uw
door uwernarigheid Mar 27, 2012 om 14:49
Geldzaken & recht

Hoofdpijnklachten in de ZW?

Sinds 2011 zit ik regelmatig in de ziektewet met behoorlijke hoofdpijn klachten. Ik heb sinds kind al hoofdpijn maar in al die jaren is bij mij nooit een diagnose gesteld van een zware vorm hoofdpijn.

Wel spierspanningshoofdpijn, dit allemaal vanwege vreemde artsen die vonden dat ik nog te helder uit de ogen keek, en geen drang had om te liggen, maar wel in het donker wil zitten, liggen maakt mijn hoofdpijn erger, wanneer ik bijvoorbeeld even ga lopen verdwijnt deze, maar zo snel ik dan weer op mijn kantoor kom, begint de ellende van voor af aan, uiteindelijk word mijn hoofdpijn dan zo lastig dat ik gewoon naar huis wil. Ik kan met mijn hoofdpijn gewoon niet meer mijn werk naar behoren doen.

Nu valt mijn hoofdpijn ook vrij vaak met mijn menstruatie, alleen mijn baas is het zat, wanneer ik weer eens - volgens hem- zonder werkelijk aantoonbare reden thuis blijf, hij is de mening toegedaan dat ik toch gewoon moet komen desnoods met pijnstillers - en daar ben ik geen voorstander van- of dat ik maar van kantoor naar ander werk moet, wat dit betreft in de tuinbouw is.

Mijn vraag, ik voel toch zeker zelf wat ik voel? en mag mijn baas dreigen met ontslag? het is toch belachelijk dat mijn klachten niet serieus worden genomen, en dat ik ook nog eens moest aanhoren dat zijn vrouw migraine heeft, en dat ik dan maar geen klachten mag hebben? met eenvoudige huis-tuin-en-keuken hoofdpijn, terwijl deze voor mij echt behoorlijk aanwezig is.

Graag uw advies.

3776 24 Rapporteer

getty
door getty - Mar 27, 2012 om 15:01
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Misschien kunt u vragen of u eens naar een arbo arts mag zodat die zijn mening kan geven. Het is natuurlijk lastig voor een werkgever als een werknemer zich vaak ziek meldt zonder bewijsbare medische oorzaak. Het simpelweg niet goed voelen is niet altijd voldoende. Soms mag van u worden verwacht dat u een pijnstiller neemt en het in ieder geval probeert. Blijft altijd lastig te beoordelen, wat voor de 1 ondraaglijk is, is voor de ander geen reden om zich ziek te melden.
Om discussies te voorkomen, informeer dus eens of u een afspraak mag maken

zwemmer
door zwemmer - Mar 27, 2012 om 15:12
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik zou de hoofdpijn toch maar eens nader op de graat gaan. Een jeugd -zoals je aangeeft- kan tot heel wat hoofdberekens leiden. Wat er allemaal vast zit in je hoofd kan niemand beter weten dan jij. Daar is dan wel wat voor nodig. Veel lichamelijke klachten hebben een vroege oorzaak daar willen artsen ook arbo-artsen helemaal niet aan. Maar, hiermee kun je niet zomaar rond blijven lopen. Medicijnen halen de oorzaak niet weg. De kwestie oplossen is jouw verantwoordelijkheid. Wat is belangrijker voor je? Doorwerken met een stoot chemikalien in je lichaam of kies je voor gezondheid? Wat neer komt op eerlijk naar jezelf toe worden. Dit mag je niet verwaarlozen.

wo
door wolkie - Mar 27, 2012 om 15:20
49 Antwoorden / 4 Vragen

Eerlijk gezegd snap ik de werkgever wel. Op mij komt het namelijk over dat u alleen graag naar huis wil maar geen oplossing wil zoeken. U weigert om een pijnstiller in te nemen (wat ik zeker zou doen als ik me zo vaak ziek zou moeten melden, zou me namelijk heel schuldig voelen). Ga inderdaad eens praten met de arbo arts en huisarts en doe alle mogelijke moeite om er of vanaf te komen of er mee om te kunnen gaan.
Maar als u zo doorgaat zoals ik het nu lees vind ik dat de werkgever in zijn recht staat om ontslag aan te vragen.

uw
door uwernarigheid - Mar 27, 2012 om 15:24
6 Antwoorden / 3 Vragen

Getty, bedankt voor je antwoord, dat heb ik inderdaad gevraagd, maar dit ligt best lastig, ik ben bekend met hsp, waardoor ik pijn op een hele andere manier beleef dat menig 'normaal persoon' ik moet telkens de hoon aanhoren, dat ik mezelf aanstel, en vooral mensen die dan toevallig wel een ernstige vorm van hoofdpijn hebben, en zich volstoppen met pijnstillers, ja ik wil dat niet, Ik wil mijn lichaam graag schoon houden.

