ma
door marien1 Sep 14, 2017 om 22:08
Geldzaken & recht

Hoge boete door niet lezen mijn overheid

Belastingsamenwerking gouwe Rijnland verstuurd sinds dit jaar geen aceptgiro's meer per post maar via mijn overheid. Dit wist ik niet en ik heb dus niet op mijn overheid gekeken in februari er een aceptgiro is gestuurd. Van 10juni tot 15juli ben ik op vakantie geweest, bij terugkomst vond ik zowel een aanmaning (+€7) als een dwangbevel (+€61) in de brievenbus die op 12 juni verstuurd is. Ik heb hiertegen bezwaar gemaakt, maar ik kreeg terug dat alle procedures netjes waren doorlopen.
Ik vind het heel raar dat het mogelijk is zulke hoge boetes te krijgen voor het niet weten dat je rekeningen alleen nog via mijn overheid ontvangt.

Daarnaast heeft de belastingsamenwerking gouwe rijnland het moment van betalen veranderd van okt/nov (vorig jaar) naar februari, ik verwachtte dus ook geen rekening in februari.

De belastingsamenwerking heeft er ook direct voor gekozen om direct een aanmaning te sturen zonder het sturen van een herinnering. Buiten het feit dat ik dit heel ongepast vind bij het invoeren van een nieuw systeem, vraag ik me af of het is toegestaan om geen herinnering te sturen

Hebben meer mensen dit probleem? en is het mogelijk dit geld toch nog terug te krijgen?

11780 26 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 14, 2017 om 22:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Om met het laatste te beginnen, geld terug dat kunt u dus wel vergeten.

U krijgt van mijn overheid een mailtje dat er iets in uw berichtenbox staat. Van sommige instanties staat er zelfs nog bij van wie dat bericht komt.

Blijkbaar hebt u tijdens uw vakantie ook niet gezorgd voor iemand die naar uw post keek. En zelf keek u maar niet naar uw mail.

Mijns inziens sturen alle waterschappen veel eerder dan oktober/november van een jaar de aanslagen. Als u overigens toestemming had gegeven tot automatisch incasseren van de termijnbedragen, want ik neem aan dat u ook in termijnen kunt betalen, was er niets aan de hand geweest.

ma
door marien1 Sep 14, 2017 om 22:33
Antwoorden / 2 Vragen

Helaas is die e-mail in de overige mail terecht gekomen (inmiddels veranderd). Alleen in mijn prioriteitsmail alles bijhouden heb ik al een dagtaak aan.. Verder kwam de rekening het jaar ervoor toch echt in het najaar dus toen ik op vakantie ging verwachtte ik geen rekeningen.

tijger1
door tijger1 Sep 14, 2017 om 22:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet niet wat overige mail is. Maar u kunt in mijn overheid aangeven dat u nog een keer een reminder ontvangt als u het bericht niet gelezen hebt.

Niemand die tijdens uw vakantie naar de plantjes en de post keek?

Gr
door Grunn1 Sep 14, 2017 om 23:36
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@tijger; Ik zou het niet willen dat anderen tijdens mijn vakantie mijn post lezen. Mijn buren halen mijn brievenbus leeg maar post open maken, nee dat gaat me toch te ver. Ik denk dat ik hierin zeker niet de enige ben.

tijger1
door tijger1 Sep 14, 2017 om 23:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@epcot. Als het gaat over persoonlijke brieven, ben ik het met u eens, maar aanslagen van het waterschap, lijkt me wel verstandig. Trouwens sommige andere post ook. Even afspreken dat de buren dat hebben gezien. Openmaken? Ja of nee?

joost12
door joost12 Sep 15, 2017 om 17:04
52 Antwoorden / 0 Vragen

Marien1

gewoon automatisch betalen, dan heb je dit niet, daar kan je jezelf voor aanmelden, dit hebben ze jou ooit aangeboden en vermeld als je dat niet doet en te laat betaalt dat er een boeten voor zou zijn

th
door thieu - Sep 14, 2017 om 22:36
148 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is ook de reden dat ik zo lang mogelijk weiger "mijn overheid" te aktiveren... ;-)

tijger1
door tijger1 Sep 15, 2017 om 00:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft hem ook niet te activeren. Hij staat al stampvol berichten.

joost12
door joost12 Sep 15, 2017 om 17:05
52 Antwoorden / 0 Vragen

Tijger1

hoe zo staat vol met berichten

als je de link helemaal rechts onder aanklickt krijg je de berichten die voor jezelf bedoeld zijn en dat zijn er niet zo veel

tijger1
door tijger1 Sep 15, 2017 om 17:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@joost.

Alle berichten die in de  berichtenbox van Mijnoverheid staan zijn voor "jezelf" bedoeld.

