Ro
door RogerKV Sep 29, 2019 om 22:56
Geldzaken & recht

Hoge rekening ziekenhuis onterecht

Het ziekenhuis heeft een rekening van ruim 6000 euro ingediend bij mijn zorgverzekering. Terwijl het een gewoon poli bezoek was hebben ze complete operatie gedeclareerd. Gebeld. Maar nee hoor. Kon niet worden veranderd. Is een code die erbij hoort. Wel even ruim 200 eigen risico betalen. Wat nu?

8638 25 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Sep 29, 2019 om 22:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat nu? Geen idee want daar gaat u zelf over.
Heeft u dit al met uw zorgverzekering besproken?
Met “gewoon” een polibezoek bent u toch ook al gauw uw eigen risico kwijt?
Hoezo 200 euro?

tijger1
door tijger1 - Sep 29, 2019 om 23:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Men belt wat af. Stuur eens een mail. Dien een schriftelijke klacht in.

Overigens zou u bij een gewoon poli bezoek ook € 200 eigen risico kwijt zijn.

noud evers
door noud evers Sep 30, 2019 om 16:37
5 Antwoorden / Vragen

als men hier iets van zegt dan reageert men van  :nou
de verzekering betaald toch waar maakt U zich druk over !!

Magnum007
door Magnum007 - Sep 29, 2019 om 23:28
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Roger,

Helaas werkt dit “verrotte” systeem zo in de zorg.

De premie voor de zorgverzekering zal waarschijnlijk weer stijgen.....

Klagen als individu helpt niet : het is een bureaucratie....

Dus gewoon afwachten tot de politiek ingrijpt.

ne
door neodutchio Sep 30, 2019 om 08:11
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Vreemd, ik heb daar geen last van. Mijn facturen kloppen netjes. Dus dat het zo zou werken in de zorg is weer stemmingmakerij van u.
Dat de premie zou kunnen stijgen komt natuurlijk niet door dit voorval.
Als uw rekening niet klopt kan je dat alleen als individu aanpakken. Of moet TS de buurman vragen om een brief te sturen?
De politiek zal niet ingrijpen in dit geval.

aurora1
door aurora1 Sep 30, 2019 om 16:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@m, Mijn rekeningen zijn ook altijd prima in orde, dus het is weer geklaag en gezeur zonder reden, sommige mensen zijn helaas zo.
Zou dat niet zo zijn met de tekeningen, dan zou ik best willen (ik zou weleens willen weten....) weten hoe de politiek dan ingrijpt (bedoelt u regering?) en wanneer. Lees anders ook eens wat het woord politiek betekent....

noud evers
door noud evers Sep 30, 2019 om 16:42
5 Antwoorden / Vragen

De regering zal hier niets aan doen maar al meer meegemaakt dat de verzekering terug moest betalen.
omdat de apotheker dubbel had gerekend !!!
Geld zaken ALTIJD contrôleren.
Kost wat moeite maar geeft ook wel eens voldoening !

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 29, 2019 om 23:29
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Allereerst bij uw zorgverzekeraar kenbaar maken dat dit naar uw mening volstrekt ontercht is en u neem ik aan goed kunt aantonen dat u geen compete operatie heeft ondergaan. U kunt m.i ook de http://www.skgz.nl (Geschillencie ziektekosten hierover raadplegen en mogelijk ook deze: https://www.zorgklacht.nl/klacht-ziekenhuis-indienen  omdat het mogelijk een foutieve fiunanciële handelwijze van het betrokken ziekenhuis betreft. Of zie ook deze: https://www.degeschillencommissiezorg.nl/over-ons/zorgcommissies/ziekenhuizen/

marita5
door marita5 - Sep 29, 2019 om 23:41
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Rogerkv ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://www.nza.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/hoe-lees-ik-mijn-ziekenhuisrekening

Neem eens contact op met NZa ,

https://www.nza.nl/contact

tijger1
door tijger1 - Sep 29, 2019 om 23:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En gaat u nog geopereerd worden?

