Dan had ik het net zo goed zelf kunnen doen.

rj
door rjw - Jan 28, 2022 om 15:41
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Het is algemeen bekend dat mensen met cash investeren in vastgoed met als doel het op te knappen en dan te gaan verhuren of doorverkopen. Dat levert immers meer op dan het geld op je spaarrekening laten staan. Maar dat wordt in steeds meer steden lastiger omdat er een zelfwoonplicht komt. Maar zelfs als die er is dan kan er nog steeds fors worden overboden door mensen die geld hebben.

Overigens is het bij ons in de regio gebruikelijk dat je op de dag van de deadline voor bieden direct te horen krijgt of je het beste bod had (wat niet altijd het hoogste bod hoeft te zijn).

En ik heb ook wel eens de indruk dat we elkaar gewoon gek maken. Ik zie best wel veel mensen die om 1 of andere reden nu een huis willen kopen, zelfs als ze al een goed huis hebben. Als er dan een nieuwbouwproject gepland wordt raken ze al bijna in paniek bij de gedachte dat ze misschien uitgeloot worden.

sira
door sira - Jan 28, 2022 om 15:51
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Toen ik mijn eerste huis kocht, heb ik eerst 15 jaar in een (2½ kamer) huurappartement gewoond en daarvoor bij mijn ouders. Ik heb al die jaren wat opzij kunnen zetten. Dus bij de aankoop van mijn huidige woning heb ik zelf geld ingelegd, een lening afgesloten bij mijn vader en broer (notarieel vastgelegd) en een klein hypotheekje. De prijs van mijn woning was in die tijd (1991) ook al een gigantisch bedrag, zeker als je zelf niets te verkopen hebt. Nu lach je om die prijs van toen.

Geld uitgeven aan een duur mobiel abonnement was in die tijd niet mogelijk, want er waren geen mobieltjes. Je hield einde van de maand nog salaris over en dat zette je apart, nu houdt men maand over. Ik denk ook dat de jongeren tegenwoordig andere prioriteiten stellen en dat de ouderen meer bezig zijn/waren met sparen.

Ik heb een aantal jaren geleden een documentaire op tv gezien over Volendam https://www.hpdetijd.nl/2017-05-17/volendam-reportage/ lees met name de laatste zin "In Volendam sparen jongeren vanaf achttien voor een eigen woning. Je geeft het geld pas uit als je het hebt".

ma
door marnix1 Jan 28, 2022 om 16:08
256 Antwoorden / 22 Vragen

De ellende nu is ook nog eens dat als je nu al iets vindt om te huren,
je daarvoor zo'n hoge prijs betaalt dat sparen voor een eventuele koopwoning ook moeilijk wordt.

sira
door sira Jan 28, 2022 om 16:54
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Dat klopt.
En de tijd dat men een torenhoge hypotheek kon nemen is ook voorbij. Als je dus nu een huurhuis hebt en niet voldoende geld voor een koopwoning, blijf voorlopig lekker zitten en zet geld opzij.
Er komt een moment dat je ineens tegen iets aanloopt.

Ik had destijds ook de moed verloren, ik ging op een dag naar 3 huisjes kijken, ik moest over de dijk langs mijn huidige huis rijden en laten ze daar toen net een bord "te koop" in het dijktalud plaatsen.

drevil
door drevil Jan 28, 2022 om 18:41
223 Antwoorden / 14 Vragen

Daar is in deze tijd niet tegenop te sparen. Ken iemand die in 10 jaar zo'n 150.000 euro gespaard heeft. (goede baan, maar als iemand in de bijstand). Had beter 10 jaar geleden een huis van 150.000 met een hypotheek kunnen kopen. Nu gaat hij kopen en betaald hij voor datzelfde huis 300.000.

Iv
door Ivo W Jan 29, 2022 om 19:00
729 Antwoorden / Vragen

Om alleen al huidige prijsstijgingen bij te houden, moet je zo'n 1,5% van de woningprijs per maand sparen. Dat is voor een bescheiden huisje of appartement ergens in de randstad wat vandaag 3 ton kost, dus een bedrag van 4500 euro per maand. Om alleen al de huidige prijsstijgingen bij te houden. Wil je dat het huis daadwerkelijk meer binnen je financiële bereik komt, dan moet je nog heel wat meer dan dat sparen.

Leg mij eens uit hoe Jan Modaal een klein flatje kan huren, in levensonderhoud kan voorzien én ook nog meer dan twee modale netto inkomens kan sparen. Onmogelijk toch?
Hou dan ook op met zeuren over 'dan moet je maar geen geld uitgeven aan, een dure telefoon of vakantie'. Die uitgaven staan in het niet bij de bedragen die jaarlijks nodig zijn om een woning binnen financieel bereik te brengen.

ne
door neodutchio - Jan 28, 2022 om 17:06
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Er word inderdaad gevraagd naar de financiele situatie. Dit omdat veel mensen nu kopen zonder voorbehoud van financiering. Deze koper kiest een verkoper eerder dan iemand die eerst moet informeren of de financiering wel gaat lukken.
Dat het lang duurt voordat een reactie komt is vreemd. Normaal is er een kijkdag en is er een ultimatum waarin een bod ingedient moet worden. Daarna kan de verkoper een keuze maken en krijgt de koper bericht.
Panden opkopen voor renovatie en duurder doorverkopen heb ik nog niet eerder gehoord. Huizen zijn al duur, investeerders lopen daarmee een risico.

panter22
door panter22 Jan 29, 2022 om 09:59
6599 Antwoorden / Vragen

Komt regelmatig voor. Kijk maar eens op Funda. Een mooi opgeknapt huis is wel eens eerder aangeboden geweest. Uitgewoonde woningen worden nogal eens opgeknapt om door te verkopen.

rj
door rjw Jan 29, 2022 om 13:32
3266 Antwoorden / 5 Vragen

"Panden opkopen voor renovatie en duurder doorverkopen heb ik nog niet eerder gehoord. Huizen zijn al duur, investeerders lopen daarmee een risico."