Niet voor iemand anders. U hoeft helemaal geen link aan te klikken.

no
door northface Sep 15, 2017 om 17:36
11 Antwoorden / 4 Vragen

Heeft idereen dat dan?
Ik heb het niet geactiveerd of me er bij aangemeld, en hoef het ook niet, als ze wat van me willen sturen e maar iets per post, houdt de postbode ook nog een beetje werk.

tijger1
door tijger1 Sep 15, 2017 om 18:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@northface.
Ja iedereen heeft dat.

ne
door neodutchio - Sep 14, 2017 om 22:54
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Bij u ligt de keuze om facturen via Mijn Overheid te doen. Of in ieder geval krijgt u vooraf post met de vraag of u het op een andere manier wilt hebben. Ook het mailtje dat er een bericht is negeert u.

Of meer mensen dit negeren, geen idee. Maar ja, overal zijn mensen te vinden die een fout maken en dan andere mensen zoeken om samen denken sterk te staan.

Kort gezegt: bij u ligt de fout en zal dus betaald moeten worden.

hereistom
door hereistom - Sep 14, 2017 om 23:07
736 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap niet dat er nog steeds mensen zijn die zo klagen over de digitale inbox van mijn overheid.
Ten eerste moet je je er zelf voor aanmelden en ook per instantie toestemming voor geven dat ze het mogen gebruiken.
Ten tweede krijg je bij iedere bericht een mailtje en nog een herinnerings mailtje, als je dat allemaal negeert dan moet je niet gaan klagen dat het aan een ander ligt!
Ook kun je af en toe zelf eens in je inbox gaan kijken voor de zekerheid.

En zoals eerder is aangegeven, maak gebruik van automatische incasso's, dan kom je minder snel in de problemen en betalen moet je toch!

tijger1
door tijger1 Sep 15, 2017 om 00:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je hoeft je helemaal niet zelf aan te melden. Je hebt hem gewoon.

Maar afgezien daarvan, vind ik het een voortreffelijk systeem.

hereistom
door hereistom Sep 15, 2017 om 00:36
736 Antwoorden / 1 Vragen

Ja maar je moet wel toestemming geven dat instellingen er gebruik van mogen maken en dan moet je je de eerste keer voor aanmelden.

joost12
door joost12 Sep 15, 2017 om 17:12
52 Antwoorden / 0 Vragen

Tijger1

dat is niet waar, je moet je zelf wel aanmelden om die site te gebruiken, mijn moeder heeft geen internet, dus ook geen e-mail adres en die krijgt netjes alles via de gewone ptt post

nu regel ik alles voor haar en heb haar aangemeld op mijn e-mail adres, dus ik krijg alles netjes gemeld van de overheid en zij krijgt nog steeds haar post via de ptt

diumenge
door diumenge Sep 15, 2017 om 17:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Via de PTT nog wel....

tijger1
door tijger1 Sep 15, 2017 om 18:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@joost12.

Iedereen heeft een Berichtenbox. Dus iedereen kan ook met zijn digid inloggen om te kijken wat daar al staat.

Om een mailtje te krijgen moet je dus inderdaad een mailadres opgeven.

Sommige instanties sturen en een bericht in die box en ook nog de boel per post.

Heel simpel.

Marko Jablan
door Marko Jablan Sep 18, 2017 om 06:48
17 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger1

Voor zover mij bekend, wordt de berichtenbox pas gevuld, nadat je hem hebt geactiveerd door een mailadres te koppelen aan die box.

Of de mails 'u heeft een bericht' ook aankomen, is een hele andere vraag. Met name gebruikers van Gmail, Hotmail/Outlook, Yahoo lopen het risico geen mail te krijgen omdat de mails soms als spam worden gezien en dan worden geblokkeerd zonder bericht aan afzender of ontvanger.

Voor de rest is 'mijnoverheid' een totaal gebruiksonvriendelijk systeem, een kopie van de methode van een hele reeks bedrijven om je een mail te sturen 'je rekening staat online klaar'. Van deze bedrijven is dat een bewuste keuze, want ze weten, dat lang niet iedereen de factuur bekijkt, zeker niet wanneer per automatische incasso wordt betaald. De methode mail-sturen-inloggen kost namelijk flink meer tijd en moeite om je rekeningen in de gaten te houden dan andere routes.

Het alternatief is pas echt simpel. Geen berichtenbox maar een alleen-lezen-PDF-zonder-links naar je mailadres sturen, zodat je direct de info ontvangt, die je blijkbaar moet weten. Dan pas is de digitale route makkelijker en sneller, zie je ook minder overheidsmededelingen over het hoofd.

tijger1
door tijger1 Sep 18, 2017 om 09:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marko

je bent helemaal niet verplicht een mailadres te koppelen aan je berichtenbox, maar uiteraard krijg je dan geen mailtje dat er een bericht voor je is. Logisch. En die mailtjes worden helemaal niet als spam gezien. Wat een onzin. En wat is het voor moeite om even in te loggen? Je hier aanmelden kost meer tijd.