Mijn baas, dwingt mij gewoon het toch te proberen met pijnstillers, en ik kan hier niet meer tegen, want ook het UWV ziet geen reden mij hiervoor te laten komen, omdat ik dus geen medische noodzaak heb vind niemand het nodig. Zelfs mijn huisarts niet, dus dan zit ik vaak huilend op mijn kantoortje, of ik vlucht naar de wc. Ik kom met zoveel stress thuis, en met zoveel stress naar mijn werk dat mijn hoofdpijn weer toe neemt, dus wat heeft mijn baas hieraan? zo lastig allemaal :(

Gr linda

tenormin
door tenormin - Mar 27, 2012 om 15:29
16837 Antwoorden / 108 Vragen

hallo uwernarigheid, vreemde artsen die vonden dat u nog te helder uit uw ogen keek is wel een statement. Gaat u eens naar een neuroloog of een hoofdpijnpoli; die kunnen er vast wat meer mee dan "de gewone huisarts". U mag natuurlijk de mening toegedaan zijn dat u geen voorstander bent van pijnstillers maar als er wel degelijk medicatie voor u zou zijn die de problemen zou kunnen verhelpen c.q. verminderen zou ik toch maar eens een afspraak maken met terzake deskundigen en mocht men besluiten om wel medicatie voor te schrijven lijkt het me moeilijk om dat te weigeren. Eventueel een specialist in homeopathische pijnbestrijding zou ook een optie zijn. Maar met helemaal niets ertegen proberen te doen geeft u uw baas misschien de indruk dat u niet van de pijn af wilt komen.

wo
door wolkie - Mar 27, 2012 om 15:29
49 Antwoorden / 4 Vragen

Vindt u dan niet als iedereen een andere mening heeft dan u dat u dan misschien een klein beetje moet inschikken en het gewoon eens moet proberen? Zo maakt u het zichzelf wel erg moeilijk. Kan me goed voorstellen dat uw werkgever het zat is.

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Mar 27, 2012 om 15:32
355 Antwoorden / 1 Vragen

Wie veel en vaak hoofdpijn(migraine) heeft moet inderdaad oppassen niet te veel en vaak pijnstillers te nemen, dan kun je last krijgen van medicatie afhankelijke hoofdpijn. Specifieke medicatie tegen migraine (als het dat is) is el aan te bevelen. Bij spierspanningshoofdpijn zou ik niet (te vaak) pijnstillers nemen, maar informeren naar bijv. fydiotherapie, ontspanningsoefeningen, andere houding (Mensendieck), Body Stress Release e.d.

tenormin
door tenormin - Mar 27, 2012 om 15:35
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Ik wil mijn lichaam graag schoonhouden, ja, ik denk dat miljoenen dat willen maar dat gaat lang niet altijd op. Als men tussen twee kwaden moet kiezen dan word dat meestal gedaan, kiest u te leven zonder pijnstillers of andere medicatie, tja, dat is dan uw eigen keuze en daar heeft uw baas dan eerlijk gezegd geen boodschap aan.

lindawouter
door lindawouter - Mar 27, 2012 om 16:31
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik had mn leven lang hoofdpijn en migraine, zeker tot mijn 43ste jaar.Ik werk als kraamverzorgster en het was wel heeeel moeilijk om dan door te werken, zonder iets te laten merken, maar ik ging wel door!! Ik ben geholpen door de pil door te slikken en heb al 6 jaar geen hoofdpijnen meer!behalve als ik (nog maar) 1 x per jaar de pilstop heb....idee??? sterkte

tenormin
door tenormin - Mar 27, 2012 om 17:01
16837 Antwoorden / 108 Vragen

dat zou zo maar eens kunnen, lindawouter, maar vergeet niet: wij zijn (althans als ik voor mezelf schrijf) geen arts. Nu je dit schrijft denk ik ineens aan mijn zus, niet lachen: 80 jaar oud en die slikt ook nog steeds "de pil" tegen haar wat zij altijd noemt "klotsende koppijn". En dat al 40 jaar lang. En inderdaad, als ze een maandje stopt komt haar "cadeautje" gelijk weer terug.

jo
door jorisw - Mar 27, 2012 om 17:12
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=uwernarigheid schreef op dinsdag 27 mrt 2012, 15:24]
Mijn baas, dwingt mij gewoon het toch te proberen met pijnstillers,

Dat is natuurlijk maar 1 kant van het verhaal. Je kiest ervoor om, heel begrijpelijk, geen medicijnen te willen gebruiken. Je kunt er dan echter niet vanuit gaan dat anderen zich daar volledig naar moeten schikken.