Ik weet niet waar jij woont maar hier (westen) is dat schering en inslag. Vrijwel alles wat gestript en gemoderniseerd moet worden wordt professioneel gekocht als investering, hetzij om het na renovatie te gaan verhuren (vast rendement), danwel om het met winst te verkopen en daarvan weer andere OG te kopen. Hier zit vrijwel geen risico aan voor investeerders. Zolang er genoeg mensen zijn die het niet zien zitten om zelf zo'n renovatieproject te doen is het vrijwel 100% zeker dat je er aan kunt verdienen. Hier een linkje naar een bedrijf en Rotterdam die daar hun core business van hebben gemaakt: https://www.wijzijngideon.nl/#watwedoen

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 28, 2022 om 17:53
2067 Antwoorden / Vragen

Huizen gaan gewoon naar diegene die het meeste geld betaalt, de rest zijn trucjes om mensen tot een hoger bod te verleiden. Er is op dit moment meer vraag dan aanbod en dat is voorlopig het nieuwe normaal. Instappen in de huidige markt is voor mensen waarvan de ouders een duit in het zakje doen, héél erg handige mensen die opknappers kopen of mensen die echt veel water bij de wijn doen. En de rest heeft gewoon pech, wat er niet is kun je ook niet kopen.

Iv
door Ivo W - Jan 28, 2022 om 19:30
729 Antwoorden / Vragen

De huizenmarkt is net zo ondoorzichtig als alle andere onderhandse verkoop van tweedehands goederen. En dat is op zichzelf niet erg. Als een particulier iets verkoopt, is het aan hem/haar om te beslissen aan wie en voor welke prijs/voorwaarden dat gebeurt. Zoiets hoeft in mijn ogen geen openbare aangelegenheid te worden. Zo kan een verkoper er ook voor kiezen om het huis niet aan de hoogste bieder te gunnen.

Dat het soms lang duurt voor je iets hoort na het uitbrengen is logisch. De verkoper laat een X aantal geïnteresseerden bezichtigen ( meestal verspreid over 2 of 3 dagen die niet altijd aaneengesloten zijn) en wacht dan even wat voor biedingen er uit komen. Als je op de eerste dag bezichtigingen bent wezen kijken dan kan het makkelijk 2 tot 3 weken duren voor de verkopers alle biedingen binnen hebben en een beslissing nemen.

Ook is het logisch dat wanneer er meerdere goede biedingen zijn, de verkoper wat achtergrond wil hebben over de financiële situatie van de twee of drie hoogste bieders. In zee gaan met een bieder die uiteindelijk zijn financiering niet rond krijgt, zorgt er namelijk voor dat de verkoper het huis opnieuw zal moeten adverteren én dat er veel vertraging in het proces optreedt. Met alle stress en extra kosten voor de verkopers die daar bij komen kijken.

ro
door ronny530 - Jan 29, 2022 om 09:40
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Wat ik bedoel met de makelaar doet ook een duit in het zakje is dat zodra de verkoper een verkoopopdracht geeft niet direct met de woning op bijvoorbeeld Funda gaat adverteren maar in eigen makelaars kring naar een koper gaat zoeken. Die aspirant kopers doen een bod en het hoogste bod wordt de bieden vanaf prijs die op Funda geadverteerd wordt. In zekere zin kan de woning al voor de vraagprijs verkocht worden en wordt de advertentie gebruikt om de prijs verder op te drijven. Een collega van mij heeft het slim aan gepakt door eerst een andere woning middels overbieding gegund te krijgen en daarna de eigen woning in de verkoop te doen. Op een maandag ging de woning in de verkoop, op woensdag verscheen de advertentie op Funda met een bieden vanaf prijs en vanwege de enorme belangstelling was na een paar dagen het plannen van bezichtigingen al niet meer mogelijk. Toen de teller op zo'n 50.000 euro boven de bieden vanaf prijs stond vondt die collega het genoeg en heeft de woning aan die bieder gegunt het hele proces van verkoop heeft nog geen 10 dagen in beslag genomen maar in feite was de woning al voordat die op Funda verscheen tegen de vraagprijs verkocht. Die manier van verkooptechnieken verziekt de woningmarkt en drijft de woningprijzen tot ver boven de werkelijke waarde op.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 29, 2022 om 10:52
2067 Antwoorden / Vragen

Er bestaat geen werkelijke waarde, het is wat de gek ervoor geeft en je hoort geen verkoper protesteren dat het te veel is.

rj
door rjw Jan 30, 2022 om 19:39
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Maar wat stel jij dan voor? Dat de overheid of zo gaat bepalen voor hoeveel jij een huis mag verkopen of hoeveel ik voor een huis mag betalen?

We wonen gelukkig in een zo vrij land dat koper en verkoper onderling mogen bepalen wat ze afspreken. En de werkelijke waarde voor iets (of dat nu een huis is of wat anders) is waar het voor gekocht wordt. Op het moment dat ik 3 ton zou bieden voor een huis, vind ik als koper dat het zoveel waard is. Dat een taxateur misschien wat anders vindt doet er niet toe. Die heeft een andere rol. De taxatiewaarde is van belang voor het risico management van de geldverstrekker.