Marko Jablan
door Marko Jablan Sep 18, 2017 om 20:57
17 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger:

Het spam-deel is allesbehalve onzin. Ook 'mijnoverheid' is door criminelen gebruikt voor hengelmails.
Sinds april 2016 hanteren Google, Microsoft, Yahoo en nog 2 grote internetbedrijven verscherpte eisen aan het mailverkeer. Zowel de inhoud als de gebruikte servers worden gecheckt en een mail met 1 link erin naar een andere site, dan die van de afzender of ontvanger, wordt ook geblokt. Verder worden mailservers geblokt, die teveel mails per minuut versturen.
KPN heeft van deze aanscherping ook last van gehad. Een van hun mailservers stond bij Google op de spam-lijst en daardoor kwamen de mails bij hun abonnees niet meer aan. Heeft drie maanden geduurd, KPN wilde het eerst netjes oplossen, maar heeft uiteindelijk die server een ander IP-adres gegeven, omdat Google geen actie ondernam.
Zelf hebben wij er ook last van: elke 2e mail van ons Yahoo-verhuur-account komt niet aan bij Gmail-gebruikers, terwijl die mails netjes via de Yahoo-servers worden verstuurd. Elke keer moet ik er achteraan bellen of alles is aangekomen, omdat Google soms wel en soms niet blokkeert. En dat zijn mails zonder hyperlinks, alleen platte tekst ^^
De voorichter van onze Nederlandse gemeente vertelde mij kort geleden, dat ook mails van de gemeente lang niet altijd meer aankomen - opnieuw en vooral bij Gmailgebruikers.

Dan je andere punt.
Even inloggen doen wij niet. Voor de belastingaangifte ben ik al een uur op zoek naar onze DigiD's en dat zegt al genoeg over hoe vaak wij met de overheid te maken hebben. In dat opzicht verbaast mij het rapport van de ombudsman totaal niet.

Je gaat jammer genoeg voorbij aan de kern: als jij de keuze hebt tussen een brief per post, een brief direct in je mailbox of eerst ergens inloggen om daar een brief te lezen, wat is jouw eerste, tweede, derde voorkeur?

tijger1
door tijger1 Sep 18, 2017 om 22:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U begrijpt er niets van. In die mails van mijnoverheid staan juist helemaal geen links. Er valt dus juist helemaal niets te hengelen met die mails.

En dat u uw eigen digid niet kunt onthouden, vind ik eigenlijk zielig.

Alle mails die aan mij gestuurd worden door wie, of wat voor organisatie dan ook komen keurig op mijn gmail-adres binnen. Niets wordt geblokt.

Ik mis dus nooit iets, niet van vrienden, niet van kennissen en niet van wat voor organisatie dan ook.

Ik vind die  berichtenbox een perfecte instelling.

Marko Jablan
door Marko Jablan Sep 19, 2017 om 08:35
17 Antwoorden / 1 Vragen

Prima, dat jij denkt, dat je alles ontvangt. Over de berichtenbox zullen we van mening blijven verschillen. Mij zegt de melding, dat 2 mln mensen al meer dan 1 jaar niet hebben ingelogd, genoeg: dit werkt niet.

DigiD niet kunnen onthouden geldt niet alleen voor ons, ik hoor het veel vaker en eigenlijk altijd van mensen zoals wij, die normaal gesproken 1x per jaar even contact met de overheid hebben om de belastingen af te rekenen. Iets, wat je zelden gebruikt en ook onderaan de interesses bungelt, vergeet je sneller, dan dingen, die je regelmatig gebruikt. Zo werkt het geheugen nu eenmaal en wat is daar zielig aan?

zoekster1
door zoekster1 - Sep 14, 2017 om 23:13
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, meer mensen hebben dit probleem. Omroep Max en de Nationale ombudsman hebben hier onderzoek naar gedaan klik HIER
klik HIER

zoekster1
door zoekster1 - Sep 14, 2017 om 23:14
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Helaas betekent dat niet dat u daarom niet hoeft te betalen.

jo
door jorisw Sep 15, 2017 om 18:11
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hoezo helaas? Of wil jij de tekorten door niet-betalers voor je rekening nemen?

tenormin
door tenormin - Sep 14, 2017 om 23:44
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ben niet 'aangesloten' bij Mijn Overheid. U dus kennelijk wel @marien1. Belasting Gouwe Rijnland verstuurt al lang geen accept-giro meer per post. Men geeft, zonder Mijn Overheid aan dat de rekeningen, per maand (in mijn geval), automatisch betaald kunnen worden. Kom je niet in de problemen en kan er (ook) gemakkelijker met vakantie gaan. En wat @tijger1 schrijft: ik ben zelf veelvuldig weg en degene die voor mijn post zorgt, stuurt me, op mijn verzoek uiteraard, dingen door die hij/zij mag openmaken; louter en alleen om dit soort problemen te voorkomen. Zoals post Belasting en WBV. Anticiperen op, kan men niet in de problemen komen.

tijger1
door tijger1 Sep 15, 2017 om 00:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als men niet kiest voor gespreid betalen per automatische incasso, wordt nog wel degelijk een acceptgirokaart gestuurd. En in dit geval in de berichtenbox.