Je staat in dit geval voor een hele fundamentele keuze: volhouden om geen medicijnen te gaan gebruiken en je werk opgeven (of ander werk te gaan doen), of je werk houden m.b.v. pijnstillers als je die nodig hebt. Alleen jij kan die keuze maken. Buiten het feit dat het de werkgever erg veel geld kost als werknemers in de ziektewet zitten is het ook erg vervelend voor je collega's.

Ik zou toch pijnstillers overwegen. Dat maakt het leven een stuk makkelijker. Principes hebben ook grenzen.

vl
door vlooi1923 - Mar 27, 2012 om 18:03
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ga naar een Manueel therapeut om je rug "recht te zetten"
Kleindochter had de zelfde problemen en door therapeut is ze behandeld (methode Sikkes) Ze heeft geen last meer.

lindawouter
door lindawouter - Mar 27, 2012 om 18:23
6 Antwoorden / 0 Vragen

oei vlooi 1923, ik ben behandeld geweest door dr Sikkes zelf en haar dochter ( ong. 25 jaar geleden) en heb sinds die tijd pijn in een aantal van mn wervels en mn hoofd pijn is er niet minder van geworden.
En Tenormin, dank voor je mededeling ;) ,heb ik nog ff te gaan, zal ik vast een voorraadje pil hamsteren.. :p

agaat77
door agaat77 - Mar 27, 2012 om 18:26
82 Antwoorden / 7 Vragen

Uwernarigheid,

Ik denk he? dat wanneer je hoofdpijn zo invaliderend is dat hier altijd naar gekeken moet worden, en of dit nu wel of niet door andere serieus word genomen ( uw baas) een Arts heeft wel een eed af gezworen en zou uw klachten serieus moeten nemen.

Ik lees ook, dat iemand aanraadt om naar een hoofdpijn poli te gaan, nu wil ik eventjes een misverstandje uit de weg ruimen, hier heb je een behoorlijk pakket aan verwijzingen en geschiedenis voor nodig. Bovendien staat er een gigantische wachtlijst--> Geeft direct weer aan, hoeveel mensen hoofdpijn hebben en dat kennelijk er onvoldoende rekening mee word gehouden. Helaas...

Hoe dan ook, laat je niet gek maken en zoek absoluut verder! misschien in de alternatieve wereld? geen pillen maar kruiden? ontspanning?

Sterkte!

Mvg,

Agaat

sonjaatje
door sonjaatje - Mar 27, 2012 om 18:50
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind wel dat als je zo vaak hoofdpijn hebt je er zelf alles aan moet doen om het op te lossen. Of het op te lossen is is een tweede, maar je moet er wel moeite voor doen. Je kan niet zeggen ik wil geen medicijnen slikken dus moet mijn baas maar voor mijn ziektebeeld opdraaien.

Ik heb al sinds kind migraine, op jonge leeftijd is bij mij een EEG gemaakt, en sinds een jaar of 10 bijna elke dag hoofdpijn. Ook ik moest me erg vaak ziek melden op mijn werk hierdoor. Eind vorig jaar vond mijn huisarts dat ik veel te veel medicijnen slikte (Maxalt) en heeft mij naar een neuroloog gestuurd. Deze heeft een ct-scan laten maken (was goed) en medicijnen voorgeschreven die ik nu elke dag moet slikken. Ik slik deze nu ongeveer 3 maanden en ik heb geen migraine aanval meer gehad (wel nog veel hoofdpijn).

Ook moest ik van de neuroloog kappen met pijnstillers en chocolade maar dat heeft bij mij niks verandert.

Een goed vriendin van mij heeft ook last van migraine en ook, net zoals jij en ik, meestal rond of vlak na de menstruatie. Ook zij blijft erg vaak thuis van het werk. Hier is nooit iets over gezegd op haar werk, maar zij werkt bij de gemeente, daar ontslaan ze mensen niet zo makkelijk.