Ro
door RogerKV Sep 30, 2019 om 07:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee. Zo'n operatie heb ik in 2002 gehad. Weet dus dat ze gewoon helemaal mis zitten.

ma
door malty - Sep 29, 2019 om 23:49
1112 Antwoorden / 1 Vragen
Tr
door Trostomaat Sep 30, 2019 om 05:55
239 Antwoorden / Vragen

Heeft u het artikel zelf gelezen? Dit gaat over specifieke rekeningen in de zorg in 2012 en 2013. Het artikel gaat niet over geld terugvragen bij te hoge rekeningen in zijn algemeenheid.

ma
door malty Sep 30, 2019 om 08:48
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@trostomaat Het gaat erom wat de Ts kan doen om bezwaar te maken, dat was de vraag toch.
Dat wordt uitgelegd onder punt 3.
Moet dan alles voorgekauwd worden?

tenormin
door tenormin - Sep 30, 2019 om 00:24
16847 Antwoorden / 108 Vragen

U bent dus niet geopereerd? Wie heeft u gebeld? Het ziekenhuis? Als uw Zorgverzekering hierin meegaat is dat, althans, zoals u het nu schrijft valse informatie. En moet u desnoods aangifte doen. Maar ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen dat zoiets kan plaatsvinden: u beweerd: alleen poli bezoek en declaratie operatie. Er zit iemand erg te frauduleren dan. Geen wonder dat er in Januari weer hogere eigen risico bijdragen worden geëist.
O.T. Zie nu dat de vraag veel eerder is gesteld. Kreeg hem pas om 00:12 binnen. Dus loop achter op de al gegeven antwoorden.

sw
door swat1500 - Sep 30, 2019 om 01:12
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Uw verzekeraar kan de declaratie niet veranderen. Wel moet uw verzekeraar op uw verzoek de kopie van de betreffende declaratie aan u verstrekken en wellicht kunt u die al online bij uw verzekeraar inzien.
U moet vervolgens bij het betreffende ziekenhuis bezwaar maken tegen de ingediende factuur. Het ziekenhuis dient dus een gecorrigeerde factuur te sturen naar uw verzekeraar. Er kan immers sprake zijn van een onjuist toegepaste DBC code. Het ziekenhuis moet in de gelegenheid gesteld worden dit te corrigeren.

Het is nog veel te vroeg om te stellen dat er sprake is van frauduleus handelen.

Mocht het ziekenhuis de factuur niet aanpassen en niet geen goed verhaal hebben bij de huidige factuur dan kunt inderdaad klagen bij de NZA.

Pas in het allerlaatste geval zou er wellicht sprake kunnen zijn van fraude als dit alles niets oplevert en het ziekenhuis geen sluitend verhaal heeft.

Zonder overigens de medisch details te willen weten.
Betrof dit een polibezoek van enkele minuten of is er bij het poli bezoek ook een feitelijke medisch ingreep geweest die enige tijd heeft gevergd?

panter22
door panter22 - Sep 30, 2019 om 08:12
6599 Antwoorden / Vragen

Info over de dbc:
https://www.zorgwijzer.nl/faq/dbc
Je hebt toch een medische behandeling ondergaan. Daar hoort een eigen risico bij. Dat eigen risico moet je betalen.

newmikey
door newmikey - Sep 30, 2019 om 08:22
830 Antwoorden / 0 Vragen

Wat nu? Gewoon €200 eigen risico betalen dus, ik snap uw vraag niet. Als er een DBC geopend is voor een specifieke behandling dan maakt het u toch niet uit wat de rekening aan de zorgverzekeraar aangeeft? Dat zijn gewoon afspraken. De premie gaat komend jaar maar ietsje omhoog en het eigen risico blijft gelijk dus het lijkt allemaal prima te werken voorlopig.

ma
door manwijf - Sep 30, 2019 om 08:25
574 Antwoorden / 1 Vragen

Het DBC-systeem is een solidariteitssysteem. Je betaalt voor een complete behandeling. D.w.z. vanaf het eerste poli-bezoek tot alle verrichtingen, honorarium specialist, een eventuele operatie, de nazorg en de afsluitende controle. Die all-innprijs betaalt iedereen met dezelfde diagnose. Ook als je niet alles van dit traject gebruikt.
De een zal dus te duur uit zijn, als je bv niet geopereerd hoeft te worden. Maar iemand die na de operatie complicaties krijgt, hoeft zich geen zorgen te maken, want dat valt allemaal onder die ene behandeling. De DBC-code geeft precies aan welke diagnose er bij u vastgesteld is.
Vergoedingen zijn per zorgverzekering verschillend, maar dat kunt u allemaal terugvinden in uw polis.