En iedereen is automatisch aangesloten bij mijn overheid. Log maar eens in met digid en dan ziet u alle berichten staan.

tenormin
door tenormin Sep 15, 2017 om 14:37
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ik heb geen DigiD dus inloggen kan niet.

tijger1
door tijger1 Sep 15, 2017 om 18:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan kunt u de berichten dus niet lezen.

tenormin
door tenormin Sep 15, 2017 om 18:26
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Dat is logisch, dat ik berichten niet kan lezen, omdat ik niet ben aangesloten bij "Mijn Overheid", zoals ik gisteren schreef @tijger1.

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 15, 2017 om 00:00
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dat u het niet wist en uw mailtjes negeert is geen excuus. Organiseer uw administratie eens goed.

zw
door zwaardvis - Sep 15, 2017 om 09:52
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Zou het mogelijk zijn om een programmaatje of app te ontwikkelen die o.b.v. DigID of alleen de gebruikersnaam van DigID (dan moet de overheid het ontwikkelen) automatisch kan kijken of er ongelezen berichten zijn en dan een signaal op de Computer of phone geeft. Bijvoorbeeld 1x per week checken. Net zoals diverse programma's nu ook een signaal geven "er is een update beschikbaar".  Dan ben je van het email-probleem af, dat die niet gelezen/ niet ontvangen worden. Ik zeg niet in plaats van email, maar naast email. Dus information pull naast information push

tijger1
door tijger1 Sep 15, 2017 om 10:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je kunt in de berichtenbox aangeven dat je na drie weken een reminder krijg als je een mailtje niet gelezen hebt.

Dus dat is voor elke verschuldigde betaling ruim op tijd. En net zo goed als dat je echt minstens één keer per maand je bankrekening moet controleren, kan je ook zelf één keer per maand inloggen bij je berichtenbox. Heb je toch geen app voor nodig.

zw
door zwaardvis Sep 15, 2017 om 12:28
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Er zijn mensen die om de een of andere reden email niet ontvangen. Daar er belangrijke ook financiële, gevolgen aan het niet lezen van berichten zitten, zou een tweede mogelijkheid om te voorkomen dat je bericht mist een optie zijn. En ja, je kunt maandelijks zelf kijken of er berichten zijn, dat is ook pull, maar hoeveel procent van de bevolking heeft die discipline? Weinig. Een automatische pull zou in dat geval een oplossing zijn. Ik zou dat bij mijn bejaarde familieleden zeker installeren.
Ik probeerde ook altijd mensen 1x per maand zelf de Windows updates uit te laten voeren i.p.v. automatische updates. Maar het bleek dat 99% die routine niet kan opbouwen en updates vaak achterwege bleven.

hereistom
door hereistom Sep 15, 2017 om 19:31
736 Antwoorden / 1 Vragen

Als je zelf te lui bent om je mail te checken moet je verder niet zeuren!
Iedereen ontvangt de mail anders heb je zelf iets niet goed gedaan!
Als je iedere keer als je in mijnoverheidbox kijkt 100 euro zou krijgen keek iedereen iedere dag! ;-)

zw
door zwaardvis Sep 15, 2017 om 20:12
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zie dat er begin vorig jaar al sprake was van een app op je telefoon die je waarschuwt als er een bericht in je berichtenbox staat.
Heeft iemand er nog van gehoord? Of zou de ontwikkeling vertraagd zijn, zoals alles bij de overheid?

https://www.rtlz.nl/tech/overheid-komt-met-app-die-blauwe-envelop-vervangt

Als je een nieuw bericht ontvangt, krijg je op je smartphone of tablet een melding daarvan.

Vanuit de app kunnen ook bijlages worden geopend. "De app maakt het openen van berichten van de overheid laagdrempelig en gemakkelijk"

Marko Jablan
door Marko Jablan Sep 18, 2017 om 21:14
17 Antwoorden / 1 Vragen

Die ontwikkeling is afgeblazen.

In opdracht van het Ministerie van EZ is vorig jaar een enquête gehouden over het gebruik van 'mijnoverheid' en de uitkomsten waren zo schokkend, dat die geheim worden gehouden.