Ik neem aan dat je al bij een neuroloog bent geweest, maar ik zou nog een keer een verwijzing vragen aan je huisarts.

tenormin
door tenormin - Mar 27, 2012 om 19:14
16837 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=agaat77 schreef op dinsdag 27 mrt 2012, 18:26]Uwernarigheid,

Ik denk he? dat wanneer je hoofdpijn zo invaliderend is dat hier altijd naar gekeken moet worden, en of dit nu wel of niet door andere serieus word genomen ( uw baas) een Arts heeft wel een eed af gezworen en zou uw klachten serieus moeten nemen.

Ik lees ook, dat iemand aanraadt om naar een hoofdpijn poli te gaan, nu wil ik eventjes een misverstandje uit de weg ruimen, hier heb je een behoorlijk pakket aan verwijzingen en geschiedenis voor nodig. Bovendien staat er een gigantische wachtlijst--> Geeft direct weer aan, hoeveel mensen hoofdpijn hebben en dat kennelijk er onvoldoende rekening mee word gehouden. Helaas...

Hoe dan ook, laat je niet gek maken en zoek absoluut verder! misschien in de alternatieve wereld? geen pillen maar kruiden? ontspanning?

Sterkte!

Mvg,

Agaat

hoi, tikkende CV ketel, ik was degene die de hoofdpijnpoli "riep". Op dit forum probeer je handvatten te geven en dat mijn handvat onmogelijk is, tja, dat weet ik dan ook niet. Lees vaak over hoofdpijn, migraine en clusterhoofdpijn en zie dan regelmatig de hoofdpijnpoli voorbij komen.

@uwernarigheid, sorry dan dat ik de hoofdpijnpoli noemde, wist niet dat dit moeilijk was en je een hele historie bij je moest dragen.

uw
door uwernarigheid - Mar 28, 2012 om 13:12
6 Antwoorden / 3 Vragen

ja zoiets aan reactie had ik wel verwacht van Agaat, want op een of andere manier schijnen clusterhoodpijn patienten zich zelf altijd unieker te vinden, en omdat er geen andere vorm zo erg is schijnen ze zich als een sorot pro ervaringsdeskundige op te werpen. dus ternormin voel je niet aangesproken voor je lieve advies. ik ga vrijdag naar me huisarts en vraag dan of ik naar de hoofdpijnpolie mag.

Gr Linda

loreleigil
door loreleigil - Mar 28, 2012 om 13:27
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=uwernarigheid schreef op woensdag 28 mrt 2012, 13:12] ik ga vrijdag naar me huisarts en vraag dan of ik naar de hoofdpijnpolie mag.

Gr Linda Aangezien daar een jarenlange wachtlijst voor is, zou ik beginnen met eens een aspirine te nemen en met de huisarts te overleggen over een neuroloog of een 'gewone' pijnpolie. Overigens is spierspanningshoofdpijn door revalidatie of bio-feedback redelijk aan te pakken. Heeft u daar al eens naar gekeken? Ik heb dit zelf ook aangeraden gekregen door de neuroloog van de pijnpolie voor mijn spierspanningshoofdpijn. Ik kan mij voorstellen dat uw baas op een punt komt dat hij het ook zat is. U heeft geen heldere diagnose, u onderneemt minimale actie om 'beter' te worden (of in ieder geval te kunnen functioneren op uw werk) maar verwacht wel gewoon betaald te worden. Ik kan mij voorstellen dat als u zelf al aangeeft dat werken op kantoor niet gaat, dat hij een alternatief voor u zoekt. Ik kan mij ook voorstellen dat als uw contract bijna afloopt, dat hij het niet zal verlengen. Ik zou dus zeker meer actie ondernemen en zeker uw standpunt over pijnstillers te herzien. Niet alleen omdat u dan uw huidige baan kan behouden, maar ook omdat u dan misschien wel van de pijn af komt. Als u geen keuze heeft behalve pijn lijden, soi. Maar u verkiest de pijn. En dat snap ik niet zo goed.... Ik wens u heel veel succes!

tenormin
door tenormin - Mar 28, 2012 om 13:46
16837 Antwoorden / 108 Vragen

hi, uwernarigheid, ik kan geen link maken (ja, dom oudje) maar kijk eens op www.hoofdpijnpoli.info
Misschien dat dit je iets "verder" brengt?

uw
door uwernarigheid - Apr 8, 2012 om 15:06
6 Antwoorden / 3 Vragen

ik ben inmiddels ontslagen en heb nu ww aangevraagd, geen idee nu verder? mijn baas was heel oneerlijk hij vond mijn hoofdpijn mild van aard, en als ik niet wilde mee werken met zijn voorstel, het slikken van gifpilletjes kon ik vertrekken. ik moest hier de volgende dag antwoorden, ik heb me ziek gemeld omdat ik niet kan slapen van de spanningen en dus ook overdag de hoofdpijn. de volgende dag moest ik op kantoor komen, en werd op staande voet ontslagen.