Verder: ziekenhuiskosten zijn giga-hoog. Ook al lijkt het een klein ingreepje, u wordt wel geholpen in een compleet ingerichte instelling daarvoor door specialistische medewerkers. Die hele organisatie er omheen moet ook betaald worden.

lo
door lovewinnie - Sep 30, 2019 om 09:26
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Over dat eigen risico, tja dat zal niet veranderen. Gewoon poli bezoek en je zit al op 385 normaal. U heeft vast die overige 185 al gebruikt omdat u nu maar 200 hoeft te betalen.

Kwa declaratie zou ik niet het zh bellen maar de verzekering dat u fraude vermoed met de declaraties. Ze gaan dan op onderzoek uit. Ik kan in mijn declaratie overzicht vermoeden van fouten aanvinken (vgz) en opmerking er bij zetten. Weet niet of je contact hebt genomen met de verzekering. Een foutje in de code en er wordt onnodig veel gedeclareerd

me
door mein33 - Sep 30, 2019 om 10:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

edit. mein33
Reactie achterhaald door onderstaande reactie van Ts. waaruit mag blijken dat de nota wel correct zou zijn.

Ro
door RogerKV - Sep 30, 2019 om 10:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties. Het bedrag eigen risico was trouwens € 255 om precies te zijn. Vandaag mijn KNO arts gesproken. Ik draag een bodverankert hoortoestel. Die zit vast aan een titanium schroef in de schedel. Lijkt eng maar valt mee. Op die schroef zit een abutment ofwel koppelstuk. Rond de schroef was het gaan ontsteken. Hierdoor hebben ze polikliniek die abutment vervangen door een langer exemplaar. 20 minuten werk. En deze werkzaamheden hebben ze gerekend als een complete operatie voor het plaatsen van die schroef in de schedel. Deze heb ik in 2002 gekregen. Antwoord waarom die vervanging van alleen abutment 6000 euro moest kosten. Antwoord. Abutment kost al 1500 euro. En krijgen alleen vergoeding als we de volledige behandeling declareren. Tsja. Anders moet u het zelf betalen dus wees blij met de vergoeding. En we moeten volgens de arts begrijpen dat het ziekenhuis ook andere kosten maakt en geen vergoedingen krijgen. Tsja. Uitgeluld denk ik.

ma
door malty Sep 30, 2019 om 11:47
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt alsnog uw zorgverzekeraar vragen hoe het precies zit. het is beter dit schriftelijk te doen.
Belachelijk dat het zo gedeclareerd zou moeten worden en zijn excuus dat het ziekenhuis ook kosten heeft die ze niet vergoed krijgen slaat natuurlijk nergens op.
U zou nog blij moeten zijn dat ze een complete behandeling hebben ingediend, de KNO arts kan het wel mooi brengen.
Als die €6000 voor een complete behandeling is zal dat ook wel incl. schroef en hoortoestel zijn wat nu wel niet geleverd zal zijn.

panter22
door panter22 Sep 30, 2019 om 14:42
6599 Antwoorden / Vragen

Dus jij zou  een brief naar de zorgverzekeraar schrijven en dan €1500 betalen voor je eerlijkheid?

ma
door malty Sep 30, 2019 om 15:07
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@panter22
Waarom zou je €1500 moeten betalen als blijkt dat het ziekenhuis een te hoge rekening heeft gestuurd.
Wanneer er voor een vervanging van een abutment een volledige behandeling gedeclareerd moet worden omdat het niet anders kan, is er toch iets vreselijk mis met het DBC systeem.
@4000 aan behandelkosten voor 20 min. is wel de totale jaarpremie voor 2 personen.

tijger1
door tijger1 Sep 30, 2019 om 16:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De jaarpremie voor twee personen heeft niets van doen met deze medische behandeling.