Toch er zijn een paar dingen gebeurd:
- de campagne van de belastingdienst om helemaal digitaal te gaan, is direct stopgezet.
- alle andere ideeën voor een digitale overheid zijn in de ijskast beland.

Belangrijkste oorzaak: uit de enquête bleek, dat 'mijnoverheid' vooral negatief werd beoordeeld en meer weerstand oproept dan gemak. Dat beeld is nog een keer bevestigd met het rapport van de ombudsman eind augustus. Anders uitgedrukt: wie bij de overheid werkt, leeft in een andere virtuele werkelijkheid, dan wie van de overheid afhankelijk is of zelden tot nooit met de overheid te maken heeft. Gevalletje van zelfoverschatting.

Johkwe
door Johkwe - Sep 15, 2017 om 12:26
44 Antwoorden / Vragen

Werkt bij mij perfect en ik krijg altijd een bericht dat er mail in de box van mijn overheid staat. Moet wel geactiveerd worden dacht ik.

br
door brandewijn - Sep 15, 2017 om 12:34
85 Antwoorden / 34 Vragen

hallo als je instelt bij mijn overheid dat je een email krijgt bij een bericht kan het haast niet fout gaan of je moet helemaal nergens naar kijken

sr
door srkooy - Sep 15, 2017 om 12:35
22 Antwoorden / 4 Vragen

Ik krijg - op windows 10 - altijd een bericht op mijn bureaublad dat er mail  is binnengekomen op de berichtenbox. ook van de Belastingdienst. Overigens heb ik alleen nog de Belastingdienst toestemming gegeven om post via de Berichtenbox te versturen. Om het gemakkelijker te kunnen opslaan.

tijger1
door tijger1 Sep 15, 2017 om 12:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft niets op te slaan. De berichten worden in de berichtenbox bewaard.

zw
door zwaardvis Sep 15, 2017 om 13:10
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ik denk dat u op het bureaublad iets ziet dat er een email is binnengekomen die op zijn beurt zegt dat er een bericht is binnengekomen in uw berichtenbox.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Sep 15, 2017 om 13:07
104 Antwoorden / Vragen

Hallo,

Zoals anderen ook al schreven, nadat u zich aangemeld heeft bij "Mijn Overheid" krijgt u telkenmale als een bericht in "Mijn Overheid"staat daarvan bericht.
Onduidelijk is voor mij dan ook dat u daar niet op reageerd.

Ik wens u succes maar ik denk dat het betalen wordt,

Vr.gr.

Cor

panter22
door panter22 - Sep 15, 2017 om 13:30
6599 Antwoorden / Vragen

Geld van de aanmaning en het dwangbevel krijg je niet terug.
Naar je emailadres is een mededeling verstuurd dat er een bericht voor je was bij Mijn overheid.
Die mail heb je wel ontangen, maar niet gelezen. Dat is je eigen verantwoordelijkheid.
De aanmaning heb je ook ontvangen, maar toen was je op vakantie. Helaas.
Het dwangbevel idem. Op vakantie zijn is geen bijzondere omstandigheid waardoor je die kosten niet hoeft te betalen.
Uiteraard moet je de aanslag ook betalen, ook al zou je in aanmerking komen voor kwijtschelding. De termijn om daar tegen bezwaar te maken is inmiddels verstreken.
Je kunt proberen via een klacht bij de Nationale ombudsman de extra kosten terug te krijgen. Maar of het zal lukken? Niet geschoten, altijd mis.

ho
door honda98 - Sep 15, 2017 om 13:39
103 Antwoorden / 1 Vragen

ik snap niet dat er mensen hier een probleem van maken.ik heb al jaren mijn overheid en het werkt prima.
je krijgt berichten van mijn overheid eerder binnen dan ze met de post verstuurd worden.
en als je belasting samen werking en gemeente belasting automatich betaal heb je nergens geen om kijken naar
ik heb dit al jaren.
dan kan je zonder zorgen met vakantie.

panter22
door panter22 Sep 15, 2017 om 13:43
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt zelfs per maand betalen. Maar als je kwijtschelding wilt vragen, dan moet je niet automatisch gaan betalen.

marita5
door marita5 Sep 15, 2017 om 13:53
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@panter22 , al zou je automatisch betalen , en je vraagt kwijtschelding aan en dit word goedgekeurd , krijg je wat je inmiddels betaald hebt teruggestort .

mo
door mof - Sep 15, 2017 om 13:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Aanmaning zonder herinnering mag niet.
mijn overheid website is een gedrocht dat er van uitgaat dat iedereen wel over een internet verbinding
beschikt.
volgens de wet moet je een postadres hebben, maar er is geen wettelijke grond waarom je een internet adres zou mooeten hebben.

post via mijn overheid versturen zou niet geldig moeten zijn in elk geval voor die mensen die de site niet hebben geactiveerd.
en voor die dat wel hebben, zou minstens een emailtje of sms je naar de standaard mailbox of telefoon moeten worden gestuurd.

anders wordt je gedwongen steeds in te loggen.

door een bericht op mijn overheid te zetten verstuurd de overheid ook geen rekening meer. Namelijk, de servers zijn van de overheid zelf. Het wordt jouw verantwoordelijkheid de rekening op te halen. En als dat niet lukt, pech gehad, jouw probleem.

tijger1
door tijger1 Sep 15, 2017 om 15:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ach ja, op een forum inloggen en daar een reactie plaatsen is veel nuttiger dan een keer per maand in je berichtenbox kijken.