ik mag nu wel naar de neurolooh om te zien of er een diagnose oorzaak gevonden ken worden, om mij gerust te stellen. en ik ga naar de fysio ik hoop dat ik nu waqt verder komt.

hebben jullie nog tips voor mij? en agaat77 sorry voor mijn rotte reactie niet zo bedoeld, jij moet door een hell gaan sorry want ik was erg overdonderd.

spooky01
door spooky01 - Apr 8, 2012 om 15:25
418 Antwoorden / 56 Vragen

Ikzelf heb jaren hoofdpijn gehad, allergie testen gehad, operatie om mijn neus recht te zetten, niks hielp. Een aantal jaren geleden kreeg ik genoeg van de pil (vergat hem soms te slikken) ben naar de huisarts gegaan voor de prikpil. Geloof het of niet na een aantal weken geen hoofdpijn meer gehad.
En je schrijft op staande voet ontslagen, heb je geprotesteerd via vakbond of rechtsbijstand of iets van die aard. Anders krijg je misschien moeilijkheden met het aanvragen van een uitkering.

getty
door getty - Apr 8, 2012 om 19:49
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=uwernarigheid schreef op zondag 8 apr 2012, 15:06]ik ben inmiddels ontslagen en heb nu ww aangevraagd, geen idee nu verder? mijn baas was heel oneerlijk hij vond mijn hoofdpijn mild van aard, en als ik niet wilde mee werken met zijn voorstel, het slikken van gifpilletjes kon ik vertrekken. ik moest hier de volgende dag antwoorden, ik heb me ziek gemeld omdat ik niet kan slapen van de spanningen en dus ook overdag de hoofdpijn. de volgende dag moest ik op kantoor komen, en werd op staande voet ontslagen.

Schakel een advocaat in om te protesteren tegen dit ontslag!!!

uw
door uwernarigheid - Apr 8, 2012 om 22:02
6 Antwoorden / 3 Vragen

dank je wel voor de reacties, ik ga eens dinsdag bellen ja. ik weet niet meer hoor:( want op zijn brief van de baas staat, wegens werkweigering en veel verzuim. ik ben erg benieuwd hoe nu verder. ik ga alles bespreken en hoop dat ik nu eens goed word serieus genomen.

agaat77
door agaat77 - Apr 9, 2012 om 20:30
82 Antwoorden / 7 Vragen

Uwernarigheid,

Geeft niet hoor :) , ik ben niet zo moeilijk, we hebben allemaal dagen dat we wel eens wat verkeerd oppakken, of wel interpreteren van elkander zeker wanneer je het via een forum, dus geschreven woorden moet lezen.. geen probleem dus! het hoef je niet te spijten, lucht je hart, of wel je hoofd we kunnen wellicht met je mee denken, en je handvatten aanreiken.

Ja ik ga wel door een hel keer op keer, maar we hebben het nu over jou, niet over mij..wel is het zo dat Ik al een tijdje mee loop en de in's & out's in de hoofdpijnwereld' wel ken.., en ik denk dat jij vooral een Arts nodig hebt, die je werkelijk serieus neemt. Want volgens mij heb je tot nu toe geen goede ervaringen met artsen. Dat maakt natuurlijk des te lastiger... waar vind je een Arts die en een feeling heeft voor het alternatieve wereldje, en zijn patiënten voldoende weet te diagnosticeren.. de neuroloog waar je nu naar toe mag ( dat is al fijn) zal ernstige medische zaken willen uitsluiten, dus een neurologische onderzoek, een scan ( indien hij of dit nodig acht) en natuurlijk de vragen: Heeft u stress? nekklachten? slaapklachten? hoofdpijn kan namelijk door zoveel aspecten komen, zelfs door het eten, of inderdaad zoals geopperd door iemand anders hier, hormonen.. het is dus nu een puzzel, die je samen met de juiste mensen om je heen moet oplossen.

Bovendien ben je nu ook nog eens je baan kwijt, nu zul je dus heel veel moeten gaan aanvragen en regelen.

Heb je al eens gedacht aan de Nederlandse vereniging van hoofdpijnpatiënten? Die kunnen je voorzien van advies en steun!

Hierbij de link: Hoofdpijn Ver.

Je kunt het beste een Jurist raadplegen, met het oog op je ontslag. Sterkte!

Gr Agaat.