Maar ik zie niet waarom een enkele abutment niet vergoed zou worden.

panter22
door panter22 Sep 30, 2019 om 17:28
6599 Antwoorden / Vragen

Ts schrijft:
Abutment kost al 1500 euro. En krijgen alleen vergoeding als we de volledige behandeling declareren. Tsja. Anders moet u het zelf betalen dus wees blij met de vergoeding

1paul
door 1paul - Sep 30, 2019 om 11:57
3173 Antwoorden / 0 Vragen

aangeven bij uw zorgverzekeraar, u heeft zh gebeld en deze geven aan dit niet te kunnen veranderen, geef dit aan bij de zv...

jan koops
door jan koops - Sep 30, 2019 om 12:08
20 Antwoorden / 1 Vragen

BEDROEFD. We worden hoe langer hoe meer de dupe van foute software of fouten van mensen diecc de verkeerde codes doorgeven.

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2019 om 12:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus al met al was het geen simpel polikliniek bezoekje.

koekeloer
door koekeloer - Sep 30, 2019 om 14:32
562 Antwoorden / 18 Vragen

De rekening is voor een bepaalde DBC (Diagnose Behandel Combinatie). Dit is zo tussen zorgverleners en zorgverzekeringen afgesproken om alles administratief eenvoudiger te maken. U kunt hier zelf niets aan doen (maar hoeft de 6000 toch ook ziet zelf te betalen).

mo
door mof - Sep 30, 2019 om 15:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U moet dit met het ziekenhuis regelen. Niet met de verzekering, die krijgen alleen een code.
als u geopereerd bent dan is daar toch ergens een litteken bij u ontstaan?
Dan heeft u toch ook langer dan de tijd voor poliklinisch consult in het ziekenhuis verbleven?

alleen het ziekenhuis kan u het antwoord geven.

mo
door mof - Sep 30, 2019 om 15:54
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nou als verder het abutment al 1500€ kost was u het eigen risico toch ook kwijt? Wat kan het u dannverder schelen?

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2019 om 17:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

edit

me
door mein33 Sep 30, 2019 om 17:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

;-))

me
door mein33 - Sep 30, 2019 om 17:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Hier kan lang en breedvoerig over gesteggeld worden, maar dat is echter compleet zinloos !
Als een patiënt  een declaratie van zijn zorgverlener niet vertrouwt, dan is het melden hiervan bij de zorgverzekeraar de enige optie.
Gaat de zorgverzekeraar mee in deze melding dan zal/kan de zorgverzekeraar een onderzoek naar de juistheid van deze declaratie instellen.
Mocht er onterecht of foutief gedeclareerd zijn en is de patiënt ten onrechte belast op het 'eigen risico' dan zal restitutie plaatsvinden.
De realiteit is echter dat het eigen risico al is gespendeert als de (draai)deur van het ziekenhuis slechts één keer is gepasseerd !

he
door helenaannamaria - Oct 2, 2019 om 09:30
1 Antwoorden / 0 Vragen

Onvoorstelbaar hoe sommige mensen reageren met: u zou uw eigen risico toch al kwijt zijn.
Dat is het punt helemaal niet. Er wordt iets gedeclareerd wat er niet is geweest. Het is een gebrekkig systeem, dit zou niet mogen!
Dit gebeurd al zolang ze dit systeem gebruiken er is totaal geen overzicht en controle meer op.
Voorheen betaalde je voor een behandeling nu betalen we een soort gemiddelde van wat het ziekenhuis per jaar binnen moet krijgen.
Misstanden zijn dan niet meer te controleren met gevolg, lekker zo door gaan en we betalen gewoon weer meer.

tijger1
door tijger1 Oct 2, 2019 om 10:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar niet meer naar de specialist gaan Helena.