Cookies
door Cookies Sep 15, 2017 om 15:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En de hele dag op Facebook zitten, daar is wel tijd voor. Berichtjes daar zijn ook veel interessanter.

alfaromeo164
door alfaromeo164 Sep 15, 2017 om 16:56
174 Antwoorden / 1 Vragen

De overheid hoeft voor het innen van de gemeentelijke belastingen geen herinnering te sturen. Dus meteen een aanmaning sturen is juist.

joost12
door joost12 Sep 15, 2017 om 16:59
52 Antwoorden / 0 Vragen

MOF

je meld je zelf aan om dingen op de site van mijn overheid te krijgen, dan gaat men er vanuit dat je ook internet hebt en dat heb je ook want je meld je zelf aan op die site via internet, en als je op vakantie bent heb je ook op plekken internet verbinding, dan kijk je en regel je jou zaken die belangrijk zijn

hereistom
door hereistom Sep 15, 2017 om 19:34
736 Antwoorden / 1 Vragen

Haha.. mooie reacties! En MOF niet zo zeuren iedereen an tegenwoordig op Internet!

ou
door oudewouter - Sep 15, 2017 om 14:01
52 Antwoorden / Vragen

Gewoon je mailbox in de gaten houden en zo veel mogelijk automatische incasso's bij dit soort instellingen. Kan het nooit fout gaan. Helaas willen er nog vaak mensen alles " in de hand houden"  . 't Ja, dan kan dit gebeuren. Trouwens, een aanmaning zonder 1e herinnering is volgens mij wettelijk niet toegestaan.

tijger1
door tijger1 Sep 15, 2017 om 15:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Aanmaning zonder herinnering mag wel in belastingzaken.

zw
door zwaardvis - Sep 15, 2017 om 14:02
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Veel mensen gebruiken een email-adres van hun provider i.p.v. een algemeen bruikbaar email-adres zoals Gmail. Als ze dan van provider wisselen want die is dan bv 2 euro per maand goedkoper, en een nieuw email-adres krijgen dan vergeten natuurlijk veel mensen hun email-adres zoals dat bekend is bij MijnOverheid aan te passen, waardoor mails niet ontvangen worden. En niet alleen van MijnOverheid.

panter22
door panter22 Sep 15, 2017 om 18:08
6599 Antwoorden / Vragen

Als je van provider wisselt heb je mogelijk een overstapservice. Gedurende 1/2 jaar wordt je mail doorgestuurd naar je nieuwe emailadres.

zw
door zwaardvis Sep 15, 2017 om 18:36
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Dat verandert het probleem niet. Verschuift het alleen naar een half jaar later....

1paul
door 1paul - Sep 15, 2017 om 15:22
3156 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft, als het goed is een brief gehad met daarin de vraag of u uw post in mijn overheid wilt ontvangen, als u daarop niet reageert gebeurt dat dus ook echt!!!

gerbera
door gerbera - Sep 15, 2017 om 15:23
7367 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft er zelf voor gekozen in de digitale wereld mee te doen, dus even de instellingen nalopen.
Naast dat u een e-mail ontvangt, indien dit is ingesteld, als er een nieuw bericht is kunt u een herineringsmelding instellen. Moet het gek lopen dat u ook dat over het hoofd ziet.

joost12
door joost12 - Sep 15, 2017 om 16:43
52 Antwoorden / 0 Vragen

Marien1

Je deze belasting ook op automatisch incasseren kunnen zetten, dan gaat alles automatische en heb je geen zorgen, dat zal je ook wel eens aangeboden zijn.

Er wordt via mijn overheid geen aceptgiro gestuurd maar een melding dat je moet betalen en het bedrag dat je moet betalen, als je het via de
automatisch incasseren doet krijg je daarbij een waarschuwing wanneer het bedrag van je rekening wordt geschreven

Ook als ze de betaal datum veranderen krijg je daar melding van, dat doen ze niet zo maar

ro
door ron503 - Sep 15, 2017 om 17:49
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De invoering van "mijn overheid" is breed gecommuniceert en dat inloggen enkel middels een DiGiD inlogcode mogelijk was. Elke belastingplichtige heeft er in het verleden een brief over gehad en in alle corronspondentie van de belastingdienst werd er nogmaals aandacht aan besteedt. De eerste heisa begon toen de dienst toeslagen de beschikkingen niet meer per post ging verzenden maar "mijn overheid" ging gebruiken en die heisa is uitgebreid in de media geweest. Maar blijkbaar is bij velen het kwartje toen niet gevallen en hebben de berichtenbox niet geactiveerd of hebben dat gedaan zonder een Email adres op te geven waar de reminders naar toegestuurt konden worden. De waterschappen zijn overgestapt en die overstap is in de aanslagen ook gecommuniceert maar helaas brieven worden slecht gelezen want het bedrag onderaan de streep is het belangrijkste. Een paar weken geleden was er weer aandacht in de media want een groot aantal mensen had de berichtenbox nog niet geactiveerd en dus nog nooit een bericht gelezen.Grappig is wel dat als er gewezen wordt op boetes op onbetaalde belastingen iedereen massaal aan het activeren slaat en ontdaan is en als blijkt dat er boete is geheven een groot "ik wist het niet gehalte" als reden voor het niet betalen hanteert. Edoch ik ben van mening dat de opgelegde boetes kwijtgescholden dienen te worden want nu is iedere belastingplichtige er zich van bewust dat overheid en gerelateerde instanties steeds meer digitaal gaan werken.

tijger1
door tijger1 Sep 15, 2017 om 19:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Boetes kwijtschelden? U lijkt wel mal.

ro
door ron503 Sep 15, 2017 om 21:51
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk ben ik ook van mening dat kwijtschelden van boetes niet kan maar het is wel de manier om Nederlanders die naief zijn geweest of principieel nergens aan mee willen werken eens met de neus op de feiten te drukken dat we in het digitale tijdperk leven. Dus voor één keer alsnog de kans geven om te accepteren dat de manier van communiceren is veranderd. Wat me wel bevreemd is dat het vooral mensen betreft die geen automatische incasso machtiging heben afgegeven en dachten dat die acceptgiro kaart wel eens een keer in de bus zou vallen of dat de in dit geval waterschapsbelasting was afgeschaft. Naïviteit ten top maar wel de realiteit want als er geen brieven met een acceptgirokaart op de mat vallen is er niets aan de hand.

jo
door jorisw - Sep 15, 2017 om 18:15
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie al die klachten over de digitale mailbox toch meer als een slappe smoes om onder betaling uit te komen dan dat het werkelijk problemen zijn. Als je in staat bent op dit forum een account aan te maken om over de digitalisering te klagen, is het ook een kleine moeite om gewoon de berichtenbox  van de overheid te gebruiken.

hereistom
door hereistom Sep 15, 2017 om 19:35
736 Antwoorden / 1 Vragen

Precies, hier is alles mee gezegd!

aurora1
door aurora1 - Sep 15, 2017 om 19:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Die boete is niet voor het niet lezen van "Mijn Overheid", maar voor het niet betalen van rekeningen. Dus uw opschrift klopt niet.
Het is al gezegd: u krijgt wat u betaald heeft niet terug. En ook is al geadviseerd om het automatisch in termijnen te laten afschrijven. U kunt dan rustig met vakantie, maar er moet natuurlijk wel voldoende saldo voor automatische afschrijving op de rekening staan. Anders wordt zo'n vakantie wat minder rustig.

kc
door kcdb - Sep 17, 2017 om 16:04
113 Antwoorden / 2 Vragen

https://www.nationaleombudsman.nl/system/files/onderzoek/DEF%20Rapport%20Hoezo%20MijnOverheid.pdf
Dit is de internetkoppeling naar het rapport dat de Nationale Ombudsman recent  over het functioneren van de site Mijn Overheid.nl heeft uitgebracht. Wie er even de tijd voor neemt dit rapport in het geheel door te nemen, of althans maar de samenvatting in dit rapport leest, komt er snel achter dat met name de overheid bij het introduceren van Mijn Overheid.nl en de wijze waarop men dit heeft gehanteerd, behoorlijk wat steken heeft laten vallen. De burger heeft men middels torenhoge boetes, daarvoor op laten draaien. Dit wordt door de Nationale Ombudsman in dit rapport, door de wijze waarop het is geschiedt, sterk afgewezen.

Ook bij de introductie en tijdens het gebruik van deze site heeft bij de diverse overheden het systeemdenken voorop gestaan Er is niet gehandeld vanuit het burgerperspectief. Dit komt omdat niet iedere burger even digitaal vaardig is als de andere burger. In de wijze van omgaan met die burgers hadden de diverse overheden die van Mijn Overheid.nl daar gebruik van maken, daar reken mee moeten houden en daarnaar moeten handelen. Dat  is achterwege gebleven. Met het 'systeem' boekje in de hand was het voor deambtenaren makkelijker om boetes op te leggen als serieus en zorgvuldig met de burgers om te gaan. Weliswaar is het geen vooropgezett doel geweest van de overheid / diverse overheden, die gebruik maken van Mijn Overheid.nl, om aan de burger te verdienen, maar het gebeurd op deze manier wel, hetgeen verwerpelijk is.

tijger1
door tijger1 Sep 18, 2017 om 10:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja hoor, ze ontvangen liever berichtjes op Facebook van gratis proefpakketjes en zo.

Cookies
door Cookies Sep 18, 2017 om 11:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als mensen nou eens al die uren die ze dagelijks verspillen op FB besteden aan 1) het lezen van de z.g. 'kleine' lettertjes, 2) zich verdiepen in de regelgeving, 3) hun (financiële) administratie in orde brengen en 4) het verbeteren van hun digitale vaardigheden, zouden er heel wat minder problemen zijn.

tijger1
door tijger1 Sep 18, 2017 om 11:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83.

Utopia.:-))

Cookies
door Cookies Sep 18, 2017 om 11:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Helaas wel, ja. Liever onnozele berichtjes en gemanipuleerd nieuws op FB lezen.

kc
door kcdb Sep 18, 2017 om 20:07
113 Antwoorden / 2 Vragen

Maar natuurlijk, u heeft allen gelijk. Maar toch . . . . . . Je kunt natuurlijk op je pc wel handig zijn met een of enkele toepassingen, zoals Facebook en een eenvoudige tekstverwerker. Je kunt er inderdaad uren aan besteden. Maar dat wil nog niet zeggen dat je werkelijk 'digitaal vaardig' bent. Daar komt wel iets meer voor kijken.

Aan de ingewikkeldheid van de site Mijn Overheid.nl kun je zien dat de overheid er te makkelijk vanuit gegaan is dat iedereen die, al bijna automatisch, een account aanmaakte bij Mijn Overheid.nl ook digitaal vaardig was. Dit bleek dus een misrekening. De overheid had zich terdege moeten realiseren als het gebruik, min of meer gebruik makend van een zekere dwang (kun je ook lezen in dat rapport), dat er niet enkele tienduizenden gebruikers zouden zijn, maar dat dit getal in de miljoenen zou gaan lopen en inmiddels loopt.

Door de ingewikkeldheid van Mijn Overheid.nl heeft de overheid dus zichzelf een aantal moeilijkheden op de hals gehaald maar de gevolgen daarvan afgewimpeld op de, min of meer, naive burgers die er achteraf minder gebruik van maakten als de overheid graag gewild zou hebben. Er zijn nou eenmaal mensen die 'de handdoek wat eerder in de ring gooien' als vele anderen. Die mensen zijn dus door de overheid niet op een nette manier veilig gesteld, maar op een lelijke manier afgeserveerd. Met name tegen dit optreden van de diverse overheden richt zic h o.a. de grief van de Nationale Ombudsman.

Cookies
door Cookies Sep 18, 2017 om 20:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Maar dat wil nog niet zeggen dat je werkelijk 'digitaal vaardig' bent. Daar komt wel iets meer voor kijken..... Waarom denk je dat ik schrijf dat mensen beter hun tijd kunnen besteden aan nuttiger zaken (waaronder punt 4) Mijn Overheid is helemaal niet ingewikkeld.

tijger1
door tijger1 Sep 18, 2017 om 22:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En zo ingewikkeld is die site van de overheid niet. Als je daar iets op invult, heb je in ieder geval geen abonnement op afslankpillen.

kc
door kcdb Sep 18, 2017 om 22:53
113 Antwoorden / 2 Vragen

Fijn dat u het niet zo ingewikkeld vindt, ik ook niet. Maar ik heb dan ook al meer dan 35 jaar ervaring met computers en zo vanzelf in de pc-wereld gegroeid. Daarnaast heb ik er de nodige opleidingen voor genoten. U ook iets dergelijks? Fijn!

Maar dat geldt niet voor alle miljoenen mensen die een account op Mijn Overheid.nl hebben. En om die mensen die digitaal minder vaardig zijn daar zo de dupe van te laten worden, is een zorgvuldige overheid niet waardig.

tijger1
door tijger1 Sep 19, 2017 om 00:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Grote onzin. Het hoeft iemand maar één keer uitgelegd te worden. Als men Facebook, watsapp en dergelijke kan gebruiken, als men kan internet bankieren en mailen, spullen via internet kan bestellen en ga maar door, moet men toch ook de simpele berichtenbox kunnen gebruiken. Men is gewoon te besodem**terd, en gebruikt het als smoes.
En nee ik heb geen 35 jaar ervaring met computers en heb daarvoor ook nog nooit de nodige opleidingen gevolgd.

reflecs
door reflecs - Sep 18, 2017 om 